اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد 150 میلیارد دلاری پادشاه عربستان برای خرید فیس بوک



 

 

پیشنهاد 150 میلیارد دلاری پادشاه عربستان برای خرید فیس بوک

 

از یک سو این سایت توانست تریبون انقلابیون باشد و تغییرات سیاسی در خاورمیانه و شمال آفریقا را هدایت کند اما از سوی دیگر به گنج اطلاعاتی تبدیل شده که آنها را در اختیار دیکتاتورها قرار می دهد.

فیس بوکپادشاه عربستان به دنبال خرید فیس بوک با پرداخت مبلغ  150 میلیارد دلار است.

به گزارش عصر ایران، سایت آمریکایی "داون وایرز" در گزارشی نوشت: ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی به "مارک زوکربرگ" جوان 27 ساله موسس و مدیر فیس بوک پیشنهاد کرده است در مقابل دریافت 150 میلیارد دلار،  این سایت تعامل اجتماعی را به طور کامل از وی خریداری کند.

براساس این گزارش، ملک عبدالله پس از ناخرسندی بسیار از تظاهرات و تجمع های اعتراض آمیز و دعوت به تظاهرات از طریق انتشار فراخوان هایی در سایت فیس بوک، تصمیم به این اقدام گرفت.

در این گزارش هیچ اشاره ای به واکنش و جواب زوکربرگ به پیشنهاد پادشاه عربستان نشده ولی  گفته شده که رقم پیشنهادی، بسیار هنگفت است.

با این حال یک منبع سعودی گفت که خبرهای منتشر شده از پیشنهاد عربستان برای خرید فیس بوک، بی اساس و نادرست هستند.

این منبع سعودی به یونایتدپرس گفت که رقم اشاره شده در این پیشنهاد یعنی 150 میلیارد دلار بسیار هنگفت است و همین دلیل نادرست بودن خبر است. این رقم معادل بودجه کل عربستان سعودی است.

از سوی دیگر سایت Access Now نوشت باید به فیس بوک تبریک گفت و در عین حال این سایت را محکوم کرد. از یک سو این سایت توانست تریبون انقلابیون باشد و تغییرات سیاسی در خاورمیانه و شمال آفریقا را هدایت کند اما از سوی دیگر به گنج اطلاعاتی تبدیل شده که آنها را در اختیار دیکتاتورها قرار می دهد.  دیکتاتورها می توانند با استفاده از اطلاعات موجود در فیس بوک مخالفان سیاسی را مشخص و تعقیب کنند.

فیس بوک نام یک سایت تعامل اجتماعی در اینترنت است که افراد مختلف می توانند به صورت مجانی وارد آن شده با تشکیل شبکه ای از دوستان، با یکدیگر در ارتباط باشند. زوکربرگ متولد ۱۹۸۴ سایت فیس بوک را در سال 2004 ایجاد کرد.

هم اکنون بیش از 550 میلیون نفر در سایت فیس بوک عضو هستند.

پیش از این فیس بوک ، 50 میلیارد دلار قیمت گذاری شد و شرکت ماکروسافت نیز برای خرید آن 15 میلیارد دلار پیشنهاد داده بود.

این سایت در اعتراضات اخیر کشورهای عربی به طور گسترده از سوی معترضین و مخالفان برای اطلاع رسانی و سازماندهی استفاده شد.

زوکربرگ دانشجوی آمریکایی به همراه همکلاسی خود در خوابگاه دانشگاه هاروارد، سایت فیس بوک را پایه گذاری کرد.

براساس آمار سایت الکسا، فیس بوک چهارمین سایت پرمخاطب در عربستان سعودی است.

این سایت پیش از این نیز در عربستان سعودی مورد استفاده گسترده کاربران قرار گرفت و تاثیرگذاری خود را نشان داد.

به عنوان مثال، شمار زیادی از کاربران فیس بوک در عربستان سعودی با هماهنگی یکدیگر و راه اندازی صفحه ای با عنوان "فواد را آزاد کنید" باعث شدند تا مقامات سعودی مجبور به آزادی فواد وبلاگ نویس جوان در این کشور شوند.

در زمان بروز سیل در شهر جده نیز یکی از کابران فیس بوک با راه اندازی صفحه ای، باعث شد تا 45 هزار نفر از کابران فیس بوک برای فعالیت داوطلبانه با هدف نجات آسیب دیدگان از سیل و کمک به آنها بسیج شوند.

شمار زیادی از کاربران فیس بوک در عربستان سعودی نیز در سال جاری با انتشار عکس و فیلم از بارش باران و سیل و آسیب های آن، دروغ بودن خبرهای خبرگزاری رسمی عربستان را نشان دادند.

همین وضعیت باعث موضع گیری عبدالعزیز خوجه وزیر اطلاع رسانی عربستان علیه خبرگزاری رسمی این کشور شد.

فیس بوک در عربستان همچچنین باعث شد تا بسیاری از موانع میان مردم و دولتمردان را از میان برداشته شود. هم اکنون وزرای فرهنگ و دادگستری عربستان، در فیس بوک صفحه ایجاد کرده اند و با مردم به صورت مستقیم به گفت وگو می پردازند.

فیس بوک اخیرا نیز محل انتشار مطالبات و خواسته های جمعی از فعالان سیاسی اجتماعی عربستان سعودی برای تغییر نظام حکومتی این کشور از پادشاهی مطلقه به مشروطه، اصلاحات عمیق، اعطای آزادی کامل به رسانه ها، آزادی بازداشت شدگان بدون محاکمه و مقابله با فساد اداری - مالی بود.... / تحلیل : عصر ایران



ویدیو مرتبط :
خرید لایک فیس بوک ارزان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکایت 15 میلیارد دلاری فیس بوک را شوکه کرد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شکایت 15 میلیارد دلاری فیس بوک را شوکه کرد

خبرگزاری فارس: بی توجهی به حریم شخصی کاربران و تلاش برای جمع آوری مخفیانه اطلاعات از آنان باعث طرح شکایتی 15 میلیارد دلاری از فیس بوک شده است.

به گزارش فارس به نقل از تلگراف، این شکایت در واقع مجموعه ای از 21 شکایت جداگانه است که تقدیم دادگاه های مختلفی شده اند و حال یک دادگاه فدرال در سن خوزه قصد دارد به همه آنها رسیدگی کند.

درخواست 15 میلیارد دلار غرامت از فیس بوک به علت نقض حریم شخصی کاربران در شرایطی که این شرکت درصدد عرضه سهام خود در بازار بورس است، بحران تازه ای را به آن تحمیل کرده است. مدیران فیس بوک امیدوار بودند با عرضه سهامشان در بورس 16 میلیارد دلار درآمد به جیب بزنند.

فیس بوک تا به حال بارها به علت نقض حریم شخصی کاربرانش تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و در موارد متعددی نیز به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است. اما این اولین بار است که فیس بوک در خطر جریمه چند میلیارد دلاری قرار می گیرد. این شرکت از اطلاعات شخصی کاربران برای پیشبرد سیاست های تبلیغاتی خود بهره می گیرد و در سال 2011 هشتاد و پنج درصد از کل درآمد 3.7 میلیارد دلاری آن حاصل تبلیغات بود.

تحلیلگران می گویند در صورت موفقیت شاکیان در دادگاه در آینده فیس بوک برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران و سواستفاده از آن برای کسب درآمد تبلیغاتی و ... با دشواری ها و محدودیت های جدی مواجه خواهد شد./فارس