اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیامد حذف ارز مرجع



ارز چندنرخی,فساددراقتصاد ایران,ارز مبادله‌ای

 پیامد حذف ارز مرجع
هادی حق‌شناس. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم
ارز چندنرخی همیشه برای اقتصاد ایران رانت‌آور و فسادزا بوده است و هیچ‌وقت به سود دهک‌های پایین درآمدی، عمل نکرده است. از سوی دیگر در نیمه‌دوم سال 91 تا نیمه‌اول سال 92، ارز بالای 3000 تومان روی همه کالاها اثر خود را بر جای گذاشته است و ارز مبادله‌ای درواقع مبنای بسیاری از مبادلات تجاری شده است.

 

به عبارت دیگر اگر سه نرخ ارز مرجع، مبادله‌ای و آزاد- که حداقل در یک‌سال گذشته وجود داشته- برای اقتصاد کشور ادامه یابد، شاید بخش کوچکی از جامعه از مزایای ارز مرجع استفاده کند اما غالب شهروندان قیمت کالاهایی که دریافت می‌کنند یا در بازار با آن مواجه هستند، بر اساس ارز آزاد است.

 

این دیدگاه که اگر «نهاده»‌های دامی با ارز مرجع وارد شوند سبب کاهش قیمت تولید کالا خواهند شد، حداقل در یک‌سال گذشته، خلاف آن رخ داده است و تخصیص ارز مرجع، اثری بر گرانی مرغ و گوشت نداشته است. درواقع مرغ یا هر محصولی که نهاده آن با ارز مرجع وارد می‌شد، به قیمت بازار عرضه شده و بازار هم این قیمت را پذیرفته است. ممکن است اعلام بر حذف ارز مرجع، چند درصدی نوسان ایجاد کند اما جهش قیمتی رخ نخواهد داد که مثلا قیمت مرغ اگر شش‌هزارتومان است، به دوبرابر افزایش یابد.

 

البته این به این شرط است که دولت بتواند نرخ ارز را بین نرخ مبادلاتی و آزاد، کنترل کند و نوسانات از بازار، رخت بر بندد. وجود «روند» اقتصادی البته غیرقابل اجتناب و  غیرقابل پیش‌بینی است. آنچه سامان بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، نوسانات شدید است که در دولت گذشته بارها و بارها اتفاق افتاد.


 از زمان آغازبه‌کار دولت تدبیر و امید اما نرخ ارز از حدود 3700تومان به حوالی 3000تومان کاهش یافته است.

 

ناگفته پیداست بخشی از مشکلات اقتصاد ایران با سیاست خارجی گره خورده که بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها، اذعان دارد که از این پس حالت شوک منفی وجود نخواهد داشت. نکته دوم این است که به نظر می‌رسد تحریم‌ها نه‌تنها رشد نداشته باشد بلکه به‌سمت کاهش حرکت کند. نکته سوم به «انتظار عمومی» بازمی‌گردد. مردم با انتخاب خود و امید پس از آن، شاهد هستند که سوءمدیریت و سوءتدبیر در مدیریت داخل کشور به حداقل رسیده است.

 

مهم‌تر از همه اینها، مردم همچنان حسن نیت و اعتماد به دولت یازدهم را حفظ کرده‌اند و این سرمایه بزرگی برای تصمیم‌گیری‌های دولت است. آنها می‌توانند این سرمایه را به یک روند کاری تبدیل کنند تا اعتماد عمومی، دایمی شود. مردم انتظار ندارند دولت یازدهم تصمیمات خلق‌الساعه بگیرد و علاقه‌مند به روند عقلایی هستند.

 

اخیرا وزیر راه‌وشهرسازی با استدلال و نگاه کارشناسی، مسکن مهر را کم‌کردن از جیب اقشار ضعیف برای ساخت مسکن طبقه متوسط و عامل تورم عنوان کرده و از پایان آن سخن می‌گوید یا طرح موسوم به «مهر آفرین»، امری ضد اشتغال تعبیر می‌شود، به مردم اطمینان می‌دهد که تصمیمات دولت عاقلانه خواهد بود. تداوم این امر در آینده می‌تواند شاخص‌های کلان اقتصادی را در وضعیت مطلوب قرار دهد./شرق
 


ویدیو مرتبط :
کانون صرافان مرجع رسمی اعلام نرخ ارز در بازار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل حذف ارز مرجع برنج/ انحصار واردات در دست دو شرکت



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


دلایل حذف ارز مرجع برنج/ انحصار واردات در دست دو شرکت

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس در پاسخ به این سؤال که چرا ارز مرجع برنج حذف شده است اظهار داشت: دلیل بسیار مهم این است که ارز مرجع با محدودیت مواجه است و لذا اولویت کالاهایی که ارز مرجع دریافت می‌کنند در حال تغییر است.

وی افزود: 70 درصد واردات برنج در انحصار دو شرکت بوده است که این دو شرکت با احتکار تعادل قیمتی در بازار را به هم ریخته و باعث افزایش قیمت برنج در بازار شده بودند، لذا دولت ارز مرجع برنج را قطع کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که آیا ارز مرجع گوشت هم حذف شده است یا خیر، اظهار داشت: ارز مرجع گوشت هنوز حذف نشده اما تنها به 10 درصد تقاضاها پاسخ داده می‌شود./فارس