اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرایی حذف دوره فراگیر کارشناسی پیام‌نور/ آماده شدن سند دیپلماسی علمی



حذف دوره فراگیر کارشناسی پیام‌نور,علت حذف دوره فراگیر کارشناسی پیام‌نور

معاون آموزشی وزیر علوم تشریح کرد:

چرایی حذف دوره فراگیر کارشناسی پیام‌نور/ آماده شدن سند دیپلماسی علمی

معاون آموزشی وزیر علوم ضمن تشریح عملکرد آموزشی وزارت علوم در دولت دهم به تشریح چرایی حذف دوره‌های فراگیر از مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور پرداخت.

به گزارش ایسنا، ‌دکتر حسین نادری منش در نشست خبری، با بیان اینکه دو اتفاق مهم در دولت دهم محقق شد، اظهارکرد:‌ نقشه جامع علمی کشور در دولت دهم نهایی شد که نقشه راه برای توسعه علمی کشور است و برخی از زوایای مبهم را شفاف و آمار و ارقام و شاخص‌ها را تعیین کرد.

 وی افزود: همچنین برنامه پنجم توسعه نیز در این دولت تصویب شد که سعی شد در تمام حوزه‌ها با توجه به این اسناد حرکت شود.

وی همچنین با اشاره به آماده شدن سند دیپلماسی علمی، تصریح کرد: بحث این سند از سه سال پیش مطرح شد که کمیته راهبردی نیز دارد که این سند در حال حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی که اهمیت جدی در فعالیت‌های برون مرزی علمی کشور دارد که امیدواریم بزودی نهایی شود.

 

نادری منش با اشاره به برنامه‌های علمی در برنامه پنجم توسعه، گفت: موضوع اول که یکی از مطالبات جدی مردم و رهبری است بحث تحول در سرفصل‌های علوم و به ویژه علوم انسانی است، در همین راستا شورای عالی برنامه ریزی و گسترش را به دو مدیریت جداگانه تقسیم کردیم و بیش از 70 کمیته برنامه‌ریزی و بازنگری با حکم‌های انتصاب سه ساله با بیش از 700 عضو که عمدتا دانشیار به بالا هستند تشکیل شد.

 

وی افزود: همچنین در برخی از زمینه‌ها و رشته‌های خاص مثل دفاع مقدس، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی و غیره کمیته‌های خاص شکل گرفت که علوم را بر اساس چهار شاخص غنی سازی، بومی سازی، بروز رسانی و ارزش مداری باید بازنگری می‌کردند.

 معاون آموزشی وزیرعلوم خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد که تمام سرفصل‌های بیش از پنج سال عمر مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در شورای تحول علوم انسانی 15 کارگروه مشترک تشکیل شد، اظهارکرد: این کارگروه‌ها در زمینه علوم انسانی و 15 رشته خاص از این علوم فعالیت می‌کنند.

 

ایجاد 1000 رشته محل دکتری در دولت دهم

نادری منش با بیان اینکه بر اساس اهداف سند چشم انداز 1404 و برنامه پنجم توسعه باید 20 درصد از آموزش عالی مربوط به تحصیلات تکمیلی باشد، گفت: در دولت دهم بیش از 1000 رشته محل دکتری با نگاه عدالت محورانه مجوز دادیم که تعداد عمده‌ای از آنها در خارج از تهران بودند.

 

وی افزود: هدفمان این است که هیچ جوان مستعدی در هیچ استانی به دلیل نبود رشته مورد علاقه‌اش از آن استان خارج نشود که به نظر من قدم اول برای جلوگیری از مهاجرت دانشجویان این موضوع است.

 

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه در گذشته مسئولان در سطح استان‌ها نهایتا از تحصیل کردگان آموزش و پرورش بودند، گفت:‌ با گسترش تحصیلات تکمیلی، در حال حاضر می‌توان از افراد توانمند در حیطه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد که این مسائل رشد علمی ما را بیشتر می‌کند و نتایج آن در سال‌های آتی مشخص خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما ایجاد ظرفیت توزیع شده عدالت محورانه بود، تصریح کرد: نکته دیگر بحث بروزرسانی آیین‌نامه‌ها بود که پیش از این برخی آیین‌نامه‌های آموزشی ما بیش از 15 سال قدمت داشته است، بنابراین ما آیین‌نامه‌ کارشناسی و استعدادهای درخشان را مورد بازنگری قرار دادیم و آنها را ابلاغ کردیم.

 

نادری منش با تاکید بر عدالت محور کردن سیستم ورود به دانشگاه، گفت: ‌در این زمینه قانون حذف کنکور را مورد بازنگری قرار دادیم و همچنین بخش عمده‌ای از ظرفیت کاردانی و کارشناسی بدون کنکور اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

 

وی با بیان اینکه لازمه اولیه حذف کنکور این است که تعداد صندلی‌ها را افزایش دهیم، اظهارکرد: بنابراین با ظرفیت سازی، دغدغه ما به حداقل رسید و در حال حاضر در حال بررسی برای حل اضطراب‌های ناشی از کنکور هستیم.

 

وی خاطر نشان کرد:‌ در دکتری نیز همین مسئله شکل گرفت و چون حجم تقاضا زیاد شد احساس کردیم که یک دانشگاه نمی‌تواند به تنهایی برای تعداد زیادی داوطلب آزمون برگزار کند و مکانیزم سنجش داوطلبان باید ملی شود، بر همین اساس غربالگری اولیه را از طریق آزمون انجام دادیم که نظرسنجی از دانشجویان نیز نشان داد که 70 درصد از آنها از این موضوع راضی هستند و مابقی نیز خواستار حذف کامل مصاحبه هستند.

 

نادری منش خاطرنشان کرد: در آزمون کتبی نیز 20 درصد از سوابق فرد در دوره ارشد را مورد نظر قرار دادیم تا سوابق او نیز در آزمون کتبی تاثیرگذار باشد. اگر ایرادی هم همچنان به سیستم پذیرش دکتری وجود دارد عموما مربوط به بخش مصاحبه است.

 

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین از توسعه فرهنگ و آموزش قرآنی در دولت دهم خبر داد و گفت: در این راستا کمیسیون پژوهش قرآنی با ریاست وزیر علوم شکل گرفت و مباحث زیادی در آن مطرح شد. که این موضوع نیز یکی از خواسته‌های برنامه پنجم توسعه بود.

 

سیاست‌های وزارت علوم در مورد موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی

نادری منش همچنین درباره تعامل وزارت علوم با بخش خصوصی در حوزه موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی، اظهار کرد: در این زمینه جلسات متعددی شکل گرفت و شهریه‌ها در حد توان جامعه افزوده شدند، همچنین از لحاظ بازنگری آیین نامه‌ها و اساسنامه این موسسات اتفاقات خوبی افتاد.

 

به گفته وی اساسنامه موسسات غیرانتفاعی و غیر دولتی در حال بازنگری است که بزودی نهایی خواهد شد.

نادری منش همچنین با اشاره به ایجاد مراکز نظارت و ارزیابی در وزارت علوم در دولت دهم، گفت: تعداد بازدیدهای سالانه از مجموعه‌های مختلف زیرنظر وزارت علوم در سال 84 حدود 100 مورد بود که این رقم در سال 88 به 400 و در سال 91 به 1500 بازدید میدانی افزایش یافت.

 

لغو مجوز برخی موسسات غیرانتفاعی در دولت دهم

وی افزود: همچنین کمیسیون ماده 9 شکل گرفت که برخی موسسات که کیفیت لازم را نداشتند پس از کاهش و صفر کردن ظرفیت آنها مجوزشان را لغو کردیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه یکی از برنامه‌های بعدی آموزش عالی رسیدن به جمع 500 دانشگاه برتر در برنامه 20 ساله بود، گفت: این در حالیست که ما در سال جاری در برخی از رتبه‌بندی‌های خارج از کشور هم جزو 100 دانشگاه برتر جهان و هم جزو 500 دانشگاه برتر جهان شدیم که از این لحاظ با ترکیه برابر هستیم اما کشور ترکیه تعداد دانشجوی بسیار زیادی دارد.

 

وی با بیان اینکه توان علمی کشور می‌تواند به عنوان اقتدار برای ما مطرح شود، گفت: ما در سلول‌های بنیادی، نانوتکنولوژی، علوم ماهواره‌ای و دفاعی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که حاصل برنامه ریزی صحیح بود که امیدوارم این موضوع ادامه پیدا کند.

 

ارتباطات علمی کشور با کشورهای خارجی

وی همچنین درباره ارتباط علمی کشور با کشورهای خارجی، اظهارکرد: تفاهم نامه جدی با کشور عراق بسته شده است که تعداد زیادی دانشجو به صورت بورسیه هم در کشور ما و هم در کشور عراق در حال تحصیل هستند، همچنین تفاهم نامه‌ای با کشور ترکیه منعقد شد که اولین شعبه مشترک در شهر وان بین دانشگاه تبریز و آنها ایجاد شدو قرار بر این شد که یک دانشگاه مشترک نیز در داخل کشور ایجاد شود.

 

نادری منش خاطرنشان کرد: همچنین با کشور افغانستان نیز تفاهم نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم که کشور افغانستان گفته بیش از 90 درصد کتابهای دانشگاهی‌شان از ایران است و خواستار ایجاد ظرفیت توسط کشور ایران در این کشور هستند.

 

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه توانمندی علمی ما می‌تواند به عنوان یک دیپلماسی نرم مورد استفاده قرار گیرد، اظهارکرد:‌از این طریق می‌توانیم به سمت یک محیط آرام و پایدار پیش برویم. امیدوارم دولت یازدهم بحث تعاملات بین المللی را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار دهد.

وی با اشاره به تهیه سند آمایش آموزش عالی در دولت دهم، گفت: این سند در سطح ملی و استانی تهیه شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال نهایی شدن است.

 

کاربردی شدن 60 تا 70 درصد آموزش در برنامه پنجم توسعه

وی افزود: با توجه به اینکه بر اساس برنامه پنجم 60 تا 70 درصد آموزش ما باید کاربردی باشد دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای را توسعه دادیم که هیات‌های امنای آنها شکل گرفت و طرح جامع آنها نیز ابلاغ شد.

 

نادری منش با بیان اینکه ایجاد پردیس‌های خود گردان عملیاتی کردن یکی از بندهای برنامه پنجم توسعه بود، اظهارکرد: استقبال زیادی از سوی دانشگاه‌ها و دانشجویان از ایجاد این پردیس‌ها شد که در حال حاضر بسیاری از دانشجویانایرانی در خارج از کشور علاقمندند که به این پردیس‌ها منتقل شوند.

 

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین درباره موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی، گفت: در سال‌های گذشته حدود 250 موسسه غیردولتی داشتیم که تنها 84 مورد از آنها هیات امنا داشتند، در حالی که در حال حاضر فقط 16 مورد از این موسسات هستند که هیات امنا ندارند، از سوی دیگر ما شهریه‌ها را به سمتی حرکت کردیم که با رتبه‌بندی دانشگاه‌ها متناسب شود.

 

موسسات غیرانتفاعی باید به صورت تخصصی ایجاد شوند

وی با بیان اینکه موسسات غیرانتفاعی از این به بعد باید به صورت تخصصی شکل بگیرند، گفت: بر این اساس اگر اعضای هیات موسس در زمینه خاصی تخصص داشته باشند گسترش موسسه در آن زمینه خواهد بود، از سوی دیگر از این پس به موسسه‌ای که فضایش استیجاری است مجوز نخواهیم داد.

 

وی درباره تفویض اختیار موسسات آموزش عالی آزاد به دانشگاه علمی کاربردی نیز، گفت: ابتدا قصد ما متوقف کردن این تصمیم بود، اما موسسات آموزش عالی آزاد قبلا می‌توانستند هر دوره‌ای را راه‌اندازی کنند، اما الان مشخص کردیم که دوره‌هایشان باید به صورت کاربردی باشد و باعث ایجاد توانمندی شود، بنابراین گزارش‌هایی که من از فعالیت دانشگاه علمی کاربردی درباره این موسسات دیده‌ام اتفاقات خوبی افتاده است.

 

حذف دوره‌های فراگیر در مقطع کارشناسی از دانشگاه پیام نور

نادری منش همچنین درباره حذف دوره‌های فراگیر در مقطع کارشناسی از دانشگاه پیام نور نیز، تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه در حال حاضر ظرفیت ما در کاردانی و کارشناسی بیش از تعداد مورد نظر است، باید ظرفیت مجموعه‌ها مشخص شود، بنابراین نمی‌توانیم به یک بخش بگوییم که از چهار طریق پذیرش انجام دهد و بخش دیگری پذیرش خود را فقط از طریق سازمان سنجش اعمال کند.

 

وی درباره نحوه برخورد با موسساتی که اقدام به برگزاری دوره‌های فراگیر پیام نور می‌کنند، اظهار کرد: چون این موسسات زیرمجموعه دانشگاه پیام نور هستند از نظر تخصصی منطقی ترین جایی که می‌تواند این موضوع را پیگیری کند خود دانشگاه پیام نور است./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
مشاوره تخصصی کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دوره فراگیر از مقطع کارشناسی پیام نور حذف شد



دوره فراگیر مقطع کارشناسی پیام نور,علت حذف فراگیر مقطع کارشناسی پیام نور

رئیس دانشگاه:

دوره فراگیر از مقطع کارشناسی پیام نور حذف شد

رئیس دانشگاه پیام نور با بیان اینکه با حذف کنکور کارشناسی از دانشگاه پیام نور، دوره فراگیر نیز در این مقطع حذف شد، گفت: دانشگاه پیام نور از این پس در مقطع کارشناسی ناپیوسته کاردانی و کارشناسی پیوسته کنکور نخواهد داشت و پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی و آنچه سازمان سنجش مشخص می کند انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن زیاری گفت: دانشگاه پیام نور در راستای برداشتن سد کنکور و آرامش خاطر جوانان جویای علم، توانست پس از 4 سال کار کارشناسی متخصصین، کنکور را در تمام کد رشته محل های خود، حذف کند.

 

قائم مقام وزیر علوم، اظهار داشت: به این ترتیب وعده دولت و مجلس مبنی بر حذف کنکور، برای نخستین بار توسط دانشگاه پیام نور در تمامی کد رشته ها محقق شد و از این پس کسانی که در کنکور سراسری شرکت نکرده اند می توانند از طریق دفترچه جدیدی که همراه با دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش توزیع می شود رشته خود را انتخاب کنند.

 

به گفته رئیس دانشگاه پیام نور، این دانشگاه سال گذشته موفق به حذف آزمون در 6000 رشته محل شده بود و در حال حاضر نیز توانست کنکور مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته را به طور کامل حذف کند.

 

زیاری گفت: به این ترتیب در فراگیر سال 92 که در مهر ماه پذیرش خواهیم داشت نیز دیگر مقطع کارشناسی نداریم و این دوره فقط در مقطع کارشناسی ارشد فراگیر برگزار می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: حذف کنکور علاوه بر حذف مخارج مالی احتمالی که برای متقاضیان در برداشت، موجب آرامش خاطر بیشتر جوانان آینده ساز میهن اسلامی ما خواهد شد و از این پس آنها می توانند با فراغ بال به تحصیل خود در دوران دبیرستان ادامه دهند و با کسب نمرات عالی امکان تحصیل در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را فراهم کنند./مهر