اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش بینی وضعیت هوای کشور/ تهران به منفی 7 می‌رسد



اخبار ,اخبار اجتماعی ,پیش بینی هوا

 

اخبار اجتماعی - پیش بینی وضعیت هوای کشور/ تهران به منفی 7 می‌رسد

کارشناس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که پیک بارش برف در کشور روز جاری (سه شنبه) است که بتدریج از ضخامت ابرها در بسیاری از استانهای کشور کاسته خواهد شد.

محمد اصغری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هرچه زمان به جلو رود بارش برف نیز در شهر تهران خفیف تر می شود، اما بارش برف همچنان در ارتفاعات و بلندی های اطراف تهران ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهروندان تهرانی امشب دمای هوای منفی هفت درجه را تجربه خواهند کرد، گفت: دمای هوا روز چهارشنبه در تهران به منفی هشت درجه خواهد رسید و از اوایل هفته آینده شاهد افزایش دمای هوا در تهران خواهیم بود.

اصغری افزود: اوج هسته بارندگی روز چهارشنبه به نیمه جنوبی کشور نفوذ می کند و پیش بینی می شود با بارش برف و باران، سیلابی شدن رودخانه و مسیل ها در راههای استانهای هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی باعث تداخل تردد خودروها شود.

به گفته این کارشناس سازمان هواشناسی کشور، به احتمال زیاد بارش برف در استانهای چهارمحال و بختیاری، گهکیلویه و بویراحمد، لرستان، فارس، اصفهان، مرکزی و همدان سبب خواهد شد رانندگان در راههای مواصلاتی این استانها با مشکل تردد مواجه شوند.
اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
بیش از 60 درصد قاچاق کشور در تهران به مصرف می رسد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش بینی وضعیت آلودگی هوای تهران در روزهای آینده



اخبار,اخبار اجتماعی,مرگ ومیر براثرآلودگی هوا


اخبار اجتماعی - هواشناسی: "تهران" گرمتر و آلوده تر می شود

طی سه روز آینده جو در اکثر مناطق کشور آرام خواهد بود و از اینرو طی این مدت پدیده افزایش آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا برای شهرهای صنعتی و پرجمعیت از جمله پیش بینی می شود.

طی سه روز آینده جو در اکثر مناطق کشور آرام خواهد بود و از اینرو طی این مدت پدیده افزایش آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا برای شهرهای صنعتی و پرجمعیت از جمله پیش بینی می شود.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور، امروز "سه شنبه اول بهمن ماه 92" در برخی مناطق جنوب شرق کشور بارش ای پراکنده رخ می دهد و بتدریج سامانه بارشی از مرزهای شرقی کشور خارج می شود.

براساس این گزارش، امروز و فردا "چهارشنبه دوم بهمن ماه 92" در اکثر مناطق کشور افزایش نسبی دما رخ می دهد که این افزایش در سواحل شمالی کشور محسوس تر است و در برخی مناطق غربی سواحل دریای خزر با وزش باد گرم همراه خواهد بود همچنین روز پنجشنبه در برخی مناطق سواحل دریای خزر و سپس شمال شرق کشور افزایش ابر، بارش های پراکنده و کاهش دما پیش بینی می شود.

شایان ذکر است، طی سه روز آینده جو در اکثر مناطق کشور آرام خواهد بود و از اینرو طی این مدت پدیده افزایش آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا برای شهرهای صنعتی و پرجمعیت  از جمله پیش بینی می شود.

گفتنی است، وضعیت آب و هوای استان "تهران" امروز، کمی ابری، در پاره ای نقاط غبارصبحگاهی و شهر تهران، غبار آلود پیش بینی می شود و استان تهران در بیشینه دمای خود با افزایش نسبت به روز قبل به 12 درجه و در کمترین حالت به 4 درجه بالای صفر خواهد رسید و همچنین دمای شهر تهران در حال حاضر7 درجه بالای صفر است که نسبت به روز های گذشته گرمتر شده است و طی روزهای آینده نیز با افزایش 7 درجه ای دما نسبت به روزهای گذشته روبرو می شود.

                                         .........................................


"سالانه ۳ هزار شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا می‌میرند"

دبیر تصریح کرد: آمارها نشان می دهد به دلیل سهم بالای منابع متحرک از تولید آلودگی هوا، باید توجه اصلی مسئولین به منابع متحرک معطوف شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران امروز در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: بر اساس آمار وزارت بهداشت، آلودگی هوا جان ۳ هزار شهروند تهرانی را در سال می‌گیرد.

به گزارش فارس، علیرضا دبیر با اشاره به اینکه حدود یک سوم از سال شهروندان تهرانی هوای ناسالم تنفس می کنند عنوان کرد: انواع آلاینده های گازی و غیرگازی در هوای تهران وجود دارد اما در حال حاضر آلاینده بحرانی ذرات معلق است.

وی با تاکید بر اینکه آمار مراجعات به اورژانس، بستری و ازکارافتادگی و ناراحتی های قلبی و تنفسی بسیار بالاتر از آمار مرگ و میر سه هزار نفر در سال است تصریح کرد: منابع طبیعی 30 درصد و منابع مصنوعی 70 درصد از آلودگی هوا را تولید می کنند.

این عضو شورای شهر منابع طبیعی آلودگی هوا را چندان خطرناک ندانست و منابع مصنوعی آلودگی هوا را به دو بخش منابع ساکن و منابع متحرک تقسیم کرد و در ادامه گفت: منابع ساکن مثل صنایع، فرودگاه مهرآباد، ایستگاه راه آهن تهران، پایانه های مسافربری، پمپ بنزین ها و گرمایش مصنوعی و تجاری هستند اما همه این منابع نمی توانند به اندازه منابع متحرک مثل خودروهای سواری، موتورسیکلت ها و خودروهای دیزلی تولید آلودگی کنند.

دبیر تصریح کرد: آمارها نشان می دهد به دلیل سهم بالای منابع متحرک از تولید آلودگی هوا، باید توجه اصلی مسئولین به منابع متحرک معطوف شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه حداقل یک میلیون موتورسیکلت در پایتخت در حال تردد هستند؛ اظهار داشت: موتورسیکلت های کاربوراتی بنزینی حداقل سه برابر یک خودرو با استاندارد یورو 2 آلایندگی دارند. این موتورسیکلت ها آلاینده ذرات معلق و گازی را تولید می کنند در حالی که هیچ گونه سیستم کنترل آلودگی هم ندارند.

دبیر خاطرنشان کرد: از حدود هزار مرگ تصادفی در تهران بیش از 450 مورد مرتبط با موتورسیکلت ها هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره میزان آلایندگی خودروهای فرسوده کاربراتوری تصریح کرد: هر کدام از خودروهای فرسوده، آلاینده ذرات و آلاینده های گازی را حداقل معادل 22 خودروی استاندارد یورو 2 در هوا منتشر می کنند. این در حالی است که در حدود 8 هزار تاکسی پیکان و بیش از 100 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران در حال تردد هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خودروهای دیزلی مثل کامیون ها و اتوبوس ها هیچ گونه سیستم کنترل آلایندگی ندارند توضیح داد: این خودروها کاملاً در سطح ملی رها شده اند و فاقد فیلتر دوده هستند. بر این اساس حدود 150 هزار دستگاه خودروی دیزلی با تولید زیاد آلاینده ذرات در تهران روز و شب در حال تردد هستند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، بیشترین سهم از تولید آلاینده های هوای پایتخت را به خودروهای با استاندارد یورو 2 اختصاص داد و بیان داشت: تعداد زیاد خودروهای با استاندارد یورو 2 و عمر کوتاه کاتالیست این خودروها باعث می شود سهم زیادی در تولید آلاینده های گازی داشته باشند. مشکل بزرگتر حذف کاتالیست و عدم تعویض به موقع این قطعه در این خودروها است.

وی در ادامه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد قانون معاینه فنی 5 ساله را در اسرع وقت تغییر دهند و مجدداً به دو سال کاهش دهند.

دبیر در این باره گفت: مجلس شورای اسلامی می تواند با تصویب قوانین سخت گیرانه برای آلوده کننده ها، تسهیل قوانین واردات خودروهای پاک، پیگیری مصوبات قبلی در خصوص خودروهای فرسوده و همچنین الزام دولت به اجرای دقیق قوانین و تکالیف زیست محیطی نقش بیشتری در کاهش آلودگی هوای پایتخت داشته باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد حذف تعرفه گمرکی برای خودروهای هیبریدی و برقی مورد استفاده در حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی را ارائه کرد و اظهار داشت: اجرای کامل تولید سوخت بنزین و دیزل با سطح استاندارد یورو 4، الزام خودروسازان به پیاده سازی کامل و سریع استاندارد یورو 4، تامین سوخت گازی نیروگاه های اطراف تهران و عدم استفاده از مازوت به عنوان سوخت نیروگاه،

 

رسیدگی به وضعیت صنایع آلاینده اطراف تهران مثل سیمان و پتروشیمی و رسیدگی در سطح ملی و منطقه ای به مساله ریزگردها از جمله راهکارهایی است که سازمان حفاظت محیط زیست می تواند برای کاهش آلودگی هوا انجام داد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص خودروهای فرسوده تصریح کرد: تعیین تکلیف سریع هزینه خودروهای فرسوده از واردات خودرو، پیشنهاد اسقاط خودرو به جای دریافت هزینه از واردکننده و همچنین تناسب تعداد خودروهای اسقاطی با قیمت خودرو وارداتی می تواند به کاهش الودگی هوای شهر تهران و دیگر کلان شهرها کمک کند.

دبیر همچنین به شهرداری تهران توصیه کرد توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و بی آر تی، حذف ناوگان فرسوده تاکسی رانی، اتوبوس رانی و مینی بوس رانی، احیا معاینه فنی به عنوان بازوی نظارتی شهرداری، توسعه تجارت الکترونیک و مدیریت تقاضای سفر، استفاده از اتوبوس برقی و تاکسی هیبریدی و  نصب فیلتر دوده بر ناوگان دیزل شهرداری را در دستور کار خود قرار دهد.

وی در پایان پیشنهاداتی را نیز به شورای شهر ارائه داد و عنوان کرد: توجه ویژه به حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا و اصلاح لایحه مربوط به شرکت کنترل کیفیت هوا به عنوان بازوی نظارتی شورا بر کیفیت هوای تهران اقداماتی هستند که می تواند نقش شورای اسلامی شهر تهران را برای کاهش آلودگی هوا پر رنگ تر کند.
اخباراجتماعی - سازمان هواشناسی کشور,فارس