اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش‌ بینی کاهش قیمت مسکن تا پایان سال


معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پیش‌بینی کرد تا پایان سال قیمت‌ واقعی مسکن کاهش یابد.

خبرگزاری آنا: معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پیش‌بینی کرد تا پایان سال قیمت‌ واقعی مسکن کاهش یابد.

حامد مظاهریان با بیان اینکه در نیمه دوم سال شاهد نوسانات بسیار کمی در بازار مسکن خواهیم بود، افزود: هرگونه افزایش قیمت در بازار مسکن پایین‌تر از نرخ تورم خواهد بود، بنابراین در بسیاری از مناطق احتمال کاهش قیمت واقعی مسکن نیز وجود دارد.

وی با اشاره به رکود حاکم بر بازار مسکن، تصریح کرد: اکنون تعداد زیادی مسکن خالی در کشور وجود دارد که بخشی از سرمایه سازندگان را بلوکه کرده است.

مظاهریان ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که می‌تواند به رونق بازار مسکن کمک کند، این است که این خانه‌های خالی از سازندگان خریداری شود تا سرمایه آنها آزاد شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر سرمایه سازندگان مسکن آزاد شود، یقینا آنها دوباره ساخت‌‌وساز را در بازار مسکن آغاز خواهند کرد و به این ترتیب بازار از رکود خارج خواهد شد.

پیش از این رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره قیمت مسکن در نیمه دوم امسال گفته بود: نرخ تورم به نسبت سال‌های 91 و 92 بسیار کنترل شده است، بنابراین سیر جهشی قیمت در شش ماهه دوم امسال پیش‌بینی نمی‌شود.

عقبائی با تاکید بر اینکه اکنون خریداران مسکن می‌توانند برای انجام معامله‌ای پایدار اقدام کنند، اظهار کرده بود: با توجه به رشد نامتعارف قیمت مسکن در سال‌های گذشته و نبود قدرت خرید از سوی مردم، ظرفیت افزایش قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد.


ویدیو مرتبط :
پیش بینی قیمت مسکن سال آینده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاهی به همه پیش‌بینی‌ها از قیمت مسکن تا پایان سال 92/ مستاجران در انتظار کاهش اجاره بها+ جدول



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت مسکن

 

اخبار اقتصادی - نگاهی به همه پیش‌بینی‌ها از قیمت مسکن تا پایان سال 92/ مستاجران در انتظار کاهش اجاره بها+ جدول

بسیاری از کارشاسان مسکن معتقدند که قیمت مسکن تا پایان سال 92 کاهش خواهد یافت.

به گزارش نامه نیوز، طی سال های اخیر یکی از مهم ترین مشکلات اقتصادی کشور افزایش قیمت مسکن بوده که مردم را برای تامین نیاز خود در این زمینه با مشکلات فراوانی رو به رو کرده است.

افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر موجب شده تا توان خرید مردم برای خرید مسکن کاهش یافته و تقاضا برای اجاره مسکن سیر صعودی را تجربه کند و این در شرایطی است که همزمان با افزایش تقاضا در بازار مسکن شاهد افزایش عرضه نبوده ایم و همین موضوع نیز تعادل در بازار مسکن را بر هم زده و تا حدود زیادی بر افزایش قیمت ها تاثیر داشته است.

البته مسئولان دولتی در سال های اخیر با اجرای طرح مسکن مهر به دنبال کاهش قیمت ها و برطرف کردن نیاز مردم در حوزه مسکن بوده اند که متاسفانه این طرح آنچنان که باید تاثیرگذار نبوده است و مسئولان دولت یازدهم نیز از توقف این طرح پس از پایان طرح های نیمه کاره آن خبر داده اند.

همچنین مسئولان دولتی اعلام کرده اند که طرح مسکن اجتماعی را به عنوان طرح مسکن مهر اجرا خواهند کرد که این طرح ایرادهای طرح مسکن مهر را نخواهد داشت و تا حدود زیادی می تواند مشکلات بازار مسکن را حل کند.

اما از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم فضای روانی حاکم بر بازار مسکن موجب شده تا سیر صعودی قیمت ها در بازار مسکن متوقف و شاهد افت اندک قیمت ها نیز باشیم و البته کارشناسان درباره دلیل این موضوع می گویند اتفاق منطقی برای کاهش قیمت ها رخ نداده و همچنان مسکن در کشور به اندازه نیاز ساخته نمی شود.

افت قیمت ها و فضای روانی حاکم بر بازار در ماه های اخیر تا اندازه ای بوده که بسیاری از کسانی که قصد خرید مسکن را داشته اند به امید کاهش بیشتر قیمت ها صبر کرده و صاحبان مسکن نیز به دنبال مشتری برای فروش هرچه سریع تر مسکن های خود هستند و همین موضوع رکود در بازار مسکن را به همراه داشته است.

اما در بازار اجاره شرایط کمی متفاوت است و با توجه به نیاز مردم به مسکن کمتر شاهد رکود هستیم و البته فضای روانی حاکم بر بازار تا حدودی اجاره بها را کاهش داده است اما این کاهش قیمت ها و امیدواری برای کاهش بیشتر آن به اندازه افت قیمت برای خرید مسکن نیست.

در شرایطی که متقاضیان خرید مسکن در انتظار افت قیمت ها هستند و بسیاری از کارشناسان نیز افت قیمت ها را پیش بینی کرده اند عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز بارها از برنامه های ویژه دولت برای حل مشکل مسکن خبر داده است.

آخوندی در آخرین اظهارنظر خود به تشریح برنامه های کلان دولت برای حل مشکل مسکن اشاره کرده و درباره وام مسکن گفته است به هیچ وجه برای افزایش وام مسکن به بانک مرکزی متوسل نمی‌شویم چراکه این استراتژی کلی کشور و گفته رییس جمهور است.

به گفته آخوندی این کار به این مفهوم نیست که در حوزه مسکن صندوق‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری فعال نشوند چرا که در اکثر کشورها سهم تسهیلات بانکی از قیمت مسکن بیش از ایران است و در برخی از کشورها این سهم به 90 درصد می‌رسد.

به گفته وی در ایران اعطای وام مسکن در شهرهای کوچک 30 تا 40 درصد قیمت مسکن و در شهرهای بزرگ حدود 10 درصد قیمت واحد مسکونی را شامل می‌شود.

آخوندی همچنین گفته است هدف کلی این است که طبقه متوسط جامعه حداقل 50 درصد قیمت مسکن را تسهیلات بگیرد اما باید در مقابل پس‌انداز هم داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره طرح مسکن اجتماعی نیز گفته است اجرای طرح جامع مسکن با کلیات آن در حال برنامه‌ریزی است. همچنین برنامه‌های مسکن با دولت و بانک مرکزی برای سال آینده در حال بررسی است و به زودی به تصمیمات رسمی و قانونی در این باره می‌رسیم.

 

در جدول زیر برخی پیش‌بینی ها درباره آینده قیمت مسکن آمده است:

شخصیت

اظهارنظر

هادی نظرپور عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران

با افزایش ساخت‌ و ساز، عرضه و تقاضا در بازار مسکن همسو می‌شود. در حال حاضر بازار مسکن با رکود قیمت همراه است و این رکود نیز کاهش قیمت را در بر دارد. به دلیل جهش ناگهانی قیمت مسکن در سال گذشته، امسال مسکن با رکود همراه شد که این رکود کاهش قیمت را در پی داشت و این روند تا پایان سال ادامه دارد.

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران‌ املاک تهران

بهتر است دولت تدبیری اتخاذ کند تا تسهیلات جدید خرید مسکن از نیمه ‌93 قابل دریافت باشد چراکه رکود موجود به صلاح آینده بازار مسکن نیست و توان خرید مردم در تهران در سال 95 ‌حدود 60 درصد کمتر از وضع فعلی خواهد شد.

وام فعلی خرید مسکن که مبلغ آن 20 میلیون تومان است تنها پنج درصد از قدرت خرید متقاضیان را پوشش می‌دهد اما اگر این وام در همین سال جاری به 100 میلیون تومان تبدیل شود با احتساب میانگین 200 میلیون تومانی قیمت یک آپارتمان 50 متری، در این صورت قدرت پوشش وام جدید در ماه‌های انتهایی سال 92 به 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.

اما اگر وام 100 میلیونی سه سال بعد قابل پرداخت باشد با توجه به احتمال افزایش 60 درصدی قیمت در سال 95 نسبت به امسال، در این صورت قدرت وام جدید در آن سال حداکثر 30 درصد توان خریداران مسکن را تامین می‌کند که ملاحظه می‌شود هدف مورد نظر دولت برای کارآمد شدن تسهیلات بخاطر طولانی‌شدن دوره پرداخت وام، محقق نخواهد شد.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس

تورم 60 درصدی مسکن با به اجرا درآمدن سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی به 30 درصد کاهش می‌یابد. باید بپذیریم که تورم واقعی کشور بیش از 60 درصد بود که با سیاستهای دولت این نرخ دو کانال 40 درصد کاهش یافته است، با تداوم یافتن مذاکرات 1+5 و ایران از یک سو و به اجرا در آوردن سیاست‌های مسکنی دولت از سوی دیگر امید به کاهش بیشتر نرخ تورم بیشتر خواهد شد.

ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان

رکود بازار مسکن تا نیمه اول سال آینده ادامه دارد و تا زمان تثبیت برنامه‌های مسکنی وزارت راه و شهرسازی روند رکود بر بازار حکمفرماست. طرح‌های جدید دولت باید هر چه دقیق‌تر و زودتر اعلام شوند تا این نگرانی برای مردم ایجاد نشود که کمبود مسکن داریم یا اینکه آیا دوباره با مشکل قیمت مسکن مواجه شویم.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک

تا پایان سال خرید و فروش مسکن رونق می‌گیرد اما این رونق به منزله‌ افزایش قیمت نیست. قیمت مسکن در حال حرکت به سمت ثبات قیمتی است و این ثبات اقتصادی تاثیر‌ گرفته از ثبات اقتصادی کشور است.

مهدی مافی بازرس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن تهران

بازار مسکن تا پایان سال 93 با رکود نزولی همراه است و روند کاهشی قیمت خانه ادامه دارد مگر این که اتفاق خاصی در شرایط بالادستی از جمله تغییر در قیمت نفت‌، ارز و ثبات سیاسی و اجتماعی رخ دهد. طرح‌های جدید وزارت راه و شهرسازی اعم از مسکن اجتماعی و حمایتی چندان بر قیمت کل واحدهای مسکونی کشور تاثیرگذار نخواهد بود چرا که این برنامه‌ها در بلند مدت تاثیرگذار هستند. امسال افزایش قیمتی در بازار مسکن نداریم و روند رکود حکمفرماست.

عباس زینعلی کارشناس مسکن

در چندماه اخیر قیمت مسکن بیش از پنج درصد کاهش داشته و روند رکودی خرید و فروش‌ها منجر به کاهش هزینه‌های ساخت و تکنولوزی صنعت ساختمان شده است. اکنون حباب مسکن در حال شکسته شدن است و باید علاوه بر کاهش قیمت مسکن، قدرت خرید مردم نیز افزایش یابد.

 

اخبار اقتصادی - نامه نیوز