اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیمان پولی ایران و چند کشور برای حذف دلار


معاون ارزی بانک مرکزی از پیشنهاد اجرای پیمان دوجانبه پولی از سوی ایران به چند کشور خبر داد و گفت: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی کند.

خبرگزاری تسنیم: معاون ارزی بانک مرکزی از پیشنهاد اجرای پیمان دوجانبه پولی از سوی ایران به چند کشور خبر داد و گفت: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی کند.

غلامعلی کامیاب در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و روسیه در مبادلات اقتصادی و تجاری خود از دلار استفاده می کنند؟ اظهار داشت: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی کند.

وی با بیان اینکه دلار در مبادلات با هیچ کدام از کشورهای طرف تجاری ایران استفاده نمی شود، گفت: ایران از ارزهای دیگر از جمله یوان چین، یورو، لیر ترکیه، روبل روسیه و وون کره جنوبی در مبادلات تجاری خود با کشورهای خارجی استفاده می کند.

معاون ارزی بانک مرکزی ضمن تأکید براینکه حجم استفاده از دلار در مبادلات ایران خیلی کم است در پاسخ به این پرسش که آیا این استراتژی براساس اجرای پیمان پولی دو جانبه در دستور کار قرار گرفته است؟ تصریح کرد: پیمان پولی دو جانبه فقط به حذف دلار ختم نمی شود.

کامیاب با اشاره به اینکه در مبادلات با روسیه هم از دلار استفاده نمی کردیم، افزود: عدم استفاده از دلار در مبادلات کاملا مشخص است، واردات و ثبت سفارش با چه ارزی انجام می شود؟ آیا به دلار انجام می شود؟

این مقام مسئول در بانک مرکزی در همین ارتباط تأکید کرد که اما این موارد به معنای اجرای پیمان دو جانبه پولی نیست چراکه لزوما نباید برای حذف دلار از پیمان دو جانبه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه پیمان دو جانبه پولی مزایای دیگری علاوه بر حذف دلار برای کشورها به همراه دارد، گفت: دنبال آن هستیم که پیمان دو جانبه پولی را با تعدادی از کشورها اجرا کنیم.

کامیاب در پاسخ به اینکه تا کنون با چه کشورهایی برای اجرای پیمان دو جانبه پولی مذاکرات رسمی انجام شده است؟ تصریح کرد: پیشنهاداتی را با تعدادی از کشورها مطرح کردیم و به زودی مذاکرات را شروع می کنیم.

معاون ارزی بانک مرکزی هدف از اجرای پیمان دو جانبه پولی با کشورها را تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی اعلام کرد.


ویدیو مرتبط :
دلار و پیمان پولی دو جانبه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلار از مبادلات اقتصادی ایران با برخی شرکای عمده تجاری حذف شد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دلار از مبادلات اقتصادی ایران با برخی شرکای عمده تجاری حذف شد

خبرگزاری فارس: یک مقام مسئول با اشاره به حذف ارز واسط (دلار) در مدیریت فعالیت‌های تجاری گفت: هم‌اکنون در مبادلات اقتصادی با چندین کشور و شریک تجاری بزرگ، استفاده از پول رایج همان کشورها صورت می‌گیرد.خبرگزاری فارس: دلار از مبادلات اقتصادی ایران با برخی شرکای عمده تجاری حذف شد

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس  اشاره به سیاست حذف ارز واسط (دلار) برای عبور از تحریم‌ها اظهار داشت: هم‌اکنون با چندین کشور و شریک تجاری، حذف دلار و استفاده از پول رایج همان کشورها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تاجری که فعالیت بازرگانی انجام می‌دهد ضمن توجه به قیمت کالاها به نرخ تبدیل ارز‌های مختلف هم توجه می‌کند؛ نرخ‌های تبدیل ارز‌های بین‌المللی نسبت به ریال متفاوت است و قیمت تمام شده کالا تغییر می‌کند.

این مقام آگاه با بیان اینکه پیمان‌های منطقه‌ای در سال‌های اخیر مورد توجه برخی کشورها قرار گرفته افزود: به نظر می‌رسد طی این سال‌ها استفاده از ارز محلی بیشتر مورد توجه قرار ‌گرفته و برای صادرات و واردات از ارز‌ رایج طرفین معامله استفاده می‌شود و از ارز‌های بین‌المللی مانند یورو و دلار فاصله می‌گیرند.

وی گفت: در حال حاضر با چندین کشور، شریک تجاری بزرگ و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بر اساس توافقنامه منعقد شده در مبادلات تجاری از واحد پولی دو کشور استفاده می‌شود که هدف از این اقدام رفع موانع ناشی از تحریم‌ها است.

این مقام مسئول افزود: البته به دلیل اینکه سهم عمده مبادلات، خارجی و با دلار انجام می‌شود تاثیر خود را بر اقتصاد کشور تا حدودی داشته است./فارس

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی