اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیگیری جنجال برداشت از حساب بانک‌ها


رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این که موضوع برداشت شبانه از حساب بانک‌ها در شرف بازرسی است، گفت:به محض کامل شدن اطلاعات موضوع بازنگری می شود.

ایسنا: رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این که موضوع برداشت شبانه از حساب بانک‌ها در شرف بازرسی است، گفت:به محض کامل شدن اطلاعات موضوع بازنگری می شود.

در روزهای پایانی سال 1390 با تصمیم کمیته ویژه دولت، بانک مرکزی در اقدامی ناگهانی و شبانه سه هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها را برداشت کرد که اعتراض بانک‌ها و نمایندگان مجلس را در پی داشت، در آن زمان اعلام شد که دولت برای جبران کسری بودجه و پرداخت یارانه نقدی دست به چنین اقدامی زده است.

در این راستا، ولی الله سیف با بیان این که برداشت از حساب بانک ها باید به طور دقیق بررسی کارشناسی شود، تصریح کرد: به محض این که اطلاعات ما کامل شود، این اقدام بازنگری می شود.

وی با بیان این که رقم برداشت شده از حساب بانک‌ها مورد به مورد بررسی و تعدیل می‌شود، گفت: اگر بانکی تخلف کرده باشد متناسب با تخلف با آن بانک برخورد می کنیم و بانک‌هایی که تخلف نکرده باشند مبلغ مابه التفاوت به حسابشان بازمی گردد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بازرسی در شرف انجام است، خاطرنشان کرد:در جلسات با بانک‌ها فضایی را ایجاد می‌کنیم که اگر دفاع و یا نظر مغایری وجود دارد با کار کارشناسی روشن شود.

سیف تاکید کرد:با توجه به حجم عملیات نمی توان بازه زمانی را برای پایان بررسی‌ها اعلام کرد.

البته محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی دولت دهم، معتقد بود که برداشت بانک مرکزی از بانک‌های غیر قانونی نبوده است و علاوه بر 3000 میلیارد تومان هنوز باید 200 میلیارد تومان دیگر نیز دریافت کنیم.

در مقابل اما مجید قاسمی،مدیر عامل بانک پاسارگاد با اشاره به این که این اقدام به جا نبوده و در خواست دارم پول و حقوق مردم به بانک‌ها بازگردانده شود،گفت: اگر بانک‌ها در این زمینه اقدام قانونی می‌کردند به سرعت به نتیجه می‌رسیدند و دیوان محاسبات نیز در این زمینه حکمی را صادر کرده است.


ویدیو مرتبط :
دست بانک ها برای برداشت پول از حساب بدهکاران باز شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی/ هشدار بانک مرکزی به بانکها



ماجرای برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی/ هشدار بانک مرکزی به بانکها

ماجرای برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی به صورت اینترنتی موجب شده است تا بانک مرکزی هشدارهایی به روسای بانکها برای جلوگیری از حفره‌های بانکی بدهد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی که بالاترین میزان جرائم در حوزه اینترنت را به خود اختصاص داده است، موجی از نگرانی را در میان دارندگان حساب‌ها و کارت‌های بانکی ایجاد کرده است.

در فروردین ماه امسال بود که اخبار مربوط به حک رمز کارت های بانکی 3 میلیون مشتری بانکی کشور نگرانی هایی را در میان مردم ایجاد کرد و باعث هجوم آنها به سمت بانکها و عابر بانکها برای تغییر رمزهای بانکی شد.

در این بین هر یک از بانکها به نوعی از مشتریان خود درخواست می کردند که رمزهای بانکی خود را تغییر دهند تا از ایجاد مشکلات احتمالی دیگر جلوگیری بعمل آید، بانکها دلیل این امر را درخواست بانک مرکزی مبنی بر لزوم تغییر رمزها هر از چند گاهی اعلام می کردند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که مسئولان بانک مرکزی به صراحت اعلام کردند، هیچ گزارش تائید شده ای مبنی بر برداشت از حساب ها وجود ندارد، ضمن اینکه بانک مرکزی رویه ها را اصلاح کرده و وضعیت را دائما بررسی می کند. در عین حال هیچ نگرانی نسبت به اینکه مشکلی برای کارت و حساب آنها پیش بیاید، نداشته باشند.

این در حالی است که اخیرا سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس فتای ناجا در خصوص بیشترین جرایم در حوزه اینترنت اعلام کرده است: برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی با 48.5 درصد بیشترین جرم در فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.

 

هشدار به بانکها

بر این اساس، برگزاری جلسات مشترکی میان مسئولان بانک مرکزی، مدیران بانکها و پلیس در مورد جلوگیری از حفره‌های بانکی برگزار و حتی به روسای بانکها نیز به صراحتا اعلام شده است و بانکها هشدارهای لازم را دریافت کرده اند.

از سوی دیگر، یک آمار غیر رسمی نشان می دهد که 55 درصد از شگردهای مجرمان از حساب‌های بانکی مربوط به سوء استفاده از رمز دوم اینترنتی است و سرقت از کارت‌های بانکی از جمله بیشترین آمارها را در این زمینه به خود اختصاص داده است. 

ناصر حکیمی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفته است: هفته ای 10 تا 15 گزارش در مورد برداشت از حسابها و موراد اینچنینی به ما اعلام می شود.

به هر حال موضوع برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی موضوعی مهم است که حاکی از نفوذ پذیری سیستم‌های الکترونیکی بانکی در کشور است که مشکلاتی را هر از چندگاهی برای کاربران به وجود می آورد.

با وجود رمزهای یکبار مصرفی (OTP ) که از سوی بسیاری از بانکها ارائه می شود، امنیت سیستم‌های اطلاعاتی کاربران بانکها بسیار افزایش یافته است اما با این وجود بیشترین آمارهای جرایم فضای مجازی را همچنان برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی افراد تشکیل می دهد.

به هر حال باتوجه به اینکه هشدارهای لازم به سیستم بانکی در این زمینه و وجود نقایصی در پرداخت‌های الکترونیکی و غیره داده شده است، تامین امنیت حساب های بانکی افراد اهمیت بیشتری می یابد./مهر