اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا اوباما از جمهوریخواهان انتقاد میکند؟



 

چرا اوباما از جمهوریخواهان انتقاد میکند؟

 

به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، باراک اوباما در سخنان خود خطاب به مردم آمریکا مدعی شده است که آمریکا در شرایط بسیار حساسی از نظر اقتصادی قرار دارد و نابرابری اقتصادی در حال ضربه زدن به اقتصاد آمریکا است.

بر اساس این گزارش، اوباما در جمع مردم آمریکا در شهر کانزاس در سخنانی ضمن اشاره به برنامه های خود در دوره دوم ریاست جمهوری اش با بیان این مطلب افزود: افزایش نابرابری و تبعیض در درآمدها و مالیات ها در میان مردم باعث شده است اقتصاد آمریکا ضربه سختی را تحمل کند و این مسئله موجب ایجاد این احساس در مردم آمریکا شده است که اصول و مبانی اولیه ای که باعث تشکیل آمریکا شده است، هم اکنون رو به افول و زوال است.

وی در ادامه سخنان خود ضمن انتقاد شدید از جمهوری خواهان به دلیل تداوم سیاست های اقتصادی گذشته در عین ناکارآمد بودن آن ها تصریح کرد: نظام مالیاتی و درآمدی آمریکا باید بر اساس عدل برنامه ریزی شود. این در حالی است که جمهوری خواهان بر برنامه های قبلی اصرار دارند، اما برنامه های پیشین کارآمد نبوده و با ارزش های آمریکا همخوانی ندارد. این یک موضوع روشن و حیاتی در دوران ماست. لحظات کنونی برای مردم طبقه متوسط آمریکا و برای تمان کسانی که تلاش می کنند خود را به طبقه متوسط جامعه برسانند، بسیار حساس و حیاتی است.

اعتراضات و انتقادات اوباما از جمهوری خواهان از زمانی شدت یافت که وی طرحی را مبنی بر افزیش فرصت شغلی به کنگره ارائه کرد که بر اساس آن قرار بود مالیات افراد کم درآمد کاهش و مالیات افراد ثروتمند جامعه افزایش یابد. با وجود این اکثریت جمهوری خواه در کنگره آمریکا مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده اند. به همین دلیل وی تلاش می کند با برانگیختن احساسات مردم آمریکا آنان را به افزایش فشار بر کنگره برای تصویب این طرح ترغیب کند.

اوباما در سخنان دیروز خود تلاش کرد با حضور در جایگاهی که تئودور روزولت یکی از محبوب ترین روسای جمهور تاریخ آمریکا در آن جا سخنرانی مشهور و تاریخی خود با نام "ملی گرایی نوین" را انجام داده بود، محبوبیت خود را افزایش دهد، اقدامی که به زعم بعضی ها یک اقدام عوام فریبانه است.

در واقع اوباما در این سخنان تلاش کرد مخالفان و رقبای خود را به عنوان افرادی که از افراد ثروتمند جامعه آمریکا حمایت می کنند و مردم دارای درآمد متوسط را قربانی ثروتمندان می کنند، به مردم نشان دهد.

بروس بوچانان تحلیل گر سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تگزاس که تاکنون چندین کتاب در مورد سیاست و انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نگاشته است، در این باره می گوید: اگرچه من تردید دارم که اوباما موفق شود از طریق عوام فریبی اعضای کنگره را وادار به پذیرش طرح خود کند، اما اعتقاد دارم که این اقدام فرصت خوبی برای اوباما است تا ذهن مردم را به این مسئله مشغول کند که چه کسی با آنان است و چه کسی بر ضد آنان.

اوباما در طرح خود خطاب به اعضای کنگره علاوه بر تداوم کاهش مالیات افراد کم درآمد از آنان خواسته است طرح افزایش بیمه بیکاری را نیز تصویب کنند. این در حالی است که بحران مالی آمریکا و اختلافات بر سر ایجاد نظام مالیاتی منسجم موجب شده است اعتماد مردم به بورس وال استریت تا حد زیادی از بین برود. در واقع عدم برابری در درآمدها به افزایش این بی اعتمادی کمک کرده است.

چارلز کوک رییس موسسه انتشاراتی گزارش های سیاسی کوک در واشنگتن در این باره می گوید: تصور نمی کنم که سخنرانی اوباما در کانزاس برای وی شانس زیادی به ارمغان آورده باشد و توانسته باشد وی را برای کسب موفقیت در انتخابات سال آینده امیدوار کند. در واقع اوباما بیش از آن که به این سخنرانی ها نیاز داشته باشد، به بهبود عملکرد خود نیاز دارد. اکنون دیگر زمان آن است که اوباما عملکرد خود را تغییر دهد، نه آن که به انتقادات خود از جمهوری خواهان ادامه دهد.

در پایان این گزارش آمده است: درست است که ماه گذشته 120 هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد شد و نرخ بیکاری نیز تا حدی کاهش یافت، اما این وضعیت متزلزل است و تا حد زیادی نیز کند پیش می رود. چرا که قدرت خرید مردم همچنان محدود است.../شفاف


ویدیو مرتبط :
اوباما با طرح خط لوله نفتی عظیم مورد حمایت جمهوریخواهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید جمهوریخواهان از اوباما : عراق را به ایران هدیه كردی!



 

انتقاد شدید جمهوریخواهان از اوباما : عراق را به ایران هدیه كردی!

 

اعلام تصمیم باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا برای خروج تمامی نیروهای آمریكایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی ، انتقاد شدید برخی سناتورهای جمهوریخواه كنگره را در پی داشت .

جان مك كین سناتور جمهوریخواه و رقیب انتخاباتی اوباما با زیر سوال بردن این تصمیم رییس جمهوری آمریكا گفت كه این اقدام اوباما عراق را دو دستی تقدیم ایران خواهد كرد .

گفتنی است در پی شكست مذاكرات مربوط به تمدید حضور برخی نیروهای نظامی آمریكا در عراق پس از پایان سال 2011 ، اوباما روز گذشته اعلام كرد كه ایالات متحده آمریكا تا پایان سال جاری میلادی هیچ نیرویی در عراق نخواهد داشت.

این تصمیم اوباما به گمان برخی ناظران اقدامی برای افزایش محبوبیت وی در آستانه انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است ، چرا كه نظر سنجی های اخیر نشان می دهد جنگ های عراق و افغانستان تنها اولویت 5 درصد از شهروندان آمریكا است و یكی از شعارهای انتخاباتی اوباما نیز خروج نیروهای آمریكایی از عراق بوده است.

مك كین با اشاره اینكه این تصمیم دولت اوباما "شكستی مهم " برای آمریكا خواهد بود ، افزود :‌"‌ این تصمیم به عنوان یك پیروزی بزرگ برای دشمنان ما در منطقه خاورمیانه از جمله ایران خواهد بود ، كشوری كه به شدت تلاش می كند تا نیروهای آمریكایی از عراق خارج شوند ."

وی با اشاره به اینكه : ما از عراقی بیرون می‌رویم که اولویت اول ایران است، تاكید كرد كه با بیرون رفتن نیروهای آمریكایی از عراق دست ایران در منطقه بازتر خواهد شد .

با وجود مخالفت برخی جمهوریخواهان با این تصمیم دموكرات های كنگره از این تصمیم اوباما استقبال كردند .

هری رید رهبر اكثریت دموكرات در مجلس سنای آمریكا گفت كه از این تصمیم رییس جمهوری آمریكا به طور كمال پشتیبانی می كند.

وی با ادعای اینكه هم اكنون مقامات ایران از نفوذ شعله های بهار عربی به این كشور نگران هستند ، افزود : " آنها باید بدانند بهار عربی كه شعله های آن بخش اعظمی از كشورهای منطقه را در برگرفته به آنها نیز خواهد رسید."

دنیس مک‌دونا، از مشاوران امنیت داخلی كاخ سفید نیز با ادعای اینكه  ایران هم اكنون در ضعف به سر می برد ، افزود : " ایران ضعیف‌تر و منزوی تر از گذشته است. بنابر این نیازی نیست که به نقش ایران در عراق بیندیشیم".

اعلام تصمیم اوباما با استقبال دولت عراق روبرو شده است و دفتر نوری مالكی نخست وزیر عراق روز گذشته پس از اعلام تصمیم دولت آمریكا با صدور بیانیه ای اعلام كرده كه خروج نیروهای آمریکایی به دو کشور اجازه می دهد رابطه استراتژیک جدیدی را بر اساس منافع دو ملت آغاز کنند.

هم اكنون 40 هزار سرباز آمریكایی در عراق به سر می برند و قرار بود بنا به خواسته دولت عراق 5 هزار تن از این نیروها حتی پس از پایان سال جاری میلادی برای آموزش نیروهای عراقی در این كشور باقی بمانند ، اما به دلیل عدم توافق طرفین در زمینه اعطای مصونیت قضایی به نیروهای باقی مانده آمریكا واشنگتن تصمیم گرفت كه هیچ نیرویی در عراق باقی نگذارد.

از ابتدای جنگ عراق در مارس سال 2008 بیش از 4400 نظامی آمریكایی در این كشور كشته و هزاران تن دیگر مجروح شده اند .

جنگ عراق یكی از پرتلفات ترین جنگ های آمریكا بوده است كه بنا به اذعان بسیاری از تحلیلگران یك اشتباه استراتژیك فاحش از سوی دولت جورج دبلیو بوش رییس جمهوری سابق آمریكا است.../تحلیل:عصرایران