اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام رسان «تلگرام»: دلیل کند شدن ارتباط در ایران، داخلی است!



آن گونه که این پیام می‌گوید، دلیل کندی این روزهای تلگرام در ایران، نه خدماتی که این شرکت ارائه می‌دهد، که مشکلاتی است که isp های ایرانی برایش به وجود آورده‌اند؛ مشکلاتی که تلگرام علتش را نمی‌داند ولی به نظر برای خیلی از ایرانیان حدس زدن درباره آن سخت نیست!

هرچند دولت مردان تاکید دارند که برنامه‌ای برای محدود کردن نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه ندارند، شواهد و قرائن حکایت از محدود کردن محبوب ترین نرم افزار ارتباطی این روزهای ایرانیان دارد.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه نرم افزار ارتباطی «وی چت» در کشورمان فیلتر شد، کاربران ایرانی که طعم ارتباط رایگان به همراه امکانات بیشتر را احساس کرده بودند، به دیگر نرم افزارها کوچ کردند تا جایگزین مناسبی برای نرم افزار فیلتر شده چینی بیابند و در این رهگذار، روز به روز بر شمار کاربران ایرانی برخی نرم افزار ها افزوده شد.

بالاخره این «وایبر» بود که همای سعادت بر شانه‌اش نشست و توانست با جذب میلیونی ایرانیان، بخش بزرگی از کاربران خود را در از دایره جغرافیایی کشورمان پر کند. اما وایبر هم به مانند دیگر نرم افزازهای ارتباطی تلفن همراه قابل رصد کردن نبود و همین موضوع موجب شد که برخی از مسئولان رواج استفاده از آن را مشکل ساز عنوان کنند.

بدین ترتیب مناقشه‌ای بر سر فیلتر شدن و نشدن وایبر آغاز شد که همه احساس می‌کردند به زودی وایبر هم به وی چت بپیوندد و از دسترس کاربران ایرانی خارج شود. نقطه اوج این مناقشه زمانی بود که نقل برخی جوک های جهت دار و خاص در جامعه رواج یافت و به باور بسیاری، امثال وایبر نقش به سزایی در فراگیر شدن این جوک های خلاف منافع عموم و توهین آمیز داشتند.

البته ماجرا محدود به وایبر نمی‌شد و دست اندرکاران دستگاه قضا، از مثلث وایبر، تانگو و واتس اپ نام می‌بردند که معتقد بودند می‌بایست فیلتر شود اما دولت مردان اصرار داشتند که نباید چنین اتفاقی رخ دهد و حاضرند برای دور کردن سایه فیلتر از نرم افزارهایی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، تدابیری ویژه را در دستور کار قرار دهند.

با این رایزنی ها احتمال فیلتر شدن این نرم افزارها کاسته شد تا شاهد حضور گسترده تر هموطنانمان در این شبه شبکه های اجتماعی باشیم؛ شاید همین حضور گسترده بود که امثال وایبر را از نفس انداخت و موجبات کند شدن این نرم افزار را فراهم آورد تا هموطنانمان مجبور شوند بار دیگر کوچ میلیونی دیگری به یک نرم افزار دیگر را رقم بزنند و کاری کنند که نرم افزار ارتباطی «تلگرام» به نامی شناخته شده در کشورمان تبدیل شود.

بدین ترتیب روز به روز بر کاربران ایرانی پیام رسان تلگرام افزوده می‌شد که شایعاتی درباره فیلتر شدن قریب الوقوع این نرم افزار منتشر شد و واکنش های مختلفی را رقم زد؛ شایعاتی که به تازگی با کند شدن دستسی برخی کاربارن این پیام رسان بسیار سریع، رنگ و بوی واقعیت گرفته و بسیاری از احتمال صحت آن سخن می‌گویند؛ هرچند هنوز مسئولان درباره آن سخن نگفته‌اند.

البته چندی پیش انتشار برخی استیکرهای خاص در این پیام رسان موجب شد که برخی مسئولان، من جمله وزیر ارتباطات، از آمادگی شان برای مقابله با این اتفاقات در شبکه های ارتباطی تلفن همراه سخن بگویند ولی هیچ وقت حرف و حدیث ها در این باره از آن تهدید خشک و خالی فراتر نرفت.

اما کندی این روزهای تلگرام در ایران چیزی نیست که کاربران چند میلیونی و پر شمار آن در کشورمان متوجه اش نشده باشند، چیزی درباره اش نشنیده باشند یا حدس نزنند که چرا رخ داده؛ به ویژه آنکه در حافظه شان فیلتر شدن وی چت و ناکارآمد شدن وایبر ثبت و ضبط شده است.

این در حالی است که این بار در اتفاقی جالب توجه، شرکت تولید کننده پیام رسان تلگرام پا به میدان گذاشته و ساعاتی پیش به طور رسمی درباره دلایل کند شدن ارتباط کاربرانش در ایران اظهار نظر کرده است تا شاید به این وسیله شائبه ها درباره خود را رد کرده و به نوعی درباره مشکلاتی که کاربران ایرانی تلگرام با آن مواجهند، شفاف سازی کرده باشد.

 

اخبار,اخباراجتماعی, تلگرام


پیامی که در اکانت رسمی این پیام رسان در توئیتر منتشر شده، از این قرار است: «ترافیک تلگرام در ایران به وسیله ارائه دهندگان اینترنت محلی محدود شده است. در حال تلاش برای یافتن علت آن هستیم.»

آن گونه که این پیام می‌گوید، دلیل کندی این روزهای تلگرام در ایران، نه خدماتی که این شرکت ارائه می‌دهد، که مشکلاتی است که isp های ایرانی برایش به وجود آورده‌اند؛ مشکلاتی که تلگرام علتش را نمی‌داند ولی به نظر برای خیلی از ایرانیان حدس زدن درباره آن سخت نیست؛ مشکلاتی که اگر وزارت ارتباطات و دولت از وجودشان بی اطلاع باشند، یک سوال پیش می‌آید و اگر درباره شان آگاهی داشته باشند، ده ها سوال!

مگر آنکه این موضوع توسط مسئولان به کل تکذیب شود و کندی این روزهای تلگرام از گردن عرضه کنندگان اینترنت داخلی ساقط شده و به دم و دستگاه این شرکت در خارج از کشور مرتبط دانسته شود!


 اخبار  اجتماعی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
شوخی مهران مدیری با پیام رسان های داخلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آینده‌ تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها در ایران


تنها دو کشور در دنیا هستند که در آن‌ها تلگرام رتبه‌ی نخست را دارد: اولی ایران است و دومی ازبکستان. آیا تلگرام همچنان کاربران ایرانی‌اش را حفظ خواهد کرد؟

مجله دیجی کالا - محمد زرین صدف: بر اساس آمار، تلگرام، محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان بین ایرانی‌ها است. دو روز پیش، در جلسه‌ی شورای عالی فضای مجازی مقرر شد که به همه‌ی سرویس‌های پیام‌رسان فعال در ایران، یک سال فرصت داده شود که سرورهای حاوی اطلاعات کاربران ایرانی را به داخل کشور منتقل کنند. آیا این موضوع آینده‌ی فعالیت اپ‌های محبوبی مثل تلگرام را در ایران تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه دقیق‌تر به این موضوع می‌پردازیم.

آینده‌ تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها در ایران

در جلسه‌ی شورای عالی فضای مجازی مقرر شد که شبکه‌های پیام‌رسان خارجی فعال در ایران برای ادامه‌ی فعالیت‌شان ملزم شوند تا اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کنند.

روز شنبه ۸ خرداد، شورای عالی فضای مجازی جلسه‌ای را به ریاست آقای حسن روحانی برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این جلسه سندی تصویب شده که در بخشی از آن آمده است: «همه‌ی شبکه‌های پیام‌رسان برخط فعال کشور باید ظرف یک سال آینده انبارش یا ذخیره‌سازی داده‌های خود را در داخل کشور انجام دهند.» گویا در سند تصویب‌شده‌ی اخیر، به اپلیکیشن یا سرویس خاصی اشاره نشده است.

با این‌حال با توجه به گستره‌ی استفاده از اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام در بین ایرانی‌ها، احتمالا بیشتر نگرانی مسوولان در مورد همین اپلیکیشن است. بر اساس آمار موجود، تلگرام در ایران به اصلی‌ترین نرم‌افزار پیام‌رسان تبدیل شده. تنها دو کشور در دنیا هستند که در آن‌ها تلگرام رتبه‌ی نخست را دارد: اولی ایران است و دومی ازبکستان. خبرگزاری مهر می‌گوید تلگرام ۲۰ میلیون کاربر در ایران دارد. از آن عجیب‌تر این‌که ۱۲ درصد پهنای باند اینترنت کشور صرف داده‌های تلگرام می‌شود. حتی خبرهایی هم منتشر شده مبنی بر این‌که احتمالا حدود نیمی از کاربران تلگرام ایرانی هستند.

آینده‌ تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها در ایران

البته موضوع و بحث در مورد امکان انتقال سرور تلگرام به ایران چندان جدید نیست. عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، به خبرگزاری فارس گفته است که به لحاظ ‌استفاده‌ی شبکه‌های اجتماعی از فناوری رمزنگاری، فیلترینگ هوشمند روی این شبکه‌ها قابل اعمال نیست. از دید او یکی از راه‌های مقابله با جرایم، انتقال سرورهای کاربران ایران به داخل خاک کشور است.

همچنین سردار کمال هادیان‌فر رییس پلیس فتا نیز گفته بود: «در اولین خواسته‌ی ایران از شرکت تلگرام تاکید شده با توجه به حجم زیاد کاربران ایرانی این شرکت، تلگرام باید سرورهای خود را به داخل خاک ایران منتقل کند.» باید یادآوری کنیم که آبان سال ۹۴، تلگرام پیشنهاد ایجاد سرور در ایران را رد کرده بود.

با این‌حال، بحث‌های فنی هم کاملا جدی است: واقعیت این است که داده‌های کاربران روی سرورهای مختلف در سراسر دنیا ذخیره می‌شود و متمرکز کردن آن‌ها به‌صورت فیزیکی از نظر فنی و منطقی قابل‌بحث است.

جدا از موضوع الزام ذخیره‌سازی داده‌های کاربران ایرانی در داخل کشور، در جلسه‌ی مذکور شورای عالی فضای مجازی همچنین مقرر شد: «به‌تدریج و طی یک دوره‌ی گذار یک ساله، شبکه‌های پیام‌رسان بومی در داخل ادامه یابد و با حمایت و ارایه‌ی تسهیلات به این شبکه‌ها، شرایط رقابتی با شبکه‌های برخط خارجی فراهم شود.»

تجربه نشان داده که مقبولیت یک سرویس در میان کاربران ایرانی لزوما به‌خاطر برتری‌های آن سرویس نیست. فیسبوک مسنجر، واتس‌اپ یا اسنپ‌چت از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های دنیا هستند. اما بین کاربران ایران به دلایل مختلف بخت بلندی نداشته‌اند. عوامل زیادی در این میان دخیل‌ هستند؛ مسدود نبودن سرویس، سرعت و امنیت بالا و همچنین همگرایی کاربران در استفاده یک سرویس خاص از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند به‌طور مثال در ایران در عرض دو ماه اپلیکیشنی مثل وایبر جای خود را به تلگرام بدهد. یقینا با توجه به شرایط زمانی، این داستان برای تلگرام هم تکرار می‌شود. در این آمدوشد اپلیکیشن‌ها، شاید یک سرویس ایرانی هم شانس اول‌شدن در بازار داغ اپ‌های پیام‌رسان را پیدا کند.