اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام معاون روحانی به دانشمند زن ایرانی


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به مناسبت کسب مدال یونسکو توسط بانوی دانشمند ایرانی، پیام تبریک صادر کرد.

خبرگزاری ایسنا: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به مناسبت کسب مدال یونسکو توسط بانوی دانشمند ایرانی، پیام تبریک صادر کرد.

خبرگزاری ایسنا:  پروفسور سودابه داوران استاد رشته شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، موفق به کسب مدال بین‌المللی یونسکو به خاطر فعالیت‌های ارزشمند در توسعه علوم و فناوری نانو شد. از این رو، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان پیام تبریکی صادر کرد.

بر اساس این گزارش، متن کامل این پیام به این شرح است: «جغرافیا همواره در تسخیر و تدبیر انسان بوده است، مگر در روزگار مردمانی که مقهور بوده‌اند و از دانش کم بهره. سال‌هاست که دغدغه‌های متضاد درباره ماندن و رفتن طیف تحصیلکرده کشور تحت عنوان نخبگان و متخصصان، گریبانگیر قشرهای مختلف اجتماع بوده است.

پیام معاون روحانی به دانشمند زن ایرانی

 عده‌ای دلگیر و نگران این رفتن‌ها هستند و جمعی هم کسب تجربه از غربی‌ها را بهانه طرفداری از مهاجرت می‌کنند. مخرج مشترک این دو گروه، اذعان داشتن به اینکه امکانات غربی‌ها دستمایه بسیاری از کوچ‌های علمی می‌شود، راه را برای بسیاری دیگر باز می‌کند و متاسفانه شرایط فرهنگی به گونه‌ای رقم خورده است که انگار، آنکه مانده، حرفی برای گفتن نداشته است. فروتنی‌ها اما در این میان، به واسطه ذات عمل، کمتر به چشم می‌آیند. با این همه، آفتاب همیشه پشت ابر باقی نمی‌ماند.

شنیدن خبر کسب مدال یونسکو از سوی یک بانوی فرهیخته ایرانی در نخستین هفته‌های سال نو، حالمان را بیش از پیش متحول کرد و دعای سفره هفت سین‌مان انگار اجابت شد. از آنجا که خواهر فرهیخته و دانشمندم؛ سرکار خانم پروفسور داوران، از اهالی آذربایجان شرقی و ساکن تبریز هستند، شکوه این رخداد را دوچندان کرد. ما همواره در سفره‌های استانی‌مان، تلاش کرده‌ایم که توجه نخبگان و صاحبان تخصص و استعدادهای برتر را به این مهم جلب کنیم که می‌توانند از همان شهرها و شهرک‌های دور از پایتخت علم‌شان را جامه عمل بپوشانند.

با غرور، کسب مدال بین‌المللی یونسکو توسط بانوی دانشمند ایرانی، پروفسور سودابه داوران را به خاطر فعالیت‌های ارزشمند در توسعه علوم و فناوری نانو، به ایشان، خانواده محترم‌شان، جامعه علمی آذربایجان شرقی و همه نخبگان ایرانی تبریک می‌گویم و امیدوارم از تجربه‌های ارزشمند ایشان، سایر تحصیلکردگان و صاحبان علم، بهره مند شوند.

جغرافیای ایران، اکنون با پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فناوری و ظهور مسلسل وار فرهیختگان و نخبگان از جای جای این سرزمین جاودانه، بی شک تن به گام های استوار «اقتصاد دانش بنیان» خواهد داشت».‌

بنا بر این گزارش، مدال «کمک به علوم و فناوری نانو»، 21 فروردین ماه طی مراسمی در مقر یونسکو در پاریس به دکتر داوران و یک محقق خارجی اعطا شده است.

دکتر سودابه داوران پیش از این موفق به دریافت عناوین و جوایز مختلفی شده است که از آن میان می‌توان به کسب رتبه اول در نهمین جشنواره علوم پزشکی رازی در علوم پایه دارویی در سال 1382، سه بار انتخاب به عنوان پژوهشگر نمونه مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، انتخاب به عنوان زن نمونه نخبه سال 1386 از طرف نهاد ریاست جمهوری، انتخاب به عنوان 100 دانشمند نمونه سال 2008 توسط دانشگاه کمبریج، انتخاب به عنوان افراد باهوش قرن 21 توسط مرکز بین‌المللی بیوگرافی، چهارده ثبت اختراع در سیستم‌های دارورسانی نوین، مجری طرح برتر دانشگاهی سال 86 و پژوهشگر نمونه استان آذربایجان شرقی در سال 1387 اشاره کرد.


ویدیو مرتبط :
پیام روحانی به تیم مذاکره کننده ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام معاون روحانی به پروفسور زن ایرانی


معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده عضویت پروفسور نسرین معظمی در شورای راهبری برنامه بین المللی علوم پایه یونسکو را تبریک گفت.

خبرگزاری ایرنا: معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده عضویت پروفسور نسرین معظمی در شورای راهبری برنامه بین المللی علوم پایه یونسکو را تبریک گفت.

شهیندخت مولاوردی در پی انتخاب پروفسور نسرین معظمی استاد پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از سوی مدیرکل یونسکو به عنوان عضو شورای راهبری برنامه بین المللی علوم پایه یونسکو، با تبریک به ملت ایران، موفقیت های روزافزون را برای زنان فهیم و توانمند ایران آرزو کرد.

پیام معاون روحانی به پروفسور نسرین معظمی

در بخشی از این پیام آمده است: عضویت سرکارعالی در شورای راهبری برنامه بین المللی علوم پایه یونسکو که از چهره های ارزشمند و فرهیخته عرصه علم و دانش کشور هستید، نشانی دیگر از توانمندی ها و افتخارات زنان این مرز و بوم است.

پروفسور نسرین معظمی میکروبیولوژیست برجسته ایرانی در زمینه بیوتکنولوژی و تولید سوخت براساس ریزجلبک ها و از پیشگامان این موضوع در ایران است.

وی دارای 70 مقاله منتشر شده در نشریات معتبر بین المللی، سه پتنت بین المللی و 19 پروژه تحقیقاتی موفق است.

معظمی برای تحقیقات برجسته خود در سال 1374 از دولت فرانسه نشان نخل آکادمیک را که بالاترین نشان علمی این کشور است، دریافت کرد.

وی رتبه اول پژوهش جشنواره بین المللی خوارزمی و جایزه اول بهترین دانشمند ایران و دریافت نشان پژوهش جمهوری اسلامی ایران در سال 1376 را در کارنامه علمی خود دارد.