اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیدا و پنهان تجمع عفاف و حجاب



اخبار,اخبار سیاسی,حجاب در ایران


 اخبار سیاسی - پیدا و پنهان تجمع عفاف و حجاب

تجمع بدون مجوزی که نه برخوردی با آن شد و نه آنکه نیروی انتظامی جلو آن را گرفت. آنها به صورت «خودجوش» آمدند، مقابل وزارت کشور جمع شدند، درباره حجاب شعار دادند و بعد هم میدان فاطمی و ولیعصر را در شلوغ‌ترین ساعات روز ترک کردند. تجمعی که حتی فعالان اصولگرا هم به بهانه‌های مختلف حاضر نیستند درباره آن توضیحی بدهند یا آنکه نسبت به آن اظهارنظر کنند.

تجمعی که بعد از همایش دلواپسان، بزرگ‌ترین گردهمایی منتقدان دولت البته با موضوع حجاب بود. تجمعی که حتی نویسنده کیهان هم درباره اصالت آن تشکیک می‌کند و علی مطهری هم این سوال را مطرح می‌کند که «از سال گذشته تا به امسال وضع حجاب تغییری نداشته که امسال بخواهد واکنش‌های تندتری انجام شود.»

نهضت مردمی عفاف و حجاب
جست‌وجو درباره ماهیت آنها که تجمع را ترتیب دادند به نشانی سرراستی ختم نمی‌شود. ظاهرا آنچه کارگروه نهضت مردمی عفاف و حجاب خوانده می‌شود مسوولیت برگزاری این همایش را بر عهده داشته است.

این مطلب را «قره‌زاده» که خود را عضو این کارگروه معرفی می‌کند به «شرق» می‌گوید. هرچند که او هم به سختی به پرسش‌ها در این‌باره جواب می‌دهد.

جواب‌های کوتاه و چند کلمه‌ای. «قره‌زاده» که بعد از تلفنخانه، تماس‌ها به او وصل می‌شود در ابتدا تاکید دارد که سخنگوی حوزه باید در این‌باره جوابگو باشد. اما نه نامی از سخنگو می‌برد و نه شماره‌ای از آن را می‌دهد و می‌گوید که بعضی اطلاعات را نباید پشت تلفن ارایه داد.

 او در نهایت خود پاسخگوی برخی سوالات می‌شود. قره‌زاده درباره اینکه ماهیت این تجمع چه بوده است، اول از لفظ مردم استفاده می‌کند و می‌گوید که «گروهی از مردم متدین» بعدا در توضیح بیشتر می‌گوید که تجمع را کارگروه «نهضت مردمی عفاف و حجاب» برگزار کرده که سال گذشته تشکیل شده است و درباره اعضای این کارگروه می‌گوید: «اعضای تشکیل‌دهنده آن هم طلاب حوزه علمیه هستند و هم طلبه‌های سایر حوزه‌های علمیه، بسیج و استادان دانشگاه‌ها.»

قره‌زاده در مورد عدم اخذ مجوز برای برگزاری این تجمع هم تاکید دارد «احتیاجی به مجوز نداریم. طبق اصل 27 قانون اساسی که برگزاری تجمعات بدون حمل سلاح آزاد است و اصل 8 قانون اساسی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وظیفه همگانی مردم نسبت به هم و دولت است، تجمع را برگزار کردیم و فقط به نیروی انتظامی، اورژانس و آتش‌نشانی هم اطلاع دادیم که چنین تجمعی قرار است برگزار شود. ما با توکل به خدا رفتیم و غیر از توکل به خدا هم هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهیم.»

«قره‌زاده» می‌افزاید: «این تقصیر ما نیست که با تجمع ما برخورد نشده و با سایر تجمعات برخورد شده، اما من از سردار ساجدی‌نیا تشکر می‌کنم به‌خاطر اینکه لطف داشتند و در برخی صحنه‌ها هم حضور داشته و همراهی کردند.»این در حالی است که سردار ساجدی‌نیا، در گفت‌وگو با ایسنا درباره برگزاری تجمع روز چهارشنبه گفت: «همه ما از دغدغه‌های دوستداران پرشور و انقلابی در حوزه حجاب آگاهیم. اما این موضوع باعث نمی‌شود که بدون اخذ مجوز اقدام به برپایی مراسم یا تجمعی شود، بنابراین پلیس با هرگونه هنجارشکنی فارغ از موضوع برخورد کرده و می‌کند که در مورد تجمع اخیر نیز اقدامات قانونی درخصوص هدایت تجمع‌کنندگان در دستور کار پلیس قرار گرفت.»

میل اصولگرایان به سکوت
با گذشت بیش از دو روز از تجمع روز چهارشنبه، فعالان سیاسی اصولگرا اغلب از اظهارنظر درباره آن خودداری می‌کنند. «حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه از جمله اصولگرایانی است که در جواب تماس «شرق» می‌گوید علاقه‌ای ندارد نسبت به این موضوع ابراز نظر کند. احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جمعیت اصناف و بازار هم موضعی مشابه ترقی دارد. سیدرضا اکرمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز هم می‌گوید: «این همه مساله و مطلب در تهران 11میلیونی وجود دارد، من پاسخی ندارم به این موضوع.»

 البته علی مطهری نماینده تهران درباره انتقادها به وضع حجاب و تجمع در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «حجاب و پوشش اسلامی هم همان است که بوده، اما الان حساسیت زیادی نشان می‌دهند، ولی آن موقع همه سکوت می‌کردند. این به نظرم منطق دوگانه‌ای است و برخورد یک بام و دو هوا درست نیست و باید انصاف داشته باشیم.»

نویسنده کیهان: اصل قضیه مشکوک است
البته این تنها انتقاد مطهری نیست. تقی دژاکام (عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان) نقدی را به این تجمع بیان می‌کند. انتقادی که بخش اصلی آن، فاقد مجوزبودن تجمع است. دژاکام در بخشی از یادداشت خود با عنوان «هالو نباش بانو» در وبلاگ شخصی خود نوشت که «... فقط این را می‌فهمم که این راهپیمایی و جنجال‌های احتمالی بعدی‌اش بهانه بسیار خوبی برای ردگم‌کردن افتضاحات قبلی و آتی زیادی است که چشمان این افراد... آن را نمی‌بیند یا نمی‌خواهد ببیند. همین.

 

هر چه نباشد، وقتی فرمانداری حکومت اسلامی برنامه‌ای را ممنوع اعلام کرده است، اصرار بر آن، هم خلاف قانون جمهوری اسلامی است و هم خلاف شرع، مثل همان عبور از چراغ قرمزی که امام حرام اعلام کرده بود. و البته با بدیهیاتی که من هم می‌فهمم، خلاف عقل!»

نویسنده کیهان روز چهارشنبه دقایقی پیش از شروع تجمع در صفحه «گوگل پلاس» خود نوشته بود: «همین الان پیامکی آمد که اگر درست باشد، به‌شدت بر مشکوک‌بودن اصل قضیه و نکته موردنظر من صحه می‌گذارد: مجتبی اسلوب، مدیر روابط‌عمومی حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی: ما هیچ مجوزی برای برگزاری این تجمع نداریم! / مخالفت ناجا با این تجمع هم برای ما اهمیتی ندارد!»
اخبار سیاسی - روزنامه شرق


ویدیو مرتبط :
تجمع عفاف و حجاب مقابل وزارت ارشاد 6

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش هاشمی به تجمع حجاب و عفاف



اخبار,اخبار اجتماعی,تجمع حجاب و عفاف


اخبار اجتماعی - هاشمی: تجمع حجاب و عفاف غیرقانونی است

استاندار تهران گفت: تجمع امروز درباره موضوع عفاف و حجاب، خلاف قانون است و کسی که می‌خواهد نهی از منکر کند، خودش نباید چنین خلافی را انجام دهد.

سیدحسین هاشمی اظهار کرد: هر گروهی که می‌خواهد اقدام به برگزاری تجمع کند باید مراحل قانونی برگزاری تجمع را طی کند و مجوز داشته باشد.

وی اضافه کرد: محتوای تجمع هرچه باشد، چه سیاسی، چه فرهنگی و چه موضوع دیگر فرق نمی‌کند و برای برگزاری آن باید از مسئولان ذیربط مجوز دریافت شود.

هاشمی در مورد تجمعی که امروز درباره حجاب و عفاف برگزار شد، با تاکید بر غیرقانونی بودن این تجمع، گفت: هیچ مسئولی پیدا نمی‌شود که به حجاب و عفاف اعتقادی نداشته باشد اما هر روندی قانون و چارچوب خاص خود را دارد و نباید شأن بحث حجاب و عفاف را آنقدر پایین بیاوریم که تجمعی به این شکل برگزار کنیم. چنین مسائلی باید در جای خاص برگزار شود و شاهد حضور خوبی در این راستا باشیم.

استاندار تهران افزود:‌ این شکل برگزاری تجمع بدون داشتن مجوز، خلاف است. ضمن اینکه باید دانست کسی که می‌خواهد نهی از منکر کند، خودش نباید کار خلاف قانون انجام دهد.

وی با بیان اینکه "انتظار ما از این دوستان این است که قبل از برگزاری تجمع، مجوز لازم را اخذ کنند"، تاکید کرد: دولت به هیچ وجه با تجمعات غیرقانونی موافقتی ندارد و تجمع امروز در بحث حجاب و عفاف نیز خلاف قانون بوده است.

هاشمی درباره نوع برخورد با چنین تجمع‌هایی، گفت: ما هفته آینده در شورای تأمین استان در رابطه با چنین تجمعاتی بحث و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و نحوه برخورد را هم مورد توجه قرار خواهیم داد.
 اخبار اجتماعی -  خبرگزاری ایسنا