اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پکن: توافق ژنو برد-برد بود/ ایتالیا: توافق با ایران فرصتی را ایجاد کرده که نباید از دست داد



توافق هسته‌ای ژنو , مذاکرات ایران با 5+1

پکن: توافق ژنو برد-برد بود/ فاز دوم مذاکرات هرچه زودتر شروع شود

وزارت خارجه چین ضمن استقبال از توافق هسته‌ای ژنو خواستار برگزاری هرچه سریعتر فاز دوم مذاکرات شد.

 به گزارش فارس به نقل از شینهوا، یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که توافق هسته ای ژنو درباره برنامه هسته ای ایران یک گام اولیه بسیار مهم است.

«کین گانگ» افزود: ما معتقدیم که توافق به نفع هر دو طرف و با رویکرد برد-برد و مطابق با انتظارات عمومی است.

وی با اشاره به اینکه چین از توافق هسته ای استقبال می‌کند اضافه کرد، این توافق اثبات می‌کند مادامیکه طرفین درگیر به مذاکره و گفت‌وگو پایبند باشند راه حل متوازن قابل دسترسی است.

کین افزود، این فقط یک توافق اولیه است و از همه طرفها خواست به مسئولیتها و تعهدات موجود در توافقنامه متعهد باشند.

وی با اشاره به راه طولانی برای حل کامل پرونده هسته ای ایران از طرفین مذاکرات خواست روند مذاکرات را حفظ کنند و در اسرع وقت به دنبال فاز دوم مذاکرات باشند.

سخنگوی وزارت خارجه چین بر نقش چین برای تسهیل در مذاکرات و ایفای نقش سازنده در مذاکرات تاکید کرد.

 

---------------------------------------------


ایتالیا: توافق با ایران فرصتی را ایجاد کرده که نباید از دست داد

ˈاما بونینوˈ وزیر امور خارجه ایتالیا ضمن تاکید بر اهمیت توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در ژنو گفت: این توافق پنجره ای از فرصت ها را گشوده است که باید آن را باز نگه داریم.

 وزیر خارجه ایتالیا روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه کوریره دلاسرا گفت: ما در مقابل یک توافق اولیه با ایران هستیم که 6 ماه اعتبار دارد و شامل بازرسی دائمی (از تاسیسات هسته ای) می شود و پس از سال ها سردی روابط، یک گام مهم برداشته شد که نتیجه معنی داری داشت.
 
وی افزود: اگر همه ما به کار کردن در یک جهت ادامه دهیم، سایر پرونده ها در بازی بزرگ دیپلماسی در خاورمیانه نیز ساده تر می شوند و ارزیابی من در این باره مثبت است.
 
بونینو در باره هشدار رژیم صهیونیستی افزود: من اظهارات ˈنتانیاهوˈ و ˈلیبرمنˈ را خواندم، اما لحن آرام تر ˈتزیپی لیونیˈ را نیز شنیدم. رییس موساد نیز گفته است که این توافق (میان ایران و 1+5) بدی نیست زیرا اگر به فکر این باشیم که ایرانی ها بلافاصله سانتریفیوژها را جمع کنند، ساده لوحانه است باید یادآور شد که از این به بعد ناظران آژانس هر روز اوضاع را کنترل می کنند.
 
وزیر خارجه ایتالیا گفت: پس از سالها سردی و توقف همکاری های بین المللی، نشست ژنو دومین نشان یک مرحله جدید پس از قطعنامه سازمان ملل در باره سلاح های شیمایی نیز محسوب می شود. این چندجانبه گرایی موثر، شانسی کمیاب ایجاد کرده است که نباید آن را از دست بدهیم.
 
وی افزود: این تفاهم پنجره ای از فرصت ها را گشوده است که باید آن را باز نگه داریم. در باره سوریه باید با قدرت و قاطعیت کار کنیم. من در دیدار امروز با وزیر خارجه روسیه ˈسرگئی لاوروفˈ نیز بر لزوم یک راه حل سیاسی تاکید می کنم اما نیاز فوری به یک اقدام بشردوستانه در سوریه است.
 
بونینو تاکید کرد: ایرانی ها نیز همانطور که ظریف گفته است، نشان دادند که قصد کمک کردن (به حل بحران سوریه ) را دارند.
 
وزیر امور خارجه ایتالیا روز گذشته نیز در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه این کشور منتظر شد توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در ژنو را گامی مهم برای صلح در خاورمیانه خواند.
 
وی ضمن ابراز رضایت از توافق هسته ای میان ایران و 1+5 گفت: من از اینکه مذاکرات ژنو به یک توافق رسیده است، بسیار خوشحال هستم. این نخستین گام اساسی به سوی بازسازی اعتمادی اجتناب ناپذیر برای اطمینان دادن به جامعه بین المللی در خصوص برنامه هسته ای ایران است.
 
وی گفت: ما در آغاز یک روند مذاکراتی با مجهولات زیادی هستیم که اگر همانطور که همه امیدوار هستیم به طور مثبت به پایان برسد، چشم اندازی جدید برای صلح در خاورمیانه باز می شود.
 
وی افزود: امیدواریم از سرگیری مذاکرات با تهران بتواند تاثیر مثبتی حتی در مذاکرات ژنو 2 و پایان دادن به جنگ سوریه داشته باشد بویژه برای باز کردن هر چه سریع تر راهروهای بشردوستانه برای کمک به مردمی که بیش از 2 سال است در جنگ هستند. 

/فارس,ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
1392/09/25:توافق ژنو نمرده است و فقط برخی موانع ایجاد شده ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاوروف: ایران و 1+5 شانس واقعی دستیابی به توافق را دارند/نیویورک‌تایمز: ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد خود را از بین می‌برد



ایران و 1+5

لاوروف: ایران و 1+5 شانس واقعی دستیابی به توافق را دارند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: برای نخستین بار در طول سالهای متمادی ایران و گروه 1+5 شانس واقعی برای کسب توافق را به دست آورده اند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در گزارشی، جزییات دیدار روز گذشته وزیر خارجه روسیه با محمدجواد ظریف امور وزیر خارجه ایران در ژنو را اعلام کرد.

وزیران خارجه ایران و روسیه در این دیدار به تفصیل درباره وضعیت مذاکرات گروه 1+5 و ایران برای حل و فصل مساله هسته ای گفت وگو کردند.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، طرفین به نکات کلیدی در مواضع ایران و گروه 1+5 که مانع دستیابی به راه حل در مذاکرات می شود، توجه خاص داشتند.

در گزارش آمده است: طرف های ایرانی و روس به تبادل نظر گسترده درباره راههای حل و فصل اختلاف ها برای کسب توافق نهایی در مذاکرات کنونی ژنو پرداختند.

لاوروف گفت: برای نخستین بار در سالهای متمادی گروه 1+5 و ایران شانس واقعی برای توافق به دست آورده اند و تحقق این امکان به نفع هر دو طرف خواهد بود.

وی افزود: طرف روسی به کمک برای دستیابی به توافقی که به نفع همه طرف های مذاکره کننده باشد و موجب تقویت ثبات و امنیت در جهان شود، ادامه خواهد داد.

در این دیدار برخی مسایل بین المللی هم مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش دیگری از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف با کاترین اشتون نماینده سیاسی اتحادیه اروپا دیدار و درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5 با وی گفت وگو کرد.

دو طرف در باره وضعیت مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو و اختلاف های میان دو طرف در مورد موضوع هسته ای ایران به تبادل نظر پرداختند.

راههای دستیابی به توافق قابل قبول میان ایران و 1+5 در مرکز توجه دو طرف قرار داشت.

 

----------------------------------------------


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: این دور از مذاکرات پیشرفت خوبی داشت

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا درباره پیوستن جان کری به مذاکرات ژنو 3، گفت: این دور از مذاکرات پیشرفت خوبی داشته است ولی هنوز مذاکرات تحت رهبری خانم اشتون در حال انجام است.

«آلن ایر» در گفت و گو باایرنا، درباره سفر وزیر امور خارجه این کشور به سوییس برای پیوستن به مذاکرات هسته ای با ایران، گفت: همان طور که شما آگاه هستید در این چند روزه این مذاکرات زیر رهبری مذاکره کننده ارشد خانم اشتون خوب پیشرفت کرده است و همین حالا در حال مذاکره کردن و کم کردن اختلافات است.
 
وی افزود: مذاکرات برای نزدیک تر کردن مواضع در حال انجام است و امیدواریم در ساعات آینده پیشرفت بیشتری داشته باشیم.
 
این مقام وزارت امور خارجه آمریکا توضیح داد: از آنجایی که مسافت بین آمریکا و سوئیس زیاد است، آقای کری تصمیم گرفتند که سوار هواپیما بشوند تا اگر توافق حاصل شود، ایشان با همتایانشان در ژنو حضور داشته باشند.
 
آلن ایر در عین حال افزود: هنوز هیچ چیزی نهایی نشده است و طرفین در حال مذاکره کردن هستند.
 
سرگئی لاوروف، وانگ ای، ویلیام هیگ و لوران فابیوس وزیران امور خارجه روسیه، چین، انگلیس و فرانسه نیز به طور رسمی اعلام کرده اند که در این دور از مذاکرات حضور خواهند داشت و شنیده های خبرنگار ایرنا حکایت از حضور گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دور از مذاکرات می کند.

 

----------------------------------------------


نیویورک‌تایمز: ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد خود را از بین می‌برد

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که طبق توافق ۶ ماهه ایران و ۱+۵ که هم‌اکنون در «ژنو» مورد بحث است، ایران ذخایر کنونی اورانیوم ۲۰ درصد خود را از طریق رقیق کردن یا تبدیل به میله‌های سوخت یا پودر اکسید از بین‌ می‌برد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، مقامات ارشد غرب روز جمعه اعلام کردند که طبق توافق پیشنهادی 6 ماهه که 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در حال مذاکره آن با ایران در «ژنو» هستند، ایران ذخایر کنونی اورانیوم با درصد غنای 20 خود را از طریق رقیق کردن یا تبدیل به میله‌های سوخت یا پودر اکسید از بین می‌برد.

این مقامات غربی خواستند نامشان فاش نشود زیرا هنوز مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو به اتمام نرسیده است.

این مقامات ادامه دادند که طبق این توافق، ایران اجازه دارد تا اورانیوم خود را در سطح پایین‌تر و 3.5 درصد غنی‌سازی کند اما ذخایر اورانیوم با درصد غنای 20 خود را از طریق رقیق کردن یا تبدیل به میله‌های سوختی یا پودر اکسید را از بین می‌برد.

این مقامات غربی ادامه دادند که منطق چنین توافقی، راضی کردن ایران است که حاضر نیست تمامی غنی‌سازی خود را حتی برای 6 ماه به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس این گزارش، ایران حاضر نیست که به هیچ عنوان ذخایر اورانیوم خود را به کشورهای دیگر برای تبدیل شدن به میله‌های سوختی صادر کند.

مقامات غربی اعلام کردند که از ایران همچنین درخواست شده است که به مدت 6 ماه ساخت رأکتور آب‌ سنگین اراک را متوقف کند.

به گفته این مقامات غربی، ایران همچنین موافقت کرده است که سانتریفیوژهای نسل دوم بسیار سریعتر دیگری نصب نکند و یکهزار یا بیشتر این سانتریفیوژها که از پیش نصب شده‌اند اما هنوز در دست استفاده قرار ندارند را نیز راه‌اندازی نکند.

بر اساس این گزارش، ایران همچنین با بازرسی‌های ناخوانده به منظور این که نشان دهد به توافق احتمالی عمل می‌کند، موافقت خواهد کرد.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، اگر ایران موافقت کند، امتیازات واگذار شده موجب می‌شود فضا برای مذاکرات بیشتر برای رسیدن به توافق دائمی فراهم شود.

به گفته این مقامات غربی، این توافقنامه همچنین در صدد است ایران را متقاعد کند که اگر غرب شواهدی را مبنی بر تلاش ایران به سوی پیشرفت هسته‌ای کشف کند، کشورهای غربی زمان لازم را در اختیار دارند تا اقدامات پیشگیرانه‌ای را همچون اقدام نظامی علیه ایران اتخاذ کنند.
 این مقامات غربی ادامه دادند، که در قبال امتیازاتی که ایران ارائه می‌دهد، مقامات غربی حدود 3.6 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران که در خارج از این کشور مسدود شده است را آزاد می‌کنند و ایران این مبلغ را در یک دوره 6 ماهه دریافت می‌کند.

بر اساس این گزارش، تحریم‌هایی که هم‌اکنون بر قطعات و لوازم خودرو، طلا و اقلام گرانبها و در بخش هواپیماهای تجاری و تعمیرات و پتروشیمی علیه ایران تحمیل شده است نیز کاهش پیدا می‌کند.

این مقامات غربی اعلام کردند که تحریم فروش نفت و معاملات مالی همچنان مثل قبل بر جای خود باقی می‌ماند. این مقامات تخمین زدند که کاهش تحریم‌ها در دوره 6 ماهه بین یک پنجم و یک ششم آن چیزی است که ایران به واسطه تحریم‌های کنونی از دست داده است.

بر اساس این گزارش، برآوردها حاکی از آن است که ایران هر 6 ماه بین 25 تا 30 میلیارد دلار، بسته به قیمت نفت، فقط از تحریم‌های نفتی ضرر می‌کند.

در پایان گزارش نیویورک‌تایمز آمده است که توافق احتمالی ایران و 1+5، همچنین یک کانال باصطلاح سبز برای ایران به وجود می‌آورد تا بتواند از طریق بانک‌هایی منتخب و با نظارت خاص محصولات و داروهای انسانی خریداری کند.
ایرنا/فارس