اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چراغ سبز ضرغامی به منتقدان ژنو



اخبار,اخبار سیاسی ,توافقنامه ژنو

 

اخبار سیاسی - چراغ سبز ضرغامی به منتقدان ژنو

در سال‌های اخیر مناظره‌های تلویزیونی جایگاه قابل‌توجهی در رسانه ملی پیدا كرده است؛ هر چند هنوز آگاهی در این رابطه كه چه مسائلی باید به مناظره گذاشته شود و فاصله چه مسائلی باید با این عرصه حفظ شود به‌طور كامل وجود ندارد.

توافقنامه ژنو كه روز سوم آذرماه 92 طی ساعت‌ها گفت‌وگو میان گروه مذاكره‌كننده ایران و 1+5 آن هم بعد از حدود 10 سال به سرانجام رسید، مایه شادمانی بسیاری از مردم و البته بسیاری از كارشناسان شد. اما در این میان منتقدانی هم بودند كه از ابتدای شروع كار دولت همواره سعی در تخریب مذاكره‌كنندگان داشتند و بعد از انعقاد این توافقنامه به مخالفت‌های خود پایان ندادند و از هر تریبونی برای سر دادن ‌ساز انتقاداتشان استفاده ‌كردند.

 

در این راستا چند نفر از نمایندگان طی نامه‌ای خواستار حضور در برابر دوربین صداو سیما شدند تا درباره توافقنامه به بحث و مناظره بنشینند. رئیس صداوسیما در ابتدا پاسخی منفی به این نامه داد و اشاره كرد با توجه به شرایط كنونی نقد توافقنامه را به صلاح مملكت نمی‌دانم. البته این پاسخ منفی، با اصرار و پیگیری بیشتر نمایندگان در نهایت منجر به صدور مجوز از سوی ضرغامی شد. در هر صورت اینكه در وهله فعلی صحبت كردن درباره توافقنامه ژنو صحیح است یا خیر؟ خود بحثی است جداگانه. البته در این رابطه بسیاری از كارشناسان نظر مساعدی نسبت به این موضوع ندارند و به نوعی آن را افشای مسائل مهم و محرمانه ملی می‌دانند.

‌ مناظره درباره نقطه و ویرگول صحیح نیست
برای رسیدن به پاسخی مشخص نظر چند نفر از نمایندگان ملت را پرسیدیم كه محمدرضا تابش نماینده اردكان در گفت‌وگو با آرمان اینگونه پاسخ داد.

با توجه به صدور مجوز برای به مناظره گذاشتن توافقنامه ژنو نظر شما در این رابطه چیست؟
در راستای بحثی كه چند روز است در مجلس و به موازات آن در صداوسیما مطرح شده است مبنی بر به مناظره گذاردن توافق ژنو باید به این نكته اشاره كنم كه درحال حاضر شرایط كشور به‌گونه‌ای نیست كه ما بتوانیم همه موارد مربوط به قرارداد را بازگو كنیم. اگر عمیق‌تر وارد بحث شویم باید این نكته را مدنظر داشته باشیم كه در هر صورت اسناد، مدارك، گفت‌وگو‌ها و... دارای یك طبقه‌بندی هستند و خیلی از دولت‌ها بر اساس همین طبقه‌بندی‌ها گزارش ارائه می‌دهند یا به عبارتی در توضیح دادن مراعات می‌كنند؛ برای مثال اسناد مربوط به دخالت انگلستان بعد از 50 -60 سال كه آن طبقه‌بندی تمام می‌شود افشا شد. به نظر من دولت اكنون نمی‌تواند همه مسائلی را كه اتفاق افتاده بازگو كند چون یك مسائلی به نفع ملت رقم خورده است كه در شرایط كنونی اگر بازگو شود، ممكن است موجب سوءاستفاده بدخواهان كشور و ملت قرار گیرد و آنها در روابط عادیشان تجدیدنظر كنند.

‌ آیا شما به عنوان نماینده مردم درباره توافقنامه ژنو نكته‌ای كه موجب نگرانی باشد، مشاهده كرده‌اید؟
آنچه ما در جلسات خصوصی شنیدیم این است كه منفعت ملت، ارزش‌ها، اصول مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری همه و همه رعایت شده است بنابراین دولت طبق یك چارچوب مشخص مذاكرات را پیش برده است بنابراین این مساله كه حال مناظره‌ای برپا كنیم و درباره نقطه و ویرگول و واو بحث كنیم كار بیهوده‌ای است. البته در این رابطه می‌توانند اصحاب صاحب فن و كارشناسان راهكار ارائه دهند كه باب مناظره و مباحثه هم در آن باز است اما نقد آنچه اتفاق افتاده در شرایط فعلی به اعتقاد من، لازم و ضروری نیست

مسائل محرمانه نباید مطرح شود
محمدجواد دامادی، نماینده مردم آستارا در مجلس نیز درباره به مناظره گذاردن توافقنامه ژنو اینچنین به آرمان پاسخ داد؛ خیلی از مباحث مذاكره و مسائل وابسته به مذاكره محرمانه است و فكر نمی‌كنم این مساله به نفع كشور باشد كه مسائل محرمانه در یك رسانه بیان شود و این كار می‌تواند كار اشتباهی باشد به هر حال فضای مذاكرات فضای آرامی را در جامعه می‌طلبد و بهترین مطلبی هم كه می‌شود به آن استناد كرد فرمایشات مقام معظم رهبری است مبنی بر اینكه اینها فرزندان انقلاب هستند پس به اعتقاد من نباید فضا را علیه گروه مذاكره‌كنندگان كشور ناآرام كنیم.

‌ صلاح نمی‌دانم كه نمایندگان و مقامات رسمی كشور نقد كنند
در میان كسانی كه مخالف برپا كردن مناظره درباره توافقنامه ژنو بودند افرادی نیز حضور دارند كه موافق تحقق این امر هستند كه البته تحقق آن را مشروط به شروطی می‌دانند، ازجمله احمد توكلی نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس که به آرمان می‌گوید: باید منتقدان حرف‌هایشان را بزنند ولی صلاح نمی‌دانم كه نمایندگان و مقامات رسمی كشور در این مورد بخواهند نقدهایشان را به‌صورت علنی مطرح كنند چراکه ممكن است مستندی برای مخالفین آن سمت مذاكره‌كننده شود. اگر مقامات رسمی صحبت كنند امكانش هست از این مطالب سوءاستفاده كنند بلکه باید روشنفكران، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و علما انتقاد كنند نه مقامات رسمی كشور.

‌ تنها مقامات دولتی می‌توانند روی صندلی موافق بنشینند
با توجه به اینكه هنوز مباحث بر سر بودن یا نبودن مناظره مطرح است اما خبرها حاكی از این مساله است كه گویا رئیس صداوسیما عزم خود را جزم كرده است تا میزبان منتقدین در این رسانه باشد. چندی پیش محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی صداوسیما با یادآوری نامه 111 نماینده مجلس به ریاست سازمان صداوسیما مبنی بر اظهارنظر در رسانه ملی درباره توافقات ژنو افزود: نامه 111 نفر از نمایندگان مجلس به ریاست سازمان صداوسیما درباره نقد و بررسی توافق ژنو به رسانه ملی رسید كه این نامه پیرو نامه قبلی بود كه 19 نفر از نمایندگان به آقای ضرغامی نوشته بودند.

 

معاون پارلمانی صداوسیما ادامه داد: در نامه نمایندگان به ریاست صداوسیما فرصت برای نقد و بررسی توافقات ژنو در رسانه ملی درخواست شده بود. وی ادامه داد: ریاست سازمان صداوسیما در پاسخ به نامه مذكور نوشته بود كه درحال حاضر شرایط آماده نیست و ما رویكرد حمایتی را درباره توافق ژنو داریم و رویكرد انتقادی در رسانه ملی جزو برنامه‌های این سازمان نیست.

 

میرتاج‌الدینی افزود: بلافاصله بعد از نامه اولیه نمایندگان، نامه 111 نفر از نمایندگان مجلس به ریاست صداوسیما رسید كه در حال حاضر برنامه‌ای كه برای بررسی این نامه داریم این است كه باید بدانیم چگونه با این موضوع برخورد كنیم. وی همچنین از تصمیم سازمان صداوسیما برای برگزاری نشستی با نمایندگان خبر داد و گفت: در این نشست كه هفته آینده برگزار خواهد شد با حضور نمایندگان امضا‌كننده نامه مذكور ابعاد درخواست آنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد زیرا در بحث توافق ژنو كه به عنوان مساله كلان كشور مربوط می‌شود رویكرد صداوسیما از روز اول حمایتی بوده است.

 

معاون پارلمانی صداوسیما ادامه داد: در تمام مسائل كلان ملی رویكرد صداوسیما حمایتی بوده است. میرتاج‌الدینی افزود: از این‌رو درخواست نشست مشترك نمایندگان امضاكننده این نامه با رئیس صداوسیما مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سه‌شنبه هفته آینده این نشست در محل سازمان صداوسیما برگزار شود. معاون پارلمانی صداوسیما افزود: برای روشن شدن مذاكرات ژنو، نمایندگان امضاكننده این نامه درخواست داشتند برنامه‌های تلویزیونی از حالت مونولوگ به حالت دیالوگ (یك‌جانبه به چندجانبه) تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: نشست سازمان صداوسیما با نمایندگان مجلس با هدف روشن شدن ابعاد توافق ژنو برگزار خواهد شد تا به این ترتیب از رویكرد مونولوگ كه در صداوسیما نسبت به توافقات ژنو است خارج شویم و رویكرد دیالوگ را در پیش بگیریم. معاون پارلمانی صدا و سیما همچنین در گفت‌وگویی گفت: صداوسیما قصد دارد تا به شكل جدی تقاضای ۱۱۱ نماینده‌ای كه خواستار برگزاری مناظره هسته‌ای شده‌اند را بررسی كند، اما اگر نظر نهایی «رسانه ملی» مثبت باشد، تنها مقامات دولتی می‌توانند روی صندلی موافق بنشینند و كارشناسان حامی دولت باید از خانه این مناظره‌ها را تماشا كنند.
اخبار سیاسی - آرمان

 


ویدیو مرتبط :
منتقدان ژنو بی سواد هستند...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ ضرغامی به درخواست منتقدان «ژنو»


عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما طی نامه‌های جداگانه‌ای به درخواست نمایندگان منتقد توافقنامه ژنو برای حضور در رسانه ملی به منظور بیان مطالبشان پاسخ منفی داد.

خبرگزاری فارس: عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما طی نامه‌های جداگانه‌ای به درخواست نمایندگان منتقد توافقنامه ژنو برای حضور در رسانه ملی به منظور بیان مطالبشان پاسخ منفی داد.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیراً‌ طی نامه‌ای خطاب به عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما خواستار اختصاص فرصتی به منتقدان توافقنامه ژنو در صدا و سیما برای بیان مطالبشان شدند.

امضاءکنندگان این نامه تصریح کرده بودند که درخواست مذکور به دلیل «بی‌سواد خواندن» منتقدان ژنو توسط رئیس‌جمهور در یکی از سخنرانی‌های زنده تلویزیونی، صورت گرفته است.

متن کامل نامه نمایندگان مجلس به ضرغامی به شرح ذیل است:

جناب آقای مهندس ضرغامی

ریاست محترم سازمان صدا و سیما

باسلام؛

نظر به اینکه رئیس‌جمهور محترم در جمع اساتید دانشگاه نه تنها اساتید محترم دانشگاه را به جهت دفاع از توافقنامه ژنو به ترسو بودن متهم نموده است، بلکه منتقدان این توافقنامه را نیز با ادبیات نامناسبی کم‌سواد خطاب کرده است و این سخنان از سیمای جمهوری اسلامی منتشر شده است، مقتضی است فرصتی فراهم آوردیم تا منتقدان این توافقنامه که قطعاً حقوق مسلم مردم را مخدوش کرده است، با حضور موافقان به بحث و بررسی آن بپردازند.

با تشکر

سیدمحمود نبویان، سیدحسین نقوی، محمدجواد کولیوند، ابراهیم کارخانه، محمد دهقان، اسماعیل کوثری، مهرداد بذرپاش، مهدی کوچک‌زاده، علیرضا زاکانی، زهره طبیب‌زاده، حمید رسایی، محمد سلیمانی، ناصر سودانی، سیدمهدی موسوی‌نژاد، علی‌اصغر زارعی، سیدمسعود میرکاظمی، روح‌الله حسینیان، حسین نجابت، حسین طلا.

-رونوشت: هیأت نظارت بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جهت پیگیری