اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد طرح جدید حذف ۳۰درصد یارانه‌بگیران



اخبار,اخباراقتصادی,حذف یارانه‌بگیران


 اخبار اقتصادی -   پیشنهاد طرح جدید حذف ۳۰درصد یارانه‌بگیران

عضو کمیسیون انرژی مجلس از یک طرح جدید در مورد اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۴ خبر داد و گفت: در این طرح قیمت حامل‌های انرژی تنها برای دهک‌های بالا آزاد می‌شود و ۳۰ درصد یارانه‌بگیران که در دهک بالا قرار دارند حذف می‌شوند.

مهدی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی در ماه‌های اخیر گفت: باید درآمدهای دیگر جایگزین درآمدهای نفتی شود در غیر این صورت در مورد بودجه سال 94 دچار مشکل خواهیم شد.در سال‌های گذشته هیچ گونه اقدام مؤثری برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی انجام نشد. این در حالیست که اگر بودجه سال آینده مبتنی بر نگاه قبلی تدوین شود، خیانت به کشور و نظام خواهد بود.

وی افزود: در طرحی که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس آماده شده و مورد قبول اقتصاددان هم است، بخش زیادی از اعتبارات یارانه‌، جایگزین درآمدهای نفتی خواهد شد. در دنیا یارانه رسم است که یارانه به افرادی که مستحق هستند داده شود اما در حال حاضر یارانه به همه افراد پرداخت می‌شود. بر همین اساس پرداخت یارانه نقدی به 30درصد از خانوارها که دهک‌های بالا را تشکیل می‌دهند متوقف می‌شود و درآمد حاصل از این عدم پرداخت جایگزین درآمدهای نفتی خواهد شد.

وی با طرح این سؤال که چرا باید به افرادی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، یارانه پرداخت کرد؟ گفت: هم اکنون هزینه مصرف آب و برق به صورت پلکانی محاسبه می‌شود و بر این اساس بهای مصرف آب و برق مشترکانی که بالاتر از الگوی مشخص شده مصرف می‌کنند 95 درصد نرخ واقعی آب و برق محاسبه می‌شود؛ این یعنی اینکه افرادی که بیش از الگوی مصرف هم مصرف می‌کنند، یارانه دریافت می‌کنند!

موسوی نژاد ادامه داد: در طرح مورد نظر، تعرفه‌ای خاص (زیر قیمت تمام شده) برای خانوارهایی که الگوی مصرف آب و برق را رعایت می‌کنند مشخص شده است،‌ اما خانوارهایی که بیش از الگو مصرف می‌کنند باید هزینه‌ای بیش از قیمت تمام شده پرداخت کنند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس با بیان اینکه در همه جای دنیا کسانی که متمول هستند، بخشی از هزینه‌های اقشار کم درآمد را پرداخت می‌کنند گفت: با ایجاد کمربند امن انرژی می‌توان از اقشار ضعیف حمایت کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون بابت هر متر مکعب گاز مصرفی 10 تومان عوارض از مصرف کنند دریافت می‌شود گفت: این رقم باید برای خانوارهایی که بیش از الگو مصرف می‌کنند تغییر کند.

وی با اظهار اینکه هم اکنون پنج میلیارد لیتر گازوئیل در سال بیش از نیاز کشور توزیع می‌شود گفت: با آزاد شدن قیمت این سوخت از قاچاق گازوئیل جلوگیری خواهد شد. البته در این شرایط باید سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی با قیمتی مناسب عرضه شود. سهمیه گازوئیل بخش حمل و نقل را نیز باید دوباره و این بار به درستی تعریف کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه در این طرح سهمیه بنزین به جای اینکه به خودرو اختصاص یابد به خانوار داده می‌شود گفت: هم اکنون برخی خانواده‌ها چندین خودرو دارند و این موجب شده است که برخی یارانه‌ بیشتری دریافت کنند در حالی که برخی خانواره‌ها حتی یک خودرو هم ندارند.

 وی گفت: در این طرح خانوارهایی که فاقد خودرو هستند می‌توانند معادل یارانه بنزین را از دولت دریافت کنند. همچنین باتوجه به اینکه سهمیه 60 لیتری برای برخی اقشار ضعیف جامعه مانند روستائیان جوابگو نخواهد بود،‌ سهمیه‌ای منطقی متناسب با مصرف تعیین خواهد شد.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه قیمت حامل‌های انرژی تنها برای قشری خاص آزاد می‌شود تأکید کرد: در این طرح قیمت حامل‌های انرژی آزاد نخواهد شد بلکه افرادی که بیش از الگوی تعیین شده مصرف کنند، باید هزینه‌های انرژی مصرفی خود را معادل نرخ آزاد یا بیش از آن پرداخت کنند. در این حالت به جای فشار بر همه مردم تنها ثروتمندان هزینه افزایش قیمت‌ها را پرداخت می‌کنند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: اگرچه دولت می‌توانند از حسابهای بانکی افراد برای مشخص کردن دهک‌ها استفاده کند اما دهک‌ها بالا را می‌توان بر اساس قبوض آب، برق و گاز مصرفی شناسایی کرد و نیازی به حساب‌های بانکی افراد نیست؛ چراکه به طور دقیق نمی‌توان از طریق حساب بانکی این موضوع را تشخیص داد.

وی با اعلام اینکه با انجام این تغییرات در بودجه سال 1394 بخش قابل توجهی از کاهش درآمدهای نفتی را می‌توان جایگزین کرد گفت: از 50 هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی می‌توان 50 هزار میلیارد تومان را جایگزین درآمدهای نفتی کرد. در صورتی که دولت به دور از مسائل سیاسی و حاشیه‌ای این طرح را بررسی کند، می‌توان بخش اعظمی از کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند.

وی در پایان تأکید کرد: به دلیل کاهش ارزش ریال بهتر است بودجه بر اساس یک شاخص ارزشی دیگر تدوین شود؛ چراکه برخلاف اینکه هر سال اعتبارات بودجه افزایش می‌یابد اما اقدامات صورت گرفته متناسب با آن صورت نمی‌گیرد.


  اخباراقتصادی  - تسنیم


ویدیو مرتبط :
حذف تعداد بیشتری از یارانه بگیران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح حذف مجازات یارانه بگیران پولدار


رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از طرح وکلای ملت برای حذف مجازات کسانی که به نظر دولت استحقاق دریافت یارانه‌ را نداشته اما یارانه گرفته‌اند، خبر داد.

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از طرح وکلای ملت برای حذف مجازات کسانی که به نظر دولت استحقاق دریافت یارانه‌ را نداشته اما یارانه گرفته‌اند، خبر داد.

وی با بیان اینکه در قانون بودجه نباید مجازاتی برای دریافت‌کنندگان یارانه در نظر گرفته نمی‌شد، تصریح کرد:  این موضوع یعنی دادگاهی کردن افراد به خاطر 45 هزار تومان صحیح نیست؛ طبق قانون اساسی هر حکم مجازات باید با حکم دادگاه صورت گیرد و چون سازمان هدفمندی نمی‌تواند فردی را جریمه کند باید وی را به دادگاه بفرستد.

وی با بیان اینکه دادگاهی کردن مردم به خاطر 45 هزار تومان صحیح نیست، خاطر نشان کرد: برخی دوستان از این مصوبه پشیمانند و به همین دلیل طرح دو فوریتی حذف مجازات تهیه و تدوین شد، در کل دست دولت باز است و به هر که خواست یارانه می‌دهد و به هر که نخواست نمی‌دهد.

یوسفیان ملا درباره زمان  تحویل این طرح  به هیأت رئیسه مجلس و بررسی آن در صحن علنی  گفت: اگر اکنون این طرح را ارائه کنیم ممکن است دولت بگوید چوب لای چرخ ما می‌گذارند به همین دلیل ما  طرح را بعد از مباحث مطرح درباره یارانه‌ها ارائه خواهیم کرد.