اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام نوروزی باراک اوباما به مردم و سران ایران




پیام نوروزی اوباما: بهترین فرصت چند دهه اخیر برای آینده متفاوت در اختیار است / افرادی در دو کشور با حل مسئله هسته ای مخالفند

اوباما این پیام نوروزی را با خواندن یک بیت از حافظ خاتمه داد: "نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی / که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی"

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پیام نوروزی خطاب به مردم و سران ایران، آنها را به استفاده از "بهترین فرصت" در دهه های اخیر برای بهبود روابط میان دو کشور فراخواند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها،‌ اوباما در این پیام ضبط شده گفت که مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 پیشرفت هایی را ثبت کرد اما همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد.

این پیام به صورت فیلم ضبط شده به همراه ترجمه زیرنویس فارسی منتشر شد.

اوباما ادامه داد: این لحظه دوباره در آینده ای نزدیک باز نخواهد گشت. معتقدم دو کشور دارای فرصت تاریخی برای حل مسالمت امیز مسئله هسته ای هستند فرصتی که نباید آن را از دست بدهیم. روزها و هفته های آینده در موضوع هسته ای سرنوشت ساز خواهد بود.
 
اوباما اضافه کرد: افرادی در دو کشور ایران و امریکا و دیگر کشورها خواهان حل دیپلماتیک مسئله هسته ای نیستند.

وی ادامه داد: سران ایران گزینه هایی را در دست دارند. اینکه کشور خود را در وضعیت فعلی و انزوا و تحریم ها نگه دارند یا اینکه در مسیر افزایش بازرگانی و سرمایه گذاری با دیگر کشورهای جهان قرار دهند.

اوباما خطاب به ایرانی ها گفت:‌ پیام من به شما ملت ایران این است که ما باید باهم با صدای بلند بر آینده ای که برای‌ آن تلاش می کنیم پافشاری کنیم. امسال بهترین فرصت را در دهه ها برای تلاش برای اینده ای متفاوت میان دو کشور داریم. دست یابی به توافق هسته ای در باز کردن درها به سوی آینده ای بهتر برای شما که چیزهای زیادی را به جهان ارائه کردید سهم خواهد داشت.

 

تصویری از پیام ویدئویی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به مناسبت نوروز خطاب به مردم و سران ایران

 پیام ویدئویی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به مناسبت نوروز خطاب به مردم و سران ایران

 

بی بی سی هم گزارش داد: اوباما با اشاره به اینکه "یک توافق هسته‌ای می‌تواند درها را به آینده‌ای روشن‌تر باز کند" گفت سران ایران "در صورتی که بخواهند گام‌هایی معنی‌دار و قابل راستی‌آزمایی بردارند تا به دنیا تضمین دهند که برنامه اتمی‌‌شان فقط با اهداف صلح آمیز است" دو راه پیش رو دارند:

 "اگر نتوانندبا توافقی منطقی موافقت کنند ایران را در مسیر امروزی خود نگه خواهند داشت. راهی که ایران و ایرانیان را از بخش بزرگی از دنیا منزوی کرده است، دشواری‌های زیادی برای خانواده‌های ایرانی به بار آورده است، و بسیاری از جوانان ایرانی را از کار و فرصت‌هایی که شایستگی آنها را دارند محروم کرده است."

 "از طرف دیگر، اگر سران ایران با توافقی منطقی موافقت کنند این موضوع می‌تواند به مسیری بهتر بیانجامد: مسیر فرصت‌های بهتر برای مردم ایران، تجارت و رابطه بیشتر با جهان، سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر و فرصت‌های شغلی از جمله برای جوانان ایرانی، تبادلات فرهنگی بیشتر و فرصت‌هایی برای سفر دانشجویان ایرانی به دیگر کشورها، همکاری‌های بیشتر در زمینه‌هایی مانند علوم و فن‌آوری و نوآوری."

اوباما این پیام نوروزی را با خواندن یک بیت از حافظ خاتمه داد: "نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی / که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی" 

 

اخبار سیاست خارجی - عصرایران


ویدیو مرتبط :
پیام نوروزی باراک اوباما...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام نوروزی باراک اوباما/ اشاره اوباما به بیتی از "حافظ": تلاش می کنم ایران و آمریکا صلح کنند



باراک اوباما,پیام نوروزی باراک اوباما

رییس جمهور آمریکا هم پیام نوروزی داد!

اشاره اوباما به بیتی از "حافظ": تلاش می کنم ایران و آمریکا صلح کنند/ درباره دشواری بودن غلبه یافتن بر دهه‌ها بی اعتمادی توهم ندارم

اوباما که در این پیام، ظاهراً از مشاور شیرازی اش "والری جارت" بهره جدی برده است، ضمن اذعان به تاریخ و تمدن ملت ایران، به شعری از شاعر بلندآوازه ایرانی "حافظ" اشاره می کند : «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد، نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد»

انتخاب  :باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا همزمان با عید نوروز، در پیامی ویدیویی اعلام کرد: من همچنان امیدوارم که دو کشور ما بتوانند از تنش را پشت سر گذاشته و فراتر روند.

وی افزود: من همچنان به تلاشم برای رسیدن به آغازی نو میان کشورهایمان ادامه خواهم داد که حاصلش دوستی و صلح میان دو کشورمان باشد

اوباما اضافه کرد: همانگونه که من هرسال به عنوان رئیس جمهور آمریکا انجام داده ام، می‌خواهم از این فرصت برای گفتگوی مستقیم با مردم و رهبران ایران استفاده کنم. از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری من، فرصتی را به دولت ایران (درصورت عمل به مسئولیت‌های بین المللی اش) ارائه داده‌ام!

رییس جمهور آمریکا اضافه کرد: در این صورت فرصتی برای ایجاد روابط تازه میان دو کشور ما امکان پذیر است، و ایران می‌تواند به جایگاه واقعی اش در میان جامعه کشورها بازگردد!

اوباما به دهه ها بی اعتمادی ملت ایران و آمریکا اشاره کرده و می افزاید: من درباره دشواری بودن غلبه یافتن بر دهه‌ها بی اعتمادی توهم ندارم. حل اختلاف‌های زیادی که میان ایالات متحده و ایران وجود دارد نیازمند تلاش‌های جدی و متدوام است.

او مدعی می شود: ایالات متحده ترجیح می‌دهد این مسئله را به طور صلح آمیز و دیپلماتیک حل کند. اگر واقعا آنگونه که ایران می‌گوید – برنامه هسته ایشان مقاصد صلح آمیز دارد – در این صورت اساسی برای راه حل عملی وجود دارد.

اوباما بدون اشاره به همکاری مستمر ایران و سنگ پرانی های افراطیون غربی می گوید: این یک راه حلی است که به ایران دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای را می‌دهد و همزمان برای همیشه پاسخگوی پرسش‌های جدی جامعه جهانی درمورد ماهیت واقعی برنامه هسته‌ای ایران است. ایالات متحده درکنار سایر اعضای جامعه جهانی آماده است به اینگونه راه حل دست یابد.

وی تصریح کرد: اکنون زمان آن است که دولت ایران برای کاستن تنش گامهای جدی و با معنی بردارد و در جهت توافقی پایدار و درازمدت در زمینه برنامه هسته‌ای حرکت کند.

اوباما که در این پیام، ظاهراً از مشاور شیرازی اش "والری جارت" بهره جدی برده است، ضمن اذعان به تاریخ و تمدن ملت ایران، به شعری از شاعر بلندآوازه ایرانی "حافظ" اشاره می کند : «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد، نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد»

رییس جمهور آمریکا در پایان می گوید: همزمان با آغاز بهاری تازه، من همچنان امیدوارم که دو کشور ما بتوانند از تنش را پشت سر گذاشته و فراتر روند و من همچنان به تلاشم برای رسیدن به آغازی نو میان کشورهایمان ادامه خواهم داد که حاصلش دوستی و صلح میان دو کشورمان باشد.

این درحالیست که بسیاری از ناظران سیاسی، با اشاره به تغییر لحن اوباما در مورد ایران، نسبت به تغییر مواضع این کشور در قبال تهران، تردید جدی دارند و این پیام را، مشابه پیام های سال های قبل می دانند که تنها با تغییر عبارات و استفاده ی مطلوب از مشاوران ایرانی، درصدد است از طریق «اشاره به هویت ملی و اسلامی ایرانیان» ، از احساسات ملت سوء استفاده کنند./انتخاب