اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا ایران تامین مالی حماس را از سر گرفته است؟



اخبار,کمک ایران به حماس


اخبار سیاست خارجی - چرا ایران تامین مالی حماس را از سر گرفته است؟

به نظر می رسد که دیدارهای سطح بالا بین تهران و حماس در ماه های اخیر به نتیجه رسیده است و روابط دو طرف ترمیم شده است.

به گزارش «تابناک»، حازم بعلوشه تحلیلگر فلسطینی و نویسنده چندین رسانه بین المللی در مطلبی برای ال مانیتور از پیشرفت زیاد در ترمیم روابط ایران و حماس خبر داده است. وی گفته است که منابع سطح بالا در حماس تائید کرده اند که بعد از برگزاری چندین دیدار در پایتخت های عربی و اسلامی روابط ایران و حماس در حال عادی شدن است. روابط بین ایران و حماس به دلیل عملکرد این گروه فلسطینی در مساله سوریه دچار مشکلات جدی شده بود.

به نوشته بعلوشه، مقامات ارشدی از جانب ایران با رهبران حماس در ارتباط بوده اند. خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در عالی ترین سطح این دیدارها حضور داشته است. مهم ترین دیدارها در جریان سفر مشعل به ترکیه در آنکارا و نیز در دوحه پایتخت قطر انجام شده است. هر چند که دیدارهایی در سطوح مختلف در همین دو شهر و نیز در تهران و بیروت نیز انجام شده است. در این دیدارها جزئیات بهبود روابط دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

حماس در جریان حوادث سوریه، به حکومت این کشور پشت کرد، دفتر سیاسی خود را از دمشق خارج کرد، نماینده این جنبش از تهران خارج شد و روابط آن با ایران به سطح روابط فردی مسئولان دو طرف کاهش یافت. در مقابل، ایران نیز حمایت مالی خود از حماس را که ماهانه حدود 23 میلیون دلار برآورد شده است، قطع کرده است.

اما ظاهرا ایران حمایت مالی خود از حماس را از سر گرفته است و بخشی از کمک های مالی ایران در سه ماه اخیر به غزه رسیده است. اما میزان این کمک ها به دلیل مشکلات امنیتی موجود در سینا، سوریه و لبنان کاهش یافته است.

باسم نعیم از رهبران ارشد حماس بهبود روابط دو طرف در نتیجه دیدارهای مقامات ارشد دو طرف را تائید کرده است. این در حالی است که محمود الزهار عضو ارشد حماس در غزه که در ماه ژوئن سال جاری به تهران سفر کرده است، مشغول بودن ایران به مسائل داخلی و انتخابات و نیز بحران سوریه را در کاهش روابط دو طرف دخیل دانسته است. وی اظهار داشته است که به طور پیوسته با تهران در ارتباط است. از نگاه وی، دولت جدید ایران نیز سیاست های قبلی در موضوع فلسطین را ادامه خواهد داد و حتی کاهش تنش با غرب نیز تاثیری بر روابط با حماس نخواهد داشت.

به عقیده نعیم، ایران تلاش دارد با تقویت روابط خود با سایر نیروهای منطقه کارت های جدیدی برای چانه زنی با غرب به دست آورد و حماس نیز اهرمی در دست ایران در مذاکرات نهایی خود با غرب خواهد بود.

در نتیجه حوادث ماه های اخیر منطقه، حماس در بحران جدی سیاسی و اقتصادی به سر می برد و به خصوص پس از برکناری مرسی در مصر، حماس در انزوای جدی به سر می برد و نظامیان حاکم بر مصر نیز در مورد نقل و انتقال کالا و پول به غزه به شدت سخت گیری می کنند.

گفته می شود که حماس در روزهای ابتدایی سقوط حکومت مرسی از افزایش ارتباطات خود با ایران اکراه داشته و آن را نشانه ضعف خود می دانسته است. این در حالی است که حماس خود را به عنوان بزرگترین جنبش سنی مذهب جهان اسلام وسیله مهمی در نفوذ ایران در جهان اسلام می داند. حماس همچنین پس از پایان درگیری آخر خود با اسرائیل در سال 2012 از اذعان علنی به استفاده از کمک های ایران در مقابله با اسرائیل خودداری کرد و مدعی شد با وجود این که راکت های ایران فجر 5 را در اختیار دارد، با راکت های m-75 ساخت خود به تل آویو حمله کرده است. این در حالی است که جهاد اسلامی دیگر جنبش مهم فلسطینی علنا از کمک های ایران تقدیر کرد.

در همین حال منابع داخلی حماس احتمال داده اند که مشعل نیز در ادامه به ایران سفر کند که این عملا به معنای از سر گیری روابط بین دو طرف خواهد بود و پس از آن نماینده جدید حماس در تهران مستقر خواهد شد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
هفتمین همایش توسعه نظام تامین مالی در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

"بیمه کویت سیستم هاى موشکى ایران را تامین مالی می کند"



جنجال در پارلمان کویت بر سر برنامه هسته ای ایران؛

"بیمه کویت سیستم هاى موشکى ایران را تامین مالی می کند"

عبدالرحمن عنجرى نماینده پارلمان کویت در جریان استیضاح مصطفى شمالى وزیر دارایى این کشور، بحث تند و داغى را در کویت برانگیخت.

انتخاب : عبدالرحمن عنجرى نماینده پارلمان کویت در جریان استیضاح مصطفى شمالى وزیر دارایى این کشور، بحث تند و داغى را در کویت برانگیخت.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از العربیه، وى در مجلس قانونگذارى کشورش (مجلس الاُمّه) سازمان بیمه کویت را مورد انتقاد شدید قرار داد و آن را به تامین مالى سیستم هاى موشکى ایران متهم ساخت. او این سیستم ها را مرتبط با برنامه اتمى ایران دانست.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

عنجرى مدیر سازمان بیمه کویت را "قلعه اى مصون" خواند و گفت: فهد رجعان با حمایتى که مى شناسید و مى شناسیم، مصونیت دارد.

صبح امروز پنجشنبه مصطفى شمالى وزیر دارایى کویت بر سکوى استیضاح قرار گرفت. این استیضاح، زمانى عملى شد که دکتر عبید وسمى از طرح استیضاح خویش خوددارى کرد و آن را پس گرفت. پیشتر طبق آیین نامه، کابینه کویت توانسته بود به دلیل وجود دو استیضاح از یک وزیر، پاسخگویى را به بعد موکول کند.

عبدالرحمن عنجرى، مسلم براک، خالد طاحوس در یک استیضاح 8 محورى وزیر دارایى کویت را زیر سوال گرفتند. مهمترین محورهاى استیضاح، "قانون شکنى هاى سازمان سرمایه گذارى کشورى، اولویت بخشیدن به منافع بانکها و شرکتهاى تامین مالى در برابر منافع شهروندان وعدم اجراى قانون در مورد املاک دولتى و تامین اجتماعى" بوده است.

عنجرى مدارکى را نشان داد و گفت که بر اساس اینها بیش از یک میلیارد دلار در بازارهاى امریکا ضرر بیمه گذاریهاى دولت کویت بوده است. وى از مشارکت سازمان بیمه کویت در برنامه هسته اى ایران از طریق تامین مالى طرحهاى مرتبط با این برنامه در تهران سخن گفت.

او همچنین گفت که سازمان مذکور در بیمه کردن و تقبل زیان دو شرکت وابسته به یک نماینده دوره کنونى پارلمان به نام محمد صقر و یک نماینده قبلى به نام یوسف زلزله مشارکت داشته است. وى چند مورد دیگر را برشمرد و سازمان مذکور را در این موارد مقصر دانست.

عنجرى گفت: "گزارشهاى امریکایى بیانگر آن است که شرکت "کى جى ال" در شکستن تحریم ها علیه برنامه اتمى ایران سهیم است. او در این سخن خود به نوشته یک نشریه کویتى در شماره اى استناد کرد که در نوامبر گذشته منتشر شده است.

خالد طاحوس، دیگر نماینده استیضاح کننده، وزیر دارایى کویت را "پشتیبان رسمى اختلاس کنندگان اموال عمومى و افراد بانفوذ و متجاوزان به املاک دولتى" خواند.

او پس از ذکر مواردى گفت: وزیر دارایى، مردم را به بردگانى براى بانکها تبدیل کرده است.

وزیر دارایى کویت در پاسخ به استیضاح نمایندگان، اظهارات آنان را "انتقامجویى شخصى" و "بى توجهى به مصلحت عمومى" خواند. او گفت که بعضى از انتقادها مربوط به زمانى است که من حتى معاون وزیر نشده بودم./انتخاب