اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهادها به روحانی در مورد گشودن گره هسته ای: از بازرسی پارچین تا تعلیق یک ساله غنی سازی 20 درصدی



دکتر سلمان صفوی,شکست اصولگرایان

دکتر سلمان صفوی مطرح کرد

پیشنهادها به روحانی در مورد گشودن گره هسته ای: از بازرسی پارچین تا تعلیق یک ساله غنی سازی 20 درصدی

شکست سیاست های اصول گرایان، اولین پیام نتیجه ییروزی آقای روحانی کاندید مورد حمایت اصلاح طلبان، آقایان رفسنجانی و خاتمی است...بازدید از پارچین در مقابل لغو تحریم بانک مرکزی می تواند نقطه شروع اعتمادسازی باشد...شخصیت چند بعدی آقای روحانی اسباب این شده است که فرصتی دوباره برای ایران جهت بازسازی موثر و سازنده سیاست خارجی تحقق یابد.

دکتر سید سلمان صفوی رییس آکادمی مطالعات ایرانی در لندن و مدیر مرکز بین الملی مطالعات صلح (IPSC) بیشتر مایل است به عنوان چهره ای دانشگاهی و آکادمیک مطرح باشد.

صفوی پیروزی روحانی را یک شکست برای اصولگرایان و پیروزی جریان اصلاح طلب می داند. وی همچنین می گوید چرخ های از حرکت مانده گفتگوهای هسته ای می تواند با ارایه پیشنهاد ها و ابتکارهای جدید از سوی روحانی از جمله بازرسی از پارچین در ازای خارج شدن بانک مرکزی از تحریم ها، بار دیگر به حرکت درآید؛ البته دکتر صفوی معتقد است روحانی چالش ها و به گفته او " سنگلاخ " های عدیده ای را در سیاست خارجی در پیش خواهد داشت.

مشروح گفتگو با دکتر صفوی در پی می آید:

انتخاب دکتر روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران را حاوی چه پیام ها یی می دانید؟

شکست سیاست های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و خارجی اصول گرایان، اولین پیام نتیجه ییروزی آقای روحانی کاندید مورد حمایت اصلاح طلبان، آقایان رفسنجانی و خاتمی است. لازمه این پیام و اراده جدید ملت ایران، بازنگری اساسی نظام در رویکردها و روش های سیاست خارجی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در چارچوب قانون اساسی ، مطالبات نسل جوان، ظرفیت های کشور و شرایط جهانی است. 

 

تاثیر انتخاب دکتر روحانی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ویژه در موضوع هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

رئیس جمهور شدن آقای روحانی در وهله اول مورد استقبال دولتهای جهان بغیر از تل آویو و اتاوا شد. طبیعتا این یک امتیاز برای ایران شد که چهره جدید مقام ریاست جمهوری ایران، شخصیتی مقبول جهانیان از نظر اعتدال، تدبیر، تجربه، عقلانیت و دانش است.با توجه به سوابق مذاکرات هسته ای آقای روحانی با سه کشور اروپایی، رئیس جمهور شدن ایشان امتیاز مثبتی برای ایران در مذاکرات هسته ای است.

 

شخصیت چند بعدی آقای روحانی اسباب این شده است که فرصتی دوباره برای ایران جهت  بازسازی موثر و سازنده سیاست خارجی تحقق یابد. به نظرم دولتهای عربستان، روسیه، آلمان، فرانسه و بریتانیا که از نزدیک در دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران با وی مذاکرات جدی سیاسی و امنیتی داشته اند، ایشان را به عنوان یک فرد حرفه ای و سیاستمدارواقع بین می شناسند که چنین برداشتی از شخصیت رئیس جمهور ایران راه را برای اعتمادسازی و بهبود روابط تا حدودی هموار میکند.البته ما با سنگلاخ های عدیده ای در سیاست خارجی روبرو هستیم که سیاست ورزی را برای آقای روحانی قدری مشکل میکند.

 

از نظر شما راه حل موضوع هسته ای ایران با توجه به ایده ها و شعارهای تبلیغاتی آقای روحانی چگونه قابل حصول است؟

از جانب ایران دست اندرکاران برنامه هسته ای ایران از جهت سیاسی در سه سطح قرار دارند. سیاست گزاران، تیم مذاکره کننده هسته ای، تیم کارشناسان سیاسی و حقوقی هسته ای. رئیس تیم سیاست گزاری مقام معظم رهبری هستند.

 

آقای روحانی باید بتواند با مذاکرات شفاف، ارایه واقعیتهایی توانایی هاو ظرفیتهای فنی، اقتصادی و دفاعی ما، شرایط جهانی و توانایی های رقبای ما، با یک نگاه واقع بینانه به رهبری به یک توافق رویکردی همراه با اخذ اختیارات از ایشان نایل گردد.

 

تیم مذاکره کننده هسته ای متشکل از افرادی دارای مهارت در مذاکرات دیپلماتیک مثل دکترجواد ظریف، متحصص مسایل استراتژیک امنیت ملی مثل سرلشگر رحیم صفوی و متخصص امور حقوقی و فنی باشد.

 

روحانی می تواند در قبال تعلیق تولید اورانیوم با غلظت بیست درصد برای یک دوره یکساله در قبال لغو تحریم شورای امنیت سازمان ملل، فروش اورانیوم تولید شده بیست درصد در قبال لغو تحریم اروپا و آمریکا پیشنهاد مصالحه هسته ای دهد.

 

آیا به نظر جنابعالی در بحث هسته ای و به طول کلی در موضوع رابطه ایران با غرب ،دولت روحانی از تاکتیک " استفاده از اتحادیه اروپا به عنوان سپری در برابر فشارهای آمریکا " استفاده خواهد کرد؟ در این صورت آیا این سیاست با گفته شخص روحانی درباره ضرورت مذاکره با " آمریکا به عنوان کدخدای اروپایی ها"  ، در تضاد نیست؟

مذاکره صریح با آمریکا از موضع عزت، حکمت و مصلحت بهتر می تواند منافع ملی را تامین کند. واسطه اروپایی برای شرایط امروز خیلی مفید نیست.

 

آینده روابط ایران و انگلیس را چگونه می بینید؟ آیا پیش بینی می کنید شاهد گشایش دوباره سفارت بریتانیا در تهران در ماه های آتی باشیم؟

به نظرم با شناختی که آنها از روحانی دارند و نسبتا به وی خوش بین هستند،ممکن است علاقه مند به بازگشایی سفارت در تهران باشند.

 

آیا شما در دولت روحانی پستی را خواهید گرفت؟

ترجیح میدهم به نقد، ارزیابی و مشاوره حکومت بپردازم تا شریک شدن در قدرت. کار اصلی روشنفکر و عالم نقد منصفانه و شجاعانه قدرت است. بحمدالله تشنگان قدرت بسیاری در حال رقابت برای نشستن بر سر سفره قدرت هستند که نوبت به این فقیر با رویکرد نقادی نمیرسد.

 

دکتر روحانی از اعتماد سازی متقابل برای رفع و حل مساله هسته ای سخن گفته است. به نظر شما مصادیق مشخص این اعتماد سازی متقابل به عنوان مثال در چه اقداماتی می تواند باشد؟

بازدید از پارچین در مقابل لغو تحریم بانک مرکزی می تواند نقطه شروع اعتمادسازی باشد. دو طرف باید گامهای عملی برای اعتماد سازی بردارند.البته بنده چندان خوش بین به مصالحه در کوتاه مدت نیستم. انتظارات طرفین از یکدیگر بسیار دور است. و نهادهای قدرت  ایران نیز با هم نگاه مشترک به راه های برون رفت از تنش راندارند.

 

شخص شما پیشتر با دکتر روحانی کار کرده اید؟ سابقه آشنایی تان با ایشان را کمی توضیح دهید. 

بطور سربسته، موقعی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند مذاکراتی با ایشان راجع به مسئله آمریکا، هسته ای و مسئله فلسطین داشته ام./عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
غنی سازی 20 درصدی سوخت هسته ای در کمتر از پنج روز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیاتی از طرح ایران در مذاکرات ژنو از قول یک منبع غربی: تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم به مدت 6 ماه



تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم

جزئیاتی از طرح ایران در مذاکرات ژنو از قول یک منبع غربی
پیشنهاد ایران به ۱+۵ دو مرحله‌ای است

این منبع دیپلماتیک در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه خبری «برکینگ دیفنس» ادعا کرده ایران در مرحله اول این طرح که بین سه تا 6 ماه طول خواهد کشید غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را انجام نخواهد داد؛ به علاوه، تهران در این 6مرحله ضمن دادن اطمینان خاطر درباره فعالیت‌هایش در رآکتور اراک، اطلاعات بیشتری درباره این رآکتور ارائه خواهد داد و اجازه دسترسی‌های بیشتر به آن را فراهم خواهد نمود.

یک منبع مطلع غربی جزئیاتی از طرحی که ایران در ژنو به کشورهای ۱+۵ ارائه کرد بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع مطلع از مذاکرات ژنو  گفته ایران یک «چارچوب دو مرحله‌ای» برای حل مناقشه هسته‌ای با غرب پیشنهاد داده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «برکینگ دیفنس» طرحی که ایران به کشورهای 1+5 ارائه کرده به این منظور تدوین شده که حسن نیت ایران را به کشورهای غربی نشان دهد و زیربناهای پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌ای را فراهم آورد.

در این طرح دو مرحله‌ای، چارچوب‌های زمانی لازم برای حل و فصل نگرانی‌های کشورهای غربی از برنامه هسته‌ای ایران که تهران همواره بر غیرنظامی بودن آن تأکید کرده منظور شده است.

این منبع دیپلماتیک در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه خبری «برکینگ دیفنس» ادعا کرده ایران در مرحله اول این طرح که بین سه تا 6 ماه طول خواهد کشید غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را انجام نخواهد داد؛ به علاوه، تهران در این مرحله ضمن دادن اطمینان خاطر درباره فعالیت‌هایش در رآکتور اراک، اطلاعات بیشتری درباره این رآکتور ارائه خواهد داد و اجازه دسترسی‌های بیشتر به آن را فراهم خواهد نمود.

این منبع نزدیک به مذاکرات ژنو همچنین ادعا کرده ضرب‌الاجل نهایی برای اینکه ایران تمامی مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای خود را حل کند نیز یک سال در نظر گرفته شده است. قرار شده قبل از اینکه هر دو طرف به نقطه‌ای برسند که بتوانند اعلام کنند در مذاکرات پیشرفتی حاصل شده، کارهای زیادی باید انجام شوند.

موضوعات دیگری که طبق ادعای این منبع غربی در این طرح منظور شده به احتمال محدود کردن غنی‌سازی ایران و کاهش تعداد سانتریفیوژهای انجام‌دهنده غنی‌سازی است. اینکه آیا موضوعات دیگری هم مطرح شده‌اند یا خیر هنوز مشخص نیست.

/فارس