اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام کنگره آمریکا به ایران



پیام کنگره آمریکا به ایران

کریستین ساینس مانیتور در آستانه تحلیف روحانی بررسی کرد
پیام کنگره آمریکا به ایران

رئیس جمهور جدید ایران روی کار می آید و مجلس آمریکا می تواند تحریم های بیشتری را اعمال کند. آیا این پیامی درست است؟ حسن روحانی به عنوان یک اعتدالگرا روز یکشنبه پست ریاست جمهوری ایران را در اختیار می گیرد. برخی معتقدند که تحریم های جدید پیامی درست را در مورد برنامه هسته ای ایران مخابره می کند و برخی دیگر می گویند این امر می تواند فرصت هرگونه پیشرفت در روابط را از بین ببرد.

 به گزارش فرارو به نقل از کریستین ساینس مانیتور، ماه گذشته که ایران یک روحانی اعتدالگرا را به عنوان جانشین محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری این کشور انتخاب کرد، به عقیده بسیاری باراک اوباما با اشاره به بهبود روابط ایران و آمریکا به دنبال ترغیب آنچه تغییر مهم دیپلماتیک خوانده می شود، بود.

 رئیس جمهوری آمریکا گفت که انتخاب حسن روحانی مسیر را برای روابط «جدی تر و واقعی تر» با ایران گشوده است و این امر به شکل گسترده ای به عنوان امید اوباما به امکان برگزاری مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا در کنار مذاکرات دوجانبه در مورد برنامه هسته ای تهران تعبیر شد.

 اما حالا که روحانی در آستانه آغاز به کار است، برخی در کنگره می خواهند با اعمال دور جدیدی از تحریم ها بر اقتصاد ایران، پیام متفاوتی به ایران ارسال کنند. مراسم تحلیف روحانی روز یکشنبه برگزار می شود.

 کدامیک رویکردی بهتر برای متقاعد کردن ایران به پذیرش محدودیت های بین المللی بر برنامه هسته ای خود است؟ انتظار می رود مجلس نمایندگان روز چهارشنبه با رای به تحریم های شدید و جدید علیه صنعت نفت ایران که در حال حاضر نیز تحریم های شدیدی را تجربه می کند و همچنین تحریم بخش های دیگر اقتصاد ایران به این سوال پاسخ دهند.

 با این حال باوجود آنکه این اقدام مجلس نمایندگان تا زمانیکه سنا بتواند لایحه خود در این زمینه را ارائه دهد- احتمالا در ماه سپتامبر- اجرایی نخواهد شد، حامیان رویکرد همکاری بیشتر با رئیس جمهوری جدید ایران می گویند مجلس نمایندگان زمان بدی را برای رای به این لایحه برگزیده است. آنها نگرانند که هرگونه رای در آمریکا برای اعمال تحریم های جدید در آستانه روی کار آمدن روحانی به عنوان یک در بسته تلقی خواهد شد و احتمالا امید شکل گیری روابط بهتر میان ایران و آمریکا را از بین خواهد برد.

 تریتا پارسی، استادیار روابط بین الملل دانشگاه جانز هاپکینز، پژوهشگر موسسه خاورمیانه در واشنگتن و رئیس شورای ملی ایرانی آمریکایی معتقد است رای مجلس نمایندگان به تحریم های جدید «به عنوان نخستین واکنش رسمی آمریکا نسبت به پیروزی روحانی تلقی خواهد شد.» وی می گوید ارسال چنین پیامی به ایران ممکن است باعث شود که تندروهای ایران تمایل اعلام شده روحانی به تعامل بیشتر با غرب را تضعیف کنند و این مسئله با عقل جور در می آید اگر هدف تنها ممانعت از شکل گیری مذاکرات میان آمریکا و ایران باشد.

از نگاه برخی دیگر حالا که ایران انتظار بازگشت به مذاکرات با اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در مورد برنامه هسته ای خود را دارد، دقیقا زمان آن است که بداند آمریکا و غرب از مواضع خود عقب نشینی نخواهند کرد.

 مارک دوبویتز، رئیس بنیاد «دفاع از دموکراسی ها» و یکی از هواداران سرسخت تشدید تحریم ها علیه ایران در مصاحبه اخیر خود با خبرنگاران گفت: «دولت اوباما باید با اهرمی قابل توجه و تقویت شده در دور بعدی مذاکرات شرکت کند.»

حامیان اعمال تحریم های سخت و جدید علیه ایران، این تفکر را که روحانی منادی یک اعتدالگرایی نوین در میان مقامات ایران است- یا اینکه وی تمایلی به تعامل و کوتاه آمدن در برنامه هسته ای ایران دارد را به استهزا می گیرند. قدرت های غربی نگرانند که این برنامه با اهداف صلح آمیز برای تولید انرژی هسته ای اداره نمی شود و به دنبال تولید سلاح هسته ای است.

 اظهارات روحانی پس از انتخابات که به صراحت هرگونه پایان دادن به برنامه غنی سازی اورانیوم را رد کرد، باعث تقویت تردیدها در مورد اعتدالگرایی خود شد. وی با اشاره به اینکه «همه باید بدانند دولت بعدی به هیچ وجه از دفاع از حق مسلم ایران کوتاه نخواهد آمد» تصریح کرد که روزهای تعلیق برنامه هسته ای ایران به سر آمده است.

 در این میان اوباما – که در سال 2009 با دستی بار به سوی ایران به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا قدم به کاخ سفید گذاشت- گام هایی را برای نشان دادن تمایل خود به تعامل با روحانی برداشته است. دولت وی هفته گذشته برخی تحریم ها علیه ایران را تعدیل کرد و صادرات برخی تجهیزات پزشکی را به عنوان اقدامی در جهت کاهش محدودیت بر «تجارت مشروع بشردوستانه» به تصویب رساند.

 اما اوباما تاکید کرده است که این لحن جدید به برنامه هسته ای ایران مربوط نمی شود. وی با وجود آنکه از انتخاب روحانی در ماه ژوئن استقبال کرد، تاکید داشته که تحریم های شدید برای مهار اقتصاد ایران «در غیاب گام های قابل توجه» از سوی جمهوری اسلامی برای ایجاد اطمینان که به دنبال تولید سلاح هسته ای نیست، کاهش نخواهند یافت./فرارو

 

 


ویدیو مرتبط :
اعتماد سازی ایران و موضع گیری کنگره آمریکا!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

البرادعی: حامل پیام احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بودم



 

 

البرادعی: حامل پیام احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بودم

 

براساس خاطرات محمد البرادعی، وی آمادگی احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم با آمریکا را به اوباما منتقل کرده بود.

به نقل از رویترز، محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای در کتاب خاطرات خود نوشته است: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سال 2009 میلادی از طریق وی، پیامی را برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ارسال کرد. در این پیام، احمدی نژاد ابراز تمایل کرده بود مذاکرات مستقیمی را با آمریکا اجرا کند.

در سپتامبر سال 2009 دفتر اوباما به البرادعی اطلاع داد که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با وی صحبت کند. البرادعی نیز بلافاصله با ایرانی ها تماس گرفت و به آنها گفت که آیا پیامی دارند تا وی آن را به اوباما منتقل کند یا خیر؟

البرادعی ادامه داد: پیامی از سوی احمدی نژاد به دست من رسید  مبنی بر اینکه ایران آماده ورود به مذاکرات دوجانبه ، بدون پیش شرط و براساس احترام متبادل با آمریکاست. این موضوع با جزئیات بیشتری درباره اعلام آمادگی ایران برای کمک به آمریکا در افغانستان و مکان های دیگر همراه بود.

هنگامی که اوباما تماس گرفت؛ البرادعی پیام احمدی نژاد را به رئیس جمهور آمریکا منتقل کرد و در کنار آن، نظر شخصی خود را نیز اینگونه گفت: به جای مذاکرات هسته ای با ایران در قالب 1+5 ، در سریعترین زمان ممکن آمریکا می بایست بر مذاکرات دوجانبه با ایران متمرکز شود.  اوباما سخنان مرا شنید و از نصیحت من تشکر کرد.

انتقال پیام احمدی نژاد به اوباما اندکی قبل از نشست مهم گروه 1+5 در ژنو صورت گرفت. در این نشست اعضای 1+5 به ایران پیشنهاد دادند که می توان با مشارکت در توافقنامه مبادله سوخت هسته ای با میانجیگری آژانس بین المللی انرژی هسته ای، میان ایران و قدرت های غربی اعتماد سازی کرد. اوباما نیز با این طرح و پیشنهاد موافقت کرده بود.

البرادعی اضافه کرد: علی اکبر صالحی رئیس وقت آژانس بین المللی انرژی توانست احمدی نژاد را به اجرای طرح مبادله سوخت هسته ای قانع کند اما احمدی نژاد در اقناع دیگران در تهران برای تایید این طرح، با سختی روبه رو شد.  سران کشورهای غربی باعث شدند تا مواضع احمدی نژاد با مشکلات و سختی بیشتری همراه شود. مقامات غربی به ویژه از طرف نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه  احمدی نژاد را در شرایط سختی قرار داده بودند. احمدی نژاد همچنین از اینکه نامه تبریکش به اوباما برای پیروزی در انتخابات  ریاست جمهوری 2008 توسط وی نادیده گرفته شده بود، احساس توهین می کرد.

همچنین مواضع شدید هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در انتقاد از وضعیت حقوق بشر ایران شرایط را سخت تر کرد.

البرادعی اضافه کرد: احمدی نژاد که قبلا دیگر مقامات ایرانی را از تعلیق غنی سازی اورانیوم برای حل بحران با غرب منع کرده بود خود را قربانی مانورهای داخلی می دید و برای توافقنامه مبادله سوخت هسته ای، مورد پشتیبانی قرار نگرفت.

البرادعی این سئوال را مطرح می کند آیا اظهارات شدید کلینتون علیه ایران ، نتیجه پیش بینی اشتباه یا اقدامی علیه مذاکره اوباما با ایرانی هاست. او به این سئوال پاسخ نداد.

کتاب خاطرات البرادعی قرار است در ماه آوریل آینده وارد بازار شود ولی رویترز توانسته است به نسخه ای از آن دست یابد....../تحلیل:عصرایران