اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیمان یوسفی:مگر چیزی غیر از حقیقت گفتم؟!


گزارش پیمان یوسفی در داربی برای بینندگان تلویزیونی بازخوردهای زیادی در روزنامه ها ، سایتها و شبکه های اجتماعی داشته و بسیاری این گزارش را جانبدارانه دانسته بودند.

گزارش پیمان یوسفی در داربی برای بینندگان تلویزیونی بازخوردهای زیادی در روزنامه ها ، سایتها و شبکه های اجتماعی داشته و بسیاری این گزارش را جانبدارانه دانسته بودند.دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طربق ارگانهای اینترنتی و روزنامه هایی که منتشر می کنند به پیمان یوسفی اعتراض کردند.علاوه بر دو باشگاه گفت و گوها و کری های طرفداران دو تیم مورد درباره گزارش یوسفی هم در سایتها و شبکه های اجتماعی هم حسابی داغ بود و جالب تر اینکه بهرام شفیع هم گزارش یوسفی را جهت دار دانسته است و این شاید اولین باری بوده که یک گزارشگر و یا مجری تلویزیونی از گزارشگر دیگر در جانبداری انتقاد می کند.بخش فارسی سایت گل هم در یک نظرسنجی این گزارش را به بوته نظر خوانندگان سایت گل گذاشت و این نظرسنجی یکی از بحث برانگیزترین نظرسنجی های سایت گل شد.به همین دلیل با پیمان یوسفی درباره گزارشش گفت و گویی ترتیب دادیم و او پاسخگوی سوالات سایت گل شد.

 مثل اینکه گزارشت حسابی بازخورد داشته.مطمئنا نظرات بسیاری شنیده ای.

خب به هر جهت داربی بود و همه داربی را می بینند.همه چیز در داربی بازخورد دارد چه برسد به گزارش یک گزارشگر.

 درباره گزارشت حرف و حدیث های زیادی پیش آمده.همه گزارش پیمان یوسفی را جانبدارانه البته بیشتر به نفع استقلال دانسته اند.

.. البته بوده نظراتی که گزارش را به نفع پرسپولیس دانسته اند.در حالت کلی به نفع هر دو تلقی کرده اند.شما که همه کامنتها را خوانده ای. اما بیشتر به سمت استقلال دانسته اند.به هر جهت همانطور که گفتم بازی داربی بوده و یک بازی عادی نبوده است.ضمن اینکه من فکر می کنم به خاطر اینکه استقلال بازی را برده چنین تلقی ایجاد شده است.

 بیشتر در این باره توضیح می دهی؟

 ببینید یک گزارشگر وظیفه اش توصیف شرایط حاکم بر بازی است و من هم شرایط را توصیف کردم.مثلا دوستان طرفدار پرسپولیس گفته اند که چرا من درباره وضعیت سکوها و نیمکت پرسپولیس صحبت کرده ام؟من نباید گزارش وضعیت را توصیف کنم؟مثلا دارند شعار می دهند علیه کادرفنی.حیا و رها کن می گویند.صدایش هم از میکروفون می آید.توصیف نکنم؟

 البته اینکه نتیجه بازی در دید بینندگان تاثیر دارد نکته مهمی است که به آن اشاره کردی.اما یک نکته مهم تر وجود دارد.اینکه از سالهای بسیار دور در وجود ما نهادینه شده که یا آبی هستیم یا قرمز.این در همه چیز زندگی ما تاثیر دارد.در بحث داوران هم وجود دارد و می بینی که مثلا می گویند فلان داور پرسپولیسی است یا استقلالی .باشگاه پرسپولیس می گوید فلانی داور ما نگذارید چون استقلالی است یا برعکس.این عامل به نظرت به این ماجرا دامن نمی زند؟

چرا اتفاقا کاملا همین است.یادم هست در داربی های دهه 60 و حتی دهه 70 گزارش داربی ها چنین وضعیتی داشت. حتی تعداد کلمات استقلال و پرسپولیس را می شمردند و می گفتند که اگر تعداد یکی بیشتر بود گزارشگر آبی است یا قرمز.ولی من همه چیز را به نتیجه بازی و نوع بازی ربط می دهم.اگر پرسپولیس می برد آیا چنین حرفهایی بود؟

مطمئنا کمتر بود.قسمتهایی از گزارشت که بسیار مورد نقد واقع شده مربوط به توصیف نیمکت پرسپولیس بوده.حتی بهرام شفیع گزارشگر قدیمی و مجری ورزش و مردم هم گفته کل گزارش جهت دار بوده و مثل اینکه به این ماجرا هم گیر داده.

من مگر چیزی غیر از حقیقت گفتم؟ اصلا یکی از وظایف گزارشگر توصیف صحنه هایی است که بیننده تلویزیونی از دریچه دوربین نمی بیند.همه می دانند پرسپولیس کلی محروم و مصدوم داشته .گفتم این تیم یار ندارد و با دو دروازه بان ذخیره به بازی آمده و گفتم شاخص ترین چهره نیمکتش سامان آقازمانی است.این جملات جانبدارانه است؟ این همه روزنامه نگاران ، گزارشگران ، مجریان و سابتها می گویند و می نویسند پرسپولیس مهره ندارد و در یارگیری خوب نبوده یا شیث و نصرتی محروم هستند.یعنی همه آنها طرفدار استقلال هستند؟

 منظورت این است که نمی خواستی نمک به زخم بپاشی؟

ببینید ، همه می دانند طرفداران پرسپولیس از استقلال بیشتر هستند اما وقتی در نظرسنجی های پیامکی چه در برنامه فوتبال برتر و چه در برنامه های دیگر استقلال برای اولین بار بیشتر از پرسپولیس رای می آورد یعنی اینکه حتی طرفداران پرسپولیس هم به استقلال رای داده اند و می دانسته اند وضعیت استقلال بهتر از پرسپولیس است.من واقعا مواظب بودم که به قول شما نمک به زخم نپاشم.نمی خواستم نمک به زخم پرسپولیسی ها هم بپاشم.اما پرسپولیس سه گل خورده بود.استقلال شادی گل داشت.نباید توصیف می کردم؟شما فرض کن توپ علی کریمی در دقایق آخر نیمه دوم گل می شد و پرسپولیس می بردو شادی گل داشت.من به همان اندازه توصیف می کردم.روی سکوها شعار می دادند.بازیکنان روی نیمکت گریه می کردند.معلوم است که طرفداران میلیونی پرسپولیس ناراحت بودند.چه آنهایی که ورزشگاه بودند و چه آنهایی که در خانه می دیدند.مشخص است که اعصابشان خرد شده.من تازه به این نکات که این بعد از سی و چهار سال سنگین ترین شکست تاریخ پرسپولیس پیش امده و یا دیگر نکات آماری اشاره ای نکردم.

البته مثل اینکه استقلالی ها و باشگاه استقلال و روزنامه ارگان این باشگاه هم درباره ماجرای جباری به گزارشت انتقاد داشتند...

 این هم جالب بود که بسیاری از استقلالی ها من را پرسپولیسی دانسته بودند.حالا درباره گزارش جباری در زمین یا مصاحبه پس از بازی به عنوان بهترین بازیکن؟

 هر دو...

پس بگذار درباره هر دو بگویم.اول درگزارش داربی بود که من با نقد بازیکن سالاری گزارش کردم.حالا که متهم به استقلالی بودن شده ام بهتر است این را هم بگویم.اگر طرفدار استقلال بودم به ماجرای جباری در طول بازی و نقد بازیکن سالاری در این تیم اشاره می کردم؟بعد از بازی هم که...

(جوابش را قطع می کنم) اینکه جزو گزارش بازی نبود، بود؟

به هرترتیب بهتر است اشاره کنم.وقتی جباری داشت دوباره انتقاد می کرد گفتم دوباره برایت مشکلی پیش نیاید.بالاخره 30 میلیونی جریمه شده ، من خیرخواهانه گفتم و نیت خیر داشتم.اما گفتند چون استقلالی هستم مانع شده ام.هر کس جای من بود هم همین جمله را می گفت.اگر هم جباری می خواست مثل بارپیش ادامه می داد.مگر من جلویش را گرفته بودم؟یک روز بعد هم در برنامه نود در نود جام جم روی آنتن در حالیکه رویانیان و عزیز محمدی  اعلام کردم که در ماجرای کریمی و عزیزمحمدی تخفیفی برای کریمی قایل شوند چرا که پرسپولیس بازیکن ندارد و اگر علی کریمی را از دست بدهد اوضاع بدتر می شود.آنجا هم نیتم خیرخواهانه بود.

یکی دو روز پیش از داربی گزارش هایی در رسانه ها مبنی بر تمایلات رنگی گزارشگران تلویزیونی منتشر شد و در این میان تو در میان گزارشگرانی بودی که طرفدار پرسپولیس دانسته شده بودی.این کمی کار را سخت کرد.قبول داری؟

این نوع گزارش ها که گمانه زنی است.اما من دوست دارم همه دوباره گزارش من را بشنوند و دقیق هم بشنوند.باز هم می گویم شرایط بازی طوری بود که برتری استقلال دیده می شد و من هم باید بازی و شرایطش را توصیف می کردم.وقتی گلهای زیبا و هیجان انگیزی به ثمر رسیده نباید توصیف می کردم؟

من خودم یادم هست که داربی سال 74 را بهرام شفیع گزارش کرد و استقلال سه بر یک پرسپولیس را شکست داد.در آن داربی استقلال در نیمه اول سه بر صفر جلو افتاد.در نیمه دوم بهرام شفیع در حالیکه پرسپولیس یک گل زد اما طوری گزارش کرد که انگار پرسپولیس سه برصفر جلو است.البته به خودش هم گفته ام و او هم خودش چندین بار اعلام کرده پرسپولیسی است.به نظر تو گزارشگر باید بی طرف باشد یا نه؟

اولا بگویم که نسبت به دهه 60 و 70 فهم فوتبالی همه بالا رفته و آن روزها را هم دیده ایم و مطمئنا در حال حاضر اوضاع تغییر کرده است.ولی اگر قرار است که هر کس گزارشگر داربی شود و بینندگان تیم محبوبشان شکست بخورد و گزارشگر را طرفدار تیم برنده بدانند بهتر است ما هم امکاناتی فراهم کنیم که مثل برخی شبکه های خارجی بینندگان با صدای ورزشگاه ، بازی را ببینند.ثانیا اینکه بهتر است دوستان بروند گزارش های لالیگا و کالچو را گوش کنند تا بدانند گزارشگرهای آنها با چه لحنی و چه انتقادآمیز بازیها را گزارش می کنند.شنیده اید که برخی اوقات حتی درگیریهایی هم بین آنها و گزارشگران پیش می آید.اما در کل یک گزارشگر باید شرایط بازی و اتفاقات را توصیف کند و طرفدار تیمی نباشد.

البته در همین ایران هم این اتفاق چندین بار افتاده که آخری اش در کرمان بود.فکر کنم صمد مرفاوی توسط همسرش با خبر شده بود که گزارشگر چه گفته و خلاصه...بگذاریم.از بازخوردهای گزارشت که با خبری و کامنت ها را که خوانده ای.بار دیگر هم می پرسم بیشتر تو را استقلالی دانسته بودند یا پرسپولیسی؟

هر دوی اینها اتفاق افتاد اما من جانبدارانه گزارش نکردم.من بازی را توصیف کردم و هر چه که در آن داربی اتفاق افتاد.مطمئنا هر گزارشگر دیگری هم بود شرایط توصیف می کرد.اما نتیجه بازی باعث شده تا گزارش را جانبدارانه دانسته اند.


منبع: گل



ویدیو مرتبط :
گزارشگر پیمان یوسفی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد رحمان احمدی از مزدک و پیمان یوسفی


دروازه بان تیم ملی با انتقاد از کسانی که تلاش کردند او را تخریب کنند می گوید رسیدن به تیم ملی لطف و عنایت خدا بوده است .

ایسنا: دروازه بان تیم ملی با انتقاد از کسانی که تلاش کردند او را تخریب کنند می گوید رسیدن به تیم ملی لطف و عنایت خدا بوده است .

رحمان احمدی با گلایه از کسانی که روزهای سختی را برای او رقم زدند، از صعود به جام جهانی ابراز خوشحالی کرد و پوشیدن پیراهن شماره "یک" تیم ملی را ناشی از تلاش‌های زیادش برای این مهم دانست.

* از صعود به جام جهانی شروع کنیم.

- ما فشار زیادی را تحمل کردیم. همه هم قسم شده بودیم تا برابر کره جنوبی پیروز شویم. خدا را شکر که تمام تلاش بازیکنان نتیجه‌ داد و موفق شدیم به عنوان صدرنشین به جام جهانی 2014 برزیل صعود کنیم.

* می‌دانیم که فشار زیادی بر روی تو بود، در این باره کمی صحبت کن.

- واقعیت این است که بیشترین فشار روی من بود. من نسبت به همه بازیکنان فشار بیشتری را تحمل کردم. ببینید بازی کردن یا نکردن من و یا سایر بازیکنان که دست خودشان نیست. این مسائل مربوط به سرمربی است و او باید تشخیص دهد که چه کسی به میدان برود یا نرود. امثال من اگر بازی نمی کردیم هم مطمئن باشید بر روی نیمکت می‌نشستیم و برای تیم ملی دعا می‌کردیم.

* فکرش را می‌کردی که سه بازی نهایی تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی را در درون دروازه‌بان قرار بگیری؟

- یک چیزی می‌گویم که تا الان هیچ وقت نگفته‌ام، شاید باورتان نشود دو سال پیش بهترین عملکرد را داشتم، ولی به تیم ملی دعوت نمی‌شدم، روزی تدارکات سپاهان به من گفت که چرا به تیم ملی دعوت نمی‌شوی. گفتم نظر سرمربی تیم این است. ولی یک روزی به تیم ملی می روم که با یک عکس العمل تیم ملی را به جام جهانی ببرم. خدا را شکر در این سه بازی عملکرد خوبی داشتم و به جام جهانی رفتیم. هدفم و خواسته‌ام موفقیت تیم ملی بود که به آن رسیدیم.

* انتقادات زیادی از تو می‌شد، مثلا بعد از بازی ایران و عمان حملات زیادی به تو شد. نظرت در این باره چیست؟

- واقعا فشار زیادی روی من بود. خیلی از دوستان گزارشگر و اصحاب رسانه هر طور که شده می‌خواستند من را تخریب کنند. می‌گویند خدا در دو جا به بندگانش می‌خندد یکی زمانی که همه دست به دست هم می‌دهند تا یکی را ذلیل کنند و خدا نمی‌خواهد و زمانی که همه دست به دست هم می‌دهند کسی را عزیز کنند و خدا نمی‌خواهد. این که من به اینجا رسیده ام خواست خدا بود. امیدوارم در ادامه هم این لطف شامل حال من شود. از همسرم هم متشکرم. او در این اواخر سختی زیادی کشید. هیچ وقت یادم نمی‌رود آقای یوسفی در بازی ایران برابر عمان چه گزارشی کرد. حتی خود کی‌روش بعد از بازی ایران و عمان به من گفت در هیچ کدام از گلها مقصر نبودی، اما آقای یوسفی متاسفانه صحبت‌هایی را کرد که مشخص بود از جایی خط گرفته است. یا مزدک میرزایی که در بازی پرسپولیس و پیکان با اشاره به دو دروازه‌بان خارجی حاضر در میدان گفت ما درون دروازه‌ تیم ملی مشکل داریم. من می‌خواهم بپرسم مشکل دروازه‌ ما برابر کویت چه بود؟ مشخصا به بعضیها خط داده بودند. همین بازی برابر کره که یک موقعیت خطرناک را گرفتم در صحنه معمولی و آهسته آقای میرزایی حتی اشاره نکرد که من چه کاری انجام داده‌ام . متاسفانه برخی از گزارشگران خط می‌گیرند اما جلوی خداوند هیچ کدام از این کارها اثری ندارد. آنها مقابل خدا عددی نیستند که بخواهند بنده خدا را ذلیل کنند.

* چگونه از پس فشار برآمدی؟

- ببینید این فشار فقط روی من نبود. روی سایر دروازه‌بان‌ها هم وجود داشت. بگذارید این را بگویم که چه سوشا مکانی و چه علیرضا حقیقی بازی می‌کردند، تفاوتی نداشت. ما سه نفر با هم همدل بودیم و آن دو به من خیلی کمک کردند تا برابر کره جنوبی و دو دیدار قبلی عملکرد خوبی داشته باشم. ما موفق شدیم با کمک یکدیگر جو مثبتی را ایجاد کنیم و از این طریق به هم کمک کنیم. به هر حال بازی‌ها تمام شد و ما مزد سختی‌های زیادمان را گرفتیم. بعضی وقت‌ها از استرس تا پنج صبح بیدار بودم. شب قبل از بازی با کره تا چهار صبح از استرس خوابم نبرد و ساعت 9 صبح هم بیدار شدم. همت همه بازیکنان، کادر فنی ، فدراسیون و حتی کادر تدارکات و پزشکی در موفقیت ما نقش داشت.

* با مهدی رحمتی صحبتی پیش از بازی با کره داشتی؟ رحمتی گفته در طول بازی ایران و کره جنوبی مدام برایت ذکر می‌گفته.

- نه. من صحبتی با رحمتی نکردم. تلفن من روز اول و دوم روشن بود، اما به یک باره قطع شد، حتی برای صحبت همسرم با تلفن هتل تماس می‌گرفت. ولی او که گفته دعا می‌کرده، به نظرم برای تیم ملی دعا می‌کرده نه برای من . کل تیم ملی برای ایران است. مطمئنا همه مردم ایران در آن بازی دست به دعا بوده‌اند.

* به عنوان سوال آخر، درباره قراردادت با سپاهان صحبت کن و چرا به پرسپولیس نپیوستی؟

- من قراردادی دو ساله با سپاهان بسته‌ام. این تیم، تیم بسیار خوبی است و من با آن دو سال تجربه قهرمانی دارم. وقتی که دایی سرمربی راه‌آهن بود از من خواست به راه‌آهن بپیوندم، اما من قبول نکردم. این اواخر هم از پرسپولیس پیشنهادی داشتم، اما سه بار استخاره کردم و بد آمد. به همین دلیل از رفتن به پرسپولیس منصرف شدم.