اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام غیرمستقیم رژیم اسرائیل به ایران و حزب‌الله/ تشدید درگیری نیروهای کرد سوریه با داعش



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, روابط ایران و حزب‌الله

ادعای توافق داخلی اعضای گروه 1+5 بر سر ساز و کار بازگشت پذیری تحریم ها، ادعاهای وزیر خارجه عربستان علیه ایران، پیام غیرمستقیم تل آویو به ایران و حزب الله، پیروزی نیروهای کرد بر داعش در سوریه و اعلام نامزدی یک سناتور تندرو جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، ادعای توافق داخلی اعضای گروه 1+5 بر سر ساز و کار برگشت پذیری تحریم های ایران در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در قبال توافق نهایی، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «دیلی استار» می نویسد شش قدرت جهانی بر سر راهی برای بازگشت تحریم های سازمان ملل در صورت نقض تعهدات از سوی ایران در توافق هسته ای به اتفاق نظر دست یافته اند و به این ترتیب، یک مانع جدی بر سر راه دستیابی به توافق در بازه زمانی تعیین شده از سر راه برداشته شده است. با این حال، این روزنامه به نقل از خبرگزاری های غربی مدعی شده که موانع دیگری هنوز بر سر راه توافق وجود دارد که دسترسی به مراکز نظامی یکی از این موانع است.

اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که همچنان در برخی مطبوعات و رسانه ها بازتاب دارد. به نوشته سایت شبکه خبری «العربیه»، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شده ایران تنها کشوری است که در امور کشورهای خاورمیانه دخالت می کند. وی که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای مصری خود سخن می گفت، همچنین ادها کرده ایران از تروریسم حمایت می کند. وی افزوده کشورش در مواجهه با مداخله ایران در امور خاورمیانه بی تفاوت نخواهد ماند. به جز ایران، وی به برخی دیگر از مسائل جاری در منطقه نیز اشاره کرده و گفته عربستان سعودی و مصر در مورد موضوعات مربوط به یمن و همچنین سوریه از اشتراک نظر با یکدیگر برخوردارند.

این در حالی است که همزمان با دیدار وزرای خارجه مصر و عربستان، برخی منابع از بالا گرفتن اختلافات میان دو کشور بر سر پاره ای از موضوعات سخن می گویند. به نوشته «الشروق» مصر، برخی منابع رسمی مصری می گویند قاهره نگرانی خود را به ریاض ابلاغ کرده؛ زیرا آنچه مصر مبالغه و زیاده روی عربستان در دنبال کردن سیاست درهای باز در قبال شاخه‌های گروه اخوان المسلمین در کشورهای عربی و تلاش برای تکیه بر این گروه به منظور پایان دادن به بحران در یمن یا جمع کردن اوضاع در سوریه توصیف می‌کند، قطعاً عواقب وخیمی برای ثبات منطقه‌ای به همراه خواهد داشت، زیرا گروه اخوان، اگر در برخی کشورهای عربی با حمایت عربستان به قدرت برسد، فکر و ذهن آنها آرام نخواهد گرفت و برای سیطره بر همه پایتخت‌های عرب تلاش خواهند کرد.

در خبری از سوریه، خبرگزاری فرانسه از پیروزی های نیروهای نظامی کرد در مقابل داعش خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، شبه نظامیان کرد در استان الرقه در شمال سوریه، کنترل 12 روستا را از دست گروه تروریستی داعش خارج کردند. گروه ناظر حقوق بشر سوریه اعلام کرده یگان های دفاع از مردم کرد روز یکشنبه با پشتیبانی حملات هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش، کنترل هشت روستا را از عناصر تکفیری در غرب استان الرقه پس گرفته اند. این گروه همچنین اعلام کرده نیروهای کرد همچنین کنترل چهار روستا در نزدیکی شهر مرزی راس العین در استان حسکه را از داعش پس گرفتند. در این گزارش آمده که درگیری بین یگان های دفاع از مردم کرد و عناصر داعش در جنوب غرب راس العین همچنان ادامه دارد.

پیام غیرمستقیم رژیم اسرائیل به ایران و حزب الله درباره رزمایش خود در منطقه، موضوعی است که روزنامه «یدیعوت آحارانوت» مدعی آن شده است. این روزنامه، در گزارشی به هراس تل‌آویو از احتمال واکنش ایران و حزب‌الله به رزمایش تاز این رژیم پرداخته و مدعی شده است که اسرائیل به صورت غیرمستقیم به تهران و بیروت پیام داده که این رزمایش اقدامی تهاجمی نیست. هدف از ارسال پیام، «جلوگیری از سوءتعبیر نیات» اسرائیل از برگزاری این رزمایش که از روز دوشنبه برگزار می‌شود، بوده است. این روزنامه می نویسد سرویس‌های اطلاعاتی سوریه، ایران و حزب‌الله بدون شک شاهد این آماده‌سازی‌ها برای رزمایش هستند و اسرائیل نگران است که آن‌ها این را مقدمه‌چینی اسرائیل برای یک حمله غافلگیرکننده تفسیر کنند.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبر اعلام نامزدی یکی از سناتورهای تندرو جمهوری خواه آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته پایگاه اینترنتی The Hill، لیندسی گراهام سیاستمدار برجسته حزب جمهوریخواه آمریکا روز دوشنبه نامزدی خود را اعلام می کند. حضور وی در رقابت انتخاباتی ممکن است به مارکو روبیو کمک کند و به رند پال ضربه بزند. وی درحالی وارد رقابت انتخاباتی می شود که هیچ نامزدی به اندازه وی در رزومه خود سابقه فعالیت در بخش سیاست خارجی نداشته است. گراهام با این هدف اعلام نامزدی کرده است که بتواند رویکرد و روش سیاست خارجی که وی و سناتور جان مک کین سالهاست حمایت کرده اند را اجرا کند.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک


ویدیو مرتبط :
درگیری نیروهای حزب الله در سوریه و هلاکت انتحاری داعش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام رژیم اسرائیل به حزب‌الله درباره حمله اخیر در سوریه



اخبار,اخبار بین الملل ,رژیم صهیونیستی

 

با گذشت بیش از یک هفته از زمان حمله رژیم اسرائیل به خاک سوریه ـ که به شهادت چند عضو حزب‌الله و یک فرمانده ایرانی منجر شد ـ بحث‌ها در این زمینه همچنان داغ و مورد توجه است. در این میان، مجموعه رویکرد‌ها و اقدامات اسرائیلی‌ها، نشان از نگرانی آن‌ها نسبت به اقدام انتقام‌جویانه ایران و حزب‌الله و سردرگمی در این زمینه دارد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه لبنانی «الاخبار» در مطلبی به بررسی مواضع و اقدامات رژیم اسرائیل طی روزهای گذشته در بحث حمله اخیر در سوریه پرداخته و این مواضع و اقدامات را حاکی از وجود نوعی سردرگمی میان مقامات اسرائیلی و نگرانی آن‌ها نسبت به واکنش‌ها به حمله مذکور می‌داند.

این روزنامه اشاره می‌کند، ‌دو روز پیش، خبری در رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل از روسیه درخواست میانجی‌گری میان این رژیم و ایران و حزب الله را کرده و از طریق مسکو پیام داده که مایل به اوج‌گیری درگیری‌ها نیست. کانال ۱۰ تلویزیون رژیم اسرائیل بر این باور است، انتخاب روسیه برای انتقال این پیام، با توجه به روابط مساعد این کشور با ایران و حزب الله انجام گرفته است.

در همین حال، کانال ۲ تلویزیون اسرائیل ‌به نقل از منابع نظامی این رژیم گزارش داده که اسرائیل به خوبی آگاه است، ‌حزب الله قطعاً اقدام به گرفتن انتقام حمله اخیر نیروهای اسرائیلی خواهد کرد.

به گفته این منابع نظامی، پیام اسرائیل به حزب الله این بوده که اگر چاره‌ای جز انتقام‌گیری نیست، عملیات حزب الله دست‌کم نباید اهداف غیر نظامی را شامل شود، در غیر این صورت، دامنه درگیری‌ها گسترده‌تر خواهد شد. از دید این رژیم، حمله به اهداف نظامی در چهارچوب عرف نانوشته جنگ میان دو طرف پذیرفته است.

به هر حال، در شرایطی که تلاش برای اطمینان دادن به افکار عمومی درباره عادی بودن اوضاع ناکام مانده و هراس از واکنش حزب الله نیز اوج گرفته، رژیم اسرائیلی پیام‌هایی ‌در دو جهت ارسال کرده است: پیامی خطاب به بیرون برای عادی‌سازی اوضاع و پیامی به داخل برای اطمینان دادن به مردم درباره اوضاع امنیتی موجود.

پیام بیرونی که در حقیقت در قالب تهدیدات این رژیم نمود یافته، دربردارنده چیز تازه‌ای نیست. در همین حال، نگرانی در میان ساکنین سرزمین‌های اشغالی نسبت به احتمال وقوع یک درگیری گسترده نیز در حال افزایش است.

یکی از آخرین نمونه‌های این تهدیدات از سوی موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل بیان شد. وی در جریان جلسه‌ای با حضور آویو کوچاوی، فرمانده نیروهای شمالی رژیم اسرائیل، در جریان اوضاع در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی قرار گرفت و مدعی شد، این رژیم برای مواجهه با هر چالشی آماده است. مشابه این موضع‌گیری از سوی بنی گانتز، رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل نیز بیان شد. گانتز در اظهارات خود در تلاش برای عادی جلوه دادن اوضاع اظهار داشت: «شمال آرام، قوی و باثبات است».

این در حالی است که «یدیعوت آحارانوت» گزارش داده، رژیم اسرائیل به شدت مشغول بررسی این موضوع است که ایرانی‌ها نسبت به وقایع اخیر چه واکنشی نشان خواهند داد. در حال حاضر، فرماندهی نیروهای شمالی، رئیس ستاد ارتش و وزیر جنگ مشغول ارزیابی و تحلیل اطلاعات رسیده درباره این موضوع هستند.

در مجموع، احساس کلی موجود در میان مقامات رژیم اسرائیل این است که اوضاع فعلی همچون یک بمب ساعتی آماده انفجار است؛ اما کسی نمی‌داند این بمب چه زمان‌ و ‌کجا منفجر خواهد شد! تا آن زمان، مقامات اسرائیلی تلاش دارند آمادگی خود را برای مواجهه با شرایط افزایش دهند.

اخبار بین الملل - تابناک