اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش بینی وضعیت بازار طلای سیاه تا دوسال آینده



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پیش بینی وضعیت بازار طلای سیاه تا دوسال آینده

در شرایط فعلی هر بشکه نفت نیویورک حدود 92 دلار، نفت لندن 113 دلار و نفت ایران 115 دلار معامله می شود. پیش بینی می شود این ارقام تا پابان سال 2013 میلادی ثابت باقی بماند.

آذرجزایری: اگرچه پیش بینی وضعیت بازار نفت حتی برای 24 ساعت آینده با توجه به تاثیرگذاری عوامل روانی بربازار چندان قابل اتکاء نیست اما هرساله بسیاری از مرکزهای پژوهشی و مطالعاتی انرژی دنیا تحلیل هایی را در خصوص وضعیت بازار نفت در آینده ارائه می کنند که امسال مهمترین این پیش بینی ها به ثابت ماندن قیمت نفت در سال 2013 برمی گردد.

البته این تحلیل ها در نهایت به این نکته می رسد که عامل تاثیرگذار در ایجاد نوسان در بازار نفت به تصمیم های اوپک بر می گردد که البته این تصمیم ها از سال 2014 به بعد می تواند بازار نفت را با کاهش ویا افزایش احتمالی قیمت نفت مواجه کند.

این مساله نیز به وضعیت تقاضای نفت در سال 2014 و تصمیم های نفتی کشورهای صادرکننده نفت بر می گردد.

با اینحال در شرایط فعلی هر بشکه نفت نیویورک حدود 92 دلار، نفت لندن 113 دلار و نفت ایران 115 دلار معامله می شود. که پیش بینی می شود این ارقام تا پابان سال 2013 میلادی ثابت باقی بماند.

در همین راستا بانک بی ان پی پیرباس پیش بینی می کند قیمت های جهانی نفت خام تا سال 2014 در سطوح کنونی باقی می ماند اما در اواسط سال 2014 به دنبال تلاش سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای برقراری تعادل در بازار به دلیل رشد عرضه نفت خام در کشورهای غیرعضو، انتظار می رود بهای نفت با نوسان رو به رو شود.

به گزارش خبرگزاری داوجونز، این بانک در نخستین پیش بینی خود برای سال 2014 اعلام کرد: انتظار می رود چالش های پیش روی تعادل میان عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی و مسائل مالی نیز، از رشد بیشتر قیمت های جهانی نفت خام جلوگیری کند.

با توجه به رشد تولید نفت خام آمریکا و تغییر شرایط اقتصادی و سیاست های پولی، انتظار می رود اعضای اوپک برای جلوگیری از افت قیمت های جهانی نفت خام عرضه نفت خام خود را کاهش دهند.

بانک بی ان پی پیرباس پیش بینی کرد قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی آی در سه ماه دوم 2014 به 93 دلار برای هر بشکه برسد و این رقم در پایان سال به 105 دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

این بانک همچنین پیش بینی کرد شکاف قیمتی میان دو شاخص دبلیو تی آی و برنت دریای شمال نیز کاهش می یابد و انتظار می رود قیمت نفت خام برنت در اوایل سال 2014 به سطوح 114 دلار و در پایان به سطوح 113 دلار برسد.

پیش بینی های بانک بی ان پی پیرباس نشان می دهد که قیمت نفت خام برنت در سه ماه دوم سال آینده میلادی به سطوح 106 دلار برای هر بشکه می رسد.

این بانک همچنین پیش بینی خود برای دو شاخص برنت و دبلیو تی آی را کاهش داد.

بر اساس این ارزیابی، میانگین بهای نفت خام دبلیو تی آی در نیمه نخست امسال به 97 دلار برای هر بشکه می رسد که نسبت به برآورد پیشین، هشت دلار افت نشان می دهد و انتظار می رود این رقم در سه ماه پایانی سال جاری به 104 دلار برای هر بشکه برسد.

بانک بی ان پی پیرباس پیش بینی کرد قیمت نفت خام برنت در سه ماه نخست امسال به میانگین 105 دلار برای هر بشکه می رسد و این رقم در سه ماه پایانی سال به 115 دلار برای هر بشکه خواهد رسید که نسبت به برآورد پیشین دو دلار کاهش نشان می دهد./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
طلای قاچاق در بازار آفت طلای داخلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده



اخبار,اخبار اقتصادی,مسکن

اخبار اقتصادی - پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده

بررسی بازار مسکن نشان می دهد بیشترین عامل افزایش قیمت در سال‌های گذشته نرخ زمین بوده است که در مقطعی به 9 برابر افزایش یافت در حالی که دیگر عوامل مانند مصالح ساختمانی فقط 30 درصد از هزینه ساخت را در برمی‌گیرد.

همیشه پیش بینی قیمت مسکن و اطلاع از آینده این بازار، مورد توجه عموم مردم قرار داشته و از آنجایی که سهم زیادی از متقاضیان بازار مسکن، اجاره نشین هستند، بنابراین اینکه در آینده چه اتفاقی در بازار مسکن رخ می‎دهد، مورد توجه قرار داشته است.

از سوی دیگر، وضعیت ناپایدار اقتصادی در سال‌های گذشته و تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار مصالح ساختمانی از مواردی بوده که همواره متقاضیان را نسبت به آینده نگران می‌کند، بنابراین قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد و دیگر موارد موثر بر ساخت از دیگر عواملی است که می‌تواند با تغییرات ناگهانی بر نرخ تمام شده مسکن تاثیر گذار باشد.

اما روند افزایش قیمت در سال‌های گذشته نشان داده که بیشترین تاثیر بر افزایش قیمت مسکن، ناشی از نرخ زمین بوده است به طوری‌که افزایش ناگهانی قیمت زمین و افزایش دلالی و سفته بازی در این بخش، می‌تواند قیمت مسکن را تا چند برابر افزایش دهد که در نهایت بر نرخ نهایی خرید و فروش مسکن و آپارتمان بسیار موثر است.

به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در سال‌های گذشته به دلیل اجرای طرح مسکن مهر، قیمت زمین در کشور 9 برابر شد که این افزایش قیمت، نرخ آپارتمان را 6 برابر افزایش داد، که این آمارها می‌تواند افزایش یکباره قیمت آپارتمان و ملک کلنگی را در کشور به خصوص در شهر تهران توجیه کند.

بیشترین تاثیر در افزایش قیمت مربوط به زمین است اما اینکه چه عواملی می تواند بر نرخ نهایی این بخش تاثیر گذار باشد، بستگی به وضعیت اقتصادی و سیاست‌هایی دارد که دولت در بخش اقتصاد و سیاست در پیش می‌گیرد. به طوری‌که افزایش یا کاهش قیمت نفت، قیمت دلار و طلا و سیاست‌های بانک مرکزی در اعطای تسهیلات از عواملی است که بر قیمت زمین به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تاثیر گذار است.

کاهش 45 درصدی صدور پروانه ساختمانی

در این رابطه محمدمهدی مافی دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر به وضعیت آرام بازار مسکن اشاره کرد و گفت: پیش بینی ما این است که در سال آینده تغییراتی در تولید مسکن رخ دهد و از این وضعیت رکود در ساخت و ساز بیرون بیاییم.

وی با بیان اینکه امیدواریم به سمت افزایش تولید مسکن پیش برویم، اظهار داشت: بازار مسکن تحت تاثیر عوامل بالادستی قرار دارد و قیمت نفت، مذاکرات ایران با کشورهای 1+5  و دیگر سیاست‌ها بر این بازار تاثیر مستقیم دارد.

مافی با تاکید بر اینکه معتقدیم سال آینده تولید مسکن افزایش پیدا می‌کند، در خصوص افزایش هزینه‌های ساخت مسکن، گفت: هرساله در پایان سال با تورم مواجه هستیم اما به نظر می‌آید با توجه به روال هرساله، تورم در مصالح ساختمانی بین 10 تا 15 درصد باشد، البته اگر اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ ندهد.

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه هزینه ساخت مسکن در حال حاضر بین 700 هزار تومان تا 3 میلیون تومان در نوسان است، اظهار داشت: البته این رقم با توجه به تورم عمومی کشور در سال آینده، ممکن است به 850 هزار تا 3 میلیون و 500 هزار تومان برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است قیمت مسکن هم افزایش پیدا کند، بیان کرد: شرایط مختلفی بر قیمت مسکن تاثیر گذار است که قیمت زمین، عرضه و تقاضا از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت به شمار می‌رود، ضمن اینکه همیشه ثابت شده رابطه یک به یک میان نرخ مصالح ساختمانی و قیمت زمین نبوده است.

مافی افزود: در برخی مواقع دیده شده قیمت مسکن 100 درصد اما مصالح 15 درصد افزایش داشته و یا اینکه برعکس بوده است در نهایت رابطه یک به یک و خطی بین این دوعامل وجود ندارد و شرایط مهمتری بر بخش مسکن حاکم است.

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه کمتر از 30 درصد از هزینه ساخت مربوط به مصالح ساختمانی است، اظهار داشت: در شهرهایی مانند تهران، قیمت زمین تعیین کننده در بخش مسکن است اما عوامل دیگر هرساله با تورم عمومی کشور افزایش پیدا می کنند و تاثیر خاصی بر بازار مسکن ندارند، مانند سال گذشته که با وجود افزایش دستمزد و دیگر هزینه ها، قیمت مسکن کاهش داشت.

وی با تاکید بر اینکه ادامه روند کنونی منجر به کاهش تولید در بازار می شود، بیان کرد: بنابر آمار شهرداری تهران، صدور پروانه های ساختمانی با 45 درصد کاهش روبرو شده است که این می‌تواند در آینده نزدیک فاصله عرضه و تقاضا را بیشتر کند.

در این رابطه ایرج رهبر عضو هیات مدیره انبوه سازان استان تهران در گفتگو با مهر  با تاکید بر اینکه دولت باید برای بخش خصوصی انگیزه بوجود بیاورد و راندمان را بالا ببرد، گفت: نیاز مردم به مسکن قطع نمی شود و رشد جمعیت و نیاز سالانه همیشه وجود دارد.

وی افزود: اگر برنامه ای اجرا کنیم که نیاز مردم برطرف شود و معاملات افزایش یابد از شدت و نیاز بخش خصوصی کاسته می شود، در غیراین صورت فشردگی تقاضا بیشتر شده و در طول زمان با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شویم.

رهبر با تاکید بر اینکه اگر وضعیت بازار اینگونه باشد سرمایه گذار هم نیازی به حضور در بازار نمی‌بیند، اظهار داشت: بخش زیادی از انبوه سازان به دلیل فروش نرفتن واحدهای قبلی، سرمایه‌ای برای حضور در بازار مسکن ندارند و منتظرند تا واحدهای قبلی را بفروشند.

عضو هیات مدیره انبوه سازان استان تهران تصریح کرد: در سال جاری 40 تا 45 درصد کاهش تولید را در بخش مسکن داشتیم، بنابراین نیاز به اجرای سیاست‌هایی در بازار مسکن است تا این وضعیت بهبود پیدا کند.

وضعیت کنونی بازار مسکن که با نبود سرمایه گذار، قدرت خرید پایین مصرف کنندگان و کاهش شدید عرضه روبرو است، نیاز به اجرای سیاست‌هایی دارد تا در سال های آینده، قیمت عوامل موثر بر مسکن را کنترل کند، در غیراین صورت بازار آینده به جای اینکه از تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی ضربه بخورد، تحت تاثیر رکود مسکن و کاهش عرضه با مشکل مواجه خواهد شد.

 

اخبار اقتصادی - مهر