اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا آمریکا اینقدر نگران سفر ولادیمیر پوتین به ایران است؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق  ایران و مسکو


اخبار سیاست خارجی - چرا آمریکا اینقدر نگران سفر ولادیمیر پوتین به ایران است؟

مسکو مطمئن است که اگر منتظر لغو تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا باشد، قدرت های غربی بازار ایران را بدون در نظر گرفتن روسیه بین خود تقسیم می کنند.

صدای روسیه نوشت: به نظر می آید که مسکو در استانه اتمام برنامه ریزی های لازم برای سفر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران است.

به گزارش  انتخاب ، به گفته ی منابع ایرانی و روسی، سفر پوتین در آینده ی نزدیک و درست پس از المپیک سوچی صورت می گیرد.

در همین حال، امریکا روز به روز در مورد سیاست روسیه در خصوص روابطش با ایران نگران تر می شود و واضح است که واشنگتن نمی خواهد شاهد روابط تجاری تمار عیار مسکو با تهران و البته در رقابت با کمپانی های امریکایی باشد.

در شب کنفرانس ژنو 2، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به به مسکو سفر کرد و با پوتین و لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

ظاهر مقامات دو کشور در مورد حل مسئله سوریه و برنامه ریزی های لازم برای سفر رهبر روسیه به ایران گفتگو کردند.

پوتین به ظریف گفت: امیدوارم که در آینده نزدیک شما را در ایران ببینم.

روسیه سعی در افزایش تجارت خود با ایران حتی پیش از لغو تحریم ها علیه این کشور داشته است.

در ماه ژانویه، گزارش شد که روسیه به دنبال انعقاد قرارداد «نفت در مقابل کالا» با ایران است. گمان می رود که این قرارداد در سفر اینده پوتین به ایران منعقد شود.

در واکنش به انتقادات آمریکا، دیپلمات های روسیه مکررا گفته اند که مسکو تنها تحریم های شورای امنیت علیه ایران را به رسمیت می شناسد.

ولاددیمیر نوویکوف تحلیلگر موسسه پژهش های استراتژیک روسیه گفت: مسکو به عنوان همسایه و یکی از بازیگران مسئله هسته ای ایران دلایل خاص خود را برای همکاری با ایران آن هم بدون کسب اجازه از کسی دارد.

وی افزود: اول از همه، بخش بزرگ پیش نویس توافق هسته ای توسط روسیه تهیه شد. جدا از آن، در طول دهه گذشته، روسیه به عنوان میانجی گر کلیدی بین ایران و غرب ایفای نقش کرد. در واقع روابط دوستانه با ایران اهمیت زیادی برای ما دارد.

توافق احتمال یران و مسکو باعث واکنش نامناسبی از سوی امریکا شد. جک لو وزیر خزانه داری امریکا بدون اشاره مستقیم به روسیه کمپانی هایی که سعی در دور زدن تحریم های واشنگتن دارند را تهدید کرد.

با این حال، مسکو مطمئن است که اگر منتظر لغو تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا باشد، قدرت های غربی بازار ایران را بدون در نظر گرفتن روسیه بین خود تقسیم می کنند.

اکنون خبرها حکایت از آن دارد که کمپانی های امریکایی نماینده خود را به منظور حذف کمپانی های اروپایی از رقابت، به ایران اعزام کرده اند.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روابط ویژه ولادیمیر پوتین و حسن روحانی/روس ها با تحویل گرفتن ایران، آمریکا را خشمگین کردند



اخبار,اخبارسیاست خارجی,روابط  روسیه با ایران


 اخبار سیاست خارجی - نشریه روسی کامرسانت:
روابط ویژه ولادیمیر پوتین و حسن روحانی/روس ها با تحویل گرفتن ایران، آمریکا را خشمگین کردند

در سال 2016 میلادی، وضعیت حقوقی دریای خزر مشخص خواهد شد.

به گزارش تیک ،  بار دیگر، در چارچوب اجلاس پنج کشور منطقه، تصویب کنوانسیون به آینده موکول شد. ایران و ترکمنستان تواقفنامه مربوط به تقسیم بستر و فضای آبی دریای خزر را نه تصویب و نه رد کردند. آلکس موخین، کارشناس مسائل سیاسی، نتایج این اجلاس را تشریح می کند.


انتظاراتی که از اجلاس دریای خزر می رفت، به رغم بدبینی های کارشناسان که از مدتها پیش، به حرکات زیرکانه و پیچیده در روابط میان شرکت کنندگان آن خو گرفته اند، چندان بالا نبود. باید خاطر نشان کرد که به رغم فشار جدی که امروزه کشورهای غربی علیه روسیه اعمال می کنند، این اجلاس در آستارا خان – در خاک روسیه برگزار شد.

در جریان این اجلاس، میان ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور جدید ایران رابطه شخصی خاص برقرار شد، اگرچه پیش از این نیز در میان آنان، حسن تفاهم متقابلی برقرار بود. این اقدام چند منظوره، برای متشنج کردن اعصاب امریکا بود که خود نیز تلاش می کند سیستم ویژه خود را در روابط با ایران برقرار کند (اخیرا، تهران صادرات منابع انرژی زای خود به اتحادیه اروپا را پیشنهاد کرده است). احتمال دارد، روسیه نیز در این رابطه، قرارداد دو جانبه ای را با ایران منعقد کرده باشد.

طبعا، کشور میزبان تمامی تلاش خود را به کار برده، تا این دیدار، به حل و فصل اکثریت مسائل مربوط به تقسیم شعاع دریای خزر بینجامد. اما، این معجزه رخ نداد: حل و فصل اکثریت اختلاف نظرات ممکن نشد. به رغم ایراد سخنانی مبنی بر این که «طرفین در راه حل و فصل مشکلات گام بر می دارند»، در حقیقت، تا رسیدن به توافق بر سر کنوانسیون مربوط به وضعیت حقوقی دریای خزر (بستر آن) راه طولانی در پیش است، اگرچه از حدود 20 سال پیش رسیدگی به این مساله در جریان است. از جمله این که تکلیف شعاع 15 مایلی دریایی از سمت ساحل، به علاوه شعاع 10 مایلی در فضای آبی مشخص شده است (باقی شعاع دریای خزر فعلا مشترک به حساب می آید).

این مسئله با مواضع و اختلاف نظراتی میان جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق (ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان) مرتبط است که یاران جدید آنها – امریکا و اتحادیه اروپا توانسته اند آتش آن را شعله ور سازند. امریکا و اتحادیه اروپا مخالف حل و فصل سریع این اختلاف نظرها هستند.

در این میان، باید خاطر نشان کرد که این اجلاس به رغم تلاش برای «به انزوا کشاندن» روسیه، بسیار سازنده بوده است. پیروزی معنوی روسیه و ایران نیز در این نکته بوده است که طی آن قرار بر این شد، امور منطقه خارج از حضور پایگاه های نظامی ناتو انجام پذیرند و به جای آن، این دو کشور به دنبال توسعه روابط تجاری میان خود باشند.

در حقیقت اینجا، از دور شدن هرچه ممکن از لبه خطرناک پرتگاه سخن در میان است که «جنگ تحریم ها» سیستم اقتصادی جهانی را به سوی آن سوق می دهد. ظاهرا، قدرت های حاشیه دریای خزر با حضور خود در این اجلاس نشان دادند که روسیه هنوز مواضع قدرتمند خود در منطقه را حفظ کرده است


 اخبار سیاست خارجی - تیک