اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا ارزش ریال ایران در حال سقوط است؟



اخبار,اخبار اقتصادی,پول ایران

اخبار اقتصادی - چرا ارزش ریال ایران در حال سقوط است؟

ارزش ریال ایران پس از ماه ها ثبات، به علت افت قیمت نفت در بازار جهانی و تردید درباره دستیابی به توافق هسته ای و لغو تحریم های اقتصادی، در حال کاهش است.

 ارزش ریال ایران که از ماه آوریل در بازار های غیر رسمی، حول و حوش 32000 ریال به ازای هر دلار، داد و ستد می شد، از 24 نوامبر که شش قدرت جهانی و ایران به توافق نرسیدند و مذاکرات هسته ای را به مدت هفت ماه دیگر تمدید کردند، 8 درصد کاهش یافته است.

طبق نرخ های ارایه شده درصفحه فیس بوک موسوم به « نرخ های روزانه سکه های طلا و ارز خارجی»- صفحه فیس بوک مورد استفاده تجار و شرکت ها در ایران و خارج- ارزش ریال در برابر دلار آمریکا در معلاملات غیر رسمی که در 24 نوامبر 32560 ریال بود، چندین روز پیش به 35200 ریال در هر دلار رسید.

توبی ایلس، تحلیل گرارشد خاورمیانه در واحد اطلاعات اقتصادی، در تماس تلفنی از سنگاپور امروز گفت که "ظاهرا دو عامل برای کاهش ارزش برابری پول ایران وجود دارد: فقدان توافق فراگیری هسته¬ای و تداوم تحریم ها در بخش انرژی و مالی، توام با کاهش چشمگیر قیمت نفت، که سناریوی نگران کننده ای برای ایران است». نحوه نگرش نیز قطعا در این ماجرا نقش دارد.»

قیمت نفت خام در بحبوحه تولید فراتر از تقاضا و رشد تقاضای آهسته تر، نسبت به ماه ژوئیه که در اوج خود بود، حدود 40 درصد کاهش یافته است. این افت قیمت زمانی اتفاق می افتد که تحریم های بین المللی که به خاطر برنامه هسته ای به ایران تحمیل شده است، صادرات نفت، به مثابه منبع درآمد اصلی این کشور، را محدود ساخته است.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، در روز 7 دسامبر، هنگام ارایه لایحه بودجه سالانه کشور به مجلس، گفت پیش بینی می کند که افت قیمت نفت که به پائین ترین رقم در طول پنج سال گذشته رسیده است، به طور کوتاه مدت بر درآمدهای کشور فشار وارد آورد. دولت ایران، قیمت هر بشکه نفت برای سال مالی ایرانی، تا پایان 21 مارس، را 100$ در نظر گرفته بود و در برنامه بودجه سال 2015 میلادی مبنا را به طور میانگین 72 دلار قرار داده است. نفت برنت در ساعت 10:27 صبح به وقت لندن 77/62 دلار معامله شد.

خبرگزاری تسنیم در16 دسامبر گزارش داد که ایران از ماه ژوئیه تا پایان سال ایرانی، حدود 8 میلیارد دلار از درآمد نفتی خود را از دست خواهد داد.

کمال سید- عالی، معاون سابق امور ارز خارجی در بانک مرکزی ایران، با این گفته خود که دولت نرخ تبدیل ارز رسمی نسبت به دلار را در بودجه امسال خود تعدیل می کند، در واقع « به بازار، نوعی علامت می دهد.» گفتنی است که سخنان او در روزنامه شرق به چاپ رسید. او گفت دولت می تواند مقداری از درآمدهای از دست رفته خود را بدین شیوه جبران کند

رسانه های داخلی، از جمله روزنامه ایران گزارش دادند که پیش نویس بودجه ای که در مجلس بررسی شد، بر مبنای نرخ مبادله ارز رسمی 28500 ریال به ازای هر دلار است، در حالی که این نرخ در سال گذشته 26500 دلار بوده است.

 

اخبار اقتصادی - تیک


ویدیو مرتبط :
دستگیری باند حرفه ای جعل چک پول‌ و اسکناس تقلبی به ارزش 300 میلیارد ریال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش آمریکا به سقوط ارزش ریال در ایران


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد کاهش ارزش ریال به معنای موفقیت فشارهای بین‌المللی و شدیدترین تحریم‌هایی است که جامعه بین‌المللی تاکنون علیه ایران اعمال کرده است.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد کاهش ارزش ریال به معنای موفقیت فشارهای بین‌المللی و شدیدترین تحریم‌هایی است که جامعه بین‌المللی تاکنون علیه ایران اعمال کرده است.
 
 «ویکتوریا نولاند» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه مدعی شد: از دیدگاه ما، کاهش ارزش ریال نشان‌دهنده موفقیت فوق‌العاده فشار بین‌المللی است که ما بر اقتصاد ایران وارد کرده‌ایم. ایران تحت فشار زیادی قرار دارد.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران به شدت از سیستم مالی جهانی دور شده و بخش اعظم نفت ایران از بازار خارج شده است. پول رایج ایران سقوط کرده و شرکت‌ها در سراسر جهان از معامله با شرکت‌های ایرانی خودداری می‌کنند.

 این‌ها، شدیدترین تحریم‌هایی است که جامعه بین‌المللی اعمال کرده و این تحریم‌ها برای وادار کردن ایران برای توجه کردن به اهمیت توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور بسیار حائز اهمیت است.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: فکر نمی‌کنیم اگر ایران تحت فشار قرار نگیرد، پای میز مذاکره با 1+5 حاضر شود.

برخی مقامات پس از مذاکرات هفته گذشته در سازمان ملل، گفتند، اتحادیه اروپا و آمریکا اکنون در حال بررسی تشدید تحریم‌ها هستند و در عین حال به دنبال منصرف کردن اسرائیل از حمله به ایران هستند.

 اتحادیه اروپا اولین گروهی است که قصد دارد تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد. یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات 1+5 با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: گام بعدی که بر می‌داریم تشدید تحریم‌هاست.