اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد آمریکا برای باز کردن سفارت در ایران!


یک روزنامه اسرائیلی با انتشار گزارشی مدعی شده، ایالات متحده در سال‌های گذشته، پی‌درپی پیشنهاد برقراری دوباره روابط کامل با تهران برای مذاکره پیرامون برنامه هسته‌ای کشور را داده است.

تابناک: یک روزنامه اسرائیلی با انتشار گزارشی مدعی شده، ایالات متحده در سال‌های گذشته، پی‌درپی پیشنهاد برقراری دوباره روابط کامل با تهران برای مذاکره پیرامون برنامه هسته‌ای کشور را داده است.

 بنا به گزارش این روزنامه، یکی از موارد پیشنهادی واشنگتن به تهران، احتمال گسترش کانال‌های دیپلماتیک، از جمله بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت‌ها بوده است.

روزنامه اسرائیلی «معاریو» مدعی شده، ایالات متحده در سال‌های اخیر به ایران پیشنهاد داده، روابط کامل دیپلماتیک میان دو کشور برقرار شود و آن را بخشی از پیشنهاد ایالات متحده برای برگزاری مذاکرات مستقیم با ایران دانسته است.

با این حال، بنا بر ادعای این روزنامه، ایران پیشنهاد آمریکا را که در سال ۲۰۰۸ و اندکی پس از روی کار آمدن اوباما مطرح شده بود، نپذیرفته است.

بنابراین، از جمله پیشنهادهای آمریکا به ایران در این گفت‌و‌گو‌ها، دایر کردن دفا‌تر حافظ منافع در تهران و واشنگتن و سپس ارتقای آنها به سطح روابط کامل دوجانبه شامل بازگشایی سفارتخانه در دو کشور بوده است.

همکاری‌های امنیتی میان دو کشور، پروازهای مستقیم میان ایالات متحده و ایران و صدور روادید برای ایرانیان مایل به سفر به آمریکا، از جمله دیگر پیشنهادهای واشنگتن بوده است.

ادعاهای این روزنامه در حالی مطرح می‌شود که نزدیک یک هفته پیش نیز روزنامه «نیویورک تایمز» از توافق ایران و آمریکا برای برگزاری مذاکرات دوجانبه خبر داده بود؛ خبری که از سوی مقامات دو طرف تکذیب شد، ولی بحث و گمانه‌زنی‌های بسیاری را در سراسر جهان برانگیخت.

با این حال، آنچه در گزارش نیویورک تایمز به آن اشاره شده بود، با آنچه معاریو مدعی شده دارای تفاوت‌های اساسی است. نیویورک تایمز مدعی شده بود، ایران خواستار حل همه مسائل به صورت یک مجموعه شده، اما ایالات متحده خواستار این بوده که مذاکرات تنها به مسأله هسته‌ای محدود باشد.

اما اکنون معاریو مدعی است که ایالات متحده پیشنهادهای فراوانی به طرف ایرانی مطرح کرده، ولی با موافقت ایران روبه‌رو نشده‌اند. با این حال، این روزنامه اشاره روشنی به اینکه دلیل این مخالفت از سوی ایران چه بوده و مهمتر از آن، اینکه آمریکا با چه پیش‌زمینه و اهدافی چنین پیشنهاد‌هایی را طرح کرده، نمی‌کند.

شاید بتوان گزارش روزنامه معاریو را به نوعی «پادزهر» گزارش نیویورک تایمز و انداختن توپ مسئولیت به زمین ایران دانست تا در راستای سیاست کلی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از هر گونه توافق میان ایران و آمریکا، چنین نشان دهد که تلاش‌ها برای گفت‌وگو با ایران، پیش از آغاز شکست خورده است.

بنابراین، انتشار این گزارش می‌تواند تداعی کننده آن باشد که ایران که با چنین پیشنهادهای «سخاوتمندانه»‌ای از سوی آمریکا موافقت نکرده، اصولاً نمی‌تواند طرف مذاکره و توافق قرار بگیرد؛ بنابراین، هر گونه مذاکره با این کشور بیهوده است.

 به این ترتیب، رژیم صهیونیستی می‌تواند هدف اصلی خود را که جلوگیری از عادی شدن روابط میان ایران و آمریکا و حفظ فشار‌ها بر ایران باشد، برآورده کند.


ویدیو مرتبط :
باز شدن مجدد سفارت آمریکا به روایت استاد رایفی پور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش ایران به سفارت مجازی آمریکا در‌‌ تهران



 

 

واکنش ایران به سفارت مجازی آمریکا در‌‌ تهران

 

رامین مهمانپرست در واکنش به مصاحبه روز چهارشنبه هیلاری کلینتون با بی بی سی ضمن رد اتهامات وزیر امور خارجه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بی اطلاعی خانم کلینتون نسبت به مسائل ایران مسبوق به سابقه بوده ، لذا به ایشان و سایر مقامات دولت آمریکا توصیه می شود به جای اتهام زنی به دیگران، از روشهای سرکوبگرانه و اعمال دیکتاتوری در داخل آمریکا دست برداشته و از ادامه سیاستهای مداخله جویانه و اشغالگرانه در سایر کشورها پرهیز نمایند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بی اعتبار توصیف کردن اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران، آن را ناشی از بی اطلاعی و نا آگاهی وی نسبت به کشورمان دانست.


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست در واکنش به مصاحبه روز چهارشنبه هیلاری کلینتون با بی بی سی ضمن رد اتهامات وزیر امور خارجه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بی اطلاعی خانم کلینتون نسبت به مسائل ایران مسبوق به سابقه بوده ، لذا به ایشان و سایر مقامات دولت آمریکا توصیه می شود به جای اتهام زنی به دیگران، از روشهای سرکوبگرانه و اعمال دیکتاتوری در داخل آمریکا دست برداشته و از ادامه سیاستهای مداخله جویانه و اشغالگرانه در سایر کشورها پرهیز نمایند.


وی افزود: بهتر است مقامات ایالات متحده آمریکا ضمن تامین خواسته ها و مطالبات مردم بویژه جوانان که در جنبش اعتراضی وال استریت تبلور یافته، در برابرخواست و مطالبات مردم در خیزشهای مردمی و بیداری اسلامی در کشورهای منطقه مبنی بر عدم حمایت از حاکمان وابسته و حضور نظامی و امنیتی و دخالت در امور کشورها تمکین کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص واکنش ایران نسبت به سناریوی ادعایی امریکا در خصوص ترور سفیر عربستان در واشنگتن ضمن تاکید بر احترام و تعهد به اجرای کنوانسیونها و مقررات بین المللی از سوی جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت:دولت آمریکا با توسل به روشهای مبتنی بر ارعاب و شانتاژ و فشار سیاسی به برخی کشورها از انجام تعهدات بین المللی خود اجتناب کرده است.


وی در ارتباط با ابراز امیدواری کلینتون برای گشودن یک سفارت خانه مجازی در تهران از طریق اینترنت گفت: به نظر می رسد دولت آمریکا دچار یک سردرگمی عمیق در روابط بین المللی بخصوص با کشور قدرتمند و مستقلی همچون جمهوری اسلامی ایران شده است ./تابناک