اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش بینی بازار مسکن در تابستان امسال


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تابستان امسال افزایش اجاره بها کمتر از نرخ تورم بوده است، گفت: در نیمه دوم سال هم شوک قیمتی در بخش مسکن پیش بینی نمی‌کنیم.

خبرگزاری مهر: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تابستان امسال افزایش اجاره بها کمتر از نرخ تورم بوده است، گفت: در نیمه دوم سال هم شوک قیمتی در بخش مسکن پیش بینی نمی‌کنیم.

حامد مظاهریان در خصوص اجاره بها در تابستان امسال، گفت: گزارش‌هایی که تاکنون از اجاره نامه ها داشته‌ایم، نشان داده که افزایش اجاره بها در این مدت کمتر از نرخ تورم بوده است، بنابراین نمی‌توان گفت که افزایش زیادی را در این بخش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن هم در این مدت کمتر از نرخ تورم افزایش داشته است، افزود: برآورد ما این است که اجاره بها به رقمی بالاتر از تورم نمی‌رسد و با همین نرخ‌های کنونی تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند و احتمال افزایش قیمت را در این بخش نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تغییر قیمت خرید و فروش در نیمه دوم سال، اظهار داشت: بعید است که در نیمه دوم سال هم شوک قیمتی را در بازار مسکن داشته باشیم، چراکه بازار به اندازه کافی اشباع شده است و گنجایش افزایش قیمت ندارد.

مظاهریان با اشاره به تاثیر عوامل سیاسی بر قیمت مسکن، گفت: تاثیر عوامل سیاسی بر روی مسکن، مدل پیچیده‌ای است که باید بررسی‌های بیشتری بر آن انجام گیرد و نمی‌توان با استناد به قیمت‌ها در نیمه اول در مورد آن اظهار نظر کرد.

مظاهریان با اشاره به اینکه باید دیگر بازارهای مالی هم تحلیل شود، گفت: ورود سرمایه‌های بخش خصوصی به دیگر بازارهای مالی و تاثیر این بازارها بر روی بازار مسکن، مدلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد اما در مجموع برای امسال پیش بینی شوک قیمتی در بخش مسکن نداریم.


ویدیو مرتبط :
بازار مسکن و افزایش رقم اجاره‌ منزل تا 12 درصد در تابستان 96

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش بینی وضعیت بازار مسکن تا پایان تابستان



اخبار,بینی وضعیت بازار مسکن تا پایان تابستان

اخبار اقتصادی -  پیش بینی وضعیت بازار مسکن تا پایان تابستان

حسام عقبایی رییس مشاوران املاک استان تهران با مثبت اعلام کردن وضعیت بازار مسکن می گوید: " با وجود اینکه همه ساله در ماه مبارک رمضان با کاهش حجم معاملات روبرو هستیم اما باز هم در تیرماه نسبت به سال گذشته حجم معاملات بالا بوده است."

بیش از یک سال است "رکود" بر بازار مسکن سایه انداخته است. هر چند کارشناسان معتقدند با بهبود و کنترل اوضاع اقتصادی  بازار مسکن هم از ثبات و آرامش برخوردار شده است.

سال گذشته رکود در بازار مسکن باعث بالا رفتن نرخ اجاره بها شد و مشکلات بسیاری برای مستاجران به وجود آورد. اما براساس آماری که ارائه شده امید به این بازار بازگشته و در مقایسه با سال گذشته با افزایش حجم معاملات روبرو بوده است.

حسام عقبایی رییس مشاوران املاک استان تهران نیز با مثبت اعلام کردن وضعیت بازار مسکن به "تدبیر" می گوید: " با وجود اینکه همه ساله در ماه مبارک رمضان با کاهش حجم معاملات روبرو هستیم اما باز هم در تیرماه نسبت به سال گذشته حجم معاملات بالا بوده است."

عقبایی درباره وضعیت بازار مسکن در تیرماه امسال نسبت به سال گذشته عنوان می کند: "در تیرماه 93 نسبت به تیرماه 92 شاهد افزایش حجم معاملات بوده ایم. در تیرماه 92 در تهران 11 هزار و 77 مبایعه نامه داشتیم  و در تیرماه 93 این مقدار به 15 هزار و 919 مبایعه نامه افزایش پیدا کرده که این مبین افزایش حدود 4 هزار مبایعه نامه است.  در استان تهران در تیرماه 92 تعداد 19 هزار 332 مبایعه نامه داشته ایم و در تیرماه 93 به 25 هزار مبایعه نامه رسیده است."

رییس مشاوران املاک استان تهران درباره آمار قراردادهایی که در بازه زمانی تیرماه در کل کشور به ثبت رسیده است به "تدبیر" می گوید: "در کل کشور در تیرماه 92 تعداد 93 هزار و 770  مبایعه نامه داشته ایم و در تیرماه 93 این عدد به 104 هزار و 57 مبایعه نامه رسیده است. این آمار مبین این است که ما در تیرماه 93 به نسبت تیرماه 92 شاهد افزایش حجم معاملات بوده ایم."

وی  همچنین به سه ماهه ابتدایی سال اشاره و مطرح می کند: "در فروردین، اردیبهشت و خرداد سال 93 هم نسبت به ایام مشابه در سال گذشته شاهد افزایش حجم معاملات بوده ایم. در خرداد 92 در شهر تهران حدود 15 هزار 557  قرارداد داشته ایم و در خرداد93  حدود 15 هزار و 547 قرارداد.

سال  92 در استان تهران در خرداد ماه حدود 25 هزار و 988 مبایعه نامه داشتیم و در خرداد 93 تعداد مبایعه نامه ها به 29 هزار 970 رسیده است.  در خرداد 92 در کل کشور 115 هزار و  823 مبایعه نامه داشته ایم . این تعداد در خرداد  93 به 118 هزار 379 مبایعه نامه ارتقا پیدا کرده است."

او تاکید می کند: "برهمین اساس در فرودین و اردیبهشت هم شاهد افزایش حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم و این مبین رونق و افزایش حجم معاملات نسبت به مدت سال 92 است. در خصوص ماه رمضان هم عموما در این ماه مقداری از حجم معاملات کاسته می شود. امسال هم مقداری کاهش نسبی وجود داشته اما همچنان رونق بر بازار مسکن حاکم است. فکر می کنم بعد از ماه رمضان هم این رونق همچنان تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت."

عقبایی درباره افزایش قیمت مسکن به "تدبیر" می گوید: "در این مدت شاهد افزایش قیمت مسکن هم نبوده ایم و امیدواریم که ثبات قیمت مسکن هم حداقل تا پایان شهریور ماه ادامه داشته باشد. بعد از آن هم ان شاالله با رونمایی از طرح های دولت مانند افزایش تسهیلات بانکی، تولید مسکن استیجاری بتوان ثبات قیمت را کنترل کرد."

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران درباره افزایش اجاره بهای مسکن به وسیله مالکان که از طرف بعضی رسانه ها مطرح شده عنوان می کند: "اصلی ترین شاخص تعیین قیمت اجاره بها قیمت خود مسکن است.  قاعدتا این قیمت مسکن است که می تواند در افزایش اجاره بها نقش داشته باشد. ما در سال 93 شاهد قیمت مسکن نبوده ایم پس نباید شاهد افزایش قیمت اجاره بها هم باشیم. این اصلی ترین شاخصی است که برای تعیین قیمت اجاره  مسکن وجود دارد."

او توضیح می دهد: "اینکه مطرح می شود عده ای اجاره بها را افزایش داده اند، باید دید که شاخص این افراد نسبت به شاخص سال 92 چگونه بوده است. اگر قیمتشان را  نسبت به شاخص سال 92 بخواهیم بسنجیم خوب افزایش قیمتی نداشته ایم. اما اگر مستاجری از سال مثلا 88 یا 89 در خانه ای نشسته و اجاره آن را افزایش نداده اند،  ممکن است که مالک در صدد آن برآمده تا اجاره بهای خود را نسبت به سال های قبل افزایش دهد. اما با توجه به اینکه ما در سال 92 حتی کاهش قیمت مسکن را هم شاهد بوده ایم، چیزی حدود 20 تا 50 درصد مسکن در سال 92 کاهش پیدا کرده است.  این کاهش قیمت در سال 92 نسبت به سال 91 خود باید در کاهش اجاره بها هم نقش داشته باشد. به همین منظور شاخص یا پارامتری برای افزایش وجود ندارد."

عقبایی درباره تخلف بودن یا نبودن افزایش اجاره بها بیش از میزان مقرر به "تدبیر" می گوید: "ما دراین خصوص نمی توانیم بگوییم که چه عدد یا رقمی تخلف است. قانونگذار نمی تواند برای املاک مردم قیمت گذاری کند. یعنی نهادی وجود ندارد تا مشخص کند فردی که اجاره ملکش سال گذشته یک میلیون بوده است، باید امسال اجاره بهای وی به یک میلیون صد افزایش پیدا کند و اگر بیش از این باشد، مرتکب تخلف شده است. چنین چیزی در قانون نبوده و نیست که ارگانی در خصوص قیمت گذاری مسکن ، اقدام کند."

او درخصوص اینکه آیا این افزایش قیمت تخلف محسوب می شود یا خیر تاکید می کند: "زمانی این کار تخلف محسوب می شود که در قانون مصداق داشته باشد. به عنوان نمونه شما در اتوبانی با 80 کیلومتر رانندگی می کنید و  تابلویی نصب شده  100که مبین  کیلومتر است، خوب این قاعدتا یعنی که شما مرتکب تخلفی نشده اید. اما زمانی که تابلو 100 کیلومتر بود و شما 120 کیلومتر رانندگی کردید قاعدتا این یعنی که مرتکب خطا شده اید. بنابراین همان طور که گفته شد ما برای قیمت گذاری مسکن و اجاره بها نهادی نداریم."

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران درباره نظارت هایی که در این باره انجام می شود به تدبیر می گوید: "نظارت وجود دارد و تعزیرات حکومتی هم نظارت دارد. اما بازار مسکن را باید توازن بین عرضه و تقاضا بالانس کند. یعنی اگر واقعا بین عرضه و تقاضا بالانس به وجود آید قیمت هم بالانس می شود. مطمئنا آن فردی هم که می خواهد ملک را اجاره کند با توجه به قیمت آن ملک ارزیابی انجام می دهد و مقایسه ای می کند و نهایتا قیمت ملک را نسبت به قیمت واقعی پیدا می کند.

همان طور که گفتم برای اینکه بتوانیم قیمت را کنترل کنیم و کاهش قیمت داشته باشیم تنها باید تولید را زیاد کنیم. زمانی که تولید را زیاد کنیم مطمئنا توازن ایجاد می شود و می تواند مفید باشد."
اخبار اقتصادی - تدبیر