اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا احمدی نژاد به بانک مرکزی نامه نوشت؟


مبارزه با فساد یکی از محوری ترین شعارهای محمود احمدی نژاد در رقابت های انتخاباتی سالهای 84 و 88 بود.

خبرآنلاین: مبارزه با فساد یکی از محوری ترین شعارهای محمود احمدی نژاد در رقابت های انتخاباتی سالهای 84 و 88 بود.

سید صادق روحانی نوشت: محمود احمدی نژاد که وقتی شعار مبارزه با فساد می داد از لیستی نام می برد که اسامی مفسدان اقتصادی در آن درج شده و با آن لیست مدام رقیبان سیاسی اش را تهدید می کرد.

لیستی که هیچگاه از جیبش خارج نشد. حالا با گذشت یک سال از دوران ریاست جمهوری اش از گوشه و کنار سخن از لیست مفاسد اقتصادی یک بار دیگر به میان آمده است. لیستی که این بار انگشت اتهام را به سمت نزدیکان احمدی نژاد اشاره رفته است.

این لیست یک ماه پیش در شبکه های اجتماعی منتشر شد و هیچ منبعی نداشت و هیچکس هم آن را تایید نکرد. اما پس از یک ماه دفتر محمود احمدی نژاد نامه ای به سیف رئیس کل بانک مرکزی نوشت و در آن خواستار انتشار همه اطلاعات در این باره شده است.

در این نامه آمده است: «با عنایت به آن چه ذکر شده و هم چنین سیستم مکانیزه و تخصصی نظارت‌های مالی در بانک مرکزی و با خواست و تأکید آقای دکتر احمدی‌نژاد و البته برای تنویر افکار عمومی، تقاضا دارد نسبت به اعلام انتشار رسمی و عمومی تمامی اطلاعات در خصوص هر نوع درخواست، مبلغ، تاریخ و بانک‌های مرتبط در پرداخت هر گونه تسهیلات به آقای دکتر احمدی‌نژاد و اطرافیان ایشان، دستور لازم صادر و اقدام مناسب معمول فرمایید.»

نکته جالب اینجاست که همان یک ماه پیش که این لیست منتشر شد هیچ رسانه رسمی ای آن را منتشر نکرد و صرفا در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد و خیلی زود هم از فضای مجازی خارج شد، اما اکنون بعد از یک ماه رئیس دولت پیشین خواهان پیگیری آن شده است.

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که این اقدام احمدی نژاد در راستای تبرئه کردن خویش است. وی در گفت و گویی که با ایلنا انجام داده است  گفته است: « احمدی‌نژاد با این نامه یک بار دیگر در حال تشکیل دادگاهی برای تبرئه خویش است. وظیفه دولت یازدهم در واکنش به چنین نامه‌ای این است که شفاف سازی‌کند و با سند و مدرک به شکلی صریح حقایق را افشا کند.

به نظر می‌رسد که آقای احمدی‌نژاد با این نامه به نوعی بانک مرکزی را به چالش کشیده است چرا که در حال حاضر در جامعه ذهنیت‌هایی علیه احمدی‌نژاد و اطرافیان وی وجود دارد که وی را متهم به مسائل بانکی کرده است.»

عوض حیدر پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز نظری مشابه نکو دارد. وی در اینباره به خانه ملت گفت:« نامه احمدی‌نژاد به بانک مرکزی فرار روبه جلو است. اطرافیان دولت دهم برای تطهیر کارهای گذشته خود دست به اقدامات رسانه‌ای می‌زنند.

 بر اساس قانون مسئول کنونی انتشار و پیگیری معوقات بانکی دادستانی کل قوه قضائیه است و بانک مرکزی هیچ نقشی در اعلام اسامی ندارد، از این‌رو به نظر می‌رسد که دولت قبل با چنین اقداماتی به‌دنبال تبرئه و تطهیر خود است.»

همچنین جعفر قادری جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به نامه دفتر احمدی نژاد به ولی الله سیف گفت: «در این که مشکلات مدیریتی در زمان احمدی نژاد وجود داشت شکی نیست و متاسفانه برخی تسهیلات بدون حساب و کتاب داده شده است.»

 قادری همچنین گفت:« مطالب مطروحه نوعی توهین به مجلس هم است از این رو مجلس هم کاملا علاقه مند است که این نامه دستاویزی برای انتشار اسامی از سوی بانک مرکزی باشد.»

بر اساس قانون دولت در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها می تواند اطلاعات و داده های خود را در اختیار قوه قضائیه قرار دهد و انتشار آن نیز جرم محسوب می شود. بنابر این به نظر می رسد این اقدام رئیس دولت پیشین یک جنجال سیاسی باشد.


ویدیو مرتبط :
نامه احمدی نژاد به رئیس بانک مرکزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه احمدی‌نژاد به بانک مرکزی فرار روبه جلو است



اخبار,اخبار سیاسی ,نامه احمدی‌نژاد به بانک مرکزی

 

اخبار سیاسی - نامه احمدی‌نژاد به بانک مرکزی فرار روبه جلو است

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه نامه احمدی‌نژاد به بانک مرکزی فرار روبه جلو است، گفت: اطرافیان دولت دهم برای تطهیر کارهای گذشته خود دست به اقدامات رسانه‌ای می‌زنند.

عوض حیدرپورشهرضایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به نامه اخیر دفتر احمدی‌نژاد به رئیس کل بانک مرکزی درباره ضرورت انتشار لیست اسامی بدهکاران بزرگ بانکی، گفت: بر اساس قانون مسئول کنونی انتشار و پیگیری معوقات بانکی دادستانی کل قوه قضائیه است و بانک مرکزی هیچ نقشی در اعلام اسامی ندارد، از این‌رو به نظر می‌رسد که دولت قبل با چنین اقداماتی به‌دنبال تبرئه و تطهیر خود است.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر عزم و تلاش مجلس برای اعلام اسامی بدهکاران بانکی، افزود:‌ نمایندگان مجلس در چند وقت اخیر در تلاش برای پیگری و وصول این معوقات هستند و در این راه با هیچ جریان و گروهی تسامح نمی‌کنند، از طرف دیگر قوه قضائیه و دولت یازدهم هم باید در جهت شفاف‌سازی این موضوع تلاش کند.

وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد و یارانش در یک ماه اخیر بازی رسانه‌ای را برای پرتلاطم کردن فضا سیاسی و اقتصادی جامعه و به تبع آن مخفی کردن اقدامات خلاف خود آغاز کرده‌اند، افزود: در هفته‌های اخیر شاهد اظهارات متعدد یاران احمدی‌نژاد به‌ویژه جوانفکر و فروزنده بوده‌ایم و حال هم دفتر رئیس‌جمهور اقدام به ارسال نامه کرده که این نشان‌دهنده اهداف این افراد و این جریان است و به نظر می‌رسد که یاران احمدی‌نژاد با این اقدامات و اظهارات به‌دنبال فرار رو به جلو هستند.

حیدرپورشهرضایی با تأکید بر حق قانونی مردم برای انتشار اسامی بدهکاران بانکی، تصریح کرد: دستگاه‌های متولی باید هرچه سریع‌تر لیست مذکور را به صورت عمومی منتشر کنند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس،با اشاره به برنامه مجلس برای پیگیری موضوع حضور اطرافیان احمدی‌نژاد در لیست بدهکاران بزرگ بانکی، گفت: متأسفانه در دوره هشت ساله گذشته اقداماتی خلاق قانون انجام شده، از این رو دولت و مجلس باید برای احقاق حقوق ملت در جهت پیگیری این مسائل اقدام کند. 

اخبار سیاسی - خانه ملت