اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد غرضی درباره رفع حصر



اخبار ,اخبار سیاسی ,توزیع سبد کالا

 

اخبار سیاسی - پیشنهاد غرضی درباره رفع حصر

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و وزیر سابق ارتباطات حضورش در انتخابات آتی مجلس را رد کرد و ضمن بیان نظرات خود پیرامون عملکرد دولت طی ماه‌های گذشته، توزیع سبد کالا و ... درباره رفع حصر موسوی و کروبی یک پیشنهاد ارائه داد.

گزیده گفتگوی سیدمحمد غرضی با نامه‌نیوز در پی می‌آید:

برای دیدن فیلم‌های جشنواره و مطرح کردن نظریاتی که در مورد سینما دارم به جشنواره فیلم فجر رفتم و مطالب خود را بیان کردم. فیلم «با دیگران» را دیدم که کار بسیار خوبی بود و به موضوعات اجتماعی پرداخته بود.

 اصل کار توزیع سبد کالا خوب است و آقای روحانی چاره‌ای جز این ندارد و باید کالا را به دست مردم برساند. توزیع یارانه نقدی در دوره گذشته غیرکارشناسی بود و اثرات منفی داشت. این امر باعث ایجاد تورم شد؛ لذا توزیع کالا راهکاری برای مقابله با تورم و تصمیم مناسب است.

دولت در مورد نحوه توزیع سبد کالا دچار مشکل شده است. شناختن طبقات اجتماعی کار بسیار سختی است و نیاز به چندین سال بررسی دارد ولی در مقابل، حق مردم هم این است که با آنها برخورد مناسبی صورت بگیرد.

 بهترین دستاوردی که جامعه ایران در سال 92 داشت برگزاری انتخابات گسترده و ایجاد آرامش در کشور بود و مردم از اینکه دیگر میان دولت و قوای دیگر درگیری و کشمکش نیست، خشنود هستند و آرامش در جامعه حاکم شده است. در عرصه بین‌المللی نیز شمشیر آمریکا شکسته شد و تهدیدهای نظامی علیه ایران از بین رفت. امیدوارم دولت بتواند آرامش به ارمغان آمده در سطح داخلی و بین‌المللی را تداوم بخشد. دولت در حال حاضر در همین مسیر گام برمی‌دارد؛ ان‌شاءالله موفق خواهد شد و پایداری خود را به اثبات برساند.

قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را ندارم. اگر زمانی هم در انتخابات شرکت کردم برای احساس تکلیف بوده است. از این‌رو خبرهایی که در مورد حضور من در انتخابات مجلس مطرح می‌شود، صحت ندارد.

انتخابات سال 88 و حوادث پس از آن دو بازنده داشت که یکی آقای مهندس موسوی و دیگری آقای احمدی‌نژاد بود و تنها برنده آن مردم بودند. احمدی‌نژاد به دلیل کارهایی که در انتخابات سال 88 کرد چهار سال دوم دوره ریاست جمهوری خود را به سختی گذراند. تمام خواسته‌های احمدی‌نژاد در این مدت واژگون شد. آقای موسوی هم اگر دندان روی جگر می‌گذاشت، شاید با چهل میلیون رای رئیس‌جمهور بعدی بود. البته این نظرات بنده است.

 مسئولان باید بدانند که مردم به دنبال درگیری نیستند. چه در سال 78 و چه سال 88 مردم پس از مدتی عقب‌نشینی کردند.

 امروز جامعه به حالت تعادل رسیده است و اگر افراد به دنبال مسائلی مانند رفع حصر هستند، بهتر است به جای مطرح کردن این موضوع میان مردم، در محافل سیاسی به حل و فصل این مسائل بپردازند چرا که هزینه کمتری دارد. اگر این مسئله حل شد، نباید دوباره با هم درگیری داشته باشیم، بلکه باید به سمت توسعه پایدار برویم که نسل‌های بعدی به ما ایراد نگیرند.
اخبار سیاسی - نامه‌نیوز

 


ویدیو مرتبط :
پاسخ شجونی به کواکبیان و غفاری در مورد رفع حصر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد لاریجانی درباره رفع حصر



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاسی - رییس مجلس خواستار شد
تصمیم سنجیده درباره «حصر»

«شورایعالی امنیت ملی» باید شرایط کشور را بسنجد و درباره «حصر» تصمیم سنجیده‌ای بگیرد

«علی لاریجانی» چندان اهل برگزاری نشست خبری نیست. اما حضور صدها نماینده پارلمانی از کشورهای اسلامی برای شرکت در «اجلاس اتحادیه مجالس» کشورهای عضو «سازمان همکاری اسلامی» بالاخره در روزهای پایانی سال به برگزاری یک نشست خبری منتهی شد.

 

محور سوال‏‌ها متنوع بود و پاسخ‌‏های رییس مجلس نیز گاهی صریح و گاهی در پرده. علاوه بر «حصر»، اغلب پرسش‌ها درباره مسایل هسته‏‌ای بود و به همین‌دلیل حجم بیشتر سخنان لاریجانی به تشریح مسایل هسته‌ای پیش‌روی ایران معطوف شد.

 

او در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف «حصر»ها موضوع را به «شورایعالی امنیت ملی» ارجاع می‌دهد: «باید این موضوع از طریقی که انجام شده دنبال شود و «شورایعالی امنیت ملی» باید این موضوع را دنبال کند؛ پس در اختیار دولت است. «شورایعالی امنیت ملی» باید نظرات مختلف و شرایط کشور را ببیند و بسنجد و درمورد آن عمل کند و باید تصمیم سنجیده‌ای گرفت.»

 

البته پیش از لاریجانی «علی شمخانی»، دبیر «شورایعالی امنیت ملی» درباره رفع «حصر» گفته بود: «اجازه دهید چیزی نگویم؛ من آدم اقدام هستم نه آدم حرف‌زدن.» پیش‌تر از او هم در 20 مهر سال‌جاری «مصطفی پورمحمدی»، وزیر دادگستری حرف مشابهی زده بود: «جایی از من سوالی پرسیده شد و من هم گفتم «شورایعالی امنیت ملی» درباره «حصر» موسوی و کروبی تصمیم می‌گیرد. پرونده این دو نفر در حال بررسی است»


 علاوه بر شمخانی و پورمحمدی، «عبدالرضاداوری»، از شخصیت‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد هم به روزنامه «قانون» مدعی شده بود: «احمدی‌نژاد به «شورایعالی امنیت ملی» نامه زد و گفت که «حصر» مهندس موسوی به نفع کشور نیست.»

 

حالا روایت هر چه باشد، رییس مجلس نیز در جدیدترین اظهارنظر خود موضوع رسیدگی به پرونده «مهدی کروبی» و «میرحسین موسوی» را به شورایعالی امنیت ملی ارجاع داده است. 

 

سخنان لاریجانی درباره «حصر» به پایان که می‌رسد، حجم انبوهی از سوال‌های هسته‌ای پیش‌روی رییس مجلس است. سخنان او درباره مسایل هسته‌ای از این جهت مهم است که او عضو «شورایعالی امنیت ملی» است و در عین حال به‌عنوان رییس مجلس این روزها باید پاسخگوی حجم انبوهی از نقدها درباره تفاهم ژنو باشد، نقدهایی که همین حالا به شکل طرح سوال از وزیر خارجه و جمع‌آوری امضا منتهی شده.

 

لاریجانی با این حال می‌گوید: «موضوع هسته‌ای موضوعی ملی است و باید وفاقی بین قوای مختلف وجود داشته باشد که در این تردیدی نیست. این وفاق می‌تواند به پیشبرد این موضوع ملی کمک کند. البته بنا نیست که در مجلس نظرات مختلف گفته نشود.»

 

به گفته او، «در غرب نیز حرف‌هایی در مورد توافق «ژنو» روایت شده که تفسیر خاص آنهاست. شاید تصوراتی را داشتند که نتوانستند در توافقنامه محقق کنند و می‌خواهند کار را به روش‌های خاص خودشان پیگیری کنند. ما کاری به آن نداریم و به متن توجه می‌کنیم. به‌همین‌خاطر دیپلمات‌های ما باید متن را مورد توجه قرار دهند.»


مذاکرات به بن‌بست برسد چیزی‌گیر «اوباما» نخواهد آمد
«علی لاریجانی» درباره سخنان سران برخی کشورها در مورد به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای، می‏افزاید: «اگر این مذاکرات به بن‌بست برسد چیزی ‌گیر اوباما نخواهد آمد و در صورتی که این مذاکرات به نتیجه برسد آنها می‌توانند بگویند که ما توانستیم موضوع هسته‌ای ایران را حل کنیم و در صورت بن‌بست نیز قطعا چیزی عاید اوباما و دوستانش نخواهد شد.»

 

او تاکید دارد: «مهم این است که منافع ملی کشور را در بهترین شرایط جلو ببریم. برخی جریان‏ها در آمریکا و منطقه بدشان نمی‌آید که مذاکرات قطع شود یا مساله هسته‌ای ایران در زمینه سیاسی منقطع شود بنابراین ما ضمن دفاع از منافع ملی، باید مراقب شیطنت‌ها هم باشیم. در مورد پروتکل الحاقی لازم نیست جلوتر از شرایط حرکت کنیم. هنوز وقت زیادی هست و باید ببینیم آنها در مسیر کار چطور عمل می‌کنند. وقت مباحثه در مورد پروتکل الحاقی الان نیست.»

 

او همچنین به نقش کلیدی شورایعالی امنیت اشاره دارد: «پرونده مذاکرات هسته‌ای همیشه در اختیار شورایعالی امنیت ملی بوده و آنها مسوول پیگیری موضوع هستند بنابراین آنها باید کار را دنبال کنند اما مجلس هم قطعا موضوع را رصد و پیگیری می‌کند. همچنان‌ که در گذشته هم رییس کمیسیون امنیت ملی در جلسه‌های مربوط به بررسی این موضوع حضور داشتند اکنون هم آقای بروجردی در این جلسه‎ها حضور دارند.»


اطلاع‌رسانی درباره ریز مذاکره و توافق هسته‌ای لازم نیست
رییس مجلس در بخش دیگری از حرف‏هایش شاید بیش از هر چیز دیگر پاسخ منتقدان حاضر در مجلس را داده: «تا آنجا که من می‌دانم آنچه در موضوع هسته‌ای در رسانه‌ها مطرح است، تفاوتی با اصل موضوع ندارد و شاید نحوه رسیدن به توافقات و ریز مذاکرات باشد که لزومی هم ندارد در مورد آن اطلاع‌رسانی خاصی صورت بگیرد.»


با این حال حتی در دو هفته شلوغ بررسی بودجه در مجلس حتی یک روز هم برخی نمایندگان از نقد مدام توافق ژنو کوتاه نیامدند و مساله را طوری جلوه دادند که گویی باید حسب قانون در جریان جزییات قرار بگیرند. البته وزارت خارجه پیش‌تر توپ را به زمین لاریجانی انداخته بود و در برابر سوال‏های متعدد نمایندگان، گفته بود که اطلاعات را در اختیار رییس مجلس قرار داده.


او همچنین هرگونه مساله پنهان در پرونده هسته‌ای را رد می‌کند: «در مورد پرونده هسته‌ای جزییات پنهانی وجود ندارد و در نهایت نحوه وصول به نتایج و مقدماتی که در مذاکرات مطرح شده، ممکن است در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته باشد که نیازی به آنها نیز وجود ندارد.»


به گفته لاریجانی، «دلیلی نمی‌بینم که نگاه منفی به مذاکرات هسته‌ای داشته باشم و اگر طرف‌های خارجی بخواهند موضوع هسته‌ای را براساس گفت‌وگو حل کنند، شدنی است و در نگرانی‌هایی که در ارتباط با ادامه روند فعالیت‌های هسته‌ای وجود دارد نیز می‌توان گفت‌وگو کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز این آمادگی را دارد و در صورتی که طرف‌های خارجی همین مسیر را دنبال کنند، این مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد و مساله هسته‌ای حل‌شدنی است.»


هدفمندی یارانه‌ها بد متولد شد
بحث هدفمندکردن یارانه‌ها از دیگر محورهای مطرح‌شده در نشست خبری است. لاریجانی باوجود اذعان به اهمیت این مساله می‌گوید: «هدفمندی یارانه‌ها بد متولد شد یعنی نحوه اجرا طوری بود که مشکلاتی را ایجاد کرد و قانون اجرایی نشد. قطعا افزایش قیمت‌ها از محل اجرای هدفمندی محقق شد، چون باید قیمت حامل‌های انرژی اجرایی شود.

 

اختلاف‌نظرها بیشتر روی سطح افزایش قیمت‌هاست اما در این اصل که باید در اصلاح قیمت‌ها در گام دوم به تولید، بهداشت و درمان توجه شود بین مجلس و دولت اتفاق‌نظری وجود دارد. فکر می‌کنم چاره‌ای جز اجرای گام دوم وجود ندارد حال اینکه به چه میزان و چگونه این گام را برداریم باید کار با آرامش بیشتری دنبال شود.»


لاریجانی مانند دیگر مقام‌های کشور موضع مشابهی درباره بحران سوریه دارد: «با احترام‌گذاشتن به نظرات مردم می‌توان به راه‌حل سیاسی پایدار در موضوع سوریه دست پیدا کرد.»


در مورد پرونده هسته‌ای جزییات پنهانی وجود ندارد و در نهایت نحوه وصول به نتایج و مقدماتی که در مذاکرات مطرح شده، ممکن است در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته باشد که نیازی به آنها نیز وجود ندارد.
اخبار سیاسی - شرق