اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیامدهای افسردگی بر سلامت جسم


پزشکان در یک بررسی جدید دریافتند: پیامدهای منفی افسردگی هم بر سلامت بدن و هم بر روح و روان بیمار تاثیر می‌گذارد.

خبرگزاری ایسنا: پزشکان در یک بررسی جدید دریافتند: پیامدهای منفی افسردگی هم بر سلامت بدن و هم بر روح و روان بیمار تاثیر می‌گذارد.

بررسی یک گروه بین‌المللی از پزشکان نشان داد بیماری افسردگی تعادل بدن در نحوه حمله به عوامل مضر برای سلامت بدن را برهم می‌زند. در واقع این عارضه تغییری را در استرس اکسیداتیو به وجود می‌آورد که در نتیجه موجب برهم خوردن توازن تولید رادیکال‌های آزاد و مختل کردن توانایی بدن در خنثی‌سازی آنها با کمک آنتی اکسیدان‌ها می‌شود.

در این بررسی پزشکان تاکید کردند: افسردگی باید به عنوان بیماری تلقی شود که بر سلامت جسم و روح تاثیر منفی می‌گذارد. مطالعه روی نتایج بدست آمده از 29 تحقیق نشان می‌دهد در بیماران مبتلا به افسردگی که تحت درمان قرار گرفته‌اند، ناهماهنگی پارامترهای استرس اکسیداتیو برطرف شده و کاهش آنتی اکسیدان‌های موجود در خون آنها به سطح نرمال رسیده‌ است.

به گفته پزشکان، نتایج این مطالعه حاکی از وجود ارتباط میان سلامت روح و جسم است؛ به گونه‌ای که ابتلای فرد به بیماری مزمن جسمی می‌تواند به سلامت روح او هم آسیب وارد کند. همچنین در صورتی که فرد به بیماری روانی مبتلا باشد، سلامت جسم هم در معرض تهدید قرار دارد. در حال حاضر افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن روان 20 سال زودتر از عموم مردم جان خود را از دست می‌دهند.


ویدیو مرتبط :
نقش سلامت روح در سلامت جسم -استاد مجید محمدی-طب سنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونگی حفظ سلامت جسم وروان در زمستان



 

 

سلامت جسم وروان

 

بسیاری از ما در ماه‌های سرد و كم آفتاب زمستان دچار بی حوصلگی، افت خلق و كسالت می‌شویم.پزشكان با توجه به این تغییرات روانی توصیه می‌كنند: افراد مراقبتهای بهداشتی را در فصل زمستان جدی‌تر بگیرند چون تغییرات آب و هوایی بدن را در برابر بیماریها آسیب پذیرتر می‌كند.

 

متخصصان می‌گویند؛ روزهای زمستان كوتاه‌تر می‌شوند و این امر باعث بروز اختلال در ساعت بیولوژیك بدن انسان می‌شود. اگر روزهای كوتاه و تاریك زمستانی شما را كسل و كم حوصله می‌كند به دنبال راهی باشید كه دوباره احساس شما را بهبود بخشد و حالتان خوب شود. اكثر دانشمندان معتقدند كه این مشكل مربوط به شیوه واكنش بدن در برابر نورخورشید در طول روز می‌شود.

 

تغییر در ساعت بیولوژیك بدن باعث افزایش ترشح هورمون ملاتونین و كاهش ترشح سروتونین می‌شود كه در نتیجه تندخویی و بی حوصلگی افراد در زمستان بیشتر به چشم می‌خورد. هم چنین اضطراب و فشاری كه بر اثر به هم خوردن كار ساعت بیولوژیك به وجود می‌آید باعث كاهش توانایی دستگاه ایمنی بدن می‌شود و متعاقب آن سلولهای سرباز و محافظ بدن نمی‌توانند به خوبی به وظیفه خود عمل كنند. گفته می‌شد كه حمام گرفتن با آب گرم می‌تواند تا حد زیادی در رفع این مشكل موثر باشد. علائم افسردگی در اثر ترشح ملاتونین بیشتر افزایش می‌یابد. با توجه به این عواقب جسمی و روانی متخصصان چندین راه كار ساده را برای كاهش این تاثیر نامطلوب بر بدن و روان انسان ارائه كرده‌اند كه عبارتند از:

 

- در تماس با نور قرار بگیرید. تا جایی كه می‌توانید در زمستان از خانه خارج شده و در فضای باز قرار بگیرید. مخصوصا این كار را در روشنایی روز انجام دهید.

 

- ممكن است در برخی موارد برای فرار از روزهای تاریك زمستان به جایی آفتابی برای تعطیلات سفر كنید، این هم می‌تواند روش خوبی باشد.

 

- خوب خوردن نیز راه كار مناسبی است. افسردگی زمستانی ممكن است گرایش شما را به مصرف غذاهای شیرین، قندی و كربوهیدراتها افزایش دهد مانند شكلات، پاستا و نان. اما فراموش نكنید كه خوردن مقادیر فراوان میوه و سبزی تازه در بهبود حال شما بسیار موثر است.

 

- فعال باشید. شواهد علمی بسیاری نشان می‌هد كه حداقل 30 دقیقه تمرین و تحرك بدنی به مدت سه نوبت در هفته برای مقابله با افسردگی بسیار موثر است. همچنین ورزش در فضای آزاد تاثیر مثبت دو برابر خواهد داشت. فعالیت و تحرك بدنی در واقع سطح ماده شیمیایی سروتونین در مغز را كه نقش تنظیم خلق را برعهده دارد افزایش می‌دهد.

منبع:tafahomnews.com