اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چاقی سرطان می آورد


معاون وزیر بهداشت چاقی را عامل مهم بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی خواند و بر لزوم اصلاح الگوی غذایی و توجه به تحرک فیزیکی تاکید کرد.

فرارو: معاون وزیر بهداشت چاقی را عامل مهم بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی خواند و بر لزوم اصلاح الگوی غذایی و توجه به تحرک فیزیکی تاکید کرد.

دکتر علی اکبر سیاری در همایش تغذیه سالم با بیان اینکه افزایش بیماری‌های سرطان و قلب و عروق یک مشکل جهانی است، افزود: نرخ جهانی حوادث ترافیکی در دنیا رو به کاهش است. حوادث ترافیکی روزانه سبب مرگ 54 نفر و معلولیت 110 نفر می‌شود که این مشکل مخصوص ایران است. علاوه بر این ما مشکل اعتیاد را هم در کشور خود داریم. 
 
وی افزود: نرخ چاقی رو به افزایش است. سازمان ملل به کشورهای عضو خود توصیه کرده است که تا سال 2030 از عوامل خطر که شامل کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و سیگار و همچنین فشار خون باید کاسته شود. سالانه 35 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند که 28 میلیون نفر از این رقم در کشورهای جهان سوم است. 15 میلیون نفر در ایران کم تحرک هستند . همچنین 47 میلیون نفر نیز رژیم غذایی ناسالم دارند. 
 
سیاری آمار مصرف سالانه سیگار در کشور را 63 میلیارد نخ و هزینه آن را 10 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به تصویب سند ملی بیماری‌های غیر واگیر از اجرای آن در چهار شهر کشور به طور آزمایشی خبر داد. 
 
وی تصریح کرد: از 380 هزار مرگ سالیانه در کشور 92 هزار مورد آن متعلق به سکته قلبی، 43 هزار مورد مربوط به سکته مغزی، 1000 مرگ مربوط به حوادث و 30 هزار مورد نیز مربوط به سرطان است. سالیانه در کشور 90 هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که 30 هزار نفر از آنها فوت می‌کنند و دو هزار میلیارد تومان هزینه آن است. 
 
سیاری با بیان اینکه مصرف کالری، کم تحرکی و عوامل ژنتیکی و محیطی باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود، ادامه داد: اضافه وزن و چاقی باعث بروز دیابت، سرطان و انواع سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود. زمانی که سلول چربی به وجود آمد دیگر نمی‌توان آنرا از بین برد و تنها می‌شود آنرا کوچک کرد. ما باید میزان کالری مواد غذایی را بدانیم و هر آنچه می‌خوریم را محاسبه کنیم. 
 
سیاری با اشاره به نقش آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی و همچنین مردم در کاهش میزان چاقی و کم تحرکی در کشور افزود: تحرک باید تبدیل به فرهنگ شود. صنایع نیز باید در این زمینه کمک کنند. 


ویدیو مرتبط :
‫ارتباط چاقی با یازده نوع سرطان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کم تحرکی و چاقی مفرط از عوامل بروز سرطان/ افسردگی عامل بدشکلی بدن



اخبار,اخبار اجتماعی,کنترل سرطان,اختلال بدشکلی بدن


اخباراجتماعی -  کم تحرکی و چاقی مفرط از عوامل بروز سرطان

یک فوق تخصص گوارش بالغین گفت: تدوین برنامه کشوری منسجم، پرداخت هزینه جهت پیشگیری از سرطان و ارتقاء سطح عمومی آگاهی، راه‌های مناسبی برای کنترل سرطان هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر صدیف درویش مقدم متخصص داخلی اظهار کرد: بیماری سرطان بعد از حوادث رانندگی و بیماری‌های قلبی عروقی، سومین عامل مرگ و میر در ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: در بین زنان ایرانی سرطان پستان رتبه نخست و در مردان نیر سرطان پروستات جایگاه اول را دارد که می‌توان گفت در دهه‌های آینده با سونامی سرطان روبرو خواهیم شد.

درویش مقدم با اشاره به عوامل سرطان زا اظهار کرد: با توجه به اینکه 30 درصد مردم ایران چاق هستند و بین 50 تا 60 درصد نیز دچار اضافه وزن می‌باشند از این رو کم تحرکی و چاقی مفرط، رژیم غذایی پرچرب و پرکالری، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآورده‌های آن، مصرف بی‌رویه فست فودها و همچنین مصرف مشروبات الکلی و دخانیات از جمله عوامل بروز سرطان هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین سطح بالای نیترات آب، استفاده گسترده از سموم آفت کُش و کودهای شیمیایی نیتراته در کشاورزی از دیگر عوامل سرطان زا به شمار می‌روند.

این فوق تخصص گوارش در ادامه به عوامل محیطی ایجاد سرطان نیز اشاره و تاکید کرد: هلیکوباکتری پیلوری(موجود در معده)، هپاتیت B و ژنتیک نیز در ایجاد سرطان تاثیرگذار هستند.

درویش مقدم با اشاره به راه های پیشگیری از سرطان گفت: افزایش فعالیت فیزیکی مناسب، تغییرات سبک زندگی و عادات غذایی، واکسیناسیون علیه هپاتیت، درمان هلیکوباکتری پیلوری و بهبود روش‌های کشاورزی می‌تواند از بروز سرطان در افراد جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: بایستی ابتدا از سرطان پیشگیری، سپس شناسایی و آنگاه اقدام به درمان زودهنگام آن کرد.

درویش مقدم به راه‌های موثر جهت کنترل سرطان اشاره و خاطرنشان کرد: تدوین برنامه کشوری منسجم، پرداخت هزینه جهت پیشگیری، ارتقا سطح عمومی آگاهی در مورد سرطان، غربالگری سرطان، تدوین برنامه مراقبت‌های تسکینی و حمایتی، جلوگیری از درمان بی‌مورد و تقویت مراکز حمایتی و مددکاری بیماران سرطانی از جمله راه‌های مناسب برای کنترل این بیماری محسوب می‌شوند.

 

                                           .........................................


افسردگی عامل بدشکلی بدن

آروین هدایتی، متخصص اعصاب و روان گفت: 90درصد بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در طول عمر خود یک دوره اختلال افسردگی اساسی را تجربه می‌کنند.

به گزارش فارس، متخصص اعصاب و روان گفت: اختلال بدشکلی بدن عبارت است از اشتغال ذهنی با یک نقص تخیلی در ظاهر بدن (نظیر بینی بدشکل) یا بزرگ انگاشتن یک نقص جزئی به طوری که سبب نگرانی واضح یا اختلال در عملکرد شخصی، اجتماعی یا شغلی بیمار شود.

هدایتی گفت: این بیماران بیشتر به متخصصان مختلف از جمله پوست ،داخلی یا جراحان پلاستیک مراجعه می کنند تا به روانپزشکان.

این متخصص اعصاب و روان اظهار داشت: شایعترین سن بیماری از سنین نوجوانی (15تا30سالگی) است و در زنان و افراد مجرد شایعتر است. این بیماری اکثراً به همراه اختلالات روانی دیگر نظیر اختلال افسردگی اساسی دیده می شود.

وی افزود: 90درصد بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در طول عمر خود یک دوره اختلال افسردگی اساسی را تجربه می کنند، اختلال اضطرابی و حتی گاه همراه با اختلالات سایکوتیک را تجربه می کنند.

هدایتی گفت: علت دقیق این بیماری مشخص نیست؛ هر چند به نقش بالای نوروترانسمیترها و مسائل اجتماعی و فرهنگی در این بیماری اشاره شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان کرد: شایعترین اشتغال ذهنی این بیماران مربوط به نقایص صورت، به خصوص بینی است و در طول یک دوره بیماری مناطق درگیر ممکن است از یک جا به جای دیگر تغییر مکان دهند.

هدایتی ادامه داد: هذیان های انتساب، بیش از اندازه در مقابل آینه قرار گرفتن یا پرهیز از نگاه به سطوح باز تاباننده و تلاش در پنهان سازی نقصهای احتمالی با استفاده از آرایش یا لباس ازعلایم شایع این بیماری هستند.

وی بیان کرد: یک سوم این بیماران به علت ترس از مسخره شدن در اجتماع خانه نشین می‌شوند و یک پنجم بیماران نیز اقدام به خودکشی می‌کنند.

این پزشک گفت: شروع بیماری ممکن است تدریجی یا ناگهانی باشد. اگر چه در طول زمان ممکن است شدت علایم کم و زیاد شود در صورت عدم درمان یک بیماری مزمن به شمار می آید. در صورت وجود اختلال روانی همراه، ابتدا باید آن را درمان کند.

وی بیان کرد: درمان از طریق جراحی برای رفع نقصهای ادعایی تقریباً بدون استثنا ناموفق است. داروهای ضدافسردگی حداقل در 50درصد بیماران در کاهش علایم می‌تواند موثر باشد.
 اخبار اجتماعی - ایسنا , فارس