اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشی‌گرفتن ظرفیت دانشگاه‌ها از تعداد داوطلبان



اخبار,اخبار دانشگاه ,آزمون سراسری

وی گفت: مسن ترین داوطلب این آزمون آقایی متولد 1314 از استان همدان در گروه آزمایشی علوم تجربی و جوان ترین فرد نیز دختر خانمی متولد 1379 از استان خراسان رضوی در گروه آزمایشی زبان های خارجی است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: پیش بینی می کنیم روند کاهشی داوطلبان آزمون سراسری ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ابراهیم خدایی در نشست خبری افزود: هم اکنون بیش از 877 هزار داوطلب در آزمون سراسری امسال ثبت نام کرده اند که این تعداد در مقایسه با سال گذشته حدود 153 هزار نفر کاهش داشته است.

وی گفت: آموزش عالی در سال های گذشته روند افزایشی داشته و ظرفیت آن هم اکنون بیش از متقاضیان است.

خدایی افزود: به عنوان مثال در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی حدود 181 هزار داوطلب ثبت نام کرده اند و ظرفیت پذیرش در این گروه آزمایشی حدود 252 هزار نفر است.

وی گفت: فارغ التحصیلان دوره متوسطه آموزش و پرورش تقریبا سالی حدود 400 هزار نفر هستند و با احتساب فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای افرادی که برای نخستین بار در آزمون سراسری شرکت می کنند حدود 600 هزار نفر هستند و ظرفیت های آموزش عالی بیش از این تعداد است.

خدایی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر روند اجرایی پذیرش دانشجو در دوره های دکتری تخصصی افزود: سازمان سنجش این آزمون را سالی دو بار برگزار می کند که  ممکن است در نخستین سال دو بار و در سال های آینده به سه تا چهار بار افزایش یابد.

وی گفت: برای سال تحصیلی 96-95 سازمان سنجش آزمونی برگزار می کند که شامل زبان، استعداد تحصیلی و دروس اصلی و پایه رشته امتحانی است.

خدایی افزود: سازمان سنجش کارنامه‌ای در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد و داوطلب براساس حدنصاب هایی که اعلام می شود به دانشگاه مراجعه و ثبت نام موقت می شود و تایید نهایی را سازمان سنجش انجام خواهد داد.

آغاز توزیع کارت آزمون سراسری
توزیع کارت آزمون سراسری سال۱۳۹۴ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از ساعت ۱۴ امروز آغاز شد. 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری گفت: داوطلبان برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانیwww.sanjesh.org مراجعه و همچنین برگ راهنمای شرکت در آزمون را دریافت کنند.

ابراهیم خدایی با بیان اینکه چهل وپنجمین آزمون سراسری در روزهای21 و22 خرداد برگزار خواهد شد؛ افزود: در این آزمون 877 هزار و 835 داوطلب ثبت نام کرده اند که 58.82 درصد زن و 41.18 درصد مرد هستند.

خدایی با بیان اینکه داوطلبان میتوانند در یک، دو یا سه گروه آزمایشی ثبت نام کنند؛ افزود: باتوجه به این موضوع برای یک میلیون و 29 هزار و 267 داوطلب کارت ورود به جلسه آزمون صادر شده است.

وی گفت: داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی ثبت‌نام کرده اند باید دو یا سه کارت ورود به جلسه آزمون از سایت اینترنتی یاد شده دریافت کنند.

خدایی افزود: در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 181 هزار و 299 داوطلب، در گروه آزمایشی علوم تجربی 497 هزار و 845 داوطلب، گروه آزمایشی علوم انسانی 181 هزار و 719 داوطلب، گروه آزمایشی هنر 56 هزار و 250 داوطلب و در گروه آزمایشی زبان های خارجی 112 هزار و 154 داوطلب ثبت نام کرده اند.

وی گفت: مسن ترین داوطلب این آزمون آقایی متولد 1314 از استان همدان در گروه آزمایشی علوم تجربی و جوان ترین فرد نیز دختر خانمی متولد 1379 از استان خراسان رضوی در گروه آزمایشی زبان های خارجی است.

خدایی افزود: تأثیر سوابق تحصیلی در نمره کل آزمون امسال همانند سال گذشته تا 25 درصد مؤثر است.

وی گفت: پذیرش دانشجو در رشته های دانشگاه آزاد نیز همانند سال گذشته پس از اعلام نتایج اولیه و با استفاده از نمرات این آزمون است و رشته های این دانشگاه در برخی رشته ها با آزمون و در برخی دیگر بدون آزمون است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: نتایج اولیه آزمون سراسری و همچنین ظرفیت نهایی پذیرش در رشته های تحصیلی تا هفته اول مرداد اعلام خواهد شد.

 

اخبار دانشگاه - خبرگزاری صدا و سیما

 


ویدیو مرتبط :
پیشی تنها ، پیشی خسته ، پیشی ناراحت ، پیشی تنهای تنها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشی گرفتن نرخ رشد صدور...



 

 

پیشی گرفتن نرخ رشد صدور خدمات از صدور كالا

 

 

پیشی گرفتن نرخ رشد صدور خدمات از صدور كالا

 

 

با گذشت ۳ دهه از اقتصاد دولتی ضرورت ایجاد تشكل‌های بخش خصوصی در جهت تحقق اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی كه بر خصوصی‌سازی تاكید دارد، بیشتر احساس می‌شود.

 


تشكل‌های صادراتی كالا و خدمات از جمله تشكل‌هایی هستند كه می‌توانند با سازماندهی و حمایت همه‌جانبه سكان توسعه صادرات كشور را به دست گیرند و درآمدهای ارزی كشور را بدون اتكا به درآمدهای نفتی افزایش دهند.

 


دیروز اولین نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های صادراتی تشكل‌های كشور و صادرات خدمات افتتاح شد تا گامی باشد برای معرفی توانمندی‌های صادراتی تشكل‌‌های كشور. در این نمایشگاه از ۸۸ تشكل صادراتی اتاق بازرگانی ۴۰ تشكل در بخش توانمندی‌های صادراتی و ۵۷ شركت صادرات خدمات حضور یافتند. همچنین در این نمایشگاه از ۱۰ كشور هیات‌های مختلفی برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی كشورمان به ایران آمدند.

 


بابك افقهی رئیس كل سازمان توسعه تجارت ایران دیروز در مراسم گشایش این نمایشگاه‌ها گفت: اعطای مجوز فعالیت به تشكل‌ها از سوی نهادهای مختلف دولتی پروژه شكست‌خورده‌ای است.

 


وی از تشكل‌ها به عنوان حلقه واسط بنگاه‌های كوچك و متوسط با دولت نام برد و گفت: شناسایی موانع قانونی گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری با كمك آنها، اخذ نظر اعضا، پردازش و تحلیل نظرات از جمله مواردی است كه باید به آن توجه كرد.وی با اشاره به رشد ۲/۱۴ درصدی در نظر گرفته شده برای صادرات در طول برنامه پنجم توسعه گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود رقم صادرات در این سال‌ها ۱۸۰ میلیارد دلار و در سال پایانی برنامه به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

 


افقهی تصریح كرد: برای رسیدن به اهداف كمی برنامه پنجم توسعه و اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی، راهی جز تقویت تشكل‌های صادراتی بخش خصوصی و ایجاد هم‌افزایی میان آنها وجود ندارد.

 

 


خیز صدور خدمات

 


محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در این نشست گفت: در طول ۲ دهه گذشته، نرخ رشد صدور خدمات از نرخ رشد صدور كالا بیشتر بوده و در حال حاضر، سهم خدمات در كل اقتصاد جهانی و در اقتصادی با رشد بالا یا با درآمد سرانه بالا سهم غالب پیدا كرده است.

 


وی افزود: اگرچه كشورمان مراحل اولیه صدور خدمات را پشت سر می‌گذارد، اما همین مرحله نیز خیز اقتصادی بزرگی محسوب می‌شود.

 


وی درباره یكی از دلایلی كه صدور خدمات بیشتر از صدور كالا مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در توسعه هماهنگ اقتصادها مساله انتقال فناوری‌ها نقش تعیین‌كننده دارد تا هم صادركننده و هم واردكننده در فرآیند توسعه جلو بروند.

 


وی یكی از دلایل توفیق صدور خدمات فنی و مهندسی را در بازارهای هدف، شرایط مساعدتر شركت‌های ایرانی نسبت به رقبا دانست و گفت: ایرانی‌ها در انتقال فناوری ممسك نیستند.