اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد اسراییلی ها به اوباما: خاک در برابر توافق هسته ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,اوباما

" اوباما اگر به موافقت اسراییل در برابر توافق هسته ای اهمیت می دهد باید با الحاق شهرک اسرائیلی نشین یتهسار و سایر شهرک های دیگر به خاک اسراییل موافقت کند.

شماری از صاحبنظران و مقامات اسراییلی پیشنهاد کردند موافقت تل آویو با توافق هسته ای ایران منوط به موافقت اوباما با الحاق منطقه کرانه غربی فلسطین، شهرک های اسرائیلی نشین و منطقه جولان سوریه به خاک اسراییل باشد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مقامات و نخبگان اسرائیل تاکید کردند اوباما با چنین کاری در واقع خسارت های وارده به اسراییل در اثر توافق هسته ای ایران را جبران می کند.

روزنامه راستگرای اسرائیلی "میکور ریشن" در مقاله ای با بیان اهمیت استراتژیک شهرک ها برای اسراییل نوشت: " شهرک ها، عمق استراتژیک اسرائیل هستند. ریاست جمهوری آمریکا باید موضعی روشن و صریح در برابر حق اسراییل در الحاق این شهرک ها به خاک اسرائیل در پیش گیرد."

اسرائیل در مناطق کرانه باختری (تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین) اقدام به ساخت شهرک هایی می کند که آمریکا، سازمان ملل متحد و اروپا ساخت آنها را غیرقانونی می دانند.

" اریی کهانا" نویسنده مقالات سیاسی روزنامه در مقاله ای تحت عنوان " یتهسار (نام یک شهرک اسرائیلی نشین) در برابر بوشهر" نوشت : "اوباما اگر به موافقت اسراییل در برابر توافق هسته ای اهمیت می دهد باید با الحاق شهرک اسرائیلی نشین یتهسار و سایر شهرک های دیگر به خاک اسراییل موافقت کند."

کهانا در ادامه از بنیامین نتنیاهو نخست وزیر اسراییل خواست تا در دیدار خود با اوباما در ماه نوامبر آینده از وی بخواهد تعهد کتبی مبنی بر عدم به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین ارائه دهد. همچنین تعهد دهد در برابر ادامه ساخت شهرک ها و طرح های یهودی سازی شهر قدس و کرانه غربی چشم پوشی کند.

به عقیده وی، نتنیاهو می تواند از تغییرات ژئواستراتژیک در منطقه و جدایی های داخلی موجود در فلسطین استفاده و اوباما را متقاعد کند که به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل فلسطین ایده ای نادرست است و باعث ایجاد ثبات نخواهد شد.

نتنیاهو در تبلغاتی انتخاباتی اخیر خود گفته بود: "هر کس خواهان تاسیس دولت مستقل فلسطین در کرانه غربی است در واقع خواهان دادن زمین به اسلام افراطی برای اجرای عملیات ضد اسراییل است."

"گیلاد اردان" وزیر امنیت داخلی اسراییل نیز در توییتر نوشت: " ایالات متحده آمریکا و غرب همگی باید ملحق شدن منطقه جولان به خاک اسراییل را به رسمیت بشناسند."
وی تاکید کرد این اقدام دلیلی بر جدیت باراک اوباما در درک نگرانی های اسراییل محسوب می شود.

منطقه جولان بخشی از خاک سوریه است که هم اکنون در اشغال نظامی ارتش اسرائیل است.

" نفتالی " وزیر آموزش اسراییل که ریاست حزب تندروی مذهبی " خانه یهودی" را به عهده دارد نیز از کشورهای جهان به ویژه آمریکا خواست تا الحاق منطقه جولان به خاک اسراییل را به رسمیت بشناسند.

اخبار سیاست خارجی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
اوباما:ایران طبق توافق نمیتوانیدسلاح هسته ای داشته باشد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات پیشنهاد اوباما برای مذاکره مستقیم هسته ای با ایران



جزئیات پیشنهاد اوباما برای مذاکره مستقیم هسته ای با ایران

روزنامه اسرائیلی "یدیعوت آحارانوت" جزئیات پیشنهاد اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور را منتشر کرد. روزنامه 73 ساله "یدیعوت آحارانوت" از دهه هفتاد میلادی تاکنون پرتیراژترین روزنامه اسرائیل است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش عصر ایران، براساس خبر این روزنامه، این مذاکرات بیش از 4 ماه طول نخواهد کشید و بر پیشنهاد آمریکا متمرکز خواهد بود. براساس این پیشنهاد ایران باید غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند همه ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود را به کشور دیگری بفرستد یا آن را در پژوهش های علمی مصرف کند.

ایران همچنین باید به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد نظارت جدی را بر فعالیت های هسته ای این کشور داشته باشد.

در مقابل، آمریکا نیز به صورت فوری، تحریم های اقتصادی سیاسی علیه ایران را کاهش می دهد.همچنین در این پیشنهاد، دولت آمریکا خود، چارچوب زمانی را برای معامله دو طرفه میان تهران و واشنگتن تعیین خواهد کرد.

قبل از این گروه 1+5 نیز همین موارد را علاوه بر لزوم تعطیلی تاسیسات غنی سازی فردو در نزدیکی قم به ایران ارائه کرده بود که با مخالفت تهران روبه رو شد.

یدیعوت آحارونت می نویسد: با این پیشنهاد، آمریکایی ها به ایران هشدار خواهند داد که تا ماه آوریل آینده مهلت دارد غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصدی را متوقف و اجازه بازرسی های بیشتر را به آژانس بدهد در غیراین صورت آمریکا به سمت گزینه نظامی علیه ایران خواهد رفت.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: مواضع مقامات اسرائیل نسبت به این پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران، یکپارچه نیست.

بخشی از مقامات اسرائیلی این پیشنهاد آمریکا را مثبت می دانند و معتقدند این پیشنهاد می توان غنی سازی 20 درصدی تهران را متوقف کرده و حجم بالایی اورانیوم غنی شده در سطح بالا را از این کشور خارج کند اما همزمان، بخش دیگری از مقامات صهیونیست نظر دیگری دارند.

آنها معتقدند این پیشنهاد آمریکا برای اسرائیل خطرناک است زیرا زمان بیشتری را به ایران می دهد تا این کشور به غنی سازی اورانیوم بپردازد./عصرایران