اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا ادعای اخیر گروهک منافقین درباره ایران بی‌اعتبار است؟



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,ادعای گروهک منافقین درباره ایران

 

اخبار سیاست خارجی - تحلیل یک نشریه آمریکایی:
چرا ادعای اخیر گروهک منافقین درباره ایران بی‌اعتبار است؟

طی روزهای اخیر، ادعای جدید گروهک منافقین درباره برنامه هسته ای ایران که در یک روزنامه آمریکایی منتشر شد، بار دیگر سبب شد بحث ها و ادعاهایی در غرب علیه ایران شکل بگیرد. در همین حال، یک نشریه آمریکایی دیگر با دلایل مشخصی به نقد اطلاعات ارائه شده از سوی این گروهک و همچنین به انتقاد از روزنامه ای پرداخته که مطلب مذکور را منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وال استریت ژورنال» چند روز پیش با انتشار مطلبی به نقل از گروهک منافقین، مدعی شد که بخشی از برنامه هسته ای ایران به جنبه نظامی و تلاش برای ساخت تسلیحات هسته ای اختصاص داشته و این بخش هنوز هم وجود داشته و تحقیقات در این زمینه در ایران جریان دارد.

اما نشریه «نیشن»، از دیگر مطبوعات شناخته شده آمریکایی، در مطلبی که در سایت خود منتشر کرده، به نقد این موضوع پرداخته و می نویسد:

صفحه «دیدگاه ها»ی وال استریت ژورنال از مدت ها پیش میزبان دیدگاه های جنگ طلبانه و افراطی درباره ایران، عراق و شماری دیگر از کشورهایی بوده که به عنوان چالش های سیاست خارجی آمریکا از آن ها یاد می شود. روز سه شنبه، هیئت تحریریه این روزنامه با انتشار یک مطلب اختصاصی، جزئیات گزارشی که از سوی گروه «مجاهدین خلق» (گروهک منافقین) ارائه شده را منتشر کردند. گروهی که تا کمتر از دو سال پیش در آمریکا و کانادا از آن با عنوان یک گروه تروریستی یاد می شد.

البته پیش از هرچیز باید اشاره کرد که وال استریت ژورنال خودش ادعاهای مطرح شده در این گزارش مبنی بر اینکه در حال ادامه تحقیقات نظامی هسته ای بوده را تأیید نکرده است. اما به عنوان نکته نخست، باید به یک ایراد اساسی موجود در این مطلب گزارش اشاره کرد.

در این مطلب ادعا شده: «پس از اینکه غرب حق غنی سازی را به جمهوری اسلامی تسلیم کرده و به این کشور اجازه داد از یک توانایی پیشرفته هسته ای برخوردار شود، اکنون به عنوان آخرین تلاش برای جلوگیری از یک ایران هسته ای، باید جلوی تسلیحاتی شدن برنامه هسته ای این کشور را بگیرد».

اما باید اشاره کرد که هیچ دولت و یا تیم مذاکره کننده ای، «حق غنی سازی» را به ایران «تسلیم» نکرده است. ایران در حالی طی دو دهه گذشته توانسته به غنی سازی اورانیوم بپردازد که دو دولت متوالی در آمریکا، این کشور را تحریم کرده و خواستار متوقف شدن برنامه هسته ایش شده اند.

اما نکته جالب تر اینجاست که گویا تحریریه وال استریت ژورنال هیچ ابایی از اینکه منبع اطلاعات به اصطلاح «قابل پذیرش» خود را برای خوانندگان افشا کنند، نداشته اند. این امر، با توجه به اینکه یکی از اعضای تحریریه این روزنامه از منتقدان مهم مجاهدین خلق به شمار می رود، نکته ای جالب توجه است.

در سال 2011، سهراب احمری، از اعضای تحریریه وال استریت ژورنال، مجاهدین خلق را یک گروه بلاموضوع یاد کرد و در جایی دیگر نیز نسبت به ایدئولوژی «مارکسیسم اسلامی» این گروه هشدار داد. این تأکید از سوی احمری و دیگران در حالی صورت گرفته که طی یک دهه اخیر، گروه مذکور به شدت تلاش دارد تا ریشه های التقاطی خود را انکار کند.

اما جالب تر اینکه طی چند روز اخیر، احمری با وجود انتشار گزارش مجاهدین خلق در صفحه توئیتر خود، اشاره کرد که این گزارش «مسئله دار» است و نمی توان به عنوان مطلبی مهم، مفید و یا دارای ارزش خبری از آن یاد کرد.

گفتنی است غیر قابل اطمینان بودن اطلاعات مجاهدین خلق، پیش از نیز چندین بار ثابت شده بود. در سال 2010، این گروه مدعی شد یک مرکز مخفی هسته ای در نزدیکی شهر قزوین وجود دارد. در پی آن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه ای با فاکس نیوز این ادعا را رد کرده و گفت: «مجاهدین خلق در گذشته ادعاهایی درباره تأسیسات هسته ای ایران مطرح کرده که برخی صحیح بوده و برخی خیر».

در این میان، هرچند معیارهای وال استریت ژورنال برای ستون دیدگاه ها ممکن است با دیگر بخش ها متفاوت باشد، اما صرف همین هشدار که منبع گزارش مذکور «مسئله دار» است، برای رد چنین گزارشی کافی خواهد بود. این یک انتظار منطقی از یکی از روزنامه های پرتیراژ دنیاست.

در این میان، باید پرسید که چرا مجاهدین خلق توانسته خود را به رویکرد ستون دیدگاه وال استریت ژورنال نزدیک کرده و نتوانسته در بخش خبری این روزنامه جایی برای گزارش اختصاصی خود پیدا کند؟ به نظر می رسد خبرنگاران بخش سیاست خارجی روزنامه مذکور که بی تردید برخوردهای بیشتری با این گروه داشته اند، نسبت به ادعاهای آن بدبین تر هستند.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
افشاگری فرمانده سابق گروهک منافقین در شبکه ایران آریایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش ایران به ادعای دروغین گروهک منافقین



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,برنامه هسته ای ایران

نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک با بی پایه و جعلی خواندن ادعاهای مندرج در گزارش واشنگتن‌پست درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اعلام کرد:جای تأسف است که این روزنامه ادعاهای دروغ و تکراری یک گروهک تروریستی که ماهیت ضدانسانی آن برای همگان آشکار بوده را منتشر کرده است.

به گزارش فارس، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک ادعاهای مندرج در گزارش روزنامه واشنگتن پست در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را بی‌پایه و اساس خواند و آن را جعلی دانست.

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد: جای تأسف است که این روزنامه ادعاهای دروغ و تکراری یک گروهک تروریستی که ماهیت ضدانسانی آن برای همگان به‌ ویژه افکار عمومی آمریکا آشکار بوده و جعلی بودن ادعاهای قبلی این گروهک پس از مدتی روشن شده را منتشر کرده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه خود افزود: گروه‌های تندرو و رادیکال که سرمایه گذاری سنگین و طولانی خود روی امنیتی کردن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را ازدست رفته می بینند و شاهد انزوای روز افزون سیاست ایران هراسی در نتیجه رویکرد منطقی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات بین المللی هستند، با عصبانیت اقدام به دروغ‌پردازی و تبلیغات سیاه علیه برنامه کاملا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران کرده‌اند.

در پایان این بیانیه آمده است: همان‌گونه که در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح شده، همکاری‌های بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس در سطح خوبی ادامه دارد و ایران به تعهدات و مسوولیت‌های خود در چارچوب ان. پی. تی پایبند است و متقابلا انتظار دارد سایر طرف‌ها نیز به‌ دور از تاثیر از جنجال‌سازی گروه‌های تندرو و رادیکال به توافقات و تعهدات خود درباره حقوق هسته‌ای ایران پایبند باقی بمانند.

به گزارش فارس، گروهک تروریستی منافقین سه‌شنبه مدعی شد که مدارکی را از فعالیت فوق سری هسته‌ای ایران که موازی با برنامه‌های هسته‌ای واقعی این کشور است، در اختیار دارد.

این گروهک مدعی شدند مدارک مستندی(!) را یافته که بر اساس آن مکان فوق سری هسته‌ای، تحقیقاتی ایران با سانتریفیوژهای پیشرفته در آنجا قرار گرفته است.مکان مورد ادعای منافقین لویزان 3 نام دارد که بر اساس ادعای کذب آن‌ها این مرکز نظامی در شمال شرقی تهران و در اطراف این شهر واقع است.
اخبار سیاست خارجی - فارس