اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چامسکی: اسرائیل تهدید است نه ایران


اندیشمند و نظریه‌پرداز آمریکایی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره به سوال مجری که اثرات توافق هسته‌ای بر «تهدید ایران» را پرسیده بود، واکنش نشان داد.

خبرگزاری فارس: «نوام چامسکی»، اندیشمند، نظریه‌پرداز و تحلیلگر آمریکایی در مصاحبه‌ ادعاهای مقامات آمریکایی درباره «تهدید ایران» را رد کرد و با بیان اینکه ایران به تعهداتش در پیمان ان‌پی‌تی پایبند بوده، رژیم صهیونیستی را تهدید اصلی دانست.

چامسکی در این مصاحبه با شبکه خبری الجزیره در توضیح درباره مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ گفت: «سوال اصلی این است که علت اینکه به دنبال این توافق هستند، چیست؟»

این استاد دانشگاه ماساچوست سپس افزود: «منظور از تهدید ایران، دقیقاً چیست؟ سوال بنیادین هم همین است. این توافق، تهدید ناشی از ایران را محدود می‌کند، اما منظور از این تهدید چیست؟ جالب است که این سوال اصلا مطرح نمی‌شود.»

مجری شبکه خبری الجزیره در این قسمت، با قطع سخنان چامسکی گفت: «اما ایران، عضو پیمان ان‌پی‌تی است و بسیاری بر این باورند که تعهداتش تحت آن را رعایت نکرده است.»

چامسکی در پاسخ به مجری الجزیره گفت: «ایران عضو ان‌پی‌تی است و به آن پایبند بوده است. کشورهایی دیگری هستند که اصلاً این پیمان را امضا نکرده‌اند و عضو آن نیستند. به عنوان مثال اسرائیل عضو آن نیست، در حالی که سیستم تسلیحات هسته‌ای گسترده‌ای دارد.»

این تحلیلگر برجسته آمریکایی در بخش دیگری از این مصاحبه به تهدیدهای نظامی روزهای گذشته مقامات آمریکایی علیه ایران اشاره کرد و آن را نقض صریح توافق هسته‌ای ایران دانست.

چامسکی گفت مقامات آمریکایی در روزهای گذشته «به صراحت گفته‌اند اگر بخواهیم به ایران حمله می‌کنیم.»

او گفت: «چیزی به نام منشور سازمان ملل وجود دارد که استفاده از تهدید یا توسل به زور در مسائل خارجی را منع می‌کند.»

چامسکی با بیان اینکه «رهبران سیاسی آمریکا این قوانین را زیر پا می‌گذارند» افزود: «آنها می‌گویند ما مقید به اینها نیستیم، اگر بخواهیم از زور استفاده کنیم، می‌کنیم.»


ویدیو مرتبط :
چامسکی: ایران قدرت است نه تهدید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران تهدید اول اسرائیل است



 

ایران تهدید اول اسرائیل است

 

رئیس دستگاه جاسوسی نظامی اسرائیل:

ایران تهدید اول اسرائیل است

روند پیشرفت برنامه هسته ای ایران سرعت آن کم شده که دلیل آن نیز فنی است. اسرائیل امروزه درباره این موضوع بیش از پیش اطلاعات امنیتی در اختیار دارد.

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل ایران را بزرگترین تهدید برای این رژیم دانست.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، "عاموس یدلین" رئیس دستگاه جاسوسی نظامی اسرائیل در پایان دوره فعالیت خود در سخنانی  در کمیته امور خارجی و امنیت پارلمان این رژیم (کنیست) گفت: رویارویی آینده میان اسرائیل و دشمنانش، در جبهه های متعددی خواهد بود و با تلفات بیشتری نسبت به جنگ ها و درگیری های قبلی، همراه خواهد شد.

وی با اعلام اینکه اسرائیل همچنان قدرت مقابله و بازدارندگی بزرگی را به ویژه در زمینه های هوایی و فناوری در اختیار دارد گفت: ایران بزرگترین تهدید برای اسرائیل و کشورهای معتدل عربی در منطقه است.

رئیس دستگاه جاسوسی نظامی اسرائیل، ایران، سوریه و حزب الله را به عنوان تهدید این رژیم برشمرد و گفت: پیشرفت ایران به سمت تولید سلاح هسته ای از آنچه که دولت تهران پیش بینی می کنند؛ کندتر است اما به احتمال بسیار ایران به میزان کافی از اورانیوم غنی شده برای تولید دو بمب هسته ای دست پیدا می کند.

وی توضیح داد: تحریم های بین المللی علیه ایران، در حال تاثیر گذاری است . روند پیشرفت برنامه هسته ای ایران سرعت آن کم شده که دلیل آن نیز فنی است. اسرائیل امروزه درباره این موضوع بیش از پیش اطلاعات امنیتی در اختیار دارد. ایران امروزه مواد هسته ای لازم برای تولید یک بمب هسته ای را در اختیار دارد اما این توانایی را دارد که به زودی مواد لازم برای تولید دو بمب هسته ای را فراهم کند.

یدلین درباره سوریه نیز گفت: این کشور اخیرا محموله های بزرگ سلاح از روسیه دریافت می کند که از جمله  می توان به سامانه های موشکی پیشرفته زمین به هوا اشاره کرد. این موضوع سختی هایی را در مقابل نیروی هوایی اسرائیل قرار می دهد.

وی ادامه داد: حزب الله لبنان نیز از سوریه سلاح های پیشرفته ای دریافت می کند که این قدرت را به حزب الله می دهد تا بتواند در چند ساعت کنترل لبنان را به دست بگیرد.

این مقام ارشد اسرائیلی همچنین گفت که گروه جهاد اسلامی فلسطین موشک هایی از نوع فجر دریافت کرده است.

رئیس دستگاه جاسوسی نظامی اسرائیل تاکید کرد که این رژیم در حمله به تاسیسات هسته ای سوریه (دیرالزور) مشارکت داشته است.

گفتنی است اسرائیل تاکنون به طور رسمی به حمله هوایی به تاسیسات دیرالزور سوریه اعتراف نکرده بود.

وی همچنین حمله نظامی به غزه و جنوب لبنان را "عملیات نظامی گسترده" و نه جنگ خطاب کرد...../تحلیل:عصرایران