اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چاره‌ای جز مذاکره كردن با ایران نداریم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,  سوزان دیماجیو

 

  اخبار سیاست خارجی  - کارشناس ارشد اندیشکده 'بنیاد آمریکای نوین':
چاره‌ای جز مذاکره كردن با ایران نداریم

 سوزان دیماجیو کارشناس ارشد اندیشکده 'بنیاد آمریکای نوین' با اشاره به تمدید مذاکرات هسته ای و ابراز خوشبنی در مورد حصول توافق نهایی تاکید کرد، برای حل موضوع هسته ای ایران چاره ای جز مذاکره وجود ندارد.

وی در گفتگو با شبکه 'ام اس ان بی سی' تصریح کرد: تمدید این مذاکرات بی تردید واکنش هایی در میان تند رو های کنگره آمریکا و طرفداران گزینه نظامی بر خواهد انگیخت. وی افزود: گرچه به نظر می رسد اسرائیلی ها در هفته های اخیر موضع ملایم تری نسبت به گذشته اتخاذ کرده اند، اما بسیاری از تندروهای آمریکایی در اعتراض به این تصمیم در صدد کارشکنی و اعمال فشار های سیاسی بر اوباما خواهند بود.

دیماجیو در مورد دلیل به درازا کشیدن این مذاکرات و تمدید آن گفت، خواسته هایی که در این توافق نامه بر آن ها تاکید می شود بیشتر برای اطمینان یافتن از آینده برنامه های هسته ای ایران و این که از این برنامه ها استفاده نظامی نخواهد شد، متمرکز است. کارشناس ارشد اندیشکده \'بنیاد آمریکای نوین\' بر این نکته نیز تاکید کرد که دریک سال گذشته نشانه های مثبت و اطمینان بخشی از قبیل کاهش غنی سازی و اجازه بازرسی مستمر به کارشناسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای از سوی ایران دیده شده که نشان می دهند برنامه هسته ای ایران چنین هدفی را دنبال نمی کند.

دیماجیو در پاسخ به این سوال که آیا او به نتیجه مذاکرات خوش بین هست یا نه گفت: من بسیار خوشبین هستم ومعتقدم هیچ چاره دیگری بجز مذاکره برای حل این مسئله وجود ندارد. سرپرست بخش ایران اندیشکده مذکور در پایان گفت: آن هایی که گمان می کنند گزینه نظامی به راه حلی برای این مسئله منجر خواهد شد باید بدانند که چنین گزینه ای فاجعه آمیز خواهد بود. 

 

 اخبار سیاست خارجی  - بهار نیوز


ویدیو مرتبط :
جالب!! در ایران زنده خوب نداریم و مرده بد نداریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما چاره‌ای جز مذاکره با ایران ندارد!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در راستای اجتناب از جنگی جدید در خاورمیانه

اوباما چاره‌ای جز مذاکره با ایران ندارد

دیپلماسی ایرانی: وقتی به جنگ جهانی دوم نظر می اندازیم به یاد این گفته وینستون چرچیل، نخست وزیر وقت بریتانیا می افتیم که گفت: «ساده تر از جنگیدن در هر کجای جهان این است که کاری کنیم که از جنگ فاصله بگیریم. از این طریق که در زمان مناسب تصمیم های صحیح بگیریم. چرا که اگر چنین تصمیم هایی بعد از این که جنگ آغاز شد گرفته شود، نتایج ضعیف تری در بر خواهد داشت.»

در سال 1936 سه سال قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه بسیار قوی تر از آلمان بودند، اما ترجیح دادند که با هیتلر مماشات کنند که اتخاذ این سیاست باعث شد تا جنگ جهانی دوم رقم بخورد.

به گفته روزنامه واشنگتن پست، 74 عضور کنگره امریکا یعنی سه چهارم نمایندگان کنگره با ارسال نامه ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا از وی خواستند که در ابتدای دور دوم ریاست جمهوری اش تلاش کند که بحران هسته ای ایران حل شود و حتی اعلام آمادگی کردند که حاضرند با ایران وارد جنگ شوند به صرف این که به ادعای خود از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنند.

واشنگتن پست در ادامه به تلاش لابی ایران در امریکا نیز اشاره می کند و سپس نسبت به وضعیت سوریه هشدار می دهد و می نویسد که حکومت علوی حاکم بر این کشور روز به روز در حال ضعیف شدن است در حالی که قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران به مدد تکنولوژی هسته ای روز به روز تقویت می شود. شاید به همین دلیل است که اوباما در یکی از سخنرانی های اخیر خود بار دیگر بر تلاش خود برای ایجاد ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تاکید کرد. بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که اوباما به زودی پرونده هسته ای ایران را با پرونده سوریه گره بزند و هم زمان با ایران و روسیه بر سر سوریه به توافق برسد.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران از ناتوانی واشنگتن در حل بحران سوریه نیز خبر می دهند و می گویند که حتی اگر مخالفان اسد توانسته باشند موفقیت های میدانی ای کسب کنند، به دلیل حمایت قاطع و مستمر ایران و روسیه به ویژه جمهوری اسلامی ایران از اسد، باز هم نظام سوریه سقوط نخواهد کرد و با تداوم این وضعیت این امریکا و غرب هستند که در بحران سوریه شکست خواهند خورد.  

در ابتدای این یادداشت آن عبارت را از چرچیل آوردیم که در این جا بپرسیم آیا واقعا امریکا در جهت تصمیم گیری صحیح حرکت می کند؟ آیا وقت آن نرسیده است که به طور جدی واشنگتن با ایران وارد گفت و گو شود و آن طور که بسیاری از تحلیلگران معتقدند حضور ایران در معادله سوریه را جدی بگیرد و واقعا به مذاکره با تهران بنشیند و با آن به توافق برسد تا ضمن حل بحران سوریه بسیاری از بحران های موجود در منطقه نیز حل شوند؟

نظام اسد اگر هم به زور قدرت خارجی سرنگون شود، امریکا باز هم نمی تواند ایران هسته ای را از معادله منطقه کنار بگذارد. ناچار است که با ایران وارد گفت و گو شود و مشکلاتش را با آن حل کند. با درک این حقیقت که امکان جنگ با ایران به خصوص در وضعیت فعلی منطقه و خاورمیانه وجود ندارد و هزینه های بسیار سنگینی را متحمل جهان به ویژه کشورهای عربی منطقه خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران در طول سال های گذشته ثابت کرده است که به هیچ وجه از برنامه هسته ای اش کوتاه نمی آید و در هیچ حالتی امکان ندارد دست از حمایت خود از نظام اسد بردارد. با درایت تمام نیز می داند که غرب از چه ضعف هایی رنج می برد، در حال حاضر نیز با خبرگی کامل در حال خرید وقت است. از این رو برای امریکا چاره ای باقی نمی ماند جز این که با تهران وارد مذاکره شود و اتفاقا برای پرونده هسته ای ایران و سوریه در قالب یک پرونده راه حلی بیابد.  

در این میان کشورهای عربی به هوش باشند که اگر در رابطه ایران و امریکا مانع تراشی کنند و دائما بخواهند سنگ بیندازند و پایتخت های عربی این خیال باطل را در ذهن بپرورانند که با هدایت روابط پر تنش ایران و غرب می توانند به سود خود جنگی جدید در منطقه راه بیندازند، سخت در اشتباه هستند و دود چنین جنگی بیش از همه در چشمان خودشان خواهد رفت./دیپلماسی ایرانی