اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پژو 301 در راه ایران


در ایران در روز اول دسامبر کنفرانسی بین المللی با موضوع خودرو برگزار شد. هیئت پژو به سرپرستی ژان کریستف کمار، مدیر بخش آسیایی پژو در این کنفرانس شرکت کرده بود.

فرارو: در ایران در روز اول دسامبر کنفرانسی بین المللی با موضوع خودرو برگزار شد. هیئت پژو به سرپرستی ژان کریستف کمار، مدیر بخش آسیایی پژو در این کنفرانس شرکت کرده بود.
 
هفته نامه صدا به نقل از مجلۀ (فرانسوی) اقتصادی چلنج نوشت: مقامات شرکت خودروسازی پژو می گویند در حال رایزنی با مسئولان شرکت ایران خودرو به منظور تأسیس یک شرکت با حضور هر دو گروه خودروسازی هستند. مدیران شرکت پژو گفته اند که مذاکرات و گفتگوها پیشرفت بسیار خوبی داشته و بیشتر حول محور تولید پژو 301، پژو 208  و پژو 2008 بوده است. پژو 301 کمی بزرگتر از پژو 206 و تولید مخصوص پژو برای کشورها و اقتصادهای نوظهور است.
 
این مذاکرات در حالی در جریان است که در ایران در روز اول دسامبر کنفرانسی بین المللی با موضوع خودرو برگزار شد. هیئت پژو به سرپرستی ژان کریستف کمار، مدیر بخش آسیایی پژو در این کنفرانس شرکت کرده بود.

پژو 301 در راه ایران

یکی از مدیران پژو می گوید: قصد داریم پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی، پروژه ساخت و تولید را اجرایی کنیم. بدین ترتیب با تأسیس شرکت مشترک ایران خودرو و پژو، این واحد به یکی از مراکز تولید خودرو در منطقه تبدیل خواهند شد.

لازم به یادآوری است که پژو، از سالیان طولانی شریک سنتی ایران خودرو بوده است. این مدیر پژو می گوید: مذاکرات دیگری نیز میان دو طرف برای تأسیس شرکتهای مشترک برای سیتروئن (Citroën) و دی اس(DS) در جریان است.   
 
چرا پژو از ایران رفت؟

پژو یا به قول فرانسویها، شریک سنتی ایران، از سال 2012 که با جنرال موتور شریک شد، تحت فشار آمریکایی ها برای تحریم از ایران رفت؛ شراکتی که فرانسویها آنرا" شراکت شوم" می خوانند. از آن زمان تاکنون پژو هیچ قطعه ای به ایران نداد، اما ایران خودرو همچنان به تولید و تحویل پژو 206 و پژو 405 ادامه داد.
 
طبق آمار ارائه شده از سوی گروه صنعتی ایران خودرو، نزدیک به 59.300 عدد خودروی 405- تقریباً شبیه مدل سواری دهۀ 1980 اما کمی شیک تر روانه بازار شد که البته مورد استقبال ایرانی‌ها قرار گرفت. همچنین در سال گذشته 27.800 عدد خودروی پژوی 206 نیز تحویل متقاضیان شد.  پس چه نتیجه ای می توان گرفت؟ خیلی ساده است.
 
پژو 405 تقریباً همۀ قطعاتش از دیرباز در ایران تولید شده و می‌شود. دربارۀ پژو 206 نیز وضعیت تا اندازه‌ای به همین شکل است. یک کارشناس در این باره می‌گوید: قطعاتی که فرانسویها ارسال آن را به ایران قطع کردند توسط چین تأمین شد و فرانسویها نگران از دل مشغولی شریک آمریکایی خود چشمشان را بر روی این واقعیت بستند.
 
هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه ایران خودرو - شرکتی که نیمی از بازار خودروی ایران را با تولیدات متنوع پژو، رنو و سوزوکی در اختیار دارد- به تازگی به خبرگزاری فرانس-پرس گفته است: تولیدات فعلی با کمک و یاری شرکای خارجی صورت می گیرد و امید داریم که شرکای قبلی نیز با طرحها و پیشنهادات ما دوباره به بازار ایران بازگردند.
 
پژو و پیکان؛ دو دوست قدیمی


پژو با از سر گیری فعالیتهای شاخۀ اروپایی کرایسلر (آمریکایی) در سال 1978 قطعات پیکان را تولید می‌کرد؛ خودرویی که به شکل انبوه در دهۀ 1960 تولید می شد و در واقع تحت لیسانس ایران خودرو، به گونه ای ماشین ملی ایرانیها محسوب می شد.

پژو در عین تأمین قطعات پیکان، خودروی 405 خود را نیز به ایرانیها عرضه کرد که در نهایت جای پیکان را گرفت. بعد از آن 206 به بازار آمد و در نهایت تا به امروز که ایران پس از فرانسه با 467000 فروش در سال 2010، 457000 در سال 2011 و 313000 در سال 2012 به  دومین بازار برای گروه پژو تبدیل شده است و این آمار و ارقام در حالیست که پژو در هیچیک از مراحل ساخت پژو در طول این سه سال حضور نداشته است.
 
چه خبر از رنو؟

رنو نیز در ایران حضور فعالی دارد. هرچند حضورش قدمت چندانی ندارد. این گروه فرانسوی در سالهای دهۀ 2000 یک گروه شراکتی- صنعتی بود که 51% سهم داشت و توندر(لوگان) تولید می کرد. این گروه در ایران هدفش تأمین قطعات تولید خودرو به دو شرکت ایرانی- یعنی ایران خودرو( همان شریک پژو) و پارس خودرو- بود و پتانسیل تولید آن سالیانه نزدیک به 250.0000 عدد خودرو برآورد میشد.
 
برخلاف پژو، رنو به فعالیتهایش ادامه داد و قطعات مورد نیاز را تأمین کرد و جالب اینکه در سال گذشته نزدیک به 39.500 عدد خودروی رنو در کشور شماره گذاری شد.
 
تا پیش از تحریمها، سازندگان فرانسوی خودرو در ایران حضور فعالی داشتند. خودروهای با مارک پژو در سال گذشته در ایران 30% از بازار را در اختیار داشت؛ در حالیکه این رقم برای رنو 7.5% بود. بازار خودروهای مسافرتی در ایران در سال 2013 600.000 واحد بود؛ یعنی کمتر از نیمی از میزانی که تا پیش از آغاز تحریمها بوده است. لذا ایران، لقمۀ خوشمزه و مهمی است و به همین خاطر است که فرانسویها برای بازگشت به آن صف کشیده اند.


ویدیو مرتبط :
پژو 301، محصول جدید ایران خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پژو 301 به ایران می‌آید



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار خودرو

شرکت پژو فرانسه مصمم به حضور دوباره در بازار خودرو کشورمان است. هر چند گفته می‌شد شرط خودروسازان خارجی برای عقد قرارداد با شرکت‌های ایرانی خاتمه مذاکرات هسته‌ای است، اما ظاهرا شرکت پژو یک قدم جلوتر آمده و قصد دارد حتی در صورت مثبت نبودن مذکرات فعالیت خود در ایران آغاز کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این بین شرکت رقیب پژو؛ یعنی رنو هر چند همانند شرکت وطنی خود ترک ایران نکرد، اما این روزها فعالیت خود را به‌طور چشمگیری افزایش داده؛ بنابراین به نظر می‌رسد پژو قصد ندارد بازار ایران را به راحتی در اختیار رقیب خود قرار دهد. بر این اساس روز گذشته یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت که چندی پیش هیاتی از شرکت پژو و قطعه‌سازان فرانسه به قصد عقد قرارداد تولید خودرو پژو 301 وارد ایران شد.

وی تاکید کرد که شرکت پژو مصمم به حضور مستمر در ایران است؛ چراکه در صورت تداوم یا خاتمه مذاکرات هسته‌ای این قرارداد لغو نخواهد شد و پژو قول داده که این قرارداد را به تولید نهایی محصول برساند، اما این مقام آگاه با تاکید دوباره بر اینکه پژو در انتظار نتایج مذاکرات نخواهد ماند، تاکید می‌کند که ساخت داخل حداکثری، یکی از شروط وزارت صنعت و معدن و تجارت برای حضور خودروسازان خارجی است این در شرایطی است که شرکت پژو برای رقابت با رنو پیشنهاد ساخت داخل 80 درصدی را به ایران خودرو داده است .به گفته وی پژو 301 در ابتدا به‌صورت مونتاژ وارد بازار ایران می‌شود و بعد ساخت داخل آن افزایش خواهد یافت.

 

شرکت پژو که سهمی 30 درصدی در بازار ایران دارد با خرید بخشی از سهامش توسط جنرال موتورز آمریکا، با نادیده گرفتن تمامی قراردادهای خود با شرکت ایران خودرو، از کشورمان کوچ کرد این در شرایطی است که شرکت مذکور متحمل زیان و ضررهای زیادی نیز از این بابت شد. 
 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد