اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش‌ بینی زلزله تهران، کاملا درست است


معاون وزیر راه و شهرسازی بار دیگر از صحت سامانه‌ای که دو سال پیش ادعا کرده بود می‌تواند زلزله در تهران را پیش‌بینی کند دفاع کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد: معاون وزیر راه و شهرسازی بار دیگر از صحت سامانه‌ای که دو سال پیش ادعا کرده بود می‌تواند زلزله در تهران را پیش‌بینی کند دفاع کرد.

در حالی که هم اکنون بسیاری از کارشناسان زلزله بر این باورند که هنوز دستگاهی موثر که قادر به پیش‌بینی زلزله قبل از وقوع آن باشد در دنیا وجود ندارد، دو سال قبل رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادعا کرد این مرکز با دستیابی به نوعی فناوری خاص، سامانه‌ای طراحی کرده که قادر به پیش‌بینی زلزله قبل از وقوع آن است.

اما در حالی که هنوز حتی یک مورد از پیش‌بینی زلزله و خرد لرزه‌های رایج طی دو سال گذشته از سوی این مرکز قبل از زمان وقوع اعلام نشده است، محمود فاطمی عقدا، رییس این مرکز گفت: تا زمانی که پوشش سراسری این سامانه در تمام کشور مستقر نشود نمی‌توانیم اطلاعات جزئی پیش‌بینی‌ها را اعلام کنیم اما تمام این جزئیات در معاونت‌های مربوطه در این مرکز موجود است.

فاطمی عقدا همچنین در این گفت‌وگو به پرسش‌های «دنیای اقتصاد» در مورد طرحی که به موجب آن قرار بود ظرف مدت 45 روز 500 واحد مسکونی در شهر جدید هشتگرد ساخته شود ولی پس از گذشت سه سال هنوز خبری از افتتاح این واحدها نیست، پاسخ داد.

متن گفت و گو با وی را در ادامه بخوانید:

سامانه پاسخ سریع زلزله هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

مرکز تحقیقات مسکن سامانه شتاب نگار زلزله را در اختیار دارد که با این زیرساخت سامانه پاسخ سریع زلزله را طراحی و راه‌اندازی کرده است که در تهران به صورت آزمایشی در حال کار است.

ادعای شما این است که این سامانه زلزله را پیش‌بینی می‌کند؛ درست است؟

بله؛ پیش‌بینی مربوط به سامانه دیگری به نام سامانه پیش‌بینی زلزله است که ما هنوز آن را برای کل کشور توسعه نداده ایم و به صورت آزمایشی در تهران این کار را شروع کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم؛ امیدواریم با تامین اعتبار و توسعه شبکه بتوانیم این سامانه را در کل کشور توسعه دهیم.

بسیاری از محققان و زلزله شناسان به این دستگاه نگاهی انتقادی دارند و می‌گویند اصلا امکان پیش‌بینی زلزله در دنیا وجود ندارد؛ چه طور شما چنین ادعایی دارید؟

حتما آنها درست می‌گویند!

در تمام فعالیت‌های علمی عده‌ای به کاری که انجام می‌شود معتقدند و عده‌ای دیگر تا به صحت آن نرسند ممکن است نظرات مختلفی داشته باشند. این سامانه همچون بحثی جدید و بسیار حساس است و ملاحظات خاصی هم به طور یقین در ارتباط با آن مطرح است ما هم این ملاحظات را رعایت می‌کنیم و مدنظر داریم.

اگر چنین است و این دستگاه واقعا عمل پیش‌بینی زلزله را انجام می‌دهد، آیا خرد لرزه‌ها و همینطور زلزله‌هایی که از زمان راه‌اندازی این سامانه به خصوص در تهران و اطراف آن رخ داده است و اطلاعات آن هم در سایت موسسه ژئوفیزیک موجود است، از طرف این سامانه پیش‌بینی و ثبت شده است؟


بله، نتایج همه اینها در بخش‌های مدیریتی مربوطه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موجود است، اما باید در این زمینه قدری تحمل داشته باشید. ما زمانی در مورد آن صحبت کنیم که بتوانیم حداقل یک پوشش خوب کشوری را هم داشته باشیم.

بهمن ماه سال 88 بود که وزیر راه و شهرسازی، به همراه خبرنگاران در هشتگرد از ساخت نزدیک به 500 واحد 45 روزه ساز در این شهر جدید خبر داد اما هنوز خبری از افتتاح این واحدها نشده است؛ خودتان بگویید از بهمن 88 تا الان چند روز گذشته است؟

تنها همان 500 واحد هشتگرد هم نبوده است؛ الان بیش از 2 هزار واحد با همان سیستم در کشور ساخته شده است؛ تمام این واحدها ساخته شده و در استان‌های مازندران، فارس و ... هم اکنون در حال ساخت است.

ظرف همان مدت 45 روز؟


من بارها هم گفته‌ام این سیستم به شرطی که کارخانه‌های تولید آنها راه‌اندازی شود نه ظرف 45 روز بلکه ظرف کمتر از یک ماه می‌توانید خانه داشته باشید.

ولی هشتگرد پروژه پایلوت بود و همیشه وقتی پروژه‌های پایلوت اجرا نمی‌شود بقیه کارها هم زیر سوال می‌رود.

پروژه پایلوت ما در هشتگرد اجرا شده است؛ ساخت آن تمام شده اما به علت مشکلات زیرساختی که وجود دارد در ارتباط با تامین آب و برق و گاز و شبکه فاضلاب هنوز امکان بهره‌برداری از آن فراهم نشده است؛ الان تمام واحدها که حدود 500 واحد است آماده است. از طرف دیگر چون پروژه، همانطور که می‌دانید، پروژه پایلوت بود، در مسیر اجرا هم بهینه‌سازی‌هایی روی آن انجام شد؛ به این ترتیب این پروژه تنها یک پروژه ساده نبود.


ویدیو مرتبط :
زلزله تهران افسانه یا واقعیت-آیا برای زلزله تهران آمادگی داریم!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زلزله تهران قابل پیش‌بینی می‌شود؟



اخبار,اخباراجتماعی , گسل زلزله تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از امکان هشدار زلزله 10 ثانیه قبل از وقوع با گسترش دستگاه‌های هشدار سریع در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد: زلزله قابل پیش‌بینی نیست.

به گزارش «دنیای اقتصاد» زمانی که گسل زلزله فعال می‌شود یک موج اولیه و یک موج ثانویه دارد که موج اولیه آن مخرب نیست؛ ولی موج ثانویه می‌تواند به شکل مخرب عمل کند. کارشناسان فاصله وقوع زلزله بین دو موج اولیه و ثانویه را بین 10 تا 40 ثانیه تخمین زده‌اند.


سازمان مدیریت بحران تهران با همراهی ژاپن توانسته است سیستمی را با نام دستگاه «هشدار سریع زلزله» در نقاطی از شهر تهران راه‌اندازی کند که بتواند 10 ثانیه قبل از وقوع موج اول از طریق ارسال پیامک به دستگاه‌های مسوول هشدار دهد به این ترتیب دستگاه‌های مربوطه می‌توانند برای اطلاع‌رسانی و ایجاد آمادگی حدود 40 ثانیه زمان داشته باشند.


احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از توسعه  جایگاه‌های استقرار دستگاه هشدار سریع زلزله خبر داد و گفت: از سوی کارشناسان ژاپن زیرساخت‌های جایگاه‌های هشدار سریع زلزله آماده شده است و در حال حاضر آمادگی داریم به صورت آزمایشی سیستم هشدار سریع زلزله را در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دهیم.


او ادامه داد: در آینده می‌توانیم 10 ثانیه قبل از وقوع موج اول زلزله در شهر تهران با سیستم هشدار سریع به دستگاه‌های ذی‌ربط هشدار لازم را بدهیم.


او تاکید کرد: زلزله قابل پیش‌بینی نیست؛ ولی امکان هشدار سریع آن وجود دارد.


صادقی با بیان اینکه 38 مخاطره طبیعی تهران را تهدید می‌کند، افزود: 38 مخاطره مختلف طبیعی و انسانی توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این شهر شناسایی شده است که راهکارهای مقابله با آن نیز در حال تدوین است.


به گفته او تا پایان سال 94، سند کاهش خطرپذیری 66 محله تهیه و تا 3 سال آینده تمامی محلات شهر تهران به این سند دسترسی خواهند یافت.


رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، گفت: در حال حاضر ستاد بحران ملی نداریم و وزیر کشور در بازدیدی که از ستاد مدیریت بحران شهر تهران داشتند زمینی را در نزدیکی فرودگاه امام خمینی اختصاص دادند تا ستاد ملی بحران نیز تشکیل شود که در آینده کلنگ احداث آن به زمین خواهد خورد.


او درباره مقابله با گرد و غبارها عنوان کرد: به شورای شهر تهران طرحی را برای کاهش گرد و  غبارها ارائه دادیم که در صورت تصویب اجرایی می‌شود.


  اخبار  اجتماعی  -  دنیای  اقتصاد