اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش‌بینی دبیرکل اوپک از قیمت نفت


دبیرکل اوپک می‌گوید که قیمت نفت احتمالا به زودی به سرجای اول خود باز می‌گردد.

خبرگزاری فارس: دبیرکل اوپک می‌گوید که قیمت نفت احتمالا به کف خود رسیده است و به زودی به سرجای اول خود بازمی‌گردد.

عبدالله البدری افزود: بعد از مدتها که قیمت نفت بین 45 تا 50 دلار در نوسان بود قیمت نفت ممکن است به پایین‌ترین حد خود رسیده باشد.

وی که در حاشیه نشست «چتم هاوس» در لندن با روزنامه فایننشال تایمز صحبت می‌کرد در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه مدت دیگر قیمت نفت احیا می‌شود گفت: من نمی‌دانم. اما مطمئن هستم که قیمتها به زودی صعودی خواهد شد.

البدری درباره بازار جهانی نفت گفت: ما می‌دانیم که بازار از افزایش عرضه رنج می‌برد اما دلیل این مساله اوپک نیست. طی 10 سال گذشته ما روزانه 30 میلیون بشکه تولید داشتیم اما کشورهای غیر عضو اوپک 7.5 میلیون بشکه افزایش تولید داشتند بنابراین ما دلیل افزایش عرضه نیستیم پس سقف تولید را کاهش نمی‌دهیم.

دبیرکل اوپک ادامه داد؛ با این اوصاف درها برای گفت‌وگو با کشورهای غیرعضو اوپک باز است چرا که هر دو طرف از گفت‌وگو سود خواهند برد.


ویدیو مرتبط :
ادامه روند نزولی قیمت نفت در آستانه نشست اوپک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش‌بینی اوپک از قیمت‌نفت تا ۱۰سال دیگر



اخبار,اخباراقتصادی ,صادرات نفت ایران

در حالیکه چند سالی است سیاست تک روی بر اوپک، سازمان کشورهای صادر کننده نفت، سایه انداخته، یک روزنامه آمریکایی می گوید اوپک در نظر دارد با اجرای مجدد نظام نامه این سازمان، سطح و سهم تولید اعضاء را تعیین و کنترل کند.

​اجلاس ماه نوامبر گذشته اوپک بدون تصمیم گیری در مورد سقوط قیمت نفت و نحوه مقابله با آن پایان یافت. این رویداد گویای شکاف بین اعضا، به ویژه پر رنگ تر شدن اختلاف نظر بین ایران و عربستان سعودی است. بسیاری از تحلیل گران ناتوانی اوپک در مقابله با سقوط قیمت نفت را شکستی برای این سازمان تلقی کردند. اخیراً بولتن اوپک مقاله انتقاد آمیزی از اعضای اوپک منتشر، و آنها را متهم به تک روی کرد. در مقاله بدون نام بردن از عربستان سعودی، آمده است برخی از اعضاء بدون هم آهنگی با دیگر اعضاء و بدون در نظر گرفتن پیامدهای منفی، دست به افزایش تولید و پایین آوردن قیمت نفت خود زده اند.

اما اکنون که وزیر نفت ایران در «بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران» گفته ایران مصمم است تا پایان سال جاری سطح تولید نفت خود را روانه به ۴ میلیون بشکه برساند، روزنامه وال استریت ژورنال، با اشاره به پیش نویس گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت می گوید اوپک در نظر دارد با اجرای مجدد نظام نامه و پروتکل های این سازمان، بار دیگر سهم و میزان تولید اعضا را تعیین و کنترل کند.

پس از اعمال تحریم های غرب علیه تهران، و در نتیجه کاهش سطح تولید نفت ایران، برخی از اعضای اوپک، به ویژه عربستان سعودی سهم ایران را بخود اختصاص داده اند. اکنون تهران می گوید زمان آن رسیده تا اوپک چاره ای برای افزایش صادرات نفت ایران بیاندیشد، پیش از آنکه بار دیگر منتظر سقوط قیمت نفت باشد.در همین رابطه، زنگنه، وزیر نفت ایران، اخیراً گفت که اوپک باید ۵‌ درصد از تولیدش بکاهد. به گفته وال استریت، اوپک در پیش نویس گزارش خود، پیش بینی کرده است قیمت هر بشکه نفت تا ده سال دیگر همچنان پایین تر از ۱۰۰ دلار باقی خواهد ماند. در این گزارش اوپک با نگاهی بسیار خوش بینانه برآورد کرده که در سال ۲۰۲۵ هر بشکه نفت حدود ۷۶ دلار دادوستد خواهد شد.

 

 اخبار اقتصادی  -  بهار  نیوز