اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش‌بینی وضعیت ارز در زمستان



جمع‌آوری بازار غیررسمی ارز در دستور کار/ پیش‌بینی وضعیت ارز در زمستان

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، وضعیت ارزی کشور در زمستان امسال را همراه با تقویت بردار عرضه نسبت به تقاضا دانست و گفت: هم‌اکنون علی‌رغم وجود شبکه صرافی‌های مجاز، راهبری بازار ارز به دست بانک مرکزی است.

صمد کریمی در گفتگو با مهر در خصوص پیش‌بینی وضعیت نرخ ارز در زمستان سال جاری گفت: مرکز مبادلات ارزی کشور در راستای مدیریت نرخ ارز در زمستان سال جاری، در یک دامنه مشخص و محدود، با سطح اعتماد بالا رفتار خواهد کرد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: با توجه به اینکه برآورد تقاضای ارز در مرکز مبادلات ارزی کاملا مشخص است، بانک مرکزی براساس اصول حرفه‌ای، پیش‌بینی‌های لازم را برای گروههای کالایی 3 تا 7 مشخص کرده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس، با توجه به مشخص بودن بردار تقاضا، عرضه ارز نیز از سوی بانک مرکزی شکل می‌گیرد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در زمستان سال جاری، اولویت بانک مرکزی تقویت جانب عرضه نسبت به عملکرد سه ماهه قبلی است.

کریمی در پاسخ به این سئوال که قرار بود مرکز مبادلات ارزی، راهبری بازار ارز را به عهده گیرد، خاطرنشان کرد: میزان عرضه ارز به طور قطع افزایش خواهد یافت و بازار غیررسمی نیز جمع می‌شود، ضمن اینکه از نظر بانک مرکزی، هم اکنون علی‌رغم وجود شبکه صرافی‌های مجاز، راهبری بازار ارز به دست بانک مرکزی است.

به گزارش مهر، وضعیت نرخ ارز در صرافی‌های واقع در میدان فردوسی تا چهارراه استانبول در دو روز اخیر غیرعادی شده و نیازمند نظارت مستمر دستگاه‌های ذیربط است./مهر

 


ویدیو مرتبط :
پیش بینی فصلی تابستان پاییز و زمستان 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش‌بینی بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز



پیش‌بینی بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پیش‌بینی‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ ارز به زودی در صرافی‌ها و مرکز مبادلات ارز یکسان می‌شود و ما در مسیر تک نرخی شدن ارز قرار داریم.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی - به گزارش ایسنا، حمید صافدل با اشاره به این‌که در صورت داشتن یک نظام ارزی یکسان بسیاری از مشکلات مربوط به تولید، صنعت و نیز بازار کشور حل می‌شود، افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان توسعه و تجارت و بخش خصوصی امضاَ شد، صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را در اختیار واردکنندگان و یا در سپرده ویژه‌ای در بانک مرکزی قرار دهند و از منافع آن بهره‌مند شوند و یا معادل ریالی آن‌را دریافت کنند که تاکید دولت در این بخش نرخ مبادله‌ای برای ارز است.

به گفته وی هم‌اکنون نرخ مبادله‌ای مبنای اکثر محاسبات اقتصادی در کشور قرار گرفته است. به عنوان مثال در بازار بورس برای کشف قیمت مواد اولیه و در کف بازار برای محاسبات سازمان حمایت مبنای نرخ ارز، نرخ مبادله‌ای است.

او در پاسخ به این انتقاد که بخش‌نامه‌های پی‌درپی سازمان توسعه تجارت در حوزه‌های واردات و صادرات باعث به هم ریخته شدن بازار شده است، گفت: با اصل این موضوع موافقم. اما ما باید سعی کنیم که با ادبیات درستی مفاهیم مربوط به واردات و صادرات را به مردم منتقل کنیم. به عنوان مثال مردم باید بدانند که توقف ثبت سفارش با ممنوعیت واردات متفاوت است.

صافدل با بیان این‌که مدیریت واردات و صادرات باید به گونه‌ای انجام شود که باعث ایجاد رانت برای عده‌ای نشود، اظهار کرد: در حال حاضر به غیر از واردات اقلام اساسی و دارو در سایر حوزه‌ها ارز با نرخ مبادله‌ای مبنای محاسبه قرار گرفته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این‌که تصمیمهای گرفته شده طی چند ماه گذشته متناسب با شرایط ویژه اقتصادی کشور بود، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو گفت: در کارگروه‌های مختلف درباره سیاست‌های صادرات و واردات با بخش خصوصی مذاکره شده است./ایسنا