اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا آمریکا نمی تواند به ایران حمله کند؟



 

 

چرا آمریکا نمی تواند به ایران حمله کند؟

 

استیفن والت مقاله نویس آمریکایی در مقاله خود در نشریه آمریکایی فارین پالیسی، با بیان این که حمله به ایران یک ایده بد و نادرست است، آورده است: متیو کروئنیگ در مقاله ای که اخیرا در مورد مسائل خارجی و بین المللی منتشر کرده است، از حمله پیشگیرانه به ایران حمایت کرده است. این در حالی است که من در مقاله های پیشین خود از این موضع وی انتقاد کرده ام و او نیز بار دیگر از موضع خود دفاع کرده است.

در ادامه این مقاله آمده است: کروئنیگ برای اعمال نظر خود در مورد حمایت از حمله پیشگیرانه به تاسیسات هسته ای ایران دلایل چندان محکمی ندارد. وی هیچ مدرک مستدلی برای این که اثبات کند چرا حمله به ایران ضروری است، ارائه نمی دهد. وی همچنین هیچ راه درمان مناسبی برای بی ثباتی های موجود در مقاله ها و استدلال های وی نیست. با توجه به این مسئله به نظر نمی رسد که دلیل قاطع و مناسبی برای حمله به ایران وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، کاملا واضح است که شروع مقاله کروئنیگ نشان دهنده عدم درک وی از پاسخ من به مقاله قبلیش است، چرا که من در مقاله خود او را متهم به استفاده از مدارک مبهم و قدیمی براس توجیه کردن جنگ بر ضد ایران کرده ام. چرا که وی در برخی موارد در خطر سستی در مقابله با ایران به شدت اغراق می کند. وی همچنین در مورد مزایای جنگ بر ضد ایران به شدت اغراق می کند و هزینه ها و خطرات به کارگیری آن را بسیار کم و بی اهمیت می شمارد. اما کروئنیگ در پاسخ به این مسئله به این نکته اشاره می کند که هر نوع استفاده از نیروهای نظامی بستگی به این دارد که بدانیم آیا هزینه استفاده از نیروی نظامی بیشتر است یا هزینه استفاده نکردن از آن. این در حالی است که اعتراض اصلی به قضاوت یک طرفه وی در مورد حمله به ایران است، نه بحث سودمند بودن استفاده از گزینه نظامی.

همان طور که قبلا در مقاله ای به این نکته اشاره شده است، کروئنیگ فرض کرده است که رهبران ایران قویا در صدد تولید سلاح هسته ای هستند. این در شرایطی است که آژانس های اطلاعاتی آمریکا بارها این نوع نتیجه گیری را رد کرده اند. وی هیچ گونه مدرک قوی و مستدلی مبنی بر این که ارزیابی های آژانس های اطلاعاتی آمریکا در این مورد دروغ و نادرست است، ارائه نکرده است. علاوه بر این وی بدون این که مدرک درستی ارائه کرده باشد، تنها فرض کرده است که مسلح شدن ایران به سلاح اتمی عواقب خطرناکی خواهد داشت. این در شرایطی است که هیچ فرضیه و یا تئوری مشخص و قوی ای در مورد این که ایران چه اقدامی در پی به دست آوردن بمب اتمی انجام خواهد داد، وجود ندارد. علاوه بر این هیچ مدرک و یا نمونه ای مبنی بر این که ملت های دیگر که در سال های اخیر به بمب اتم دست یافته اند از آن استفاده کرده اند، وجود ندارد. وی همچنین در این مقاله فرض کرده است که اجتناب از جنگ بر ضد ایران باعث تحمیل هزینه بسیار سنگین به آمریکا برای مقابله با حکومت ایران به مدت چندین دهه خواهد شد. خلاصه این که وی هیچ تحلیل با ارزش و مثبتی مبنی بر رد حمله نکردن به ایران ارائه نمی دهد.

اما از سوی دیگر زمانی که کروئنیگ قصد دارد در مورد این که چگونه جنگ بر ضد ایران با موفقیت کامل به پایان خواهد رسید صحبت کند، استدلال های بسیار بهترین فرضیه ها را در مورد پیامدهای کوتاه مدت، خطر رکود اقتصادی کم و مزایای بسیار در بلند مدت ارائه می کند. این در شرایطی است که استدلال های وی را به راحتی می توان به چالش کشید. البته بحث من این نیست که کروئنیگ موفق نشده بحث در مورد هزینه ها و مزایای استفاده یا عدم استفاده از گزینه نظامی را به طور مطلوب به نتیجه برساند. بلکه مشکل اصلی اینجاست که وی در هر مورد استدلال های منطقی و یکسانی را ارائه نکرده است. وی در مقاله خود با عنوان "زمان حمله به ایران فرا رسیده است" می نویسد: آمریکا نباید در حمله کردن به ایران عجله کند. در واقع به نظر می رسد وی با بیان این جمله به نوعی این نکته را تصدیق می کند که ممکن است ایران واقعا در صدد دستیابی به بمب اتمی نباشد و بهتر است تا زمانی که مطمئن نشده ایم، در آغاز جنگ عجله نکنیم.

در پایان این گزارش آمده است: با توجه به این مسئله شاید بهتر باشد که بگوییم اقدام آمریکا در حمله به ایران حقیقتا نقض قوانین بین المللی است. چرا که حتی تحلیلگر مسائل سیاسی این کشور نیز دلیل محکمی برای ارائه توجیه به جامعه جهانی در مورد حمله ایران ندارد.../شفاف


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی : حمله آمریکا به ایران 1836 برابر بیشتر از حمله ب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا توان حمله نظامی به ایران را ندارد



 

 

 

آمریکا توان حمله نظامی به ایران را ندارد

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش:

آمریکا توان حمله نظامی به ایران را ندارد؛ پاسخ ما کوبنده است

تهران - فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شکست آمریکا در عراق و افغانستان گفت: آمریکا توان باز کردن جبهه سومی در مقابل کشورری قدرتمند جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا و در پاسخ به ادعای رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر طرح حمله نظامی علیه ایران اظهار داشت: تهدید نظامی مسئولان آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران چیز تازه ای نیست ما مطمئن هستیم که نیروهای آمریکایی در یک شرایط بسیار بد نظامی به سر می برند.

امیر سرتیپ پوردستان خاطر نشان کرد: آمار تلفات، خودکشی ها و بی انضباطی های سربازان آمریکایی حاکی از ناکامی هایی این کشور در عراق و افغانستان است.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر بخواهد تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران عملی بشود نیروهای مسلح ما آمادگی کامل برای مقابله در زمین، هوا و دریا را دارند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: ما آموزش های عملی را به صورت شبانه و روزانه و تیراندازی با کالیبر های مختلف ، در دستور کار گذاشته ایم و با توسل به آموزش سعی کرده ایم که توانمندی ها خود را بالا ببریم.

امیر پوردستان خاطر نشان کرد: از رصد لحظه به لحظه دشمنان و نیروهای فرامنطقه ای غافل نبوده ایم و منطبق با تهدیدات و دکترینی که تعریف شده رزمایش های خودمان را سازماندهی و به مرحله اجرا گذاشته ایم.

وی تاکید کرد: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در حال حاظر از یک آمادگی رزمی و توان دفاعی بسیار بالایی برخوردار است و هر گونه تهدیدی با پاسخ کوبنده ایران مواجه می شود...../تحلیل:عصرایران