اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پژوهشکده شورای نگهبان: برجام یک معاهده بین‌المللی است و باید در مجلس تصویب شود



اخبار,اخبارسیاسی,برجام

پژوهشکده شورای نگهبان با انتشار گزارشی به بررسی ابعاد حقوقی توافق جامع ایران و قدرت‌های جهانی (برجام) پرداخته و نتیجه گرفته که این توافق یک معاهده بین‌المللی است و طبق قانون اساسی باید به تصویب مجلس ایران برسد.

به گزارش تیک ، در این گزارش که سایت شورای نگهبان آن را منتشر شده، آمده است: "متن نهایی توافق میان ایران و ۱+۵ موافقت نامه ای است که مبتنی بر اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، به طی تشریفات مقرر در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیاز دارد و از آنجا که دارای وصف بین المللی بوده و متضمن تعهد برای دولت ایران می باشد، در روند رسیدگی داخلی، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نظرات تفسیری شورای نگهبان، صلاحیت تصویب آن انحصارا در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد".

پژوهشکده شورای نگهبان با بررسی صلاحیت هایی که قانون اساسی برای شورای عالی امنیت ملی تعیین کرده، نتیجه گرفته است که این شورا صلاحیت تصویب متن برجام را ندارد، اما می تواند سیاست هایی را در این مورد تصویب کند که مجلس در بررسی برجام موظف به رعایت آنها خواهد بود.

از زمان حصول توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت های جهانی، مقامات دولت ایران از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور می گفتند که این متن یک "برنامه اقدام مشترک" است و از نظر حقوقی معاهده بین المللی تلقی نمی شود و صلاح نیست که مجلس آن را تصویب کند.

به گفته آنها، مسئله برنامه اتمی ایران از سال ها پیش به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است و این شورا می بایست متن توافق جامع را بررسی و تصویب کند.

اما منتقدان دولت می گفتند که توافق جامع یا برجام یک معاهده بین المللی است و طبق قانون اساسی باید در مجلس تصویب شود.

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در مذاکرات اتمی با قدرت های جهانی هم حضور داشت، امروز دوشنبه ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) گفته است: "دخل و تصرف در محتوای برجام قابل مذاکره مجدد نیست. دخل و تصرف در برجام موجب می شود که همه تقصیرها را به گردن ایران بیندازند".

او گفت که اگر در جریان بررسی متن توافق، دخل و تصرفی در متن آن صورت گیرد، اجرای آن با مانع جدی مواجه خواهد شد.


 اخبار سیاسی  -  تیک


ویدیو مرتبط :
جنتی : بعضی ها خیال نکنند مجلس ، برجام را تصویب کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاریجانی: تصویب حقوق مادام العمر کار مجلس های قبل بود/انشا‌ءالله شورای نگهبان این مصوبه ‌را رد می‌کند



 

 

لاریجانی: تصویب حقوق مادام العمر کار مجلس های قبل بود/انشا‌ءالله شورای نگهبان این مصوبه ‌را رد می‌کند

 

علی لاریجانی با اعلام اینکه عنوان حقوق مادام‌العمر برای مصوبه مجلس یک واقعیت نیست، این قانون را مصوب مجالس قبلی دانست و گفت: انشاءالله به خاطر بار مالی مصوبه، شورای نگهبان به این قانون ایراد خواهد گرفت و به مجلس برمی‌گردد.

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۹ آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر مهدی سنایی در مورد استفساریه ماده ۳ قانون خدمات کشوری که روز دوشنبه هفته گذشته به تصویب مجلس رسید، گفت: این تصمیم ربطی به هیأت رئیسه ندارد و مجلس به این مصوبه رأی داد و اگر تذکری داشتید، همان زمان باید مطرح می‌کردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطالبی که در بیرون گفته می‌شود، همه واقعیت نیست، افزود: در قانون نظام هماهنگ پرداخت و قانون مدیریت خدمات کشوری این پیش‌بینی شده است و موضوعی که هفته پیش در مجلس مطرح شد در واقع یک تسری بود و جواب به سوالی داده شد.

لاریجانی تصریح کرد: من اصل این قانونی که در مجالس گذشته تصویب شده، درست نمی‌دانم اما کاری هم که در مجلس صورت گرفت تصویب قانون نبود و مجلس قانونی تصویب نکرد بلکه تنها برای دستگاه‌هایی که استثناء شده بود، مشمول این امر کرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه این قانون در حال حاضر وجود دارد و مصوب مجالس قبل است و نه مجلس هشتم، گفت: مطالبی که در حال حاضر در رسانه‌ها گفته می‌شود به این موضوع ربطی ندارد. رسانه‌ها هم اگر ایرادی دارند باید به مجالس قبلی می‌گرفتند که این مصوبه را داشته است.

لاریجانی با بیان اینکه عنوان مادام‌العمر برای این مصوبه حرف نادرستی است، ادامه داد: یعنی اصلاً کسانی که کارمند دولت نیستند که حقوق نخواهند گرفت چه عضو مجلس و چه عضو دولت باشند. بلکه اینها باید کار خود را پیدا کنند.

وی در این‌باره گفت: ارگانی که به‌عنوان مادام‌العمر درست شده است، یک واقعیت نیست.

لاریجانی ادامه داد: در عین حال نمایندگان مجلس هم باید توجه داشته باشند در شرایط فعلی این گونه مصوبات به نظر منطقی نمی‌رسد. یعنی سطح درگیری در حدی نیست که بخواهیم برای آن قانونی بنویسیم.

وی با اعلام اینکه به آقای باهنر گفتم و ایشان هم که جلسه آن روز را اداره می‌کردند، با این مصوبه مخالفت داشتند، تصریح کرد: اما به هر حال رئیس مجلس نمی‌تواند دخالت و اعمال‌نظر کند و جلوی کار مجلس را بگیرد. انشاءالله به خاطر بار مالی مصوبه، شورای نگهبان به این قانون ایراد خواهد گرفت و به مجلس برمی‌گردد.

به گزارش خانه ملت، مهدی سنایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیمجلس به استناد به اصل ۳ ماده ۹ قانون اساسی و بند ۱۱ ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی در مورد تصویب این مصوبه در آخرین جلسه نشست علنی هفته گذشته مجلس انتقاد کرد و از هیأت رئیسه مجلس خواست که به انتقادات رسانه‌ها پاسخ دهد.

وی در تذکر خود خطاب به هیأت رئیسه مجلس گفت: درست در سالی که انتخابات مجلس قرار است برگزار شود و حساسیتی در جامعه وجود دارد، در دستور قرار گرفتن چنین مصوبه تکراری جایز نیست.../انتخاب