اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام هاشمی رفسنجانی به کنگره حزب اسلامی کار



اخبار,اخبارسیاسی, رفسنجانی,كنگره سراسری حزب اسلامی كار

 
 اخبا سیاسی  - آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:
ایران در عرصه بین‌الملل مشغول تنش‌زدایی است/باید شرایط برای فعالیت فراگیر احزاب فراهم شود

اكنون كه بیش از سی و پنج سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، متاسفانه احزاب آنگونه كه شایسته آنهاست، در ساختار سیاسی و اجتماعی كشور نقش ایفا نمی‌كنند. حاكمیت مردم‌سالار باید شرایط و تمهیدات لازم را در خصوص امكان فعالیت گسترده و فراگیر احزاب در چارچوب قوانین تسهیل كننده و پویا فراهم كند.

پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ششمین كنگره سراسری حزب اسلامی كار قرائت شد.

  پیام آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
از تاریخ احزاب در ایران می‌گذریم که چگونه مدتها در سایه پرده آهنین کمونیسم نفس می‌کشیدند و بعدها در قالب یک حزب، به اندیشه‌های استبدادی، لباس مقبولیت گروهی در حزب رستاخیز پوشاندند. با پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به تحزّب در اصول متعدد قانون اساسی، از جمله اصل بیست و ششم با صراحت بر فعالیت آزاد احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی مورد تأکید قرار گرفت.

گنجاندن چنین اصولی در قانون اساسی آن هم در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی و در آن دوران که استعمار، استبداد، و گروه‌های تندرو به عنوان اضلاع یک مثلث شوم، تسمه از گرده مردم می‌کشیدند و به هیچ یک از حقوق مسلم انسانی و آزادی‌های اجتماعی و سیاسی بهایی نمی‌دادند، اصلی پیشرو و مترقی محسوب می‌شد.

اما اکنون که بیش از 35 سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، متأسفانه، احزاب آن‌گونه که شایسته آنهاست، در ساختار سیاسی و اجتماعی کشور نقش ایفا نمی‌کنند.

حاکمیت مردم سالار، باید شرایط و تمهیدات لازم را در خصوص امکان فعالیت گسترده و فراگیر احزاب در چارچوب قوانین تسهیل کننده و پویا، فراهم کند، چرا که تعیین سرنوشت مردم توسط خود مردم، جز در سایه وجود احزاب فعال و پویا امکان‌پذیر نیست. احزاب نیز با تدوین برنامه‌های علمی و متقن و نیز شناسایی افراد و مدیران توانمند، می‌توانند دولت‌ها و مجلس‌هایی را بسازند که ضمن توجه به مصالح حزبی، به منافع ملی و افزایش اقتدار آن کمک کنند.

از سوی دیگر در صورت تشکیل مجالس و دولت‌های برآمده از احزاب، شرایطی فراهم می‌شود تا احزاب هم در مقابل عملکرد هم حزبی‌ها و احزاب مخالف پاسخگو شوند. در این شرایط است که مردم می‌توانند، نسبت به آنچه که عملکرد احزاب قلمداد می‌شود، سوال کنند و در صورت قانع نشدن و سلب اعتماد از حزب مربوطه، آن حزب را از عرصه قدرت خارج سازند. این رویه ضمن پاسخگو کردن احزاب به مردم، مانع گسترش افراط و تفریط در جامعه می‌شود و راه اعتدال و میانه‌روی را همراه با اصلاح، رشد و تعالی در کشور نهادینه می‌کند.

به هر حال ضرورت توجه به فعالیت احزاب قدرتمند و پویا بیش از گذشته احساس می‌شود. ایران، امروز در عرصه بین‌الملل مشغول تنش‌زدایی و تعامل با جهان مدرن است. حل پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه غرب از جمله بزرگترین دغدغه‌های مسئولان و دلسوزان است.

از سوی دیگر به خاطر سؤمدیریت‌های دولت گذشته، وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، به خصوص اقشار آسیب‌پذیر دستخوش آسیب‌ها و تنش‌های فراوان شده بود که ملت با اراده جمعی و نشان دادن هوشیاری، دوران تازه‌ای را در حیات انقلاب اسلامی رقم زده‌اند.

اکنون که همه دلسوزان انقلاب به اهمیت شرایط کشور آگاه شده‌اند، احزاب باید با رصد کردن وضعیت کشور و به خصوص عملکرد دولت و مجلس، در عین آن که چشم تیزبین ملت هستند، با تحلیل‌ها و ارائه راهکارهای مختلف به متولیان امور، در ساختن آینده ایران اسلامی سهیم شوند که یکی از آن راه‌ها حضور در انتخابات است.

این‌جانب با تشکر از مسؤولان حزب اسلامی کار، امیدوارم برگزاری این کنگره آغازی فرخنده برای دور جدید فعالیت‌ها باشد که ایران و انقلاب اسلامی به آنها نیاز دارند.

اكبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام


 اخبارسیاسی  - ایلنا


ویدیو مرتبط :
حزب الله : هاشمی رفسنجانی معیار اعتدال نیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشکر هاشمی از اعضای حزب کار اسلامی



رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، در دیدار جمعی از اعضای سازمان بازنشستگان فرهنگی و هنری حزب اسلامی كار، با اشاره به الگو بودن پیامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار و بزرگان برای تمام بشریت، امام حسین(ع) را الگویی ویژه و جامع در میان بزرگان دین اسلام خواند و گفت:

 

حضرت سیدالشهدا(ع) با توجه به گسترش فساد در حكومت بنی‌امیه احساس كرد، الگو و سیره نبوی با اقدامات ظالمانه و مفسده‌انگیز این خاندان بی‌لیاقت در حال از بین رفتن است.

به گزارش ایسنا،آیت الله هاشمی رفسنجانی،دعوت كوفیان از امام حسین(ع) و نیز بستن راه توسط لشكر ابن زیاد و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را ظاهر و پوسته قیام امام سوم شیعیان خواند و تأكید كرد:

باطن قیام عاشورا این بود كه خداوند این 72 شهید و خانواده‌های بزرگوارشان را الگو و سمبل جهاد، ایثار، شهادت، صبر و تحمل قرار داد تا ظالمان و فاسدان نتوانند تا قیام قیامت روی آرامش و آسایش را ببینند.

هاشمی رفسنجانی فلسفه شهادت امام حسین و اهل بیت گرامیش را بیداری و قیام ملت‌های تحت ستم علیه ظلم و جور دانست و تصریح كرد: اثر قیام كربلا از همان عصر روز عاشورا با شورش در میان لشكر ابن سعد توسط زنانشان شروع شد، در كوفه ادامه یافت و امروزه بیداری ملت های مسلمان در برابر ظلم و جور حكام ستمگر نشانه زنده و اثربخش بودن واقعه كربلا شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأكید كرد: امروزه امام حسین(ع) و قیام عاشورا الگوهای ملت‌های تحت ستم قرار گرفته است و ثمره خون شهدای كربلا تنها با برافتادن ظالمان و ستمگران تاریخ به دست خواهد آمد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با تشكر از مسئولان حزب اسلامی كار به خاطر تشكیل كانون بازنشستگان فرهنگی و هنری، این امر را كار خداپسندانه‌ای در جهت استفاده از دانش و تجربه بازنشستگان و ایجاد روحیه و نشاط در میان آنان خواند و گفت:

بازنشستگان و بخصوص فرهنگیان حق بزرگی بر گردن جامعه و همه ما دارند و مدیران، فعالان، گردانندگان امروز جامعه حاصل دست‌رنج فرهنگیان گذشته و بازنشستگان هستند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به نقش اساسی معلمان و فرهنگیان در انقلاب اسلامی و پس از آن تأكید كرد: این قشر همواره سالم‌ترین و فعال‌ترین اقشار جامعه بوده‌اند و امیدواریم جامعه و مسئولان بتوانند به درستی حق آنان را ادا كنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بازنشستگان می‌توانند با تجربه و دانش فرهنگی، هنری، ادبی و فنی كه دارند جوانان و مدیران جوان كشور را در رسیدن به اهداف والای انقلاب و نظام اسلامی یاری كنند.

در ابتدای این جلسه خانم مهرانگیز جعفری مسئول سازمان بازنشستگان فرهنگی هنری حزب اسلامی كار با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های این سازمان، بازنشستگان را سرمایه‌های جامعه و خانواده‌هایشان خواند و گفت: امیدواریم بتوانیم با همكاری خود اعضا و مسئولان فعالیت‌های سازمان را به سایر نقاط كشور نیز گسترش دهیم.../ایسنا