اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرابورس تهران فرو ریخت؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 

اخبار اقتصادی - در گفت‌وگو با دكتر بهمن آرمان بررسی شد
چرابورس  تهران فرو ریخت؟

افت ارزش معاملات بازار سرمایه كشور از جنبه‌های متفاوتی قابل بررسی است.

برخی كارشناسان افزایش نرخ سود سپرده‌های بانكی را در این امر دخیل می‌دانند و برخی دیگر جابه‌جایی پول میان بازار‌ها را دلیل این موضوع عنوان می‌كنند. از سوی دیگر تاثیر برخی موارد همچون مسائل بین‌المللی و برنامه‌های اقتصادی دولت را نیز نباید از نظر دور داشت. در این میان یكی از اقتصاد دانان، ركود و افت بورس را نتیجه تصمیم دولت در خصوص صنعت پتروشیمی می‌داند. تصمیمی كه در اواخر سال گذشته تاثیر منفی قابل توجهی بر بازار سرمایه گذاشت.

وی بر این اعتقاد است كه افزایش قیمت انرژی، صنایع اصلی بازار مانند فولاد، سیمان و معدنی‌ها را با دشواری زیادی مواجه ساخته است و از این منظر، افق امیدوار‌كننده‌ای برای سرمایه‌گذاران در سال 93 پیش بینی نمی‌شود.


دكتر بهمن آرمان، رئیس اسبق اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران با اشاره به دلایل افت شاخص بورس در ماه‌های اخیر گفت: بورس تهران از زمستان گذشته دچار مشكلات اساسی شد و پدیده‌ای كه در ابتدا به علت تصویب قیمت نرخ خوراك پتروشیمی، بورس تهران را با مشكل مواجه كرد به یك چالش عمده در بورس تبدیل شد و این تاثیر‌پذیری از آن جهت است كه ارزش جاری سهام شركت‌های پذیرفته شده در بورس تهران حدود 50 در صد است و در عین حال بخش عمده سهام شركت‌های سرمایه گذاری مربوط به شركت‌های پتروشیمی است، بنابراین 6 برابر شدن قیمت خوراك گاز طبیعی كارخانه‌های پتروشیمی، موجب این رویداد نامیمون در بورس تهران شدو صنایع پتروشیمی كه لكوموتیو بورس هستند را از گردونه رقابت خارجی بیرون كرد؛ این در حالی است كه تحریم‌ها هم روی این صنایع تاثیر منفی داشت به طوری كه این صنایع نتوانستند جایگاه خود را به دست آورند. وی ادامه داد: مساله افزایش قیمت انرژی در صنایعی مثل فولاد، سیمان، كاشی و صنایع معدنی نیز در این میان این افت را شدت بخشید.


آرمان افزود: در سایر كشورهای جهان قیمت انرژی واحدهای تولیدی كمتر از گاز مصرفی خانگی است و نگاهی به آمارها نشان می‌دهد كه درسایر كشورها این نسبت تقریبا 1 به 2 است در حالی كه در ایران، دولت قیمت گاز تحویلی به مصارف خانگی را 20 در صد افزایش ولی قیمت گاز مصرفی واحدهای تولیدی را30 درصد افزایش داده است، از این رو شركت‌هایی كه دارای مصرف انرژی بالا هستند از جمله فولادی‌ها و سیمان با دشواری‌های جدی روبه‌رو شدند.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت صنایع انرژی‌بر گفت: اطلاعات گرفته شد ه از بورس كالا نشان داده كه واردات محصولات فولادی افزایش یافته و به دنبال آن، صادرات در این میان افت كرده و به همین دلیل افق امیدوار‌كننده‌ای درسال 93 پیش‌بینی نمی‌شود، چنان كه شاهدیم سهامداران حقیقی در این روزها سرمایه خود را از بازار بیرون بردند و موجب افزایش قیمت طلا و ارز شدند به گونه‌ای كه دلار در آخرین روز هفته گذشته به 3080 تومان رسید. وی درباره راهكارهای خروج از بحران این روز‌های بورس گفت: راهكار خروج از بحران فعلی این است كه دولت یك پیش‌نویس لایحه جایگزینی برای قیمت خوراك پتروشیمی و گاز طبیعی واحد‌های انرژی بر به مجلس ارائه دهد و در غیر این صورت چیزی جز كاهش بیشتر شاخص بورس وجود ندارد.


وی با اشاره به ضعف‌های ساختاری بازار سرمایه ایران گفت: بورس، محل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است و اگر به آمار و ارقام توجه كنیم، در هیچ كجای جهان سود به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود بلكه به صورت سهام جایزه یا افزایش قیمت سهام در بورس خود را نشان می‌دهد و اصولا سودی كه به افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری مجدد می‌انجامد مشمول مالیات نیست. این در حالی است كه در بورس تهران عكس این اقدامات صورت می‌گیرد.

 

بنابراین به این دلایل شاهد خروج تعداد زیادی سهام دار از بورس هستیم. آرمان وضعیت شركت‌های بورسی را مد نظر قرار داد و گفت: شركت‌های پذیرفته شده در بورس تهران ساختار مالی شكننده‌ای دارند و آسیب پذیرند و پس از تقسیم سود، در عمل پولی برای تجهیز ماشین‌آلات و ابزارهای این شركت‌ها باقی نمی‌ماند. این كارشناس ادامه داد: قبل از انقلاب حدود 45 تا
50 درصد داد ستد در بورس توسط اوراق قرضه صورت می‌گرفت اما متاسفانه بورس تهران در این زمینه موفق عمل نكرده و شركت‌ها قادر نیستند از طریق انتشار اوراق مشاركت سهام، منابع مالی مورد نیاز خود را تامین كنند. وی با بیان اینكه سرمایه‌گذاری در بورس یك كار بسیار تخصصی است و بیشتر توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، گفت: در هیچ كجای جهان سهامداران حقیقی به‌طور مستقل وارد بورس نمی‌شوند و خوشبختانه این صندوق‌ها در كشور ما راه‌اندازی شده‌اند.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
یک ساختمان در خیابان سنایی تهران فرو ریخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برج و باروی بورس تهران فرو ریخت



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 

اخبار اقتصادی - برج و باروی بورس تهران فرو ریخت

در حالی پاییز طلایی بورس با رکوردشکنی‌های تاریخی سپری شد که زمستان سرد بورس از راه رسید و بورس اوراق بهادار تهران اولین و دومین ماه زمستان را با کاهش های معنا دار متغیرهای خود سپری کرد و موجب نگرانی سرمایه گذاران و خروج نقدینگی شد.

بعد از اینکه پاییز 92 با رکوردهای بی‌سابقه سپری شد، روند نزولی بورس تهران در دی ماه آغاز شد و متغیرهای بورسی در اولین ماه زمستان با کاهش به کار خود پایان دادند.به این ترتیب بورس تهران در اولین ماه زمستان و در آستانه انتشار گزارش 9 ماهه و در کنار مسائل سیاسی و اقتصادی، با افت چهار درصدی شاخص مواجه شد.


اما در دومین ماه زمستان نیز روند نزولی بورس شدت گرفت و به دلیل بحث های مطرح شده در بودجه و افزایش سه برابری قیمت خوراک شرکتهای پتروشیمی روند نزولی بورس به شدت دنبال شد و تمام متغیرهای بورس به رنگ قرمز درآمد.


بر این اساس کارنامه عملکرد تالار شیشه‌ای در یازدهمین ماه سال نشان می‌دهد که طی 21 روز معاملاتی، متغیرهای مهم بورس همچون ارزش و حجم معاملات و نیز ارزش بازار سرمایه با کاهش مواجه شدند به طوری که در این ماه معاملات با رکود قابل توجهی مواجه شد و ارزش کل معاملات بورس در مقایسه با دی ماه 36 درصد کاهش پیدا کرد و از 84 هزار و 922میلیارد ریال به 4 هزار و 697 میلیارد ریال رسید.


همچنین حجم سهام معامله شده با کاهش 45 درصدی مواجه شد و از 21 هزار و 437 میلیون سهم به 11 هزار و 826 میلیون سهم رسید.همچنین دفعات معامله سهام برابر با 42 درصد در مقایسه با دی ماه کاهش یافت و از 2209 دفعه به هزار و 286 هزار دفعه رسید.


همچنین شاخص کل بورس در پایان بهمن در مقایسه با دی ماه 2655 واحد برابر با سه درصد کاهش پیدا کرد و از 83 هزار و 642 واحد به 80 هزار و 987 واحد رسید.ارزش بازار سرمایه نیز در پایان بهمن 92 در مقایسه با دی ماه 92 ماه معادل یک درصد افت کرد و از 411 هزار میلیارد تومان به 40 هزار میلیارد تومان رسید.


همچنین بر اساس معاملات خرد و بلوک، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی حدود 30هزار و 542میلیارد ریال معادل 54 درصد از کل خریدها بود در حالی که ارزش سهام فروخته شده آن‌ها 27هزار و 682 میلیارد ریال و حدود 49 درصد از کل فروش‌ها بود به این ترتیب در بهمن سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان 2 هزار و 861میلیارد ریال شد.


اما در مقابل به دلیل جو به شدت منفی بورس،میزان سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی نیز منفی بود به طوری که در این ماه اشخاص حقیقی 25 هزار و 203میلیارد ریال معادل 45 درصد خرید کردند و در مقابل 28 هزار و 64 میلیارد ریال معادل 50 درصد فروختند به این ترتیب در بهمن ماه اشخاص حقیقی 2 هزار و 861 میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کردند.


علاوه بر این در دومین ماه زمستان و به دلیل کاهش شدید قیمت سهام شرکتها، P/E بازار نیز که به شدت رشد پیدا کرده بود، با کاهش مواجه شد و از 7.5 مرتبه در پایان دی ماه به 7.45 مرتبه در بهمن ماه رسید که نسبت به ماه گذشته با 2 درصد کاهش مواجه شد.


عملکرد تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد که در بهمن ماه تعداد نمادهای بسته شده از نمادهای باز شده پیشی گرفته و به دلیل انتشار پیش بینی سود شرکتها ،نماد 93 شرکت بازگشایی و نماد 133 شرکت متوقف شد.


همچنین در این ماه 10.400.184میلیون ریال افزایش سرمایه صورت گرفت و 316 شرکت بورسی بیش از 507 هزار و 964 میلیارد ریال سود پیش بینی کردند و در مجموع 14 هزار و 626 میلیارد ریال معادل 91 درصد سود نقدی تقسیم کردند.
اخبار اقتصادی - ایسنا