اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیدا و پنهان فرآورده های لبنی آلوده


ماجرای روغن پالم از روز دوشنبه گذشته و به دنبال اظهارات وزیر بهداشت درباره استفاده از روغن پالم در برخی فرآورده های لبنی، آغاز شد.

خبرگزاری مهر: ماجرای روغن پالم از روز دوشنبه گذشته و به دنبال اظهارات وزیر بهداشت درباره استفاده از روغن پالم در برخی فرآورده های لبنی، آغاز شد.

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران عنوان داشت که روغن پالم سالهای سال است از کشور مالزی می‌آید و به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا بیشتر از گذشته وارد شده است.

در همین ارتباط دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از واردات 500 هزار تن روغن پالم در سال گذشته خبر داد.

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که روغن پالم به دلیل کیفیتی که دارد برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود در لبنیات به بازار آمده نشان می‌دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند، در پاسخ به تکذیب صنایع لبنی در استفاده از روغن پالم گفت: گزارشهای ما موجود است اگر لزوم داشته باشد آن را رسانه‌ای می‌کنیم، ما مجوز ورود این محصولات را نمی‌دهیم بلکه وزارت صنعت و جهاد کشاورزی متولی واردات آن هستند.

به گفته هاشمی، این موضوع در شورای عالی سلامت غذا بحث شده و قرار است مصرف آن کاهش یابد، این در حالی است که هم‌اکنون 50 درصد روغن‌های وارداتی پالم است که قرار است در مرحله اول به 30 درصد و سپس به 15 درصد برسد.

وزیر بهداشت همچنین عنوان داشت که از لبنیات موجود در بازار نمونه‌گیری می‌شود تا شرکتهای متخلف شناسایی شوند.

دکتر علیرضا دلاوری مشاور وزیر بهداشت و رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت نیز با بیان این مطلب که وزارت بهداشت به طور دائمی بر روی عرضه روغن پالم نظارت دارد و در تلاشیم آزمایشگاه هایمان را برای بررسی میزان این روغن در فرآورده های غذایی مجهزتر کنیم، گفته است که در طی 10 ماه گذشته تقریبا هر هفته جلسات متعددی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با سازمانها و ارگانهای دیگر مثل وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته و به مباحث متعددی از جمله امنیت روغن، شیر، بحث آلاینده ها و سمومی که برای گیاهان استفاده می شود، برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این چالشها یک سری مصوبات تعیین گردیده و توسط دولت ابلاغ می شود، افزود: این مصوبات در نهایت توسط ارگان ها و سازمان هایی که زیر مجموعه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هستند، لازم الاجرا است.

دلاوری با اشاره به اینکه تا سال گذشته میزان واردات روغن پالم 50 درصد روغن های مصرفی را تشکیل می داده است، ادامه داد: از آنجایی که روغن پالم فاکتوری به نام اسید پالمتیک دارد و این اسید به عنوان یک فاکتور ایجاد کننده تصلب شرایین محسوب می شود و با توجه به اینکه روغن پالم میزان اسید چرب بالای 50 درصد دارد، روغن مناسبی برای مصرف نیست.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت تا سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول واردات این روغن بود و از امسال وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت این کار را به عهده گرفته و خوشبختانه مصوبات این وزارت خانه در سال جاری حداکثر میزان روغن پالم را 30 درصد اعلام کرده است. این یعنی میزان واردات روغن پالم در سال جاری کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد طی سال آینده این میزان واردات را به 15 درصد برساند، افزود: این عدد در کشورهای دیگر نیز معقول به شمار می آید و باید به آن برسیم تا بتوانیم روغن های مناسب تر را جایگزین روغن پالم کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت تصریح کرد: بر اساس اقداماتی که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی صورت گرفت و گزارشی که در حضور رئیس جمهور ارائه شد، با وزارت جهاد کشاورزی به تفاهم نامه های خوبی در بحث امنیت غذایی رسیدیم ضمن این که با این وزارتخانه هر 45 روز یکبار جلسه ای طراحی کرده ایم که در آن جلسه وضعیت مسائل مربوط به امنیت غذایی را پیگیری می کنیم.

به گفته دلاوری، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به طور دائمی بر روی عرضه این روغن نظارت دارد و در تلاشیم آزمایشگاه هایمان را برای بررسی میزان روغن پالم در فرآورده های غذایی مجهزتر کنیم.

دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف روغن پالم به دلیل دارابودن اسید چرب اشباع بالا موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می شود. روغن پالم نوعی روغن گیاهی است که مقدار اسید چرب اشباع آن حداقل 50 درصد است.

وی با اشاره به اینکه روغن های جامد نباتی یا روغن هایی مثل پالم دارای اسید چرب اشباع بالا هستند، افزود: چنین روغن هایی می توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ هستند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بر استفاده از روغن هایی با کمترین میزان اسید چرب اشباع و ترانس تاکید کرد و گفت: روغن های مورد استفاده در سبد غذایی افراد باید حداقل زیر 2 درصد اسید چرب اشباع و ترانس داشته باشند.

وی همچنین در ادامه افزود: در مصرف لبنیات هم باید از شیر با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده شود، و حتی در صورت عدم استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب، به دلیل مضرات چربی های حیوانی بهتر است که شیر و لبنیات پرچرب از سبد غذایی حذف شود.

عبداللهی همچنین یکی از دلایل استفاده از روغن پالم را ارزان بودن آن نسبت به سایر روغن های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان عنوان کرد و گفت: به دلیل بالا رفتن قیمت روغن های دیگر نسبت به روغن پالم، سهم واردات این روغن نسبت به سایر روغن ها نیز در دو سال اخیر افزایش یافت.

این در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو، اظهار داشته که در بازرسی های وزارت بهداشت نمونه هایی از روغن پالم در فرآورده های لبنی پرچرب وجود داشته و مطمئنا با تمامی کسانی که در این تقلب نقش داشته اند، برخورد خواهد شد.

دیناروند افزود: متاسفانه در سال 92 حدود 50 درصد میزان واردات روغن گیاهی کشور، روغن پالم بوده است. این روغن کمترین کیفیت و اسیدچرب اشباع بالایی دارد. این اسید چرب اشباع با زنجیره بلند شبیه اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن جامد است.

وی با اشاره به اینکه ثابت شده که روغن های جامد نباتی یا روغن هایی که دارای اسید چرب اشباع بالا هستند مثل پالم، در گرفتگی عروق و حتی در افزایش سرطانها دخالت دارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه روز به روز سن ابتلا به گرفتگی عروق و سکته های قلبی در کشور کاهش می یابد که بخش عمده آن وابسته به تغذیه از جمله مصرف اسیدهای چرب اشباع ناشی از روغن پالم است.

معاون وزیر بهداشت با اشتباه خواندن نحوه انعکاس نظرات مدیر کل نظارت بر غذای وزارت بهداشت، گفت: جنبه دیگر صحبت های وزیر بهداشت این بود که ما باید مصرف روغن پالم را کاهش دهیم. از این رو با پیگیری های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در سال جاری دولت تصویب کرد که میزان واردات روغن پالم به حداکثر 30 درصد برسد چون سال گذشته بیش از 500 هزار تن واردارت روغن پالم داشتیم.

به گفته دیناروند، برنامه داریم این میزان را سال آینده به 15 درصد کاهش دهیم. اگر این اتفاق بیفتد، ظرف دو سال میزان واردات روغن پالم به یک سوم سال 92 خواهد رسید و مطمئنا در ارتقاء سلامت مردم موثر خواهد بود.

وی همچنین افزود: روغن پالم متاسفانه به دلیل ارزان بودن در تقلبات استفاده می شود. یکی از این تقلبات این است که چربی طبیعی فرآورده های پرچرب گرفته شود و چربی گیاهی به آنها اضافه شود. روغن پالم جایگزین ارزانی است و یک تخلف محسوب می شود.

اما، ماجرای روغن پالم به همین جا ختم نمی شود بلکه علی کائیدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از حضور وزرای بهداشت و کشاورزی در مجلس برای پاسخگویی بررسی وجود روغن پالم در شیر خبر داده و گفته است که هفته آینده از وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت دعوت خواهیم کرد تا نسبت به این مهم پاسخگو باشند.

وی گفته که ممکن است علت کمرنگ بودن نظارت در کشور، کمبود منابع مالی و نیروی انسانی باشد اما با این حال باید برای رفع این معضل فکری اساسی شود زیرا ادامه چنین روندی سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

کائیدی با تاکید بر ضرورت برخورد با کارخانجات متخلف در تولید شیر با روغن پالم یادآور شد: متأسفانه برخوردها نیز قاطع نیست و موجب بازدارندگی تخلفات نمی‌شود همین امر موجب شده تا برخی از این کارخانجات اجازه چنین تخلفاتی را به خود دهند.


ویدیو مرتبط :
تولید فرآورده های گوشتی و لبنی سالم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیدا و پنهان زندگی فرزند محسن رضایی



 

پیدا و پنهان زندگی فرزند محسن رضایی

 

"احمد معمولا پنجشنبه شبها پیش آیت الله بهاءالدینی می رفت و جمعه ها در منزل ایشان از میهمانان آیت الله پذیرایی می كرد. یك روز احمد به اتفاق پدر؛ مادر و اعضای خانواده به دیدار آیت الله بهاءالدینی می روند، آیت الله رو به جمع می كنند و می فرمایند احمد آقا با عشق به اینجا می​آیند و من برای او دعا می كنم انشاءالله عاقبت بخیر شوند".

پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی در مطلبی با عنوان «پیدا و پنهان زندگی احمد رضایی» گزارشی از زندگی فرزند محسن رضایی منتشر کرده است.

در این مطلب آمده است:

در سال ۱۳۵۵ در حالی كه پدر و مادرش به دلیل مبارزات انقلابی پدر علیه رژیم پهلوی، شدیداً تحت تعقیب سازمان امنیت شاه بوده و در مخفیگاه زندگی می كردند دیده به جهان گشود.

مردم ایران زمین خصوصاً مردمان خونگرم زاگرس نشین، به رسم دیرین خود آنگاه كه فرزندی برایشان متولد می شود به ویژه اگر فرزند اول باشد، مجلس جشن و سروری بر پا می كنند و اقوام و فامیل و همسایگان به قدم مباركی نورسیده می آیند.

تولد احمد رضایی اما حكایتی دیگر دارد. پدر و مادرش در سال ۱۳۵۵ مخفیانه از تهران به دزفول می روند. در دزفول تحت تعقیب قرار می گیرند و از آنجا به قم می روند. در قم نیز تنها پس از گذشت چند ماه شناسایی می شوند و ناگزیر به كاشان و سپس به اصفهان می روند كه پس از مدتی مجد داً ناچار به بازگشت به دزفول می شوند. محسن رضایی از مادر احمد در چنان شرایطی كه در انتظار تولد فرزند است می خواهد كه با او همراهی نكند اما او نمی​پذیرد و چون خود را در مبارزات انقلابی همسرش سهیم می داند با او همراه می شود.

روزهای نزدیك به تولد احمد فرا می رسد و مادر او از اضطرار مخفیانه به خانه پدری محسن رضایی رفته و در آنجا به دور از شور و هیجانات مرسوم وضع حمل می كند و به گوش احمد اذان و اقامه می خواند. با این حال نیز ساواك متوجه حضور همسر محسن رضایی در خانه پدری وی می شود اما قبل از رسیدن مامورین ساواك، مادر با طفل شیرخواره​اش آنجا را ترك و به مخفیگاه نزد شوهرش برمی گردد.

دوران طفولیت احمد رضایی در همان شرایط سخت مبارزاتی پدرش سپری می شود تا در نتیجه مبارزات جوانمردانه جوانان مومن و پایداری مردم مسلمان ایران انقلاب شكوهمند اسلامی به رهبری امام راحل به پیروزی می رسد. پس از پیروزی انقلاب با توجه به نقش موثر پدرش در مبارزه با گروههای ضدانقلاب، دفاع مقدس و سپس فرماندهی سپاه پاسداران، دوران كودكی و نوجوانی احمد نیز مانند دوران طفولیتش متفاوت از همسن و سالانش رقم می خورد، به طوری كه معمولا هر چند ماه یكبار چشمان كودكانه اش چهره خسته پدر را به نظاره می نشیند.

در چنان شرایطی سنگینی بار اداره خانه بر دوش مادر است. احمد، برادر و سه خواهرش در جریان حضور كمرنگ پدر در كانون خانواده و تنها در سایه محبت مادرشان به مدرسه می روند. سختی های زندگی هیچگاه بر زبان مادر احمد جاری نمی شود تا پدر احمد تمام توانش را روی جنگ و بیرون راندن متجاوزان از مرزهای كشورمان متمركز نماید. احمد بارها گفته بود یكی از آرزوها​یش این بوده است كه در دوران كودكی روزی دست در دست پدر به خیابان، پارك یا تفریح می رفت. آرزویی كه البته هیچگاه برآورده نشد.

احمد بزرگ می شود، با معدل بالایی دوران متوسطه را سپری می كند، در دانشگاه تربیت معلم پذیرفته می شود. ولی پس از دو ترم به حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رفته و مدتی هم در آنجا به تحصیل علوم حوزوی مشغول می شود. سپس به فكر ادامه تحصیل در خارج از كشور می افتد. تصمیم می گیرد كه به این منظور به استرالیا و نزد دایی های مادرش عزیمت نماید. در این هنگام گروهی بر سر راهش قرار می گیرند و او را به ادامه تحصیل در امریكا تحریك می كنند.

خانوادهای كه یكی از بستگانشان در سازمان فضایی امریكا (ناسا) مشغول به كار است به ایشان پیشنهاد رفتن به امریكا و ادامه تحصیل در آنجا را می دهند. احمد چنین امكانی را در امریكا ممكن ندانسته و پیشنهاد آنها را رد می كند. تا اینكه آنها پروفسوری از بستگان فردی كه در ناسا شاغل بوده را به ایران دعوت می كنند و از طریق او به احمد قول ادامه تحصیل و شغل مناسب در امریكا می دهند و در نتیجه او را متقاعد به رفتن به امریكا می نمایند.

از آنجا كه احمد می د اند چنین اقدامی با مخالفت پدرش مواجه خواهد شد، موضوع را كتمان كرده و بدون اینكه چیزی به پدر یا سایر اعضای خانواده بگوید به امریكا می رود. چند ماه پس از سفر متوجه می شود كه از تحصیل و شغل خبری نیست. لذا از آن خانواده فاصله می گیرد.

دو هفته بعد از طرف پلیس فدرال امریكا (F.B.I)احضار و تحت بازجویی قرار می گیرد. پلیس پس از انگشت​نگاری احمد به او می گوید كه اطلاعات آنها حاكی از آن است كه شما از سوی پدرت محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران برای اقدامات خرابكارانه به امریكا آمده ای.

درحین بازجویی نیز اطلاعات دقیقی درباره محل زندگی پدر و حتی مدرسه خواهرانش به او نشان می دهند و او را تحت فشار قرار می دهند سپس از او می خواهند كه هر گاه از خانه خارج شد و به هر كجا كه می رود باید به پلیس اطلاع دهد. شرایط سختی برای احمد رقم می خورد در بلاتكلیفی و ابهام قرار می گیرد. تا اینكه كسانی با او تماس گرفته و تنها راه نجاتش از بلاتكلیفی را مصاحبه علیه نظام جمهوری اسلامی با رسانه​های خارجی می دانند.

احمد نیز در آن شرایط طی یك ماه سه بار با رسانه​های خارجی مصاحبه می نماید و پس از آن نیز برای همیشه سكوت كرده و هیچگونه موضعی نمی گیرد.

حتی در جریان حوادث پس از انتخابات خرداد ۸۸ نیز با وجود مراجعات مكرر گروههای ضدانقلاب به احمد و تمایل آنها به موضعگیری ایشان علیه نظام جمهوری اسلامی، وی كوچكترین موضعی اتخاذ نكرده و دست رد به سینه آنها می زند.

لازم به ذكر است كه در طول ۱۴ سال اقامت احمد در خارج از كشور و رفت و آمدش به ایران و سایر كشورها با هیچ گروه ضدانقلابی ارتباط برقرار نكرده بلكه همواره گروههای ضدانقلاب خصوصا منافقین مورد نفرت احمد بوده و آنها را قاتلین ملت ایران می دانست.

احمد برای امرار معاش و گذراندن زندگی مدتی در رستورانهای امریكا به عنوان كارگر و بعد از یك سال به دلیل دستمزد پایین كار در رستوران در یك شركت مخابراتی مشغول به كار می شود. بعد از مدتی متوجه می شود كه منافقین به اسم كمكهای انسانی و بشردوستانه، میلیونها دلار جمع آوری و برای پادگان اشرف و نیروهای نظامی خود هزینه می كنند لذا برای جلوگیری از این فریبكاری موضوع را با پلیس امریكا در میان می گذارد و بارها پیگیر موضوع می شود.

احمد نسبت به مردم بسیار مهربان بود. معتقد بود كه نه تنها به انسانها كه حتی به هیچ موجود زندهای نباید آزار رساند. شدیدا به نذورات معتقد بود. براساس اعداد مقدس نذر می كرد و نذورات خود را با كمك اطرافیان در مناطق جنوبی شهر بین نیازمندان و در مناسبتهای مختلف توزیع می كرد. انس احمد با قرآن مثال زدنی بود.

حتی در هنگام خواب قرآن را بالای سرش می گذاشت. بخش اعظمی از آیات قرآن را حفظ بود. در هر موضوعی كه بحث می كرد به آیهای از قرآن كریم استناد می كرد. در طول عمر كوتاه خود سه بار به خانه خدا مشرف شد. در جریان یكی از سفرهایش به مكه آقای نجفی از مداحان قدیم تهران با احمد همسفر بود و نقل می كند در خانه خدا و مدینه آن قدر نماز امام زمان(عج) را به صورت مستمر می خواند كه ما شگفت زده شدیم. وقتی احمد تازه دیپلم گرفته بود بارها نزد مرحوم آیت الله آقای بهاءالدینی عارف بزرگ در شهر قم می ر فت.

روزی یك كیلو كیوی كه تازه در بازار میوه و سبد خوراكی مردم قرار گرفته بود خریده بود پدرش از او می پرسد برای چه كسی خریده ای؟ می گوید برای آقای بهاءالدینی چون دكتر گفته كیوی برایش خوب است.

نقل می كنند روزی خانواده رضایی گوسفندی نذر كرده و توزیع می كردند فردی از دوستان از آنها می خواهد كه یك ران از گوسفند را برای خودشان بردارند مادر احمد تعجب می كند چند شب بعد احمد نزد آیت الله بهاءالدینی بوده بدون اینكه سوالی مطرح كند آقای بهاءالدینی خطاب به احمد می گوید به مادرت بگو هر وقت نذر می كنید می توانید به اندازه یك سهم برای خودتان بردارید. احمد معمولا پنجشنبه شبها پیش آیت الله بهاءالدینی می رفت و جمعه ها در منزل ایشان از میهمانان آیت الله پذیرایی می كرد یك روز احمد به اتفاق پدر؛ مادر و اعضای خانواده به دیدار آیت الله بهاءالدینی می روند آیت الله رو به جمع می كنند و می فرمایند احمد آقا با عشق به اینجا می​آیند و من برای او دعا می كنم انشاءالله عاقبت بخیر شوند.

لازم به ذكر است تا آن دیدار اعضای خانواده از ملاقاتهای منظم احمد با ایشان بی اطلاع بودند. طی دو سال اخیری كه در ایران زندگی می كرد هر شب چهارشنبه به مسجد جمكران در قم می رفت و در آنجا به عبادت مشغول می شد.

امامزادهای به نام «روزبهان» در میان ارتفاعات سر به فلك كشیده زاگرس در اطراف شهرستان لالی در استان خوزستان واقع شده است. برای رسیدن به امامزاده باید بیش از سه ساعت پیاده روی كرد. احمد این اواخر به زیارت امامزاده روزبهان می رفت، شب را در آنجا صبح بخیر و عبادت می كرد.

احمد همیشه به ایرانی بودن خود افتخار می کرد، گرچه در این اواخر به منظور رعایت مسائل امنیتی گاهی از گذرنامه غیر ایرانی و اسم مستعار استفاده می کرد اما هرگز ملیت و تابعیت ایرانی خود را تغییر نداد و برای همیشه به عنوان یک ایرانی باقی ماند. لازم به ذکر است از احمد دو دختر به نام های دیانا و ریحانه هفت و سه ساله به یادگار مانده است..... /  گزارش : پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی