اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیامکی که حساب بانک شما را تخلیه می‌کند


بدافزای به تازگی کشف شده است که اطلاعات حساب بانکی کاربر را از طریق یک پیامک آلوده، تخلیه می‌کند.

سایبربان: بدافزای به تازگی کشف شده است که اطلاعات حساب بانکی کاربر را از طریق یک پیامک آلوده، تخلیه می‌کند.

شرکت Dr.Web، بدافزاری را یافته است که از طریق پیامک، تلفن همراه کاربر را آلوده کرده و حساب بانکی او را تخلیه می‌کند. Dr.Web یک شرکت تولیدکننده‌ی نرم‌افزارهای امنیتی است که در کشور روسیه قرار دارد.

این بدافزار از نوع تروجان است. روش کار این تروجان به این صورت است که ابتدا پیامکی را برای کاربر ارسال می‌کند. در متن پیامک، برای فریب دادن هر چه بیشتر قربانی، نام صاحب تلفن همراه نیز قید شده است. پیامک موردنظر حاوی یک لینک است. زمانی که کاربر بر روی این لینک کلیک می‌کند، یک نرم‌افزار به‌ صورت خودکار بر روی تلفن همراه کاربر دانلود می‌شود. درصورتی‌که کاربر این نرم‌افزار را نصب کند، پیامی به او نمایش داده می‌شود که باید به اجبار آن را تأیید کند. با تأیید این پیام، کاربر به تروجان اجازه‌ی دسترسی به کلیه‌ی بخش‌های تلفن همراه را می‌دهد. اجبار برای تأیید پیام حاکی از مشکوک بودن این نرم‌افزار است و کاربران باید نسبت به چنین مواردی هشیار باشند.

پس از نصب شدن بر روی تلفن همراه قربانی، تروجان موردنظر به سرورهای فرماندهی و کنترل هکرها متصل می‌شود. تروجان موردنظر در اولین اتصال، اطلاعتی اولیه‌ی تلفن همراه قربانی را برای سرورهای فرماندهی و کنترل خود می‌فرستد؛ اطلاعاتی از قبیل شناسه‌ی تلفن همراه، مدل تلفن همراه، زبان تلفن همراه، شماره‌ی سیم‌کارت، نسخه‌ی سیستم‌عامل و ...

در مرحله‌ی بعد، تروجان مذکور، تلفن همراه قربانی را برای یافتن هرگونه نرم‌افزار بانکی جستجو می‌کند. به‌محض یافتن نرم‌افزار بانکی، تروجان موردنظر موجودی حساب بانکی کاربر را به حساب دیگری منتقل می‌کند.

زمانی که حساب کاربر تخلیه شد، بانک نتیجه‌ی تراکنش را در قالب یک پیامک برای کاربر ارسال می‌کند. تروجان این پیامک را قبل از رسیدن به کاربر به سرورهای فرماندهی و کنترل خود ارسال کرده و پاک می‌کند. به‌این‌ترتیب، سیستم پیامکی بانک نیز دور زده می‌شود.

به گفته‌ی محققین امنیتی، تروجان موردنظر قابلیت این را دارد که در آینده‌ای نه چندان دور بدون اجازه و تأیید کاربر بر روی تلفن همراه کاربر نصب شود. این تروجان تاکنون حساب‌های بانکی زیادی را در روسیه تخلیه کرده است.


ویدیو مرتبط :
دکتر حسن عباسی : رئیس سابق بانک مرکزی در بانک حساب نداشته چون معتقد بوده بانک شبهه ناک و ربوی است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سه میلیون حساب بانک صادرات مسدود شد



 

 

سه میلیون حساب بانک صادرات مسدود شد

 

بین دو تا سه میلیون حساب بانک صادرات کشور از صبح شنبه به دلیل مغایرت مشخصاتی و داشتن اطلاعات غلط توسط سیستم مرکزی این بانک مسدود شده است.

تمامی حسابهای بانک صادرات در کشور از صبح روز ۲۱ آبان ماه بنا به دلایلی مسدود یا راکد است و وقتی مراجعان برای برداشت پول به خودپردازها مراجعه می کنند، با این پیغام روی صفحه مانیتور دستگاه روبرو می شوند که "حساب شما مسدود یا راکد است؛ لطفا به شعبه افتتاح حساب خود مراجعه کنید"!

این امر که باعث تشویش افکار و نگرانی مردم در سراسر کشور شده است، سیل جمعیت را به سوی شعب بانک صادرات روانه کرده که این شعب خود به خود در شهرستانهای کوچک و حتی کلانشهرها، به دلیل کمبود شعبه با مشکل مواجهند و اکنون نیز با شلوغی بیش از حد به دلیل این پیغام خودپردازها، با مشکل جدی تری مواجه شده اند.

کارت ملی و شناسنامه همراهتان باشد

زمانی که افراد به بانکهای مذکور مراجعه می کنند، از آنها کارت ملی و اصل شناسنامه استرداد می شود تا اصلاحاتی از قبیل ثبت کد ملی و سریال شناسنامه صاحبان حساب در فرمهای مخصوص اینترنتی پر شود و این در حالی است که زمان افتتاح حساب وقتی فرمها توسط مشتریان پر می شود، تمام مشخصات ثبت شده است.

خبرنگار مهر برای پیگیری این ماجرا با تلفنهای ارتباط مردمی بانک صادرات کشور تماس گرفت ولی اپراتور این مرکز اظهار بی اطلاعی کرد و موضوع را به صدای سپهر(مشاوره بانکی، پاسخگویی به سئوالات، پیشنهاد و انتقاد) با شماره تماس ۰۹۶۰۲ ارجاع داد.

گفتگو با بخش راهنمایی صدای سپهر به این نتیجه رسید که بین دو تا سه میلیون حساب بانکی مردم در بانکهای صادرات سراسر کشور دچار این مشکل هستند.

راهنمای صدای سپهر گفت: بین دو تا سه میلیون حساب بانکی، مغایرت مشخصاتی و اطلاعات غلطی دارند که سیستم مرکزی آنها را مسدود کرده است.

وی ادامه داد: مردم باید به شعبه بانک افتتاح کننده حساب مراجعه کرده و با ارائه اصل یا کپی شناسنامه و کارت ملی، مشخصاتشان را اصلاح و رفع ابهام کنند.

این راهنمای صدای سپهر تصریح کرد: شعب موظفند در همان لحظه مراجعه مردم به شعب، مشخصات مورد نیاز را ثبت و اصلاح کنند.

وی افزود: حسابهای بانک صادرات به صورت سراسری در حال مکانیزه شدن است تا بتوان با استفاده از کد ملی، شماره سریال شناسنامه و مشخصات فردی دیگر، به اطلاعات دقیق حسابها دسترسی یافت.

مسدودی حسابها ربطی به اختلاس اخیر ندارد

در عین حال مجید ابوالفتحی مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات ایران اظهار داشت: مسدود شدن حسابها هیچ ارتباطی با موضوع سوء استفاده مالی اخیر ندارد.

وی افزود: همچنین تعداد حسابهای مسدود شده کمتر از این تعداد است و این مشکل به زودی حل خواهد شد.

ابوالفتحی یادآور شد: حسابهایی که دارای شماره ملی نبودند، مسدود شده اند که پس از اخذ کد ملی از صاحبان آنها، حساب مجدد بازگشایی خواهد شد.

عدم اطلاع رسانی گسترده و ایجاد مشکلات برای مردم

در حالی که راهنمای صدای سپهر مدعی است که فقط بین دو تا سه میلیون حساب بانکی دچار چنین مشکلی هستند اما مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از آن است که بیشتر مراجعه کنندگان به عابر بانکها یا کارتخوانهای موجود در منازل و اماکن تجاری و اداری با چنین مشکلی مواجه هستند و همین امر باعث شده تا در مقابل باجه های بانکهای صادرات، صفهای گسترده ای تشکیل شود.

وقتی به یکباره اکثر حسابها مسدود شود، این شائبه در ذهن صاحبان حساب نقش می بندد که بانک قصد دارد به این بهانه پولها را بیشتر در حساب نگه دارد تا بهره ببرد و همچنین در میان مردمی که به بانکها مراجعه می کنند زمزمه های درگوشی است که این امر به دلیل تخلف مالی بزرگ سه هزار میلیارد تومانی صورت گرفته است؛ آنها می گویند شاید به دلیل این تخلف بزرگ، بانک صادرات تدابیر امنیتی بهتری برای کنترل حسابها اندیشیده است و به نوعی می خواهند جبران مافات این تخلف مالی بزرگ شود.

تمام این شایعات و زمزمه ها در حالی است که هیچ گونه اطلاع رسانی گسترده و دقیقی از سوی بانک صادرات مرکزی و شعب بانکها در این خصوص نشده است.

سئوال اینجاست که اگر در نیمه های شب یا ساعات غیر اداری که بانکها تعطیل هستند فردی دچاربیماری یا مشکلات حاد دیگری شود و نیاز به دریافت پول از خودپردازها یا پرداخت وجه از کارتخوانها داشته باشد، جوابگوی عدم اطلاع رسانی صحیح و گسترده بانک صادرات در این خصوص، چه کسانی خواهند بود.

به هر تقدیر اگر قرار است به واسطه بخشنامه ای از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا بانک صادرات و هر بانک دیگری چنین اقداماتی صورت بگیرد، لازم است بعد اطلاع رسانی این امر نیز که دامنگیر بسیاری از مردم خواهد شد، از سوی مسئولان امر در نظر گرفته شود.... /  گزارش : خبرگزارى مهر