اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام آشتی ایران به عربستان با انتخاب شمخانی



علی شمخانی ,حسن روحانی

پیام آشتی ایران به عربستان با انتخاب شمخانی

شمخانی هنگامی که وزیر دفاع بود توافقنامه امنیتی‌ای را به نمایندگی از کشورش با عربستان در ریاض امضا کرد که نقشی مهم در از بین رفتن بسیاری از چالش‌های موجود در روابط دو کشور به ویژه در زمینه‌های امنیتی ایفا کرد.

 انتخاب علی شمخانی به سمت ریاست شورای عالی امنیت ملی از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی داشته است. به گونه ای که روزنامه الحیات آن را گامی مهم از سوی ایران برای بهبود روابط با دنیای عرب دانسته و روزنامه عراقی الزمان نیز تحلیل کرده است که این اقدام برای رساندن پیام آشتی جویانه از سوی تهران به ریاض برای بهبود روابط و پایان دادن به اختلاف های چند ساله اخیر بوده است.

روزنامه الزمان به نقل از منابع آگاه خود می نویسد که انتخاب شمخانی در راستای تلاش های تهران برای بهبود روابط با ریاض محسوب می شود چرا که عربستانی ها او را معمار بهبود روابط تهران با ریاض در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی که شمخانی در دولت او وزیر دفاع بود، می دانند.

به نوشته این روزنامه شمخانی در دوران وزارت دفاع خود نشان افتخار "عبدالعزیز آل سعود"، عالی ترین نشان عربستان را از دستان ملک عبدالله، پادشاه این کشور دریافت کرده بود. عبدالله در آن موقع ولیعهد عربستان بود اما به دلیل بیماری شدید ملک فهد زمام امور عربستان را در اختیار داشت.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عرب، شمخانی تاثیر به سزایی در بهبود روابط ایران با عربستان و دیگر کشورهای عربی داشت. در زمان حضور او در سمت وزارت دفاع در دولت خاتمی روابط دفاعی ایران با کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی همسایه ایران در وضعیت بسیار مناسبی بود. اکنون انتخاب او دلیل روشنی است بر این که روحانی واقعا مصمم به بهبود روابط با عربستان و از بین بردن همه موانعی است که باعث خدشه دار شدن روابط دو کشور شده است.

شمخانی هنگامی که وزیر دفاع بود توافقنامه امنیتی ای را به نمایندگی از کشورش با عربستان در ریاض امضا کرد که نقشی مهم در از بین رفتن بسیاری از چالش های موجود در روابط دو کشور به ویژه در زمینه های امنیتی ایفا کرد.

روحانی در نخستین کنفرانس خبری اش بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در تهران گفته بود که بر نزدیکی روابط با عربستانی ها اصرار دارد و می خواهد ضمن حل اختلافات دو جانبه با عربستان دیدگاه های دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند.

عربستانی ها نیز به هنگام انتخاب حسن روحانی در رسانه های مختلف خود به استقبال از پیروزی او شتافتند و حتی روزنامه الشرق الاوسط، روزنامه نزدیک به حکومت عربستان که در لندن منتشر می شود در سرمقاله ای با عنوان "به آمدن دوست و رفیقمان، روحانی خوشامد می گوییم" از انتخاب او به سمت ریاست جمهوری ایران استقبال کردند.

 

حتی در برخی رسانه های عربی از جمله در روزنامه الحیات آمد که دعوتی از سوی عربستان برای سفر حسن روحانی به ریاض صورت گرفته است که می تواند به منزله نخستین گام ها برای پایان دادن به چندین سال تنش در روابط دو کشور و آغاز فصلی جدید در روابط دو جانبه ایران و عربستان قلمداد شود.

شمخانی از جمله چهره هایی است که بر اتخاذ سیاست های امنیتی و عقلانی با کشورهای عربی بر اساس مصالح مشترک و واقعیت های موجود تاکید دارد.

شمخانی متولد 1334 در شهر اهواز است و روابط بسیار خوبی با ایرانی های عرب زبان دارد و نزد خوزستانی ها بسیار محبوب است. وی همچنین از افراد دوست و نزدیک به مقام معظم رهبری محسوب می شود.

شمخانی در سابقه خود ریاست مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران و ریاست کمیته سیاست های دفاعی امنیتی شورای عالی امنیت ملی ایران را دارد و در کابینه میرحسین موسوی قائم مقام فرمانده کل و وزیر سپاه و در کابینه اول و دوم سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق به مدت هشت سال وزیر دفاع بوده است.

شمخانی تنها وزیر دفاع ایران است که تا کنون به عربستان سفر کرده است. منابع آگاه به روزنامه الزمان گفته اند که شمخانی عالی ترین مقام دولت اصلاحات است که روحانی او را به سمت دبیر کلی شورای عالی امنیت ملی برگزیده است. شمخانی همچنین از چهره های عقلانی و معتدل است که از همکاران قدیمی دکتر حسن روحانی، رئیس دولت اعتدال محسوب می شود.

شمخانی از جمله چهره هایی است که بر اتخاذ سیاست های امنیتی و عقلانی با کشورهای عربی بر اساس مصالح مشترک و واقعیت های موجود تاکید دارد. او رویکردی روشن نسبت به امنیت ملی و منطقه ای دارد که می تواند به سوء تفاهم های موجود میان ایران با کشورهای عربی و خارجی پایان دهد. انتخاب شمخانی می تواند پیام حسن هم جواری دولت روحانی به شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی قلمداد شود.

روحانی تلاش می کند تا دوران روابط حسنه ایران با عربستان در دوران خاتمی را احیا کند اگر چه این نکته را نیز درک می کند که بحران سوریه به ضرر روابط دو کشور تمام شده است. با این حال منابع آگاه می گویند در صورتی که بحران سوریه وارد مرحله مذاکره برای یافتن راه حل سیاسی شود دو طرف می توانند مجددا به فکر بهبود روابط باشند./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
پیام محرمانه عربستان به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگنه: به‌ محض لغو تحریمها صادرات نفت را افزایش می‌دهیم/واکنش عربستان به پیام نفتی ایران



اخبار,اخبار اقتصادی, لغو تحریمها صادرات نفت


اخبار اقتصادی - زنگنه: به‌ محض لغو تحریمها صادرات نفت را افزایش می‌دهیم

بیژن زنگنه پس از حضور در وین برای اجلاس اوپک، گفت: ایران به‌ محض لغو تحریمها صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه وزیر نفت پیش از شروع اجلاس 164 وزرای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در وین در جمع خبرنگاران گفت: ما می‌توانیم بلافاصله پس از لغو تحریمها به ظرفیت کامل تولید چهار میلیون بشکه نفت در روز بازگردیم.
 
وی با اشاره به موانع و مشکلات سیاسی افزود: هیچ مشکل فنی برای افزایش صادرات و بازگشت به تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت در روز نداریم.
 
بیژن زنگنه گفت: بر این اعتقادیم که حق ما است که صادرات نفت خود را افزایش دهیم.
 
گروه 5+1 شامل عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان ماه گذشته به یک توافق تاریخی با ایران درباره برنامه هسته‌ای دست یافتند.
 
وزیر نفت گفت: صادرات نفت خام ایران از روزانه دو میلیون و 500 هزار بشکه در سال 2011 به یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه وی گفت: امیدوارم طبق توافق امضا شده بین ایران و 5+1 به ‌تدریج صادرات نفت خود را افزایش دهیم اما در این مرحله هیچ تغییری در صادرات نداریم.

--------------------------

 

واکنش عربستان به پیام نفتی ایران در اوپک

ایران، عربستان و عراق امروز برای دبیرکلی جدید اوپک رقابت می کنند و در این بین ایران برای تصاحب این کرسی استراتژیک نفتی جهان باید رقبای عرب خود را وتو کرده و سعی کند با یارگیری در بین کل کشورهای عضو برای غلامحسین نوذری، نامزد خود را به عنوان دبیرکل جدید اوپک معرفی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکصد و شصت و چهارمین نشست وزیران نفت عضو کشورهای صادرکننده نفت تا ساعاتی دیگر در قلب اروپا آغاز می شود که پیام جدید نفتی ایران و انتخاب دبیرکل جدید اوپک حساسیت ها را برای برگزاری نشست غول های نفتی جهان به اوج حساسیت رسانده است.

صنعت نفت ایران نزدیک به 50 سال است که با وجود یدک کشیدن عنوان بزرگترین دارنده مجموع ذخایر نفت و گاز جهان کماکان در حسرت در اختیار گرفتن کرسی دبیرکلی اوپک باقی مانده است و در این بین با وجود تمدید دبیرکل لیبیایی این سازمان، تاکنون اجماع برای انتخاب یک دبیرکل از بین ایران، عربستان و عراق فراهم نشده است.

در این بین هر چند ایران غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت و یکی از چهره های شناخته شده صنایع نفت خاورمیانه را به عنوان نامزد خود برای دبیرکلی اوپک معرفی کرده است اما در سوی مقابل عراقی ها و عربستان سعودی با معرفی "مجید المنیف" یک گام از تصاحب استراتژیک ترین کرسی نفتی جهان عقب نشینی نمی کنند.

بر اساس قانون اوپک برای انتخاب دبیرکل، نامزد کشوری برنده دوئل نهایی خواهد بود که تمام اعضا نسبت به انتخاب وی اجماع داشته باشند موضوعی که از سال گذشته تاکنون در بین اعضای اوپک حاصل نشده است.

ایران امروز عربستان و عراق را وتو می کند؟
بیژن زنگنه آذر ماه سال گذشته و پیش از در اختیار گرفتن سکان هدایت وزارت نفت دولت تدبیر و امید درباره برنامه کلیدی ایران به منظور احراز دبیرکلی اوپک در رقابت با عربستان و عراق، با تاکید بر این که ایران نباید اجازه دهد در دوره پیش رو کشور های عربی دبیرکل اوپک شوند، گفته بود: همانگونه که در گذشته انتخاب نماینده ایران برای سمت دبیرکلی وتو شد، در صورت انتخاب نامزد های دو کشور عربستان و عراق، ایران نیز باید این انتخاب را وتو کند.

در همین حال زنگنه وزیر نفت پس از پیروزی ایران در انتخابات دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انتخاب کاندیدای ایران به عنوان دبیرکل GECF تأثیری در تلاش ایران برای دستیابی به دبیرکلی اوپک نفت ندارد، تاکید کرده بود: ایران تصمیمی برای انصراف از کاندیداتوری دبیرکلی اوپک ندارد.

حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در هیئت عامل اوپک نفت هم با اعلام اینکه شانس کاندیدای ایران برای احراز پست دبیرکلی اوپک نفت کم نیست، یادآور شد: ایران برای احراز پست دبیرکلی اوپک مصمم است و وزارت نفت قصدی برای کناره گیری از کاندیداتوری دبیرکلی اوپک نداریم.

بیژن زنگنه شهریورماه سال جاری هم در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه ایران به منظور کسب دبیرکلی اوپک با بیان اینکه تصدی این کرسی چندان اهمیت ندارد اما ایران هم از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد، بیان کرد: به هیچ کشوری در اوپک اجازه نمی دهیم که حق ایران به عنوان یکی از کشورهای موسس و قدیمی این سازمان را ضایع کند.

زنگنه در وین: برای انتخاب دبیرکل فکر نمی کنم به نتیجه برسیم
بیژن زنگنه شامگاه دیشب در وین در جمع خبرنگاران درباره انتخاب دبیرکل جدید اوپک در نشست روز جاری، گفت: در نشست پشت درهای بسته بحث دبیرکلی مطرح خواهد شد که فکر نمی کنم به نتیجه برسد.

وزیر نفت ایران همچنین با اعلام اینکه دو دوره دبیرکلی عبدالله سالم البدری، دبیرکل کنونی اوپک به پایان رسیده و دیگر نمی تواند تمدید شود، تصریح کرد: بعید می دانم در مورد هیچ کدام از کاندیداها اجماعی حاصل شود.

واکنش عربستان به پیام نفتی ایران در اوپک
در کنار انتخاب دبیرکل جدید اوپک و رقابت ایران با عراق و عربستان، استفاده از دیپلماسی فعال انرژی برای کاهش صادرات نفت سایر کشورهای عضو اوپک به منظور ایجاد شرایط بازگشت ایران به بازار جهانی دومین ماموریت بزرگ ایران در وین خواهد بود.

در این بین، علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اگر تحریم نفتی ایران لغو شود آیا عربستان مجبور به کاهش صادرات خود خواهد شد؟ گفت: شما مرتب اگر اگر می کنید ... وارد سناریوهای (احتمالی) نشوید.

وی تاکید کرده است: بازار در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد، تقاضا عالی و رشد اقتصادی در حال افزایش است و تولید نفت عربستان هم کاهش نمی یابد.

با این وجود بیژن زنگنه وزیر نفت در پیامی به سایر اعضای اوپک تاکید کرد: کشورهایی که تولید نفت خود را زیاد کردند با آمدن نفت ایران تولیدشان را کم کنند.

همزمان با کاهش تحریم های بین المللی علیه نفت ایران پس از توافق هسته ای ژنو، ایران قصد دارد صادرات روزانه نفت خود را برای سال 2014 میلادی تا سقف یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

اخبار اقتصادی - ایسنا،مهر