اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد تشویقی غرب برای کاهش تحریم‌ ها؟


با توجه به گره خوردن مذاکرات هسته‌ای در وین برای رسیدن به یک توافق جامع، دولت‌های غربی پیشنهاد تسهیل گسترده و سریع تحریم‌های ایران را به عنوان مشوقی برای ایران در نظر گرفته‌اند. تحلیل رویترز در این باره با نگاه آمریکا به بحث تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای قرابت زیادی دارد.

تابناک: با توجه به گره خوردن مذاکرات هسته‌ای در وین برای رسیدن به یک توافق جامع، دولت‌های غربی پیشنهاد تسهیل گسترده و سریع تحریم‌های ایران را به عنوان مشوقی برای ایران در نظر گرفته‌اند. تحلیل رویترز در این باره با نگاه آمریکا به بحث تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای قرابت زیادی دارد.
 
 خبرگزاری رویترز شرط تحقق این پیشنهاد را وجود مقرراتی روشن برای هدایت شرکت‌های نگران از تنبیه به دلیل نقض احتمالی تحریم‌های ایران، قابلیت اعمال مجدد تحریم‌ها و از حد خارج نشدن دانسته است وگر نه قوه مقننه آمریکا، محدودیت‌های اقتصادی جدیدی را علیه ایران تصویب خواهد کرد.
 
در شرایطی که شانس رسیدن به توافق تا مهلت تعیین شده تا 20 ژوئن تقریبا از دست رفته است، ایران و 5+1 روز پنج‌شنبه را به بحث بر سر شرایط تمدید دوره مذاکرات اختصاص دادند.
 
رویترز در ادامه به نقل از دیپلمات‌های غربی گفته است که حتی در صورت حصول توافق هسته‌ای در هفته یا ماه‌های پیش رو برچیده شدن کامل شبکه در هم تنیده تحریم‌های ایران ممکن است سالها و یا حتی دو دهه طول بکشد آنها گفته‌اند که در عوض دولتهای غربی به دنبال تنظیم مرحله به مرحله برداشته شدن تحریم‌های ایران در بخش‌های مختلف هستند؛ البته به صورتی که در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود امکان وضع مجدد آنها وجود داشته باشد. اندازه این گام‌ها متناسب با امتیازاتی خواهد بود که ایران به طرف مقابل می‌دهد.
 
یکی از این دیپلمات‌ها گفته است که هر اقدام ایران با پاسخ مناسب طرف مقابل مواجه خواهد شد و تمام فرایند برداشته شدن تحریم‌ها چندین سال طول خواهد کشبد.
 
برداشته شدن تحریم‌های نفتی ایران نیز به نوع و زمانبندی اقدامات هسته‌ای ایران منوط شده است.
 
دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند ولی برداشته شدن تحریم‌های ایران در بخش بانکی با برداشته شدن تحریم‌های دیگر بخش‌ها و برای مثال کشتیرانی هماهنگ خواهد بود تا ایران امکان بهره‌مندی از ان بخش‌ها را داشته باشد.
 
بدون دسترسی به بخش مالی و بانکی بین‌المللی، برداشته شدن دیگر تحریم‌ها چندان مفید نخواهد بود و در چنین وضعیت، ایران اعتماد خود به طرف مقابل را از دست داده و اجرای توافق احتمالی به خطر خواهد افتاد.
 
شرکت‌های بین‌المللی مشتاق ورود به بازار 80 میلیونی ایران هستند ولی بانک‌ها به دلیل ترس از عواقب نقش تحریم‌های ایران از چنین معاملاتی هراسان هستند.
 
به گفته برخی کارشناسان برای غلبه بر این هراس ممکن است مثلا چند بانک تعیین شوند تا مسئول انجام مبادلات بانکی شوند که در برنامه کاهش تحریم‌ها بر سر ان توافق می‌شود.
 
الیزابت روزنبرگ از مرکز تحقیقاتی امنیت آمریکای جدید، غلبه بر این هراس بانک‌ها را نیازمند صدور دستورالعمل‌های شفاف در این باره دانسته است.
 
بانک فرانسوی BNP Paribas در ابتدای ماه جاری میلادی موافقت کرد که به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا، نه میلیارد دلار جریمه بپردازد. چنین شرایطی باعث افزایش بی‌میلی بانک‌های غربی نسبت به معامله با ایران خواهد شد.
 
رویترز روش گنجاندن موضوع برداشته شدن تحریم‌ها را بخش مهمی از نگارش توافق احتمالی نهایی دانسته است. موضوع تحریم‌ها بخشی از مجموعه گسترده مسائل مرتبط با هم در توافق جامع خواهد بود و غرب آماده است به عنوان اقدامی نشان دهنده حسن نیت، در ازای کاهش جدی در فعالیت هسته‌ای ایران، بخش مهمی از تحریم‌های ایران را در ابتدای اجرای توافق کاهش دهد.
 
نقش کنگره آمریکا و مخالفت احتمالی آن با چنین توافقی عاملی است که در روزهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. مارک دوبویتز که از وی به عنوان یکی از اصلی‌ترین طراحان تحریم‌های ایران نام برده می‌شود و از مخالفان اصلی برداشته شدن تحریم‌ها است، مدعی شده است که کاهش شدید تحریم‌های ایران باعث واکنش سخت کنگره خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
غرب: ما که تحریم نمی کنیم، شما اما می شوید.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد جدید غرب به ایران: لغو تحریم‌ها در مقابل محدودسازی غنی سازی



گروه 1+5 این توانایی را دارد که از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کند که کلیه تحریم‌هایی را که علیه ایران به‌تصویب رسانده است، لغو كند. این درخواست هم از منظر قوانین شورای امنیت سازمان ملل متحد عملی بوده و هم گروه مذکور می توانند در این مورد تصمیم گیری كنند.

غرب که بعد از گذشت شش سال اکنون متوجه شده است که راه دیگری جزء مصالحه برای محدود سازی برنامه غنی سازی ایران در پیش رو ندارد، قصد دارد ضمن تدبیر برای خروج از این بن‌بست خودساخته، مانع توسعه هرچه بیشتر برنامه غنی سازی اورانیوم ایران شود.

به گزارش رجانیوز خبرها از کاخ سفید حاکی است که با توجه به اینکه کلیه قعطنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد با پیشنهاد گروه 1+5 علیه ایران به تصویب رسیده است و ابتدا در این گروه بر مفاد قعطنامه و شرایط آن به توافقاتی دست یافته و نهایتا این قطنامه ها را به‌تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسانده اند، که عملاً‌ مرحله دوم این فرآیند، مرحله ای تشریفاتی بوده است، اكنون قصد دارند، تصمیم جدید خود را محك بزنند.

گروه 1+5 این توانایی را دارد که از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کند که کلیه تحریم‌هایی را که علیه ایران به‌تصویب رسانده است، لغو كند. این درخواست هم از منظر قوانین شورای امنیت سازمان ملل متحد عملی بوده و هم گروه مذکور می توانند در این مورد تصمیم گیری كنند.

آنها می خواهند با داشتن این برگ، مذکرات با ایران را پیش ببرند و از ایران درخواست‌هایی دارند که ایران با برآورد کردن این درخواست‌ها به تفاهم با آنها رضایت دهد.

اوباما نیز در مصاحبه خود با بخش بی-بی-سی فارسی كه بلافاصله پس از سخنرانی رئیس‌جمهور كشورمان در سازمان ملل ترتیب داده شد، اعلام کرده بود "این انتخابی است که رژیم ایران کرده.

آنها می توانند انتخاب دیگری کنند و ما از اینکه انتخاب دیگری کنند، یعنی مسئولانه رفتار کنند، استقبال می کنیم. در این صورت، آنها خواهند توانست حقوقشان برای برنامه صلح آمیز هسته ای را تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای حفظ کنند."

او گفت که چنین تصمیمی از سوی مسئولان ایرانی می تواند به لغو تحریم ها منجر شود و امکان بازگشت ایران به جامعه بین المللی را فراهم کند که منافعی سرشار برای مردم ایران خواهد داشت.

متعاقب این سخنان وزیر خارجه بلژیک که بروکسل پایتخت کشورش نیز اکنون پایتخت کشورهای اتحادیه اروپایی است، پیشنهاد اوباما را تکرار كرد.

بحث در مورد دست نكشیدن ایران از درخواست غیرحقوقی غرب از غنی‌سازی كه عملاً به حیثیت كشورهای تحریم كننده ایران و به‌ویژه شورای امنیت ضربه جدی وارد كرده، تعدادی از سیاستمداران این كشورها را به این نتیجه رسانده است كه با توجه به این مسئله از ایران بخواهند از گسترش كمّی و كیفی چرخه غنی‌سازی خود خودداری كند.

اوباما این مسئله را در جلسه پستویی با هشت خبرنگار مشهور امریكایی در كاخ سفید نیز مطرح كرده بود.../گزارش رجانیوز