اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد خارق العاده ظریف ؛ رضایت همزمان آمریکا و ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - ادعای روزنامه آمریکایی
پیشنهاد خارق العاده ظریف ؛ رضایت همزمان آمریکا و ایران/ دیپلمات آمریکایی: تا به حال چنین روحیه سختی را از ظریف ندیده بودیم

درحالیکه ظریف گفته «من به اینجا نیامده ام تا در موقعیت حداکثری باشم، ما به اینجا آمده ایم تا به توافق برسیم»، دیپلمات های آمریکایی به نیویرک تایمز گفته اند: در دور جدید مذاکرات، ظریف به گونه ای سرسخت ظاهر شده که ما پیش از این چنین روحیه ای را از وزیر امور خارجه ایران مشاهده نکرده بودیم.

نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد: در مذاکرات بسیار فشرده ی اخیر ایران ، دکتر محموجواد ظریف پیشنهادی خارق العاده را مطرح کرده است.

به گزارش انتخاب ؛ به نشوته این روزنامه آمریکایی ، این پیشنهاد هر دو سو (ایران و آمریکا) را راضی می کند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران که با پایان مهلت تعیین شده برای توافق جامع هسته ای و همچنین آینده فعالیت هسته ای این کشور روبرو است روز دوشنبه اعلام کرد تهران می تواند توافقی را قبول کند که به موجب آن برای چندین سال ظرفیت تولید سوخت ایران در همین میزان فعلی باقی بماند و بعد از گذشت چندین سال با جمهوری اسلامی نیز همانند دیگر کشورهایی برخورد شود که دارای برنامه هسته ای صلح آمیز هستند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی ؛ این یشنهاد که پشت درهای بسته ارائه شده و به سرعت به پایتخت کشورهای گروه 1+5 مخابره شد می تواند به طور موثری بر آینده مذاکرات تاثیر بگذارد.
نیویورک تایمز می افزاید: هر چند دسترسی کمی به مباحث مطرح شده در مذاکرات محرمانه وین وجود دارد، اما گویا پیشنهاد ظریف به گونه ای است که هم آمریکا را خشنود می کند. چون در مورد شفافیت و محدودیت های بیشتر در تولید سوخت این کشور است و همچنین گروه های موجود در داخل ایران را که تا کنون با توافق هسته ای مخالف بودند، راضی می کند چون بر اساس این پیشنهاد تاسیسات فعلی هسته ای ایران به همین صورت باقی می مانند.

درحالیکه ظریف گفته «من به اینجا نیامده ام تا در موقعیت حداکثری باشم، ما به اینجا آمده ایم تا به توافق برسیم»، دیپلمات های آمریکایی به نیویرک تایمز گفته اند: در دور جدید مذاکرات، ظریف به گونه ای سرسخت ظاهر شده که ما پیش از این چنین روحیه ای را از وزیر امور خارجه ایران مشاهده نکرده بودیم.

قابل ذکر است، از آنجا که این پیشنهاد جدید خواسته آمریکا را تامین می کند امکان تمدید دوره مذاکرات وجود دارد.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
پیشنهاد جدید آمریکا به ایران....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاوروف: پیشنهاد آمریکا در ژنو رضایت ایران و حمایت روسیه را جلب کرد



اخبار,پیشنهاد آمریکا در ژنو

لاوروف: پیشنهاد آمریکا در ژنو رضایت ایران و حمایت روسیه را جلب کرد

وزیر خارجه روسیه گفت: پیش‌نویس توافقنامه پیشنهادی آمریکا به اجلاس هسته‌بی ژنو مورد قبول ایران و حمایت روسیه قرار گرفته بود.

به گزارش ایسنا به نقل از اینترفاکس سرگئی لاوروف در مورد نشست وزیران خارجه ایران و گروه ١+٥ در ژنو، گفت که در این نشست، گروه ١+٥ برای تدوین یک سند مشترک (توافقنامه با ایران) تلاش ویژه‌ای به عمل نیاورده بود.

وی گفت: یک پیش‌نویس از سوی آمریکا و برخی دیگر از اعضای ١+٥ مطرح شد که بالاخره رضایت ایران و حمایت فعالانه روسیه و چند کشور دیگر را جلب کرد و اگر مورد قبول همه وزیران خارجه قرار می‌گرفت، تصویب می‌شد.

وی که برای دیداری رسمی به مصر سفر کرده است، افزود: در چنین صورتی، وزیران خارجه نحوه اجرایی کردن این توافقنامه را مورد بررسی قرار می‌دادند اما به نظر می‌رسید که اصلاحاتی در آن صورت گرفته بود که روسیه از آن‌ها مطلع نبود و سند اصلاح شده در آخرین لحظات و زمان ترک ژنو بین اعضای توزیع شد.

وزیر خارجه روسیه گفت که در نظر اول، هیات اعزامی کشور او "مشکلات عمده‌ای" در متن اصلاح شده سند مشاهده نکرد اما افزود: البته لازم است که نحوه جمله‌بندی سند، برای همه شرکت‌کنندگان در این روند، یعنی هم اعضای ١+٥ و هم ایران قابل قبول باشد.

وی تاکید کرد که گروه ١+٥ (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه + آلمان) با پیشنهاد مشترکی در اجلاس ژنو شرکت نکرده بودند.

لاوروف گفت: در حال حاضر چند سند وجود دارد؛ شامل سند پیشنهادی آمریکا، و متن اصلاح شده آن و این اسناد در نشست بعدی مدیران سیاسی وزارت خارجه کشورهای شرکت کننده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اجلاس بعدی ١+٥ و ایران در روز ٢٠ نوامبر - چهارشنبه آینده - در ژنو برگزار می‌شود.

لاوروف گفت: در این نشست خواهیم دید که این موضوع چه پایانی خواهد داشت.

وزیر خارجه روسیه گفت: امیدوارم همه طرف‌های مذاکره نسبت به توافق‌هایی که تاکنون به دست آمده، تفاهم لازم را نشان بدهند و به خصوص لزوم دستیابی به توافقنامه مشترک، و نه سندهای پراکنده را درک کنند. 

/ایسنا