اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام مخفی روحانی به اوباما؟!



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,پیام مخفی روحانی به اوباما

 

 اخبار سیاست خارجی - پیام مخفی روحانی به اوباما؟!

4خرداد بود که هواپیمایی بر باند فرود نشست و مسافران آن آمریکایی‌هایی بودند که گفته شد برای آشنایی با ادیان و حضور در یک کنفرانس به ایران سفر کرده‌اند. در میان مسافران «جوئل هانتر» هم بود که از او به عنوان مشاور اوباما یاد می‌شود.

 برخی به دلایل حزبی و جناحی با سفر این هیات به کشورمان مخالفت کردند و برخی دیگر پذیرای آنها شدند تا بتوانند گامی در راستای دادن شناخت به آنها در مورد فرهنگ و دین مردم ایران بردارند. گفت‌وگوی ادیان هم واژه غریبی برای ایرانیان نیست چنانکه موسسه گفت‌وگوی ادیان در کشور فعال است و در این راستا تلاش می‌کند. اما ظاهرا مهمانان آمریکایی نتوانستند پاسخ مهمان‌نوازی ایرانیان را بدهند و دست دوستی ایرانیان را با انتشار یک شایعه دروغ پاسخ دادند البته این شایعه از سوی یک خبرگزاری منتشر شد که از ابتدا با سفر هیات مذهبی پارلمانی به ایران مخالف بود.

 

به هر حال فارس دیروز نوشت؛ کشیش آمریکایی که به تهران سفر کرده بود در مصاحبه با بی بی سی مدعی شد که حامل پیام خصوصی حسن‌روحانی رئیس جمهوری ایران برای باراک اوباما است. بی بی سی مدعی شد یک کشیش بانفوذ آمریکایی که به تهران سفر کرده است، حامل پیام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای باراک اوباما است. هانتر درباره تجربه سفر به ایران گفت: این اولین سفر به ایران بود و خیلی عالی بود. مهمان نوازی ایرانی‌ها و جاهای دیدنی، همه چیز جذاب و لذت بخش بود.وی افزود: ما تهران، قم و اصفهان را دیدیم. از طرف تعدادی از روحانیون به این سفر دعوت شدیم تا به گفت‌وگو و مذاکره بنشینیم. هدف این سفر کاهش و مقابله با افراطی گری و خشونت دینی بود.

 

وی در واکنش به این سوال که وزارت خارجه آمریکا گفته بود سفر شما شخصی بوده و از طرف دولت نبوده است نیز گفت: این نوع مذاکرات برای روابط میان ۲ کشور هم مفید هستند چرا که خطی از ارتباط را بین تاثیر‌گذاران مذهبی ایجاد می‌کنند که بین مسئولان اجرایی سیاسی نمی‌تواند برقرار شود. همچنین می‌تواند به اعتماد‌سازی میان دولت‌های ۲ کشور نیز کمک کند. وی همچنین گفت که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران یک پیام خصوصی و شخصی به من داد که به آقای باراک اوباما برسانم. «هانتر» تصریح کرده بود که در صدد است گزارشی از سفر به ایران که شامل سفر به شهر مقدس قم نیز می‌باشد، به اوباما ارائه کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چه گفت؟
«مری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این در ارتباط با سفر هیاتی از کشیش‌های کاتولیک آمریکایی به ایران در ماه مارس گفته بود:
«ما آگاه شدیم که هیات کوچکی از اسقف‌های کاتولیک آمریکا در ماه مارس به ایران سفر کردند. این سفر و مقدمات آن کاملاً مستقل از دولت آمریکا صورت گرفته است.» وی ادامه داد: ما از ابتکارعمل‌های مستقل شخصیت‌های مذهبی مختلف آمریکا برای تقویت گفت‌وگوی ادیان با علمای دینی ایران مطلع هستیم. ما این تلاش‌ها برای ترویج اعتقادات دینی و آزادی مذاهب که به طور قطع یکی از اولویت‌های سیاست خارجی وزارت خارجه آمریکاست، تحسین می‌کنیم. هارف همچنین تأکید کرد که گفت‌وگوی این کشیش‌های آمریکایی درباره مسائل دینی بوده است و ارتباطی به گفت‌وگوهای هسته‌ای نداشته است.

ایران تکذیب کرد
محمدباقرنوبخت در مقام سخنگوی دولت یازدهم در واکنش به اظهارات این مشاور معنوی اوباما گفت: «مطمئن باشید اگر مساله و یا پیامی از سوی رئیس‌جمهور باشد، خودمان اعلام می‌کنیم و نیازی به پنهان‌کاری نداریم». باید در نظر داشت دو دولت ایران و آمریکا به دنبال حضور 30 مسافر آمریکایی به تهران از سوی تندروها تحت فشار بودند چنانکه تندروهای ایران قائل به حضور فردی با شناسنامه آمریکایی در کشور و حضورشان در یک همایش نبودند که به پیوند ادیان مرتبط بود و از سوی دیگر تندروهای آمریکایی هم نمی‌پذیرفتند که افرادی از سوی آنها درصدد گشودن باب گفت‌وگو با ایران باشند به نحوی که برای آنها موضوع حضور در ایران هم اهمیت نداشت و تنها بر طبل مخالفت بر این حضور می‌کوبیدند چنانکه در زمان حضور هیات آمریکایی در ایران، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که سفر یک هیات مذهبی آمریکایی به ایران هیچ ارتباطی با دولت نداشته است. ماری هارف در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سوالی در خصوص سفر جمعی از شخصیت‌های مذهبی به ایران گفت: ما می‌دانیم که یک هیات کوچک از کشیش‌های کاتولیک آمریکا در ماه مارس به ایران سفر کردند اما این سفر و فراهم کردن لوازم آن کاملا مستقل از دولت آمریکا بوده است.

 

براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، وی افزود: سفر این کشیش‌های کاتولیک کاملا از دولت آمریکا مستقل انجام شده و به طور قطع طراحان آن می‌توانند اطلاعات بی‌شمار به شما ارائه دهند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: ما مطلعیم که شخصیت‌های مختلف مذهبی آمریکا گفت‌وگوهایی را با شخصیت‌های مذهبی ایرانی در زمینه آموزش‌های مذهبی انجام دادند. ما از این تلا‌ش‌ها برای افزایش سطح آگاهی بین‌ ادیان و آزادی‌های مذهبی که به طور قطع یکی از اولویت‌های سیاست خارجی این وزارتخانه است استقبال می‌کنیم.
اخبار سیاست خارجی - آرمان

 


ویدیو مرتبط :
اوباما یا روحانی.....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کریستین‌ساینس‌ مانیتور: اوباما در روز نخست ریاست جمهوری روحانی یک پیام بدون نکات منفی ارسال کند



,پیام تبریک اوباما به روحانی,تبریک اوباما به حسن روحانی

کریستین‌ساینس‌ مانیتور: واشنگتن به جای «بازی انتظار»استراتژی خود در قبال ایران را تغییر دهد/ اوباما در روز نخست ریاست جمهوری روحانی یک پیام بدون نکات منفی ارسال کند

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تحلیلی به موضوع فرصت‌های پیش روی ایران و آمریکا برای برقراری روابط مجدد پس از انتخاب «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهوری ایران اشاره کرد.

به گزارش نامه، روزنامه کریستین ساینس مانیتور در این باره می‌نویسد:  ایرانی‌ها در دوران اوباما و زمانی که وی در سال 2009 به قدرت رسید فرصت‌های زیادی را از دست دادند. اوباما پس از آنکه در سال 2009 به قدرت رسید تلاش‌های واقعی برای ایجاد روابط با دشمنان بزرگ آمریکا در خاورمیانه را در پیش گرفت. وی نه تنها آشکارا دستش را به سوی ایران دراز کرد بلکه دو نامه خصوصی نیز برای «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر معظم ایران ارسال کرده و به دنبال تعامل بود. اما تهران همچنان بد گمان بود.

به نوشته این روزنامه، هم اکنون گشایش دیگری به وجود آمده است. حسن روحانی، سازنده تنها توافقنامه میان ایران و غرب طی 11 سال گذشته اکنون به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شده است. در انتخابات ماه گذشته ایران، اغلب مردم رای خود را در یک رقابت شش گانه به نفع کاندیدای معتدل و عملگرا دادند. پیروزی روحانی باعث ایجاد موجی از شادی در خیابان‌های ایران شد. اما واشنگتن همچنان بد گمان است.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه مدعی می شود: بدگمانی‌ها قابل درک است. رئیس جمهور منتخب یکی از اعضای داخلی نظام است و از زمان آغاز به کار جمهوری اسلامی، روحانی هرگز از تاییدات رهبر ایران بهره مند بوده است، موضوعی که زمینه فراهم شدن زمینه برای تبلیغات علیه روحانی را به وجود آورد.

این گزارش می‌افزاید: به جای تبریک به رئیس جمهور جدید ایران که بیش از نیمی از مردم ایران به وی رای دادند، کاخ سفید بیانیه‌ای صادر و طی آن اعلام کرد: با وجود موانع و محدودیت‌های دولت، مردم ایران مصمم هستند تا آینده خود را شکل دهند. این در حالی است که اوباما نیز محتاطانه با این موضوع برخورد کرد و در مصاحبه‌ای در این باره، گفت: ما قصد داریم تا تحولات و نتایج را در چند هفته، ماه و سال‌های آینده به نظاره بنشینیم.

فائق آمدن بر سه دهه دشمنی انباشته شده و غلبه کردن بر دیوار بلند بی اعتمادی میان آمریکا و ایران آسان نخواهد بود. به این ترتیب اولویت‌ها باید مشخص باشد. در صورتی که هدف اصلی آمریکا اطمینان حاصل کردن از برنامه هسته‌ای ایران است بدین ترتیب بر سر کار آمدن روحانی باید با استقبال مواجه شود. در حالی که روحانی همانند دیگر رؤسای جمهور ایران حرف آخر را در موضوعات سیاست خارجی نمی‌زند، گفتار رئیس جمهور و تیم وی می‌تواند بر روند دیپلماتیک تاثیر گذار باشد. یک مقایسه ساده میان سیاست‌های هسته‌ای و خارجی دوران «محمد خاتمی» و »محمود احمدی‌نژاد» می‌تواند به اندازه کافی گواهی بر این موضوع باشد.

این رونامه تاکید کرد: واشنگتن به جای آنکه بازی انتظار را در پیش بگیرد باید به تعامل با ایران فرصت دیگری بدهد. برای رسیدن به این هدف، دولت اوباما باید علامتی در تغییر شیوه، ماهیت و استراتژی خود بدهد.

برای تغییر شیوه، اوباما می‌تواند پیام عمومی (پیامی که نباید حاوی هیچگونه نکته منفی باشد) در روز آغاز به کار رئیس جمهور جدید ایران در سوم آگوست 2013 ارسال کند.

کریستین ساینس مانیتور در خصوص این پیام نیز جملاتی را پیشنهاد کرده است: انتظارات جامعه بین‌المللی از ایران به خصوص درباره برنامه هسته‌ای چشمگیر است. آمادگی داریم تا با دولت آقای روحانی برای حل این موضوعات همکاری کنیم.

کریستین ساینس مانیتور اضافه کرد: برای تغییر ماهیت، آمریکا در همکاری با متحدان باید نقشه راهی را فراتر از گام‌های اعتماد ساز اولیه ترسیم کند که به برداشته شدن تحریم‌ها در قبال اعطای امتیازهایی از سوی ایران همراه باشد.هرگونه اعمال تحریم بیشتر علیه ایران، اندیشه ادامه تلاش‌ها برای تغییر نظام در ایران را تقویت می‌کند و ممکن است توسط عناصر محافظه کار در ایران برای جلوگیری از تلاش‌ها روحانی و همچنین برگزاری مذاکرات حقیقی استفاده شود.

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: برای نشان دان تغییر در استراتژی، واشنگتن باید با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 موافقت کند. این تصمیم می‌تواند رویکرد سیاسی جدید تهران را توجیه کند.  بحران سوریه ممکن است با حضور ایران حل نشود اما قطعا این بحران بدون در نظر گرفتن ایران قابل حل نیست./نامه