اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چالش برانگیزترین سرطان زنان در دنیا



اخبار,اخبار اجتماعی ,سرطان رحم


اخبار اجتماعی - سرطان تخمدان؛ چالش برانگیزترین سرطان زنان در دنیا

رییس انجمن سرطان زنان ایران با اشاره به اینکه سرطان تخمدان به دلیل بی‌علامتی و تشخیص در مراحل انتهایی به یک چالش مهم برای پزشکان دنیا تبدیل شده است، گفت: میزان بقا در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مرحله سه، حدود 40 درصد است و بیش از نیمی از این بیماران قبل از 5 سال از دنیا می‌روند.

دکتر اعظم السادات موسوی در گفت وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه سرطان تخمدان مهمترین سرطان زنان است که به یک چالش مهم برای پزشکان انکولوژیست دنیا تبدل شده، اظهار داشت: این بیماری معمولا علایم اولیه ندارد و هنگامی تشخیص داده می‌شود

 

که سرطان در مراحل پیشرفته و درجه سه قرار دارد، به طوری که در این مرحله بیشتر قسمت‌های تخمدان درگیر سرطان شده است؛ به همین دلیل این بیماری به یک مشکل عمده بزرگ درمانی برای پزشکان تبدیل شده است.
 
وی ادامه داد: نزدیک به بیست سال است که تلاش‌های گسترده‌ای با صرف هزینه‌های بسیار زیاد در دنیا صورت می‌گیرد که بتوان سرطان تخمدان را در مراحل اولیه تشخیص و غربالگری انجام داد اما هنوز روشی که مقرون به صرفه باشد، بوجود نیامده است.
 
میزان بقا در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مرحله سه، کمتر از 50 درصد است
 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه میزان بقا در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مرحله سه حدود 40 درصد است، اظهار کرد: 60 درصد این بیماران پیش از 5 سال از دنیا می روند؛ لذا برای اینکه بتوان سرطان تخمدان در مراحل پیشرفته را تا حدودی درمان کرد و بقای عمر این بیماران را تا حد قابل قبولی افزایش داد،

 

تحقیقات بسیار خوبی بویژه در سال های اخیر در این زمینه انجام شده و آن هم درمان‌های تخصصی برای هر بیمار است بطوریکه برای هر فرد بسته به نوع گیرنده آن داروی خاصی تجویز می‌شود، در واقع یک دارو به همه بیماران ارائه نمی‌شود. باید توجه داشت این کار یک قدم بسیار بزرگ است که براساس شرایط بیماری که دچار مشکل شده درمان صورت می‌پذیرد.
 
وی اظهارکرد: داروهایی که در این روش استفاده می‌شود در درمان سرطان‌های کلورکتال و پستان نیز بکار رفته و خوشبختانه نتایج خوبی نیز داشته است. لذا یافته‌های جدید در مورد سرطان‌های زنان بوجود آمدن داروهای آنتی آندروژنیک‌ها در خصوص سرطان تخمدان محسوب می‌شود.
 
بسیاری از مبتلایان به سرطان رحم نیازی به رادیوتراپی ندارند
دکتر موسوی یادآور شد: خوشبختانه در همه سرطان‌ها همچون سرطان آندومتر هم از نظر غربالگری، تشخیص اولیه و درمان به موقع پیشرفت‌های بسیار خوبی کسب کرده‌ایم. در گذشته مبتلایان به سرطان رحم را تحت عمل جراحی و سپس رادیوتراپی قرار می‌دادیم. تحقیقات اخیر نشان داده است خیلی از این افراد نیاز به رادیوتراپی ندارند و تنها انجام جراحی برای آنها می‌تواند کافی باشد.
 
رییس انجمن سرطان زنان ایران با اشاره به اینکه اقدامات خوبی توسط پژهشگران کشور برای درمان سرطان‌های زنان صورت گرفته است، افزود: برای درمان بسیاری از این بیماری‌ها بویژه سرطان‌های ژنیکولوژی، درمان‌های محافظه کارانه‌تری می توان جایگزین کرد تا جراحی‌ها با تخریب کمتری برای بیماران انجام شود، بطوریکه بیمار حتی بتواند علاوه بر بهبود، باروری خود را نیز حفظ کند؛ البته این مساله به شرایط خود بیمار بستگی دارد تا بدلیل حفظ باروری متحمل ضرر نشود.
 
لزوم انجام مطالعات گسترده و تایید جوامع بین المللی برای ایجاد یک شیوه جدید درمانی
دکتر موسوی در پایان خاطرنشان کرد: هرساله گزارش نتایج مطالعات جدید تهیه می شود و بعد از اینکه یک تعداد زیادی مطالعات دقیق انجام شد، سپس آن شیوه به عنوان یک درمان استاندارد پذیرفته می شود.

 

البته مطالعات زیادی راجع به شیوه درمان بیماری‌ها می بایست صورت گیرد و لازم است مراکز بزرگ دنیا آن را به تایید برسانند تا به عنوان درمان استاندارد مورد قبول واقع شود. بطوریکه در حال حاضر درمان ژن تراپی در سرطان تخمدان به عنوان یک روش درمانی استاندارد مورد قبول قرار گرفته است.

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫سرطان رحم دومین سرطان کشنده زنان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مردان بیش از زنان به سرطان مبتلا می‌شوند



 

 

مردان بیش از زنان به سرطان مبتلا می‌شوند

 

رئیس مركز بهداشت شرق اهواز گفت: شیوع سرطان در مردان بیشتر از زنهاست و از آنجا كه متاسفانه مردان به سلامتی‌شان اهمیتی نمی‌دهند، خیلی دیر به پزشك مراجعه می‌كنند.

عبدالعزیز فقهی اظهار داشت: شیوع سرطان در مردان بیشتر از زنهاست و از آنجا كه متاسفانه مردان به سلامتی‌شان اهمیتی نمی‌دهند و خیلی دیر به پزشك مراجعه می‌كنند بنابراین باید به این گروه از جامعه توجه خاص شود.

این مقام مسئول با اشاره به فرا رسیدن روز سلامت مردان بیان داشت: به دلیل اینكه مردان كمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند و گروه زیادی از بیماران از مردان هستند روزی به عنوان روز سلامت مرد در نظر گرفته شده است تا مردان به بهانه این روز به سلامت خود توجه داشته باشند.

فقهی شعار امسال روز سلامت مرد را حركت برای سلامت مردان عنوان كرد و افزود: مردان بیشترین ساعات شبانه‌روز را در محیط‌های كاری سپری می‌كنند و با داشتن مشاغل سخت و زیان آور با عوامل فیزیكی و شیمیایی خاصی مواجه هستند.

این مقام مسئول افزود: از طرفی آقایان كمتر به سلامت خود توجه دارند و به‌ندرت به پزشك مراجعه می‌كنند به همین دلیل باید هفته ملی سلامت مردان را مغتنم شمرده و در این هفته ضمن اطلاع رسانی به آقایان٬آنها را تشویق به انجام آزمایشات و معاینات غربالگری كنیم.

فقهی گفت: یكی از مخاطراتی كه مردان به‌دلیل جنسیت، بیشتر در معرض آن هستند، سرطان است.

رئیس مركز بهداشت شرق اهواز بیان داشت: سرطان قابل پیشگیری است بنابراین با وجود وحشتی كه از آن وجود دارد قبل از بروز دارای علائم هشداری است.

وی گفت: 80 تا90 درصد سرطان‌ها ناشی از عادات خود ما هستند. سرطان در بدن بی سر و صدا توسعه می‌یابد و تا زمانی‌كه به مرحله خاصی از رشد نرسد، بیمار متوجه آن نخواهد شد.

وی با اشاره به علائم سرطان در بدن افزود: تغییر در عادات اجابت مزاج (اسهال و یا یبوستی كه به‌تازگی ایجادشده و قبلا نبوده)، تغییر در وضعیت ادرار (وجود خون در ادرار٬ باریك شدن جریان ادرار یا قطع و وصل شدن ادرار یا هرگونه تغییرجدید دیگر)، زخم دهان كه بهبودی آن طول كشیده یا بهبود نمی‌یابد از جمله علائم هشدار دهنده این بیماری مهلك هستند.

فقهی افزود: از جمله سایر علائم سرطان شامل خونریزی غیرطبیعی از هر قسمتی از بدن، احساس توده در پستان یا هر عضو دیگری از بدن، اشكال در بلع یا سوء هاضمه، تغییرات آشكار در خال‌های پوستی، سرفه‌های مداوم و خشونت صدا است.

رئیس مركز بهداشت شرق اهواز با اشاره به پیشگیری از بیماری سرطان بیان داشت: رژیم غذایی باید سرشار از میوه و سبزی و ماهی باشد غذا باید كم نمك وكم چرب باشد و روزانه حداقل باید نیم ساعت پیاده‌ روی یا ورزش در برنامه روزانه فرد باشد.

وی گفت: پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الكل، رعایت نكات ایمنی شغلی در محیط كار و رفتار سالم جنسی برای جلوگیری از بیماری‌هایی مانند ایدز و سایر بیماری‌های آمیزشی از جمله مواردی است كه مردان باید برای سلامت خود بیشتر به آنها توجه كنند....../تحلیل:عصرایران