اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام روحانی به همایش مبارزه با مواد مخدر



اخبار,اخباراجتماعی ,متن پیام حسن روحانی

رییس جمهور در پیامی به همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و با گرامیداشت یاد و خاطره بیش از ۳۷۰۰ شهید و ۱۲۰۰۰ جانباز دلاور کشورمان در این پیکار خطیر، با ارائه راهکارهایی خواهان برداشتن گام‌های اساسی‌تر برای داشتن جهانی عاری از مواد مخدر شد.

به گزارش ایسنا، متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که توسط وزیر کشور در این همایش قرائت شد، به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم
روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، فرصتی مغتنم برای گسترش آگاهی و جلب حمایت عمومی علیه آسیب‌های ویرانگر مواد مخدر و همچنین ارایه راهکارهای کارساز در پیکار بی‌امان و همه‌جانبه با این معضل بزرگ اجتماعی است.

متأسفانه جوانان که نیروی مولد و پشتوانه توسعه آینده به شمار می‌آیند، جزء اولین قربانیان این سوداگری مرگبار هستند. کشور ما به واسطه همجواری با کشوری که اصلی‌ترین منشأ کشت و تولید و به تبع آن فعالیت مجرمان جرایم سازمان یافته و فرامرزی است، در معرض بیشترین خسارات انسانی و عواقب مخرب ناشی از قاچاق و اعتیار قرار دارد.

هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران به موازات اقدامات و تدابیر مقابله‌ای، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی بومی و جلب مشارکت حداکثری سازمان‌های مردم نهاد، برنامه‌های فراگیر پیشگیری، درمان و کاهش این آسیب‌ را در دست اجرا دارد. بیش از ۸۵ درصد اقدامات توسط این سازمان‌ها انجام می‌گیرد که می‌تواند الگوی مناسب برای دیگر کشورها باشد.

شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۱۵ این است که «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت‌مان را عاری از مواد مخدر سازیم». امید است با عنایت به این شعار و همسو با سیاست و رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که از سوی جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست، با همت عمومی بتوانیم گام‌های اساسی‌تری برای داشتن جهانی عاری از مواد مخدر برداریم.

ضرورت دارد تا جامعه جهانی به ویژه نهادهای بین‌المللی در تعیین سیاست‌ها و تنظیم برنامه‌ها موارد ذیل را مدنظر قرار دهند:

۱- توجه به معیشت جایگزین در مناطق اصلی کشت و تولید با حمایت جامعه جهانی؛

۲- همکاری مستمر جهت جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع حاصل از قاچاق مواد مخدر به سیستم‌های مالی بین‌المللی؛

۳- تحقق اصل مسئولیت مشترک با مساعدت‌های فنی و تجهیزاتی به کشورهای در مسیر تزانزیت و مبادله اطلاعات عملیاتی؛

۴- انتقال تجارب جمعی در زمینه کاهش تقاضا و کاهش آسیب مواد مخدر؛

با گرامیداشت یاد و خاطره بیش از ۳۷۰۰ شهید و ۱۲۰۰۰ جانباز دلاور کشورمان در این پیکار خطیر و ادای احترام به تمامی کسانی که در سراسر جهان در این مسیر جان خود را فدا کرده‌اند، از برگزارکنندگان این مراسم و تمامی دست‌اندرکارانی که با همتی بلند در این نهضت انسان‌دوستانه در تلاش هستند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران»

 

 اخبار  اجتماعی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
برگزاری همایش اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تمام ظرفیت كشور را وارد امر مبارزه با مواد مخدر می‌كنم



 

 

تمام ظرفیت كشور را وارد امر مبارزه با مواد مخدر می‌كنم

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، مصطفی محمدنجار در دیدار با وزیر بهداشت گفت: الآن شرایط فراهم است و در كنار سایر دستگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشكی نیز باید به ‌صورت همه‌جانبه و با جدیت وارد عرصه شوند و انتظار می‌رود وزارت بهداشت نیز ترتیبی اتخاذ كند تا رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی در سراسر كشور با جدیت بیشتر وارد حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد شوند.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های كشور برای ارائه خدمت به معتادان، افزود: نظارت بر روند اجرای درمان موضوع بسیار مهمی است كه انتظار می‌رود با تلاش مضاعف در این حوزه دانشگاه‌ها نیز فعال‌تر شوند.

محمدنجار با اشاره به وضعیت ایدز و گسترش آن در كشور اظهار داشت: هر چند گسترش ایدز از طریق اعتیاد تزریقی در كشور با تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئولان امر كنترل شده است؛ اما همچنان محل نگرانی است و باید تمام امكانات كشور در این امر مهم بسیج شوند.

*راه‌اندازی 4مركز اورژانس روانپزشكی و اعتیاد در شهر تهران در دستور كار وزارت بهداشت قرار دارد

در این دیدار مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز با اشاره به نیاز به ارتقاء سلامت روان به ‌عنوان یكی از راهكارهای اساسی برای پیشگیری و درمان اعتیاد به تقویت حوزه روانپزشكی و از جمله توسعه تخت‌های روانپزشكی در بخش‌های عمومی اشاره كرد و اظهار داشت: اختصاص 10درصد تخت‌های عمومی به روانپزشكی در دستور كار وزارت بهداشت بوده و این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم كرد تا این امر در تمام كشور محقق شود.

وی افزود: یكی از وظایف ما به‌عنوان متولی سلامت كشور معضل و به تبع آن امور پیشگیری و درمان اعتیاد است

وحیددستجردی با اشاره به مشكلات بوجود آمده ناشی از سوء مصرف محرك‌ها در كشور اظهار داشت: ما در این راستا راه‌اندازی 4 مركز اورژانس روانپزشكی و اعتیاد را در شهر تهران در دستور كار داریم و از همكارانمان می‌خواهیم با جدیت این امر را پیگیری كنند.

وی با بیان اینكه از نگاه ما، اعتیاد یك بیماری است و وظیفه ما به‌عنوان متولی درمان، نگاه درمان‌گرایانه به معتاد است، گفت: پیشگیری موضوع مهمی است و توان دانشگاه‌های ما برای ورود به این مبحث زیاد است، هر چند دیگر دستگاه‌های حوزه پیشگیری باید با اهتمام و جدیت بیشتری وارد عمل شوند كه در این میان نقش آموزش و پرورش و وزارت علوم نقشی اساسی دارد.

وحید دستجردی با تأكید بر نقش مهم سازمان صدا و سیما در امر آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه از عواقب شوم گرایش به اعتیاد و تشكر از اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه، خواستار گسترش فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و برنامه‌های پیشگیرانه در این سازمان شد.../خبرگزاری فارس